| Søk i lavkarbosidene: |
Tilpasset søk
|
|
|||||||
| Del denne siden: |
![]() |
|
|
Trådverktøy |
|
|
#26 |
|
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mengde fett i maten
Det har seg nå sånn da, at ett ketogent kosthold ikke teller kalorier, men karbohydrater. |
|
|
Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that
|
|
|
#27 |
|
Sperret
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() |
Sv: Mengde fett i maten"Studier viser at man kan spise opp til 7 ganger kalorimengden på en ketogen diett enn på en lavkaloridiett." Eneste jeg har sett av slike studier er på rotter. Har du noe dokumentasjon på din påstand? Hvorfor skulle kroppen bruke av det lagrede fettet om det får rikelig fra kosten? Du kan unngå vektopgang pga av fettet ikke lagres i mangel på karbohydrater, men å gå ned i vekt er det de færreste som gjør hvis de overspiser lavkarbomat. |
|
|
Min kostholdsfilosofi: egenkomponert
|
|
|
#28 |
|
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Nei, studien var på mus, hehe
Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold
|
|
|
#29 |
|
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I forhold til anbefalt fordeling av næringsstoffer ligger du veldig skjevt. Du trener kanskje veldig mye? Og er ellers normalvektig? Da er forsåvidt 170 gram protein greit, kanskje litt høyt avhengig av hvor mye du veier, men lik mengde fett er rett og slett for lite med bare 20 gram karbo i tillegg. Husk at fettet skal erstatte energibehovet i kroppen din når du nå ikke får energi fra karbo. |
|
|
Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/
|
|
|
#30 |
|
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Sv: Mengde fett i matenJeg er heller ikke sikker på hva Ada-Emilie mener med overspising av fett eller lavkarbomat.
Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold
|
|
|
#31 |
|
Sperret
![]() ![]() |
I slutten av artikkelen til link nr 1 står det:- Vi tror det er denne prosessen der leveren lager sukker som er enormt energikrevende, avslutter Lise Madsen.--Og det er ikke av fett leveren danner sukker. Det er protein! |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Sperret
![]() ![]() |
Sv: Mengde fett i matenHer er en spennende artikkel om brunt fett:http://bodyecology.com/archive/brown...s-you-lean.php Sist redigert av ada-emilie : 21-01-11 kl 14:27. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Medlem
Medlem siden: Nov 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mengde fett i matenBrunt fett har flere mitokondrier enn hvitt fett, og brukes til varmeproduksjon. Det er i nyere tid vist at voksne også har brunt fett, noe man tidligere trodde bare spedbarn hadde. |
|
|
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat...
|
|
|
#34 |
|
Nytt Medlem
Medlem siden: Jan 2011
![]() |
Er riktig fordeling på den lavkorbo dieten jeg følger som tilsier 65/30/5 fett/protein/karbo. 170g fett gir 1550 kcal proteinet gir 680 kcal og karbo gir ca. 100 kcal som gir et passe kaloriunderskudd. Poenget med lavkarbo er at den skal bruke fett fra kroppsfett sammen med fett fra kosten. Hvis den får nok fett fra kostholdet så bruker den heller det da lettere tilgjenglig enn kroppsfettet. Veier(veide) foresten 87,5 kg på Lørdag når jeg begynte, veide 82 kg i dag tidlig. Mesteparten er væsketap selvfølgelig. |
|
|
Min kostholdsfilosofi: Lav karbo
|
|
|
#35 |
|
Seniormedlem
Jeg refererer i første omgang til artikkel fra siste VOF der Kwasniewski (optimal ernæring) sier at man bør spise maks 150 gram protein pr dag.
