Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > LCHF

Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

LCHF Low Carb High Fat – Lavkarbokosthold slik Annika Dalquist, Sofie Hexeberg og Dr. Andreas Eenfeldt anbefaler

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 25-10-12, 22:05   #926
VSB
Seniormedlem

VSB sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Muffinskant, artig uttrykk! Det er vel akkurat den jeg også gjerne vil bli kvitt... Flisespikkeri kanskje... Er vel litt fiksert på tallene og, fordi jeg har et konkret mål, et sted jeg alltid lå... Men jobber litt med hele greia.

Klarer meg bra på lchf for tiden, eller kanskje vi skulle omdøpe den lcmf (moderat)? Problem heller at jeg går lenge uten mat... Men så er stressnivået på ca 500%

I morgen er det kosekveld med scrappbooking da, det ser jeg fram til!

Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 25-10-12, 23:24   #927
ToreH
Gjest

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

DHEA er ett av moderhormonene, såvidt jeg husker. Har man for lite så er det sjanse for at det blir lite lengre ut i hormonbalansen også (gjelder visst androgen/østrogensiden)
http://www.mayoclinic.com/health/dhea/NS_patient-dhea

DHEA produseres ut av kolesterol, så det er nok en årsak til å ikke ha fullstendig fettskrekk ...

Har hørt noen anektdoter at i tillegg til de mer kjente virkningene av DHEA så bidrar det til ungdommelig hud og motstandsdyktighet mot solbrenning... Og er en del av fruktbarhetskonglomeratet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dehydroepiandrosterone

VSB:
Tvitvi. Det går nok helt greit.

Ja og så er det doping da, veldig poulært middel å bruke blant idrettsutøvere. Dog ulovlig ut over den mengde kroppen selv klarer produsere ;-)

Så ikke delta på mosjonskonkurranse som eksvis "Hennes rittet" uten å ha legens godkjennelse da. Kjett å bli kalt inn til tilfeldig kontroll og pisse positivt? Sikkert ikke noen stor issue her, men er da en del av dere som deltar i noen slike mosjonistkonkurranser da ;-)

Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 08:22   #928
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Tarato - så fantastisk. Muffinstoppen ser jeg overalt, så sålenge den ikke plager deg så er den vel ingenting å bry seg om. Gøy med stilskifte da.

VSB - får håpe du får ned stressnivået i kveld? Jeg var på "syklubb" i gårkveld og selv om det ble seint så var det kjempekos å ta noen timer til skravling og avslapping med jentene.

For min del har det gått ganske greit denne uka. Har fått lagt inn litt trening igjen etter å ha økt medisinen "et knepp". Tror jeg begynner å skjønne at når jeg får dårlig søvn, kalde hender, manglende treningslyst og nedstemthet samtidig - da må medisinmengden vurderes. Det er uansett ikke ukjent at stoffskiftemedisinering må litt opp på vinterstid.

Gammel 26-10-12, 20:00   #929
Tarato
Seniormedlem

Tarato sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Tarato - så fantastisk. Muffinstoppen ser jeg overalt, så sålenge den ikke plager deg så er den vel ingenting å bry seg om. Gøy med stilskifte da.

VSB - får håpe du får ned stressnivået i kveld? Jeg var på "syklubb" i gårkveld og selv om det ble seint så var det kjempekos å ta noen timer til skravling og avslapping med jentene.

For min del har det gått ganske greit denne uka. Har fått lagt inn litt trening igjen etter å ha økt medisinen "et knepp". Tror jeg begynner å skjønne at når jeg får dårlig søvn, kalde hender, manglende treningslyst og nedstemthet samtidig - da må medisinmengden vurderes. Det er uansett ikke ukjent at stoffskiftemedisinering må litt opp på vinterstid.

Så bra du ser sammenhengene smjg; bruk erfaringene dine for det de er verdt! Fordi du fortjener det er blitt en flokse; men du verdens min som det stemmer!

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Ja og så er det doping da, veldig poulært middel å bruke blant idrettsutøvere. Dog ulovlig ut over den mengde kroppen selv klarer produsere ;-)

Så ikke delta på mosjonskonkurranse som eksvis "Hennes rittet" uten å ha legens godkjennelse da. Kjett å bli kalt inn til tilfeldig kontroll og pisse positivt? Sikkert ikke noen stor issue her, men er da en del av dere som deltar i noen slike mosjonistkonkurranser da ;-)

Eh....takk Hypah! Dette var veldig bra å vite!! Selv om jeg ikke deltar på konkurranser.

Opprinnelig lagt inn av VSB, her.

Muffinskant, artig uttrykk! Det er vel akkurat den jeg også gjerne vil bli kvitt... Flisespikkeri kanskje... Er vel litt fiksert på tallene og, fordi jeg har et konkret mål, et sted jeg alltid lå... Men jobber litt med hele greia.

Klarer meg bra på lchf for tiden, eller kanskje vi skulle omdøpe den lcmf (moderat)? Problem heller at jeg går lenge uten mat... Men så er stressnivået på ca 500%

I morgen er det kosekveld med scrappbooking da, det ser jeg fram til!

Flisespikkeri ja! Men den muffinskanten har i perioder vært gigantisk, og er alltid det siste som forsvinner her. Den symboliserer veldig at jeg er overvektig, og derfor blir jeg litt sånn "nazi" på at den ikke skal synes. Og som sagt, så ser jeg meg rundt og ser at veldig mange på min alder har fått en gigantisk en. Og mange av disse har aldri hatt problemer med vekta - før nå. Godter meg en smule!!

Jeg er tilbake på minstenotering igjen, og kan rapportere om 72,1 kg. Deilig. Prøvde en kjole/tunika i dag; jaggu er jeg smal når jeg ser meg fra siden - og samtidig holder inn magen Hold inn er sentralt for å holde både muffinskanter og hengehud litt her og der samlet; men det er helt greit.

Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 20:32   #930
Tarato
Seniormedlem

Tarato sin avatar

Må bare få dele med dere hva jeg koser meg med i kveld! Etter å ha fått påvist kumelkproteinallergi, har jeg jobbet iherdig med å lære meg å like ost av geite- og sauemelk. Har vært ganske utfordrende, men jeg tror jeg har kommet i mål nå. I kveld er kosen min noen biter chevre, machengo, snøfrisk og balsfjordost, med litt akasiehonning og agavesirup til. Og selvfølgelig en god vin til.

God fredag alle sammen!

Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 21:26   #931
Fedona
Seniormedlem

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 58
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Gratulerer med minstenotering, Tarato! Du er jammen flink! Og er imponert over at du klarer å drikke geitemelