Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Opplyst næringsinnhold

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 27-06-06, 23:24   #1
nalana
Seniormedlem

nalana sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Opplyst næringsinnhold

Når næringsinnhold er opplyst pr 100 gram, som det egentlig alltid bør være på matvarene, skal ikke da summen av pretein, fett og karbohydrater alltid være 100 %. Det finnes jo ikke flere matgrupper, så derfor har jeg forstått det slik at hvis ikke summen blir 100 %, så er det noe muffens

I dag har jeg spist mør-pølse med dette næringsinnholdet:

25 g protein, 37 g fett og 1,5 g karbohydrater

Dette er jo bare 63,5, så hva er resten!?
Har noen noen tanker om dette, eller vet noe som jeg ikke vet

Var forøvrig ikke særlig redd for å sspise mørpølse, for jeg har spist det mange ganger før, men da fra fabrikant med 100 % pålitelig innholdsfortegnelse. (Regner jeg med i hvert fall )

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 27-06-06, 23:40   #2
Trolljenta
Seniormedlem

Trolljenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 44
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Opplyst næringsinnhold

Resten er vel vann..

Gammel 27-06-06, 23:50   #3
nalana
Seniormedlem

nalana sin avatar

nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Kan vel ikke være så enkelt , for vann er det jo i alt, og de fleste innholdsfortegnelsene går jo faktisk opp i 100.
Hvis du har rett, så burde det jo mangle noen prosent på alle innholdsfortegnelser

Meget mulig du har rett, for vann er jo hverken fett, protein eller karbo, men det finnes jo i alt. Skal bli flinkere til å sjekke
summen, kanskje det er meg som bare har trodd at det alltid må bli 100 tilsammen. Men synes også å huske at matvarer ikke blir lagt inn i fitday hvis ikke denne summen er 100 %.......

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 28-06-06, 00:13   #4
Trolljenta
Seniormedlem

Trolljenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 44
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

hmm.. Jeg hadde forresten også problemer med å legge inn ting i fitday. Tror det var tomater jeg ikke fikk lagt inn, så da ble jeg irritert og droppet hele greien.
Vi får se hva andre på forumet har å si.

Er jo fiber også som trekkes fra på karbohydratene, men trodde ikke det var fiber i kjøtt

Gammel 28-06-06, 09:23   #5
Fjonken
Seniormedlem

Fjonken sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 60
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av nalana

Når næringsinnhold er opplyst pr 100 gram, som det egentlig alltid bør være på matvarene, skal ikke da summen av pretein, fett og karbohydrater alltid være 100 %. Det finnes jo ikke flere matgrupper, så derfor har jeg forstått det slik at hvis ikke summen blir 100 %, så er det noe muffens

I dag har jeg spist mør-pølse med dette næringsinnholdet:

25 g protein, 37 g fett og 1,5 g karbohydrater

Dette er jo bare 63,5, så hva er resten!?
Har noen noen tanker om dette, eller vet noe som jeg ikke vet

Var forøvrig ikke særlig redd for å sspise mørpølse, for jeg har spist det mange ganger før, men da fra fabrikant med 100 % pålitelig innholdsfortegnelse. (Regner jeg med i hvert fall )

Trykkfeil, eller beregningsfeil kan være årsaken.

Medlem av piskeklubben

Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 28-06-06, 13:04   #6
Kristian
Seniormedlem

Kristian sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 58
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Resten er nok vann, fiber og salter. Ikke mange matvarer som har 100g av 100 på innholdsdeklarasjonen. Det eneste jeg kommer på i farten er olje som er 100% fett.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 28-06-06, 18:07   #7
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sjekk næringstabellen du Nalana. Der ser du at 95% av matvarene ikke har 100% om du legger sammen fett, proteiner og karbohydrater. Fiber, vann etc er ikke med.

Og for å komplisere det ytterligere: Næringsinnhold er også oppgitt til 100 gram spiselig vare i næringstabellen. Ikke 100 gram vare. Dette står også forklart i papirutgaven av næringstabellen.

Det som derimot skal bli 100% er prosentvis fordeling av kaloriene. (slik som det regnes i Fitday f.eks).

Gammel 29-06-06, 00:36   #8
nalana
Seniormedlem

nalana sin avatar

Ok, jeg kan jo ikke ha summert så mange varer, men bare gått ut i fra at de tallene skal gå opp i hundre. Nå skal jeg ikke bekymre meg om det lenger i hvert fall.
Takk for hjelpen alle sammen

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nøtter! mofe Generell ernæringsdebatt 20 27-05-16 07:41
Næringsinnhold sukkerroefiber AnnaV Spørsmål og svar 2 24-05-06 18:40
Næringsinnhold på Hildeborgs grove soyaproteinbrød! mette Ketolysekuren 8 07-05-06 14:48
Boksmat - næringsinnhold: salt osv... Chumpsy Ketolysekuren 7 05-08-05 16:02
Info Fra Maarud Ang Baconsvor/gull Næringsinnhold Nille Lavkarbo generelt 15 24-02-05 13:37

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:46.