Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Mengde fett i maten (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=39668)

Kodenavn 11 18-01-11 16:01

Mengde fett i maten

Er helt ny på denne diettern, og lurer på om det har noen betydning om man spiser ubegrenset med fett eller holder inntaket på et lavere totalt kalorinivå?
Går man saktere ned i vekt med et høyere fettinnhold? Forutsetter selvfølgelig at man holder seg på det nødvendige antall gram karbohydrater for å være i ketolyse..:confused:

Helene M 18-01-11 20:18

Sv: Mengde fett i maten

Med fett skal fett fordrives:D

Ja, fett skal/bør du spise mye av. Jeg må spise rundt 200 gram fett om dagen for å gå ned i vekt. Hvis jeg slurver med fettinntaket så står vekten stille en stund.

Smør på flesk? Ja takk:D

Charlott 18-01-11 20:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kodenavn 11 (Innlegg 1005157)
Er helt ny på denne diettern, og lurer på om det har noen betydning om man spiser ubegrenset med fett eller holder inntaket på et lavere totalt kalorinivå?
Går man saktere ned i vekt med et høyere fettinnhold? Forutsetter selvfølgelig at man holder seg på det nødvendige antall gram karbohydrater for å være i ketolyse..:confused:

Om man skal se litt logiskt på det, hadde man gått ned fortere med mindre fett hadde nok hele kuren vært lagt opp annerledes ;)

ada-emilie 18-01-11 20:36

Folk går ned på høyproteinkurer med lite karbo og fett også. Jeg tror ikke det er lurt å spise grenseløst med fett om man vil ned i vekt. Hvorfor skal kroppen ta av det lagrede fettet om det har rikelig fra kosten? Fett er viktig fordi man ligger lavt på karbohydrater og trenger en av delene som energikilde. Overdrivelser gavner inegn.

jornit 18-01-11 20:39

Lurer også på dette totalt kaloriopptak under ketosedietten.

Finner heller intet stoff om forholdet mellom protein og fett.

Nybegynner, mann, 39, 99 Kg, 186 cm.:confused:

Cherry 18-01-11 20:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jornit (Innlegg 1005384)
Lurer også på dette totalt kaloriopptak under ketosedietten.

Finner heller intet stoff om forholdet mellom protein og fett.

Nybegynner, mann, 39, 99 Kg, 186 cm.:confused:

Skal ikke telle kalorier på ketolyse, ikke før du EVENTUELT havner på platå over 4 uker.

75-80% fett, 5% karber, og resten proteiner på ketolyse.

Cherry 18-01-11 20:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie (Innlegg 1005380)
Folk går ned på høyproteinkurer med lite karbo og fett også. Jeg tror ikke det er lurt å spise grenseløst med fett om man vil ned i vekt. Hvorfor skal kroppen ta av det lagrede fettet om det har rikelig fra kosten? Fett er viktig fordi man ligger lavt på karbohydrater og trenger en av delene som energikilde. Overdrivelser gavner inegn.

Nå er nå ketolysekuren lagt opp sånn at man skal spise en del fett da. Hvor mye fett man spiser og fortsatt går ned i vekt med virker itl å være individuelt. I starten av ketolysekuren er det gjerne sånn at jo mer fett jo større blir forbrenning, men så må man justere seg etterhvert.

Charlott 18-01-11 22:03

Sitat:

Nå svarte jeg ut i fra ketolyse :) Antar at dr. Torkil, mannen bak ketolysekuren, faktisk vet hva han driver med.

Hva mener du er et overdrevet inntak forresten?

ada-emilie 18-01-11 22:21

Mer enn nødvendig.

Charlott 18-01-11 22:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie (Innlegg 1005488)
Mer enn nødvendig.

Ble ikke så mye klokere av det da ;)

Cherry 18-01-11 22:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie (Innlegg 1005488)
Mer enn nødvendig.

"mer enn nødvendig"-grensa er nok fryktelig individuell.

Nerthus 18-01-11 23:28

Rundt 15- 20 gram karbo pr dag (avhengig av kjønn) er jo ketolyse-regelen. Når det gjelder protein - hold deg til rundt 1 gram protein pr kg kroppsvekt. Fett bør da være 70-80% av dagens næringsinntak (fett har 9 kcal pr gram, protein og karbo har 4 kcal pr gram).

Siden du følger ketolyse regner jeg med du har boka? Det kan være greit å holde seg til oppskriftene der i starten, og så utforske litt selv etterhvert som du tilegner deg litt mer kunnskap.

Det er vanlig å være litt usikker i starten av en kostholdsendring - når det gjelder lavkarbo vil jeg også anbefale å spise så mye fett du føler går greit i starten - dette spesielt for å få i gang fettforbrenningen i kroppen din. Det er viktig å få inn tankegangen - og fri seg fra at fett er farlig. Så lenge du spiser så lite karbo som 15-20 gram vil du i teorien kunne spise så mye fett du vil uten problem. Spis når du er sulten - spis til du er komfortabel mett. Nå vil du kanskje oppleve at du IKKE er særlig sulten (etter de første 3-4 dagene ihvertfall) - og da må du huske på å spise ;)

Jeg synes INGEN nybegynnere på lavkarbo skal tenke på kcaloriinntaket!!! Spør heller igjen om du har gått 2-3 mnd på lavkarbo uten vektnedgang - så kan forumet hjelpe med å ta en gjennomgang av det du spiser.

