Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Opplyst næringsinnhold (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9494)

nalana 27-06-06 23:24

Opplyst næringsinnhold

Når næringsinnhold er opplyst pr 100 gram, som det egentlig alltid bør være på matvarene, skal ikke da summen av pretein, fett og karbohydrater alltid være 100 %. Det finnes jo ikke flere matgrupper, så derfor har jeg forstått det slik at hvis ikke summen blir 100 %, så er det noe muffens:cool: :confused:

I dag har jeg spist mør-pølse med dette næringsinnholdet:

25 g protein, 37 g fett og 1,5 g karbohydrater

Dette er jo bare 63,5, så hva er resten!?:rolleyes:
Har noen noen tanker om dette, eller vet noe som jeg ikke vet:o

Var forøvrig ikke særlig redd for å sspise mørpølse, for jeg har spist det mange ganger før, men da fra fabrikant med 100 % pålitelig innholdsfortegnelse. (Regner jeg med i hvert fall:eek: )

Trolljenta 27-06-06 23:40

Sv: Opplyst næringsinnhold

Resten er vel vann..

nalana 27-06-06 23:50

Kan vel ikke være så enkelt:confused: , for vann er det jo i alt, og de fleste innholdsfortegnelsene går jo faktisk opp i 100.
Hvis du har rett, så burde det jo mangle noen prosent på alle innholdsfortegnelser:confused:

Meget mulig du har rett, for vann er jo hverken fett, protein eller karbo, men det finnes jo i alt. Skal bli flinkere til å sjekke
summen, kanskje det er meg som bare har trodd at det alltid må bli 100 tilsammen. Men synes også å huske at matvarer ikke blir lagt inn i fitday hvis ikke denne summen er 100 %.......

Trolljenta 28-06-06 00:13

hmm.. Jeg hadde forresten også problemer med å legge inn ting i fitday. Tror det var tomater jeg ikke fikk lagt inn, så da ble jeg irritert og droppet hele greien.
Vi får se hva andre på forumet har å si.

Er jo fiber også som trekkes fra på karbohydratene, men trodde ikke det var fiber i kjøtt :confused:

Fjonken 28-06-06 09:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nalana
Når næringsinnhold er opplyst pr 100 gram, som det egentlig alltid bør være på matvarene, skal ikke da summen av pretein, fett og karbohydrater alltid være 100 %. Det finnes jo ikke flere matgrupper, så derfor har jeg forstått det slik at hvis ikke summen blir 100 %, så er det noe muffens:cool: :confused:

I dag har jeg spist mør-pølse med dette næringsinnholdet:

25 g protein, 37 g fett og 1,5 g karbohydrater

Dette er jo bare 63,5, så hva er resten!?:rolleyes:
Har noen noen tanker om dette, eller vet noe som jeg ikke vet:o

Var forøvrig ikke særlig redd for å sspise mørpølse, for jeg har spist det mange ganger før, men da fra fabrikant med 100 % pålitelig innholdsfortegnelse. (Regner jeg med i hvert fall:eek: )

Trykkfeil, eller beregningsfeil kan være årsaken.

Kristian 28-06-06 13:04

Resten er nok vann, fiber og salter. Ikke mange matvarer som har 100g av 100 på innholdsdeklarasjonen. Det eneste jeg kommer på i farten er olje som er 100% fett.

Nille 28-06-06 18:07

Sjekk næringstabellen du Nalana. Der ser du at 95% av matvarene ikke har 100% om du legger sammen fett, proteiner og karbohydrater. Fiber, vann etc er ikke med.

Og for å komplisere det ytterligere: Næringsinnhold er også oppgitt til 100 gram spiselig vare i næringstabellen. Ikke 100 gram vare. Dette står også forklart i papirutgaven av næringstabellen.

Det som derimot skal bli 100% er prosentvis fordeling av kaloriene. (slik som det regnes i Fitday f.eks).

nalana 29-06-06 00:36

Ok, jeg kan jo ikke ha summert så mange varer, men bare gått ut i fra at de tallene skal gå opp i hundre. Nå skal jeg ikke bekymre meg om det lenger i hvert fall.
Takk for hjelpen alle sammen:D

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:41.