Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

En bunad-gåte

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 30-05-11, 08:53   #26
babydoll
Medlem

babydoll sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
babydoll er ny på veien

Sv: En bunad-gåte

Det er nok en Hardangerbunad ja, men det som er litt annerledes er beltet. Det varierer litt rundtom i fjorden; sørfjorden har perlebelter med innslag av blått, mens midt i Hardanger har de slike som Mette Marit har på bildet. Gull-beltet er det dog bare gifte som har, ugifte har brodert.

Forøvrig har jeg i alle mine år i Hardanger aldri sett en Hardangerbunad med annen enn den hvite stivede skjorta og hvitt forkle.

babydoll er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - langtidsperspektiv Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 09:10   #27
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av babydoll, her.

Det er nok en Hardangerbunad ja, men det som er litt annerledes er beltet. Det varierer litt rundtom i fjorden; sørfjorden har perlebelter med innslag av blått, mens midt i Hardanger har de slike som Mette Marit har på bildet. Gull-beltet er det dog bare gifte som har, ugifte har brodert.

Forøvrig har jeg i alle mine år i Hardanger aldri sett en Hardangerbunad med annen enn den hvite stivede skjorta og hvitt forkle.

Nei, jeg får vel bare bite det i meg, og gå med hvit skjorte. Den er veldig fin, altså, og den har holdt seg veldig godt! Og så er det litt stas at hun har sydd hardangermønsteret helt selv, som på forkledet. Men jeg må finne ut om det går an å skjøte på mer stoff på ermene, jeg har nok litt mer apegener enn min lille grandtante.

Nå har jeg fått tidfestet bunaden litt mer presist. Hun ble født i 1916 og giftet seg i 1945. Ettersom den har perlebelte og kyse, så kan man gå ut fra at den ble laget kanskje en gang i siste halvdel av tredvetallet, ettersom kommunnen min var okkupert område store deler av krigen, ikke at jeg vet for sikkert, men jeg kan tenke meg at det var dårlig med bunadsproduksjon på den tiden. Morfaren min som var rebellsk grenselos bærte sin binders i skjortekragen godt gjemt, og alle norske flagg ble gjemt på kjeller og loft ...!

Hvordan de forskjellige beltene er har jeg ikke så mye peiling på, men det er greit å ha i hu at bunaden tydeligvis ble laget før det fantes så mange variasjoner, forsåvidt. Det er vanskelig å finne ut noe mer enn det vi vet til nå, ettersom alle søsknene til morfar nå er døde, og grandtante aldri fikk barn.
Jeg har forresten lagt inn et bilde med bedre oppløsning i hovedinnlegget nå, og da kan dere også se at det mangler en del perler i beltet.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 09:22   #28
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Ja, og så har jeg lagt inn detalj fra forkledet, og et bilde av kysa!

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 30-05-11, 10:46   #29
babydoll
Medlem

babydoll sin avatar

babydoll er ny på veien

Den er jo kjempefin da! Når man får på søljer og alt, ser man det nok ennå mer. At beltet er litt ulikt det vi har nå er jo bare kult, den har jo tross alt en historie. Tipper det var flere variasjoner før, ofte sydde man jo bunadene sine selv. Nå når man gjerne går til en husflid og får dem sydd blir det nok mindre variasjon i mønster etc.

Vi har jo selv et bestemt mønster på bringklut og beltebroderi innad i familien, så variasjon finnes ennå, om enn ikke like mye som før. Folk er mer nøye på at du har plassert søljene rett ;D

babydoll er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - langtidsperspektiv Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 12:23   #30
Zincite
Seniormedlem

Zincite sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Tidsperspektivet stemmer veldig godt med det jeg mener med at den er åpen - det er at mere av brystduken synes. Litt vanskelig å forklare
Synes det er stas med historien, og moro at du vil ta vare på og reparere belte og brystduk.
Den laskatrøya jeg har, har smale ermer og er ettersittende ned til beltet før den svinger ut. Bak er det innlegg der den begynner å svinge ut - som gir lasker/folder.
Om ikke Heimen eller Husfliden vet noe i forhold til jakke/trøye, så kan du kontakte bunad- og folkedraktrådet. De sitter på mye kunnskap.
Det har vært lokale variante, mennesker har til en viss grad brukt det de fikk tak i. Personlig er jeg mot at bunad/folkedrakt skal være en uniform med snevre rammer, men synes heller ikke at man skal gjøre som man vil. Det skal velges matrialer og farger utifra hva som har vært brukt.
Jeg har litt følelse av at jeg bør få mor til å lære meg litt mer. Hun har byttet ut skjorteermer før, eller laget nye forkler med gammel forklesaum når det har blitt gammelt. Men hardangerskjorta har litt annen fasong enn kvinnhersvarianten. Men du klarer det sikkert selv
Her er et bilde av vinterbunad fra Hardanger - om du en gang får lyst til å utvide jeg bruker samme stakk, men forskjellige liv, trøyer, brystduker, hodeplagg og belter til min.
Beklager at jeg tar litt av

Vedlagte bilder
Filtype: jpg vinterbunad2.jpg (42,8 KB, 34 visninger)

Sist redigert av Zincite : 30-05-11 kl 12:35.
Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 12:59   #31
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Babydoll: Ja, det er det som er litt ekstra kult, at hele stasen er håndsydd av grandtanta mi selv!

Zincite: Det er bare gøy! Jeg har jo ikke brydd meg noe om bunader før nå!
Jeg har vært på Heimen Husflid nå. Der var de jo hvor søte som helst, og jeg fikk masse hjelp! Hun jeg snakka med var litt skeptisk til at jeg skulle skjøte på ermene, men jeg insisterte jo. Så i tilfelle vil det bli penest resultat om jeg klipper dem av ved albuene, og skjøter der, ettersom det stort sett er der de folder seg mest. Men først må jeg hvitvaske blusa for hånd, for å se hvilken fargetone den får når den er ren, eller om den kanskje må blekes noe. Når det gjelder halsen, så er den litt trang. Det er sydd med folder opp bak nakken, så min tanke er å rett og slett klippe opp blusekragen, løse opp noen av foldene og sy i en liten skjøte, selv om det blir midt i hardangersømmen, så er det i tilfelle det som synes minst. De hadde faktisk så godt som alle de perlene det mangler litt av, så den er grei!
Men guri malla, linstoff som er sånn tykt som det jeg har var dyrt! Ca 700 kr meteren ... Da forstår det seg at bunader er dyre, altså. Håper jeg slipper å kjøpe en hel meter når det bare er snakk om litt stoff for å fikse ermene. Tenkte litt å ta stoff fra forkledet, men da blir det vel for kort ...

Ellers lurer jeg også på å satse på hårbånd i stedet for kyse. Jeg ser ikke klok ut i den kysa!

Og så fikk jeg takk og pris vite at det både var gangbart for meg å få bruke østerdals-sølja jeg fikk i dåpsgave, og ettersom det egentlig ikke finnes noen offisiell jakke til hardangerbunaden, så kunne jeg sy en såkalt "fantasijakke", hvor jeg godt kan bruke ca noe av det samme snittet som i lasketrøya til hedmarksbunaden, så lenge jeg sydde den i stoff som er hentet fra bunaden min.
Så jeg har et lite prosjekt foran meg i alle fall. Det første blir nå å hvitvaske bluse og forkle, og så må jeg ta meg en runde på renseriene her på Løkka. I følge hun jeg snakka med så hadde jevnt de fleste renserier erfaringer med bunad, noe som er en forutsetning forsåvidt.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 30-05-11, 13:52   #32
babydoll
Medlem

babydoll sin avatar

babydoll er ny på veien

Når det gjelder kysa kan du trøste deg med at den sjelden er i bruk etter konfirmasjonsalder

Gammel 30-05-11, 20:59   #33
KarMa40
Seniormedlem

KarMa40 sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Her kommer dagens bunadstips fra min lille mor:

Lin tørker fort og blir hardt dersom du lar den lufttørke. Min mor halvtørker skjortene og dynker dem, altså sprayer med vann og legger dem i frysen frem til neste anledning. (Dama bor alene og har 180 cm fryseskap)
Så tar hun skjortene opp og lar dem tine, men stryker dem mens de fortsatt er iskalde. Strykejernet på tre prikker og full pinne med damp. Glatter til slutt uten damp Hun mener temperaturforskjellen betyr noe for hvor godt resultatet blir. Og hun er glatt bedre enn meg og jeg er ikke dårlig, så det kan være verdt et forsøk.