Tilslutt - bruk boka som hører til retningen din! Det er masse å sette seg inn i - og en endring av kosthold tar tid (jeg har holdt på 1.5 år og har enda ting å lære det er jeg overbevist om!)

senorita 18-01-11 23:33

Skal vel godt gjøres å spise ubegrenset med fett, så fort mett man blir av fett, og man holder jo seg lenge mett på fett.. ?

sylwester 19-01-11 03:00

Sitat:

De diettene er jo dirkete helseskadelige (man kan få kaninsyke) og de som følger det er nogenlunde like sultne som om de går på sultedietter.

Spiser man mer fett så spiser man automatisk mindre proteiner. Slik er det hvertfall med meg. Kroppen er mett siden den har en sikker kilde til energi fra fett og du vil ikke føle sult før du må spise mer fett igjen.

Sunnisol 20-01-11 00:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sylwester (Innlegg 1005676)
De diettene er jo dirkete helseskadelige (man ka kaninsyke) og de som følger det er nogenlunde like sultne som om de går på sultedietter.

Spiser man mer fett så spiser man automatisk mindre proteiner. Slik er det hvertfall med meg. Kroppen er mett siden den har en sikker kilde til energi fra fett og du vil ikke føle sult før du må spise mer fett igjen.

Da er det bare å kjøre på med mer fett skjønner jeg! Hva spiser/drikker dere av fett ila en dag? Tenkte å beg med cocosa i kaffen, noen anbefalinger for hva mer jeg kan få i meg av fett? Er det mye med 1 Liten kartong fløte, litt seterrømme, masse ost ila en dag?

Mange spm der, takk for svar:)

zarion 20-01-11 22:57

Man bør spise mye fett, men ikke mer enn man forbrenner. 65/30/5 fett/prot/karb er fin. Det er mye kalorier i fett, og alt over det kroppen klarer å forbrenne = mer kroppsfett. Så pass på..

Charlott 20-01-11 23:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av zarion (Innlegg 1007362)
Man bør spise mye fett, men ikke mer enn man forbrenner. 65/30/5 fett/prot/karb er fin. Det er mye kalorier i fett, og alt over det kroppen klarer å forbrenne = mer kroppsfett. Så pass på..

Kan trygt øke fettprosenten om vedkommende skal spise ketogent :)
70-80% av dagens næringsinntak bør være fett og ca 1 gr protein pr kg kroppsvekt :)

zarion 20-01-11 23:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 1005390)
Skal ikke telle kalorier på ketolyse, ikke før du EVENTUELT havner på platå over 4 uker.

75-80% fett, 5% karber, og resten proteiner på ketolyse.

Etter hvilken logikk skal du ikke telle kalorier?

zarion 20-01-11 23:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 1007371)
Kan trygt øke fettprosenten om vedkommende skal spise ketogent :)
70-80% av dagens næringsinntak bør være fett og ca 1 gr protein pr kg kroppsvekt :)

Ikke etter den jeg følger.. protein skal være på 1g per lbs kroppsmasse uten fett. For å ikke miste muskelmasse. Med oppkarbing i helgene for å fylle opp glycogen lagrerne, men dere følger kanskje andre regler.

Charlott 20-01-11 23:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av zarion (Innlegg 1007380)
Ikke etter den jeg følger.. protein skal være på 1g per lbs kroppsmasse uten fett. For å ikke miste muskelmasse. Med oppkarbing i helgene for å fylle opp glycogen lagrerne, men dere følger kanskje andre regler.

Vedkommende som spurte følger Ketolyse og da er det greit med svar som passer til retningen vedkommende følger. Feks null oppkarbing og mye fett :)
Man mister heller ikke muskelmasse på en ketogen diett, heller tvertimot.

Charlott 20-01-11 23:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av zarion (Innlegg 1007375)
Etter hvilken logikk skal du ikke telle kalorier?

Fortsatt ketogen diett vedkommende har som filosofi, på Ketolyse teller vi ikke kalorier før en event langvarig stillstand. Fint om du setter deg litt inn i kostholdsfilosofien som følges og gir svar som passer den :)

zarion 20-01-11 23:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 1007393)
Fortsatt ketogen diett vedkommende har som filosofi, på Ketolyse teller vi ikke kalorier før en event langvarig stillstand. Fint om du setter deg litt inn i kostholdsfilosofien som følges og gir svar som passer den :)

Ok, så dere spiser så mye dere vil av fett og skal liksom gå ned av det? Hvordan kan det gå? :eek:

Charlott 20-01-11 23:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av zarion (Innlegg 1007402)
Ok, så dere spiser så mye dere vil av fett og skal liksom gå ned av det? Hvordan kan det gå? :eek:

Ja si det du :) Når jeg gikk ned på det meste spiste jeg min 200 gr fett og lå på i allefall 3000 kcal pr dag. Og jeg er ikke særlig aktiv utover gåturer med hunden ;)
Kanskje denne tråden gir deg mer svar?

zarion 20-01-11 23:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 1007408)
Ja si det du :) Når jeg gikk ned på det meste spiste jeg min 200 gr fett og lå på i allefall 3000 kcal pr dag. Og jeg er ikke særlig aktiv utover gåturer med hunden ;)
Kanskje denne tråden gir deg mer svar?

Det var ganske høyt. Ligger selv på 170g fett og omtrent samme proteiner og litt carbs(maks 20g) og maks 2500 kcal som blir 500 i kcal underskudd. :)

Charlott 20-01-11 23:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av zarion (Innlegg 1007426)
Det var ganske høyt. Ligger selv på 170g fett og omtrent samme proteiner og litt carbs(maks 20g) og maks 2500 kcal som blir 500 i kcal underskudd. :)

Ganske høyt, slik det skal være på Ketolyse ;)
Det beste av alt er at dette har gjort meg ikke bare mindre men også friskere! :D Men, vi spiser mindre proteiner enn hva du gjør... :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:29.