Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Hva sier dere når folk sier at LCHF/lavkarbo ikke er bra?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 22-04-12, 18:51   #26
ToreH
Gjest

Sv: Hva sier dere når folk sier at LCHF/lavkarbo ikke er bra?

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Kommer an på hvem som sier det og hvor kranglete jeg er akkurat da

Hvis jeg bare vil slippe unna sier jeg at det passer for meg, men sikkert ikke for alle.

Hvis jeg er i rett humør spør jeg hva de mener ikke er bra. Stort sett sier de noe om alt fettet, ingen grønnsaker osv. Da sier jeg at jeg har kuttet ut sukker og hvetemel, byttet ut pasta, poteter og ris med grønnsaker, og lagt til litt fett. Overraskende nok er det ingen som har fortsatt diskusjonen etter dette

Vet dere hva jeg bruker si?

"Vel, det er vel fordi det er så farlig da at jeg ser så jævla fit ut, mens du fremdeles ser ut som en overvektig, gørrfeit, illeluktende jævla saccosekk!

Denne replikken bruker også avslutte enhver videre kritikk av min lavkarbomatstil. Altså hadde nå de som kritserer meg sett fit, veltrent og sunn ut, så skulle jeg svart de på en skikkelig måte. Men når 9/10 som kritiserer meg ser ut som overvektige, utrente kobber på land, da får de direkte svar på tiltale også.

Mutter kritiserte min livsstil og sa jeg ikke måtte overdrive kostholdet da, det er jo ikke sunt. Vel, hun har gudveit ikke hva slags sykdommer, men hu er feit, har leddsmerter, astma, allergi, fibromyalgi og annet alskens greier. Hun prøver ALT innenfor skolemedisin og er nå syk på tja 10 året? UTEN å få NOE SOM HELST fremgang..
Jeg sa hun burde prøve lavkarbo og kosthold som behandling fordi jeg har fått et helt nytt liv mht helsa etter at jeg la om. Men det øret ville hun ikke høre på fordi hun sa at kanskje dette vil ta livet av meg om 10-15-20 år. Vel mutter sa jeg, du har kanskje 10-15 år igjen å leve allikevel så hva faen har du å tape? Om du går på lavkarbo og dauer om 15 år, vel so what, da skal du antakelig legge inn årene uansett.

Hun skjøte jo dette, men ville ikke. Det hørtes så vanskelig ut og så omfattende ut. Javel sa jeg, men da gidder jeg ikke hjelpe deg heller og da foreslår jeg du slutter kritisere meg fordi jeg er frisk og slutte klage på at du er syk.

Moralen er:

Vi/jeg blir kritisert på et sårt punkt for meg, mitt kosthold og min livsstil, vel da er jeg i min fulle rett til å direkte stille spørsmål som går på kjernen til den andre person også.

Svar med sitat
Gammel 22-04-12, 21:54   #27
akas
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Ålesund
Alder: 72
akas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt likt

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Moralen er:
Vi/jeg blir kritisert på et sårt punkt for meg, mitt kosthold og min livsstil, vel da er jeg i min fulle rett til å direkte stille spørsmål som går på kjernen til den andre person også.

Hvorfor er kosthold og livsstil et sårt punkt for deg om du er sikker på at det er det rette?

akas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-04-12, 23:10   #28
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 49
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

"Vel, det er vel fordi det er så farlig da at jeg ser så jævla fit ut, mens du fremdeles ser ut som en overvektig, gørrfeit, illeluktende jævla saccosekk!

Det utsagnet gir vel de som mener lavkarbo skader hjernen vann på mølla....

Gammel 23-04-12, 01:02   #29
ToreH
Gjest

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Det utsagnet gir vel de som mener lavkarbo skader hjernen vann på mølla....

Nei, det er bare å statuere eksemplets makt. Fysiske bevis er fremdeles det eneste ene som er umulig å motbevise. Alt annet er oppspinn. Men for å si det slik, jeg har enda ikke opplevd at noen har fått mer lyst til å kritisere min lavkarbo etter å ha møtt seg sjøl i døra.

Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 01:04   #30
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 49
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Nei, det er bare å statuere eksemplets makt. Fysiske bevis er fremdeles det eneste ene som er umulig å motbevise. Alt annet er oppspinn. Men for å si det slik, jeg har enda ikke opplevd at noen har fått mer lyst til å kritisere min lavkarbo etter å ha møtt seg sjøl i døra.

De fleste vil vel heve seg over å gå i en diskusjon hvor motstanderen åpner med så usaklige argumenter. Du ville sannsynligvis fått mye mer fruktbart ut av det om du ikke angrep først, men heller diskuterte fakta.

Gammel 23-04-12, 01:06   #31
ToreH
Gjest

Opprinnelig lagt inn av akas, her.

Hvorfor er kosthold og livsstil et sårt punkt for deg om du er sikker på at det er det rette?

Hvorfor beskytter man ungene sine for omverdenen selv om man vet de klarer seg selv?

Min achilleshæl er mine barn, min familie og mitt liv. Jeg vet jeg gjør det som er riktig for meg og det betyr såpass mye for meg at det vil alltid være min achilleshæl...familie, barn, .min livsstil, mitt kosthold=mitt liv

Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 01:11   #32
ToreH
Gjest

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

De fleste vil vel heve seg over å gå i en diskusjon hvor motstanderen åpner med så usaklige argumenter. Du ville sannsynligvis fått mye mer fruktbart ut av det om du ikke angrep først, men heller diskuterte fakta.

Jeg angriper først? Carisma sorry, men kanskje du må argumentere med masse gode ord. Men akkurat det slipper jeg. Jeg ser fit ut pga kosthold og trening. De som kritiserer meg ser IKKE fit ut og trener ofte ikke. Da gidder jeg ikke gå inn i en diskusjon men lar heller fysiske bevis tale sitt ord. Du bør prøve det, it does work ser du. Har ingenting med å gå ned på lavt nivå. Men hvis du absolutt skal gidde å kverulere over dette også, så please, be my guest.

Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 01:12   #33
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sjelden andre enn diabetikere forteller meg at lavkarbo er farlig, og da diabetikere som er helt klippefast overbevist om at det er nødvendig og spise så og så mye karbohydrater for og ikke få føling. De samme diabetikerne mener det er supert og ha et langtidsblodsukker mellom 7 og 8, og tror helt seriøst at det ikke er skadelig med høye topper på blodsukkeret så lenge gjennomsnittet er bra

Det jeg møter ellers i samfunnet er " jeg skjønner at du må leve slik siden du har diabetes, men jeg trenger det ikke, for jeg er frisk"

Gammel 23-04-12, 01:37   #34
ToreH
Gjest

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Sjelden andre enn diabetikere forteller meg at lavkarbo er farlig, og da diabetikere som er helt klippefast overbevist om at det er nødvendig og spise så og så mye karbohydrater for og ikke få føling. De samme diabetikerne mener det er supert og ha et langtidsblodsukker mellom 7 og 8, og tror helt seriøst at det ikke er skadelig med høye topper på blodsukkeret så lenge gjennomsnittet er bra

Det jeg møter ellers i samfunnet er " jeg skjønner at du må leve slik siden du har diabetes, men jeg trenger det ikke, for jeg er frisk"

Interessant, det samme med meg også. Mine største kritikere er diabetikere med diabetes 2. Altså livstilssykdommen. De sier jeg lever farlig, jeg har alltid lurt på hvordan de vet det siden de aldri har prøvd. Altså jeg vet det er farlig i et land som Afghanistan uten å ha vært der. Men nå har jeg vært der og det er faktisk farlig der....men man kan fint overleve også. Så hvorfor kan da ikke en diabetiker prøve leve litt farlig da og spise lavkarbo og kanskje bli frisk? Jeg mener hvor mange diabetikere med diabetes 2 dør årlig i verden fordi de går over til lavkarbo kosthold? Og hvor mange dauer med diabetes 2?

Hvorfor er veldig mange diabetikere 2 feitere enn meg som lever lavkarbo og hvorfor er det disse som kritiserer meg så ofte?

Kan noen svare på dette?

Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 07:02   #35
Antoinette6
Seniormedlem

Antoinette6 sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 65
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Jeg har diabetes 1 og har fått et nytt liv med lavkarbo.

hypah !

Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 08:42   #36
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Hvorfor mange med dia 2 kritiserer deg, Hypah, lurer jeg på også. Når de har dia 2 er det rart de ikke har lest alt som er om kosthold og helse og vet at det ikke er farlig å spise naturlig fett.

Gammel 23-04-12, 08:47   #37
LaLa77
Medlem

LaLa77 sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Oslo
Alder: 48
LaLa77 har en fantastisk aura rundt segLaLa77 har en fantastisk aura rundt seg

Er det bare meg her inne som ikke har fått en eneste kritisk tilbakemelding på at jeg spiser lavkarbo?
Jeg har faktisk ikke fått noen negative kommentarer, jeg har fått noen nysgjerrige, som lurer på hvorfor jeg spiser sånn.
Tror jeg er heldig med menneskene mine jeg

LaLa77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det som fungerer for meg :) Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 08:56   #38
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av LaLa77, her.

Er det bare meg her inne som ikke har fått en eneste kritisk tilbakemelding på at jeg spiser lavkarbo?
Jeg har faktisk ikke fått noen negative kommentarer, jeg har fått noen nysgjerrige, som lurer på hvorfor jeg spiser sånn.
Tror jeg er heldig med menneskene mine jeg

Du er ikke den eneste. Mamma spurte meg en gang om det var sunt å spise så mye mettet fett, men hun stoler på at jeg vet hva jeg snakker om så da jeg informerte henne litt ble hun positiv til lavkarbo. Det en del ikke tenker på er at det er ikke fett i seg selv som er farlig men måten vi har behandlet det på. De fleste har hørt at det er forskjellige fett-typer og at man skal tenke litt på at man skal få i seg disse i et balansert forhold men mange er ikke klar over i hvilken form fett bør inntas. Om man i tillegg ikke kjenner til GI kan man lett tråkke feil.

Gammel 23-04-12, 15:06   #39
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Interessant, det samme med meg også. Mine største kritikere er diabetikere med diabetes 2. Altså livstilssykdommen. De sier jeg lever farlig, jeg har alltid lurt på hvordan de vet det siden de aldri har prøvd. Altså jeg vet det er farlig i et land som Afghanistan uten å ha vært der. Men nå har jeg vært der og det er faktisk farlig der....men man kan fint overleve også. Så hvorfor kan da ikke en diabetiker prøve leve litt farlig da og spise lavkarbo og kanskje bli frisk? Jeg mener hvor mange diabetikere med diabetes 2 dør årlig i verden fordi de går over til lavkarbo kosthold? Og hvor mange dauer med diabetes 2?

Hvorfor er veldig mange diabetikere 2 feitere enn meg som lever lavkarbo og hvorfor er det disse som kritiserer meg så ofte?

Kan noen svare på dette?

Jeg tror det skyldes at leger og diabetessykepleiere henger igjen i det de har lært, nemlig at fett er farlig, diabetikere får høyt kolestreol, grovt korn og potet er sunt og kroppen trenger karbohydrater.
Dette lærer de den forskrekka stakkaren som akkurat har fått vite at de har diabetes.
Og siden fremdeles flertallet av oss innbiller oss at leger og sykepleiere sitter med rett kunnskap, så tror man på dem........

Gammel 23-04-12, 15:11   #40
silje21
Seniormedlem

silje21 sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sørlandet
Alder: 36
silje21 har en fantastisk aura rundt segsilje21 har en fantastisk aura rundt seg

Jeg tror det skyldes at leger og diabetessykepleiere henger igjen i det de har lært, nemlig at fett er farlig, diabetikere får høyt kolestreol, grovt korn og potet er sunt og kroppen trenger karbohydrater.
Dette lærer de den forskrekka stakkaren som akkurat har fått vite at de har diabetes.
Og siden fremdeles flertallet av oss innbiller oss at leger og sykepleiere sitter med rett kunnskap, så tror man på dem........

jepp, min søster fikk beskjed da hun fikk påvist dia2: Spis minst en frukt om dagen, epler er bra. Kutt smør, fett og spis grovt brød, med så magert pålegg som mulig. Spis mindre og beveg deg mer. omtrent det var eneste beskjeden hun fikk, ifølge henne selv.