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 22:01   #34
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 49
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Både Hedmarks-, Østerdals- og Marie Åen-bunaden som er vanligst her, synes jeg er ganske kjedelige ...

Hedmarksbunaden er stusselige greier ja. Men så er ikke jeg særlig fan av blåt da.... Lundebydrakta er jo også ganske vanlig i Hedemark, selv om den har røtter litt lenger sør (Kongsvinger/Odal). Den hvite er fantastisk! Jeg konfirmerte meg i den svarte (som ca 10 000 andre på mn alder), men den er heldigvis for kort nå Men den er hvertfall finere enn Hedmarksbunad (og vestoppland!)

hele stasen er håndsydd av grandtanta mi selv!

Håndsydde bunader er nok adskillig vanligere enn husflid-produserte, hvertfall om man går lenger bak enn for 5-6 år siden. De bunadene med perlestykker vil jeg egentlig ikke tro du får i noe annet enn håndsydd?

Gammel 30-05-11, 22:05   #35
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hedmarksbunaden er stusselige greier ja. Men så er ikke jeg særlig fan av blåt da.... Lundebydrakta er jo også ganske vanlig i Hedemark, selv om den har røtter litt lenger sør (Kongsvinger/Odal). Den hvite er fantastisk! Jeg konfirmerte meg i den svarte (som ca 10 000 andre på mn alder), men den er heldigvis for kort nå Men den er hvertfall finere enn Hedmarksbunad (og vestoppland!)

Håndsydde bunader er nok adskillig vanligere enn husflid-produserte, hvertfall om man går lenger bak enn for 5-6 år siden. De bunadene med perlestykker vil jeg egentlig ikke tro du får i noe annet enn håndsydd?

Mamma har den blå, hun kler den men det er fordi hun kler blått, men da jeg var liten sa jeg til folk at mamma hadde dongry-bunad!

Ja, det er vel klart, det med håndsyinga altså. Men husk på at jeg i grunn ikke har skjenka bunader så mye tanke, så for meg er det helt über å tenke på at dama har sydd den selv!
Gleder meg til å sette i gang, altså.

KarMa40, takk for tips! Nå skal jeg jo sy om skjorta, da. Så jeg må jo uansett få den vaska, kanskje jeg bare skal halvtørke den i sola, og kjøre på med strykejern etterpå?

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 30-05-11, 22:06   #36
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Skulle ønske jeg likte bunad.... sukk...

Gammel 30-05-11, 22:11   #37
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

meg er det helt über å tenke på at dama har sydd den selv!
Gleder meg til å sette i gang, altså.

KarMa40, takk for tips! Nå skal jeg jo sy om skjorta, da. Så jeg må jo uansett få den vaska, kanskje jeg bare skal halvtørke den i sola, og kjøre på med strykejern etterpå?

Jeg er vant til at mamma gjerne smekker sammen et par bunader pr sesong for folk rundt omkring (og begge mine), så jeg er litt sånn Jaja, sydd bunad ja. Nå igjen. Og som nevnt var det jo bunadskredder på andre sida av familien. Men sambo sin bunad har faktisk litt mer emosjonell verdi enn min, siden det var den siste morfatren hans klare å sy mens han levde.

Bunadskjorte stryker du med en gang den tas ut av maskinen. Ikke tør den noe først. Heng den til tørk etter stryking heller, og vær beredt på å måtte rette litt på den like før bruk også. Så det lønner seg å ikke spare strykinga til det sista mna gjør på morran 17. mai.

Gammel 30-05-11, 22:14   #38
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Jeg fikk tips om å håndvaske den i så varmt vann jeg kunne, ettersom den er så gammel. Så i morgen skal jeg kjøpe hvitvask, så er dét gjort.
Så får jeg sjekke ut noen renserier etterhvert også.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 30-05-11, 22:20   #39
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Vanish Crystal white. Den tar ALT! Tok ketchup-flekken som bunadskjorta mi hang med i 4 år (ikke spør... Jeg trodde jeg skulle ha ny skjorte,så gadd ikke fikse det). Ser ikke spor etter den lenger.