Hovedbakgrunnen for at jeg synes det er viktig å advare mot for mye proteiner er at det er mange nybegynnere her på forumet som IKKE er ekspert på egen kropp. Har man problemer med nyrene uten av man vet om det, vil for mye protein føre til alvorlig skade på nyrene om de blir overbelastet. Jeg vil ihvertfall ikke være den som her på dette forumet gir informasjon som kan føre til skade på andre mennesker. Jeg håper du forstår at DIN situasjon ikke nødvendigvis er sammenliknbar med alle de som i mange år har vært overvektige, ikke klart å trene og endelig har søkt og funnet dette forumet som hjelp til å gå ned i vekt. Du må spise som du vil - men jeg kan ikke akseptere at du anbefaler de store mengdene med protein som en generell anbefaling. Da er det bedre - etter min mening - at vi forholder oss til forskere som har forsket på dette i mange år - og deres anbefalinger. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Sperret
![]() ![]() |
Sv: Mengde fett i matenNå er kanskje du litt mer redd for proteiner enn folk generelt også, tenker jeg, Nerthus. Dessuten har de færreste nyreproblemer og alle må tilpasse kostholdsråd egen kropp. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Så lenge det er generelle anbefalinger på et åpent forum er det greit å følge anbefalingene de respektive opphavsmenn til de ulikelavkarboretningene gir, både mtp mengde proteiner og ikke minst fett |
|
|
Min kostholdsfilosofi: LCHF
|
|
|
#38 |
|
Medlem
Sv: Mengde fett i matenDet må nok et vesentlig høyere proteininntak til før det blir aktuelt å tenke på problemer med nyrene. Det er ikke funnet noen negative følger av et proteininntak på 3g per kg kroppsvekt. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Seniormedlem
Kilde? |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Sperret
![]() ![]() |
Ja det er nok veldig greit, men når noen har valgt en retning regner man med at de også ha funnet ut retningslinjene for den dietten de har valgt. Kjedelig er det om alle skal si presis det samme her inne, som en sekt uten hjernesirkulasjon. Det er ingen fasit på noe av dette og det er svært mange teorier. Og det er nok en del som er interessert i å høre litt mer enn det som strengt tatt er ifølge boka. Ikke alle er redd for å gå utenfor A4 og ingen er slave av noe av det som blir skrevet her inne av oss kostinteresserte. Om man ønsker å vite hva Torkil, Fedon eller en annen sier om noe kan de presisere det eller google det, for den saks skyld. Du kan skrive trygt innenfor boksen selv. Hva andre gjør er opp til dem. |
|
|
|
|
|
#41 |
|
Medlem
Sv: Mengde fett i matenNerthus: Denne studien, gjort på idrettsutøvere, viser at det ikke er noen negative effekter av proteininntak på 2,8g/kg. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Seniormedlem
På IDRETTSUTØVERE ja |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Medlem
Sv: Mengde fett i matenhttp://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10722779 |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Sperret
![]() ![]() |
Sv: Mengde fett i matenFår man i seg for mye protein uten å trenge det til muskeloppbygging eller til varme/energi blir det vel omdannet og lagret som fett, eller hva? Og det er jo ikke så morsomt. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Medlem
Sv: Mengde fett i matenFår man i seg mer fett enn man klarer å forbrenne i løpet av en dag, så vil den overflødige energien lagres som kroppsfett også. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Seniormedlem
Vil overflødig fett i maten virkelig lagres på kroppen? Går det ikke ut stort sett med avføring - mener at fett-diare er vanlig ved altfor stort fettinntak? Jeg tenker da siden vi ikke spiser karbo og ikke har særlig insulinproduksjon? *Lurer* |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Supermoderator
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Kroppen bruker fett til mer enn ren brensel. Det også går fett til mange organer, som hjerte, hjerne, hud og så videre. Mange har sikkert merket at de har fått blankere hår og mindre tørr hud etter å ha gått fra magert til fettrik mat.
Hvor har du det fra? Så lenge du spiser 15-20 gr karbohydrater om dagen så vil det ikke være særlig muligheter til fettlagring, ettersom mengde blodsukker og insulin går ned.
Jeg har spist jevnt over 70-90% fett, og har gått ned godt over tjue kilo, og jeg er ikke akkurat et unikt eksempel. Du nevner selv at fett har over dobbelt så mye energi enn karbohydrater og proteiner, dermed vil de fleste over tid regulere ned inntaket, og det totale kaloriinntaket blir som regel ikke så høyt som man skulle tro. Det er ikke bare snakk om å fylle magesekken med en viss mengde mat, men også å mate cellene. |
|
|
Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
|
|
|
#48 |
|
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2006
|
|
|
Min kostholdsfilosofi: LCHF
|
|
|
#49 |
|
Supermoderator
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Ikke direkte. Dette kan jeg egentlig for lite om, men rent fett fra maten kan ikke lagres i fettcellene, det er en temmelig avansert prosess, men det koker i alle fall ned til at det må frigjøres fettsyrer for at disse skal komme på innsiden av fettcellene, og (noen må gjerne arrestere meg, om jeg formulerer meg feli) igjen må det sukker i blodet til for at disse skal transporteres inn, og IGJEN må man ha nok insulin i blodet for at de i det hele tatt skal finne veien. Uten mulighet for å lagre fett i cellene pga normalisert blodsukker- og insulinnivå gjør at fettet i blodet blir brukt til andre ting. I motsatt tilfelle snakker vi da om sulting på cellenivå, om man spiser både masse karbo og masse fett vil kroppen lagre for alt den er god for, og lite næring finner veien dit den skal, som til andre celler enn fettcellene. |
|
|
Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
|
|
|
#50 |
|
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 53
Sv: Mengde fett i matenHer har det virkelig tatt av ser jeg!
Min kostholdsfilosofi: AIBTB
|
![]() |
| Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
| Sliter med å få i meg riktig mengde med fett og proteiner ... | Minusnoenkg | Lavkarbo generelt | 1 | 05-08-10 23:59 |
| Mengde fett, karbo og protein? | Skallesei | Ketolysekuren | 19 | 27-07-10 08:53 |
| Hvor ligger skjæringspunktet mellom mengde fett og karbohydrater? | mofe | Lavkarbo generelt | 8 | 26-11-09 16:31 |
| Spiser riktig mengde karbs men lite fett | Guffen | Ketolysekuren | 11 | 27-02-08 15:07 |
| Spørsmål om fløte, og om mengde fett med 60 gram karb... | Borealis | Optimal Ernæring | 3 | 09-03-07 08:56 |