![]() |
En bunad-gåte
3 Vedlegg
Ja, nå har jeg som aldri har hatt lyst på bunad fått meg en. Det vil si, gammeltanta mi sin gamle dukka plutselig opp igjen da moren min rydda i skap nå mens jeg har vært på besøk, og morsomt nok er jeg den eneste i familien som er slank nok til å få den på meg. :p Den er ganske slitt, mangler en del perler i broderiet, og må i hvert fall renses før eventuelt bruk. Ellers følger det med rød kyse med perlebroderier, og et hvitt forkle med litt mønster nederst som matcher blusa.
Men da er spørsmålet, hva slags bunad er dette? Ingen av oss her hjemme vet. Det vi derimot vet er at den nok er sydd en gang mellom 1930-1940, gammeltante var fra Engerdal i Hedmark, og ellers har ingen på den sida noe slekt utenfor Østerdalen som vi vet om. Så får jeg bare beklage billedkvaliteten, det er tatt med mobilkameraet, og sendt til meg selv på epost, og dermed forminsket noe ... EDIT: Nytt og bedre bilde av bunaden, samt detalj fra forkledet og kysa! |
Sv: En bunad-gåte
Det ligner veldig på en hardangerbunad. På den tiden var det mange varianter de kalte nasjonal, som var varianter av hordalandsdrakter. Den er mere åpen foran enn hardangerbunaden er. Men det jeg ser på bildet er et "hakk" i livet som er typisk. Voss er mere åpen, men har ikke "hakket".
Hardanger har kyse til jenter, men jeg tror nok at det ble brukt til litt eldre ugifte en stund også. Hardanger og nasjonal har hvitt linforkle (til fest), vanligvis med hardangersøm i nedkant, som ligner sømmen på skjorta. Sitter på mer kunnskap om kvinnhersdrakt, men festvarianten blir ofte forvekslet med hardangerbunad - derfor har jeg litt kjennskap til den også :) |
http://www.norskflid.no/bunad/bunade...unad-fra-voss/
mønsteret i bringa er ganske likt. Men vesten ulik.... |
Jeg og synes det ligner på en Hardangerbunad av noe slag.
http://bloggfiler.no/cremefraiche.bl...4103369411.jpg |
Ja, det er liksom Hardanger/Voss vi har vært inne på her også, men samtidig klødd oss litt i hodet over det, ettersom det ikke finnes noen fra den delen av landet i slekta til morfar og hans familie (bunaden er søstra hans sin). Men mamma mente kanskje det ikke var så strengt på den tiden, og at man i grunn sydde den man syntes var fin uten at det hadde så mye å si hvor den var fra, uten at vi vet om dette er sant, da. Hun har sydd den selv, forresten! :D
Jeg kommer uansett til å ta den med til Husfliden i Oslo for å finne ut mer om den, og om det kan fikses det som mangler av perler, ikke minst er beltet en smuuuule trangt, eller, det går an å stå i, men ikke særlig mye annet. :p |
Sitat:
Kan forresten si at den ikke har noen broderier nederst. Den har bare et fløyelsbånd. Mamma sa forresten nå at både blusa og forkledet har hardangersøm ..! Så da har vi kanskje knekt koden? Med det "strenge bunadspolitiet" vi har i dag, spørs det vel om jeg "får lov" til å gå i den. :p |
Det er flere steder i Hardanger de hadda fløyelsbånd nede på stakken. Heimen er også et godt sted å spørre i forhold til bunad, sa hun med lang fartstid i BUL...
|
Og her er en typisk lue/kyse for jenter til hardangerbunad :)
http://gfx.dagbladet.no/pub/artikkel...1289d_arat.jpg |
Sitat:
Sitat:
Vi ble nå enige om at ettersom halve slekta på min farsside delte seg opp fra Orkanger og dro til Bergen for noen hundre år siden, så har jeg hardangerbunadsretten på min side, om jeg skulle finne på å bruke den en dag. :p |
det såkalte bunadspolitiet sier at det ikke er noen lov som sier at du må tilhøre plassen bunaden kommer fra. er mer en greie om at det skal være sånn på folkemunne. men det er fullt lov å ha en bunad fordi du syns den er finest.