Gammel 30-05-11, 22:37   #40
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Vanish Crystal white. Den tar ALT! Tok ketchup-flekken som bunadskjorta mi hang med i 4 år (ikke spør... Jeg trodde jeg skulle ha ny skjorte,så gadd ikke fikse det). Ser ikke spor etter den lenger.

Takk for tips! Jeg skal ikke spørre, men jeg synes jo jeg ser en ganske stor link mellom søttendemaimattradisjoner og utstrakt bunadbruk.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 30-05-11, 22:39   #41
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

jeg ser en ganske stor link mellom søttendemaimattradisjoner og utstrakt bunadbruk.

Søttendemaitradisjoner som i små drittunger som løper rundt og veiever med maten sin i tette forsamlinger. Ikke spør-kommentaren var om hvorfor jeg hang den i skapet uten å fjerne den

Gammel 30-05-11, 22:40   #42
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Søttendemaitradisjoner som i små drittunger som løåer rundt og veiever med maten sin i tette forsamlnger. Ikke spør-kommentaren var om hvorfor jeg hang den i skapet uten å fjerne den

Åååh. Der har du meg, det tenkte jeg ikke på. Noen fordeler skal man ha med å bare gå kledd i svart og velge plagg etter luktprøven!

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 30-05-11, 22:57   #43
KarMa40
Seniormedlem

KarMa40 sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Ytterligere bunadsråd fra min lille mor er :

Ta bilder om morgenen 17 mai!!

Jeg har en gang i barndommen klart å søle smør på toppen av lua, mens jeg hadde den på...

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 23:16   #44
Festina lente
Seniormedlem

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 56
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Jeg fikk tips om å håndvaske den i så varmt vann jeg kunne, ettersom den er så gammel. Så i morgen skal jeg kjøpe hvitvask, så er dét gjort.
Så får jeg sjekke ut noen renserier etterhvert også.

Hvis du ikke skal bruke skjorta på en stund anbefaler jeg at du vasker den og skyller den supergodt slik at du får ut alle såperestene. Så pakker du den i et putevar eller lignende (ikke plast!) og legger den innerst i skapet slik at du ikke får lys på den (da risikerer du at den blir gul).

Når det er tid for stryking og bruk, dynker du den godt og legger den i en plastpose i kjøleskapet natta over, for så å stryke den.

(Jeg for min del er så lat at jeg hopper over dynketrikset og bruker dampjern, men da blir skjorta raskere krøllete).

Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 23:25   #45
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Takk for tips! Men nå skal jeg jo vaske den for å se hva slags stoff jeg skal bruke i ermene, da!

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 31-05-11, 08:31   #46
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Husflidpoduserte bunader er også håndsydde, de har faktisk egen sydamer som sitter og syr for de. Er derfor en skikkelig bunad er så dyr.

Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 10:01   #47
Festina lente
Seniormedlem

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 56
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Takk for tips! Men nå skal jeg jo vaske den for å se hva slags stoff jeg skal bruke i ermene, da!

Det gikk nok litt fort i svingene her.... det jeg mente å si var at du ikke må stryke skjorten og så henge den bort - da blir den gul. Du stryker den m.a.o rett før du skal bruke den. (Og oppbevarer den som tidligere nevnt).

Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 10:10   #48
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Husflidpoduserte bunader er også håndsydde, de har faktisk egen sydamer som sitter og syr for de. Er derfor en skikkelig bunad er så dyr.

De får mer og mer produsert i Kina nå. Det blir sannsynligvisd håndsydd der borte også, men til en helt annen pris og kvalitet.

Gammel 31-05-11, 13:52   #49
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

De får mer og mer produsert i Kina nå. Det blir sannsynligvisd håndsydd der borte også, men til en helt annen pris og kvalitet.

Husfliden? Sikker på det? Gjelder iallfall ikke bunader fra husfliden her. Vet de får en del strikkegreier men ikke bunadene sine.

Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 13:56   #50
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Husfliden? Sikker på det?

Ser ut til at det er mer Litauen enn kina: http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs...T001/105110009

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen som kan hjelpe meg med en gåte? wander Generell diskusjon 29 28-09-07 09:02
Bunad til 17.mai? mam Generell diskusjon 30 11-05-07 22:36
Bunad Carisma Generell diskusjon 19 10-05-07 19:39
Gåte Summer Lavkarbo generelt 2 10-03-04 20:50

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:48.