Mens jeg av min lege fikk beskjeden: Kutt karbene, spesielt de kjappe, ligg unna potet,ris,pasta osv, fyll på med proteiner, litt ekstra fett og masse grønnsaker! Unn deg noe godt av og til, men ta noe lite, og ikke ting som den søteste sjokoladen. Mørk sjokolade er topp i små mengder.

SiljeC sin Journal
silje21 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ketogent Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 15:12   #41
Runegutt
Seniormedlem

Runegutt sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 58
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Jeg svarer dette: Jeg har to valg 1) Lavkarbo 2)Insulin. Jeg velger lavkarbo for å slippe alt tullet med å sette insulin, føling m.v

Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 16:26   #42
akas
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Ålesund
Alder: 72
akas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt likt

Hvorfor beskytter man ungene sine for omverdenen selv om man vet de klarer seg selv?

Min achilleshæl er mine barn, min familie og mitt liv. Jeg vet jeg gjør det som er riktig for meg og det betyr såpass mye for meg at det vil alltid være min achilleshæl...familie, barn, .min livsstil, mitt kosthold=mitt liv

Vi har kanskje forskjellig "definisjon" av hva et sårt punkt er?

Mine barn er ikke noe sårt punkt for meg. Jeg vet for meg selv at jeg har gjort alt i min makt for at de skal få det bra her i livet, inklusive å gi dem frihet til å klare seg selv om jeg vet at de kan det (selv om det er vanskelig).
Men om noen virkelig skulle gjøre meg noe vondt, så hadde barna vært et angrepspunkt. Så de er absolutt min achilleshæl.

Mitt kosthold, derimot, er et valg jeg har gjort for meg selv, og om folk vil kritisere det, så spiller det ikke noen rolle for meg. Det bryr jeg meg ikke om. Ergo: Ikke noe sårt punkt, for jeg vet at for meg er det det rette.

akas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 23:15   #43
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

men legen er jo ingen ernæringsekspert og burde virkelig ta den med diabetes på alvor og gi minst 1 time hos en dietiker!

Gammel 23-04-12, 23:48   #44
shailene
Seniormedlem

shailene sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Hva sier dere når folk sier at LCHF/lavkarbo ikke er bra?

Jeg har heller ikke fått noe særlig kritikk til at jeg spiser lavkarbo. Eneste jeg har fått høre noen ganger er at folk stusser over at jeg slanker meg eller sier jeg ikke må bli for tynn. Sier da at jeg ikke spiser lavkarbo for å slanke meg selv om jeg har tatt av noen kilo.. Spør de noe utover det svarer jeg gjerne, men kostholdet mitt er ikke noe jeg er spesielt interessert i å diskutere med folk. Er jo fint hvis de spør fordi de er nyskjerrige eller vil lære mer om lavkarbo generelt, men kritikk og "angrep" på kostholdet mitt er jeg ikke interessert i å bruke som utgangspunkt til noe diskusjon.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 23:53   #45
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

Jeg var hos ernæringsfysiolog etter at jeg fikk diabetes for halvtannet år siden. Ernæringsfysiologen var mektig imponert over kosten min; hjemmelagde grove brød, all mat laget fra bunnen, mye frukt og grønt, grov pasta, brun ris, bønner, poteter etc.
Men jeg fikk nå litt kjeft fordi jeg drakk H-melk og brukte ekte smør.
I en periode på 3 måneder spiste jeg akkurat slik ernæringsfysiologen sa, og hadde et blodsukker som oppførte seg som om det var en berg og dal bane.
Da var det jeg fikk nok, og gikk over til lavkarbo og fikk kontroll over diabetesen.

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvis noen sier ja men egentlig ikke vil Yrla Generell diskusjon 17 23-11-11 23:58
Er det her jeg sier hei, jeg er ny? SnartGudinna? Ketolysekuren 14 08-09-11 00:32
Hvorfor går dere på alt kostdoktorn sier? Anna And Lavkarbo generelt 18 04-01-11 15:40
Hva sier dere til barna? going down Barns kosthold 21 24-04-09 21:27
Og dere sier at motedietter ikke virker Spirea Lavkarbo generelt 33 07-01-05 10:51

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:05.