Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Mengde fett i maten

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 25-01-11, 11:52   #51
jvb
Seniormedlem

jvb sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 49
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Mengde fett i maten

Protein øker utskillelsen av insulin også

Mer info (og linker) på http://www.marksdailyapple.com/insulin-index/

Spoiler: selvsagt er det forskjell på hva som skjer når vi spiser protein vs karbohydrater...

Gammel 25-01-11, 11:55   #52
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Protein øker utskillelsen av insulin også

Mer info (og linker) på http://www.marksdailyapple.com/insulin-index/

Spoiler: selvsagt er det forskjell på hva som skjer når vi spiser protein vs karbohydrater...

Men er ikke dette en såpass kostbar prosess at det går litt opp i opp? *synser* .

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 17:11   #53
Vegard L
Medlem

Medlem siden: Nov 2010
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Vil overflødig fett i maten virkelig lagres på kroppen? Går det ikke ut stort sett med avføring - mener at fett-diare er vanlig ved altfor stort fettinntak? Jeg tenker da siden vi ikke spiser karbo og ikke har særlig insulinproduksjon? *Lurer*

Her skal jeg passe meg for å være for bastant i uttalelsene, siden jeg ikke er helt sikker. Dette er hentet fra et fag vi hadde i høst.

Fettsyrene pakkes i kylomikroner, som er et lipoprotein, og fraktes i lymfeårene til målcellene (fettceller) og til leveren.
Fra leveren vil fettsyrene pakkes i VLDL-molekyler, som frakter dem videre i blodårene til målcellene, som kan være alle cellene i kroppen (også fettceller).

Utenpå målcellene sitter et enzym som heter LPL, som står for lipoprotein lipase. Dette enzymet frigjør fettsyrene fra lipoproteinene (kylomikroner, VLDL, LDL, HDL) slik at de kan taes opp i cellene.

Fra kylomikronene i lymfeårene kan hvertfall fettsyrer taes opp i fettcellene direkte. Hvorvidt dette er mulig fra VLDL i blodårene er jeg veldig usikker på.

Under normale omstendigheter vil nesten 100% av næringsstoffene taes opp i tarmen. Dette med fettdiaré kan ha noe med veldig stort fettinntak på en gang å gjøre. Hvertfall ser jeg for meg det at dersom det tilføres mer fett enn kroppen klarer å håndtere, kan noe av det gå rett gjennom systemet, og resultere i fettdiaré

En annen ting som gjør det vanskelig å legge på seg av å spise mye fett, er at det kan se ut som hele metabolismen øker, spesielt varmeproduksjonen. Altså forbrenner man mer på et slikt kosthold enn ved høy-karbo.
Metthetsfølelsen man får av et noenlunde høyt proteininntak vil begrense hvor mye man spiser til hvert måltid.
Fett i kosten undertrykker sultsignaler, slik at det går lenger tid før man blir sulten igjen.
Totalt fører dette til et lavere kaloriinntak dersom man spiser etter kroppens egne signaler.

Bare å komme med konstruktive innspill på dette innlegget, jeg skal ikke påstå hardnakket at alt dette er 100% riktig, men utifra det jeg har lært på studiet samt litt logikk/fornuft, så tror jeg ikke dette er så langt ifra sannheten

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 17:34   #54
ada-emilie
Sperret

Medlem siden: Mar 2010
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Jeg vil bare skyte inn at det snakkes om og om igjen om at man ikke kan legge på seg av mye fett, men de fleste her inne vil vel ikke beholde vekta, men gå ned, eller hva?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 17:37   #55
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Jeg vil bare skyte inn at det snakkes om og om igjen om at man ikke kan legge på seg av mye fett, men de fleste her inne vil vel ikke beholde vekta, men gå ned, eller hva?

Og flere av oss må øke fettinntaket for å gå ned

Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 17:42   #56
knh
Seniormedlem

knh sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 38
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

De fleste her inne har nok et ønske om det... men tror (håper) vi også er endel her som lever lavkarbo av andre grunner enn vektreduksjon God helse (nå og i fremtiden) er vel det alle ønsker Uansett om det innebærer at man må ned i vekt eller ikke. Det hadde vært synd om alle som levde lavkarbo kun gjorde det pga vektnedgang. Uansett vekt har nok de fleste godt av det

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 17:54   #57
Kari Marita
Seniormedlem

Kari Marita sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Folk går ned på høyproteinkurer med lite karbo og fett også. Jeg tror ikke det er lurt å spise grenseløst med fett om man vil ned i vekt. Hvorfor skal kroppen ta av det lagrede fettet om det har rikelig fra kosten? Fett er viktig fordi man ligger lavt på karbohydrater og trenger en av delene som energikilde. Overdrivelser gavner inegn.

Enig med deg.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 18:00   #58
Zillah
Seniormedlem

Zillah sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Opprinnelig lagt inn av Sunnisol, her.

Er det mye med 1 Liten kartong fløte, litt seterrømme, masse ost ila en dag?

1 kartong fløte er i overkant mykje, etter mi meining. Da har du i underkant av 9g kh frå fløten aleine, og det syns eg vert litt ubalansert, og dessutan ser det ut til at mjølkeprotein kan gi større insulinrespons enn ein del anna protein, så du burde kanskje begrense akkurat fløten littegranne. Men litt fløte og rømme går jo bra for dei fleste.

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 18:08   #59
Kari Marita
Seniormedlem

Kari Marita sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

De diettene er jo dirkete helseskadelige (man kan få kaninsyke) og de som følger det er nogenlunde like sultne som om de går på sultedietter.

Spiser man mer fett så spiser man automatisk mindre proteiner. Slik er det hvertfall med meg. Kroppen er mett siden den har en sikker kilde til energi fra fett og du vil ikke føle sult før du må spise mer fett igjen.

Ikke alle slike dietter er helsefarlige,jeg spiser mye protein og mindre fett.Ca 30-50 karber daglig.Kaloriinntaket nå er ca 1300-1500 kcal,litt høyere når jeg trener.Jeg føler ikke sult. Det er ikke helsefarlig.Psmf kuren er helsefarlig over lengre tid.Det er jo ekstremkur.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 21:06   #60
hope10
Seniormedlem

hope10 sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
hope10 er ny på veien

Har ikke så mye å komme med her, men var så mye interessant her, at jeg må bare snike meg inn å abonnere på innleggene....

Men tar av meg hatten, for hva dere kan Helt IMPONERENDE!!!! Tenk om jeg bare lærer meg halvparten av dette

hope10 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sliter med å få i meg riktig mengde med fett og proteiner ... Minusnoenkg Lavkarbo generelt 1 05-08-10 23:59
Mengde fett, karbo og protein? Skallesei Ketolysekuren 19 27-07-10 08:53
Hvor ligger skjæringspunktet mellom mengde fett og karbohydrater? mofe Lavkarbo generelt 8 26-11-09 16:31
Spiser riktig mengde karbs men lite fett Guffen Ketolysekuren 11 27-02-08 15:07
Spørsmål om fløte, og om mengde fett med 60 gram karb... Borealis Optimal Ernæring 3 09-03-07 08:56

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:01.