Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Hva sier dere når folk sier at LCHF/lavkarbo ikke er bra? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=51648)

Tessa84 08-04-12 11:56

Hva sier dere når folk sier at LCHF/lavkarbo ikke er bra?

Det er en del som har sagt det til meg allerede, hva sier dere når det skjer?

Imse 08-04-12 12:01

Sv: Hva sier dere når folk sier at LCHF/lavkarbo ikke er bra?

Sjelden jeg trenger å forsvare det;)

Men mennesket har jo bare spist kornvarer i en brøkdel av tiden det har levd ketogent;) Så hvis ketogent kosthold skulle være farlig, så burde jo ikke menneskene overlevd frem til de oppdaget kornet..

Charlott 08-04-12 12:01

da spør jeg gjerne hvorfor de ikke mener det er bra og tar det derfra :)

TigerTove 08-04-12 12:48

Jeg pleier svare at det er ihvertfall bra for meg!

Har spist slik i over to år og har fortsatt ikke dødd eller blitt syk av det. Tvert i mot har jeg som type 1 diabetiker verdier som tilsier at jeg er frisk og et noe forhøya blodtrykk har normalisert seg.

Sikkert lettere for meg som blir fulgt opp av sykehuset med full prøvetakning en gang i året og kontroller innimellom. Men de fleste roer seg når de skjønner at jeg har holdt på meg dette over lengre tid og ikke har fått noen "skader" av det.

Newstart 08-04-12 13:11

'Da tror jeg ikke du helt vet hva du snakker om' sier jeg da. Så tar jeg det derfra. Forklarer alle mine positive opplevelser og alt det positive som har skjedd med helsa og da blir dem ofte svar skyldig.:D

Ziltoidia 08-04-12 13:29

Det verste er jo de som skal attribuere ALT som er galt med deg til lavkarbo!
Hvis jeg f eks sier til en venninne at jeg er litt sliten i dag, eller trøtt i det siste, eller kjenner meg svimmel.... så er det ALLTID i følge henne pga lavkarbo. :P Kjenner flere som ser det som en utmerket anledning til å kritisere kostholdet mitt.

Havnet på sykehuset forleden pga nyrestein. Både de som fikk og ikke fikk vite at det var nyrestein var snare med å konkludere med at det var pga lavkarbo.
Det viste seg derimot at det var pga for høyt inntak av oksalater (som er i både lav- og høykarbomat) og for lite inntak av vann.

Kanutten 08-04-12 13:31

Jeg svarer ofte med at "når ble det gærnt å spise mer grønnsaker... ?" :p

PrøveKanin 08-04-12 17:00

åååå jeg elsker å ta en debatt med folk som ikke har peiling :)

Jeg går rundt og håper at folk sier denne slags til ting meg, men de har gitt opp for lenge siden. En del har dog blitt kvitt sin fettforbi etter å ha tatt en diskusjon med meg :)

Det som har vist seg mest effektivt er å vise til forskningen i slike diskusjoner, som mer eller mindre slår knockout til fordel lavkarbo på de aller fleste områder. Og da sikter jeg ikke til billige observasjonsstudier med veldig tvilsomme konklusjoner selfølgelig.

Jeg pleier å si at jeg har kuttet ut stivelse og sukker fordi jeg ikke ønsker å ha store svingninger i blodsukkeret og minst mulig iforhold til fettlagringshormonet Insulin. For de visste jo at Insulin var ett fettlagringshormon ? Så jeg kutter ut fastfood, sukker, godterier, poteter, ris, brød, med mer. Jeg spiser istedet grønnsaker, salater, kjøtt, fisk, kylling, egg. Det er viktig å få i seg mye fett, for å få kalsium til ben og for å ta opp de fettløselige vitaminene fra grønnsaker. Så jeg pleide å høre med kritikerne mine om hvordan de planlegger å ta opp de fettløselige vitaminene uten fett. Har de noen god plan for det ?

Det som er viktig for meg er at det ikke bare er de som skal få stille spørsmålene og komme med de samme gamle frasene. De skal jammen få svare på noen spørsmål selv også. "Hvilken rolle spiller Insulin iforhold til fettlagring". Lag deg noen gode spørsmål som du selfølgelig vet at de ikke har peiling på, så kan du heller opplyse dem istedet :)

Yrla 08-04-12 18:12

da spør jeg hvorfor de sier det. Om de sier det er skadelig med mye protein sier jeg at man må ikke spise mer protein på lavkarbo (gidder ikke tillegge at protein ikke er farlig i større mengder om man ikke har nyreproblemer), om de svarer at mettet fett er farlig svarer jeg at det er det ikke, men at det å spise fett sammen med raske karbohydrater er fetende og at sukker er mer farlig enn mettet fett alene. Så kan man være uenige.

<insert_scary_name_here> 08-04-12 19:49

Hender jeg spør dem om hvor mange grønnsaker de spiste i går? Med svært få unntak har jeg spist langt flere enn dem, og mye mer variert. Da blir de gjerne så satt ut at de glemmer resten av "talen". For den totale mangelen på grønnsaker som mange tror det er på lavkarbo, den er gjerne et av hovedargumentene deres...

TrillTrall 08-04-12 21:23

Da spør jeg hvorfor de mener det er galt å spise mye grønnsaker og så ren og ubearbeidet mat som mulig og å kutte ut sukker og raske karbohydrater. Noen vrangpåler svarer da at det er da ikke det som er lavkarbo... Neivelvei, de vet vel best sikkert. :rolleyes:

surfeline 09-04-12 01:44

Jeg svarer også at det er bra for meg - og at jeg trenger det! Alle ser at jeg er tjukk og at jeg har et behov :D.

Hvis folk er frekke - pleier jeg å svare at de fleste er enige om at sukker ikke er spesielt sunt, særlig når det er blandet med fett og at alle burde holde seg borte fra det. Da blir det som regel stille!

lillekri 11-04-12 14:02

Hehehe.. Jeg pleier bare si "Hæ? Følger du ikke med på Puls på NRK1?!?"

Slår aldri feil. Det er ett eller annet med 'gode gamle NRK' som treffer et svakt punkt hos alle 'konservative' uansett sammenheng!!

Hamster59 11-04-12 16:59

En av elevene sa idag at han syntes det var galt av foreldre å gi små barn lavkarbomat. Jeg spurte han om han visste hva lavkarbo var. Det gjorde han ikke. Han hadde et par brusflasker på pulten sin, og jeg kunne ikke dy meg for å kommentere det. Jeg spurte om det var bedre med sukker og fint hvetemel. Så fortalte jeg at mange som spiser lavkarbo lager maten fra bunnen av, og at masse grønnsaker er en viktig del av kosten. Og at det ikke stemmer at man tyller innpå masse fett og bacon.

Han prøvde seg med at trening var det beste, og da sa jeg at kropper er så forskjellige, selv om det fungerer for noen gjør det ikke det for alle for å holde vekta. Jeg sa også at lavkarbo kanskje ikke passa for alle heller.

Yrla 11-04-12 17:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hamster59 (Innlegg 1328767)
En av elevene sa idag at han syntes det var galt av foreldre å gi små barn lavkarbomat. Jeg spurte han om han visste hva lavkarbo var. Det gjorde han ikke. Han hadde et par brusflasker på pulten sin, og jeg kunne ikke dy meg for å kommentere det. Jeg spurte om det var bedre med sukker og fint hvetemel. Så fortalte jeg at mange som spiser lavkarbo lager maten fra bunnen av, og at masse grønnsaker er en viktig del av kosten. Og at det ikke stemmer at man tyller innpå masse fett og bacon.

Han prøvde seg med at trening var det beste, og da sa jeg at kropper er så forskjellige, selv om det fungerer for noen gjør det ikke det for alle for å holde vekta. Jeg sa også at lavkarbo kanskje ikke passa for alle heller.

Du kunne sagt: nei, trening er ikke det beste, kostholdet er det mest avgjørende. Og ikke at det ikke passer for alle, men at det passer for de aller fleste.

senka 11-04-12 17:46

De sier til meg nå spiser du "sunn mat":o og jeg svarer selvfølgelig:D

Qlio 11-04-12 17:52

"ser ut til at jeg funker greit allikevel" svarer jeg. "Dette funker i hvert fall for meg, så får du finne ut hva som funker for deg". Bruker å bli stille. ;)

Sweet Pink Kitty 11-04-12 22:26

Jeg sier bare at vi alle er forskjellige og at kroppen min har det best på lavkarbo. Mer gidder jeg ikke å si, jeg er ikke egentlig så interessert i å forsvare meg. Folk må få lov til å gjøre det de selv vil, og jeg forventer at folk ikke legger seg borti hva jeg driver på med.

langaard 11-04-12 22:33

Jeg sier bare at jeg liker og leve litt farlig:p

Sweet Pink Kitty 11-04-12 22:36

Hehe, ikke sant? Joda, I'm a wild thing! ;)

Yrla 12-04-12 09:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Qlio (Innlegg 1328802)
"ser ut til at jeg funker greit allikevel" svarer jeg. "Dette funker i hvert fall for meg, så får du finne ut hva som funker for deg". Bruker å bli stille. ;)

nettop, finne ut selv , ikke tro på VG og Dagladet overfladiske "kunnskaps"formidling.

Trinelise 13-04-12 13:01

Da sier jeg: Nå har jeg lved på lavkarbo i snart 8 år, jeg har gått ned 47 kg og synes du at jeg ser syk ut???

Da blir de som regel litt tomme for ord......

;o)

PrøveKanin 13-04-12 13:24

http://www.kostdoktorn.se/17-0-till-lagkolhydratkost/

nellie 14-04-12 12:20

Sier som regel at man bare må finne det som passer for en selv og at lavkarbo tydeligvis funker for meg, siden jeg har spist sånn i snart seks år!:)

Klara 18-04-12 14:47

Kommer an på hvem som sier det og hvor kranglete jeg er akkurat da :p

Hvis jeg bare vil slippe unna sier jeg at det passer for meg, men sikkert ikke for alle.

Hvis jeg er i rett humør spør jeg hva de mener ikke er bra. Stort sett sier de noe om alt fettet, ingen grønnsaker osv. Da sier jeg at jeg har kuttet ut sukker og hvetemel, byttet ut pasta, poteter og ris med grønnsaker, og lagt til litt fett. Overraskende nok er det ingen som har fortsatt diskusjonen etter dette :lol:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:19.