![]() |
Mengde fett i maten
Er helt ny på denne diettern, og lurer på om det har noen betydning om man spiser ubegrenset med fett eller holder inntaket på et lavere totalt kalorinivå?
Går man saktere ned i vekt med et høyere fettinnhold? Forutsetter selvfølgelig at man holder seg på det nødvendige antall gram karbohydrater for å være i ketolyse..:confused: |
Sv: Mengde fett i maten
Med fett skal fett fordrives:D
Ja, fett skal/bør du spise mye av. Jeg må spise rundt 200 gram fett om dagen for å gå ned i vekt. Hvis jeg slurver med fettinntaket så står vekten stille en stund. Smør på flesk? Ja takk:D |
Sitat:
|
Folk går ned på høyproteinkurer med lite karbo og fett også. Jeg tror ikke det er lurt å spise grenseløst med fett om man vil ned i vekt. Hvorfor skal kroppen ta av det lagrede fettet om det har rikelig fra kosten? Fett er viktig fordi man ligger lavt på karbohydrater og trenger en av delene som energikilde. Overdrivelser gavner inegn.
|
Lurer også på dette totalt kaloriopptak under ketosedietten.
Finner heller intet stoff om forholdet mellom protein og fett. Nybegynner, mann, 39, 99 Kg, 186 cm.:confused: |
Sitat:
75-80% fett, 5% karber, og resten proteiner på ketolyse. |
Sitat:
|
Sitat:
Hva mener du er et overdrevet inntak forresten? |
Mer enn nødvendig.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Rundt 15- 20 gram karbo pr dag (avhengig av kjønn) er jo ketolyse-regelen. Når det gjelder protein - hold deg til rundt 1 gram protein pr kg kroppsvekt. Fett bør da være 70-80% av dagens næringsinntak (fett har 9 kcal pr gram, protein og karbo har 4 kcal pr gram).
Siden du følger ketolyse regner jeg med du har boka? Det kan være greit å holde seg til oppskriftene der i starten, og så utforske litt selv etterhvert som du tilegner deg litt mer kunnskap. Det er vanlig å være litt usikker i starten av en kostholdsendring - når det gjelder lavkarbo vil jeg også anbefale å spise så mye fett du føler går greit i starten - dette spesielt for å få i gang fettforbrenningen i kroppen din. Det er viktig å få inn tankegangen - og fri seg fra at fett er farlig. Så lenge du spiser så lite karbo som 15-20 gram vil du i teorien kunne spise så mye fett du vil uten problem. Spis når du er sulten - spis til du er komfortabel mett. Nå vil du kanskje oppleve at du IKKE er særlig sulten (etter de første 3-4 dagene ihvertfall) - og da må du huske på å spise ;) Jeg synes INGEN nybegynnere på lavkarbo skal tenke på kcaloriinntaket!!! Spør heller igjen om du har gått 2-3 mnd på lavkarbo uten vektnedgang - så kan forumet hjelpe med å ta en gjennomgang av det du spiser. Tilslutt - bruk boka som hører til retningen din! Det er masse å sette seg inn i - og en endring av kosthold tar tid (jeg har holdt på 1.5 år og har enda ting å lære det er jeg overbevist om!) |
Skal vel godt gjøres å spise ubegrenset med fett, så fort mett man blir av fett, og man holder jo seg lenge mett på fett.. ?
|
Sitat:
Spiser man mer fett så spiser man automatisk mindre proteiner. Slik er det hvertfall med meg. Kroppen er mett siden den har en sikker kilde til energi fra fett og du vil ikke føle sult før du må spise mer fett igjen. |
Sitat:
Mange spm der, takk for svar:) |
Man bør spise mye fett, men ikke mer enn man forbrenner. 65/30/5 fett/prot/karb er fin. Det er mye kalorier i fett, og alt over det kroppen klarer å forbrenne = mer kroppsfett. Så pass på..
|
Sitat:
70-80% av dagens næringsinntak bør være fett og ca 1 gr protein pr kg kroppsvekt :) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Man mister heller ikke muskelmasse på en ketogen diett, heller tvertimot. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Kanskje denne tråden gir deg mer svar? |
Sitat:
|
Sitat:
Det beste av alt er at dette har gjort meg ikke bare mindre men også friskere! :D Men, vi spiser mindre proteiner enn hva du gjør... :) |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:29. |