|
Sitat:
|
skulle jeg valgt etter slekt kunne jeg hatt fra nordland, rogaland, vestfold og jeg tror oldemor kom fra hedmark :p
men jeg valgte vestfoldbunaden da jeg er født her og jeg syns den er helt grei og enkel. det er en del grelle bunader der ute, selv om noen er veldig fine :p |
Det er en vanlig hardanherbunad... Sånn har jeg og.. Voss tror jeg har grønt på vesten
|
Sitat:
|
Sitat:
Så fin bunad! Nå ble jeg en smule misunnelig, for jeg vil også ha bunad! Synes det er et vakkert plagg. :) |
Gratulerer med bunad! Så heldig du er som arver bunad, jeg synes de gamle bunadene er mer individuelle og har mye mer sjel enn de nye …
Her er det bilde av en Hardangerbunad som jeg tror ligner din. Digitalt museum skriver her bl.a.: Hardangerbunaden er den første drakten som ble brukt som nasjonaldrakt. Den ble også kalt "Nasjonalen". Den var i bruk på slutten av 1800-tallet til innover på 1900-tallet over store deler av landet. Og så er det jo fritt fram for litt individuelle variasjoner, se f.eks. "Pimp bunaden din" - nå kan du f.eks. få kjøpt snørestøvletter hvis du ikke liker bunadsko. |
Ah, så kult! Takk for interessant input! Den var ganske lik, men jeg har mer sånn "selburose"-aktig perlebroderi på forstykket. Og apropos pimping, så lurer jo jeg litt på om det er andre farger enn hvit bluse man kan gå med ...? :o
Det som er litt kjedelig med bunaden er at den tross at den er så gammel og har holdt seg greit, har mistet en del perler i broderiene, men det skal vel gå an å fikse. Heldigvis kan jeg sy! :) |
Hvis du kommer på de kanter av landet, finnes det en samling bringekluter du kan se på - omtalt (og noen av dem er avbildet) HER.
|
Bildesøk på Google på "bringeklut + Hardanger" - masse varianter med Selburoser.
:-) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg har en sort ulltrøye (laskatrøye) jeg kan ta utenpå. Vil tro det er mulig også til hardangerbunad, men det blir ganske varmt :) |
Sitat:
Det var forskjellige liv i forskjellige størrelser som gikk på rundgang i familien, og mor passet til med stakk og skjorter og forklær og belter etter hvert som vi vokste. |
Bunad er jo så fint:heia:Jeg elsker min blå rogalands bunad:D.
Så er det jo så greit slippe å stresse etter klær ,kjole å ha på seg i dåp,konfirmasjoner,17mai osv. |
Sitat:
Sitat:
Nå blir det jo enklere å tidsfeste den også, ettersom den har kyse og perlebelte, i følge det jeg har lest til nå, så var det perlebånd for ugifte kvinner, sølvbelte for gifte. Kyse for ugifte kvinner, hårbånd for de litt yngre, og skaut for de som var gift, tradisjonelt sett, i hvert fall. Jeg skal ringe moren min i morgen og spørre om hun kan sjekke i bygdeboka når gammeltanta mi gifta seg, da tror jeg at vi kan nagle alderen på bunaden ganske presist! Skal også innom Heimen eller Husfliden i morgen, og forhøre meg litt om nye perler for å reparere bryststykket litt, og om det er mulig å forlenge ermene i blusa, som er med hardangersøm forresten. Jeg har sett på sånne lasketrøyer, og den som i hvert fall ser ut til å høre til hardangerbunaden må jeg si at ikke falt helt i smak, men så liker jeg også figurnære klær, da. Hadde vært ok å sy denne som visstnok er en hedmarks/sørøsterdalsvariant. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:07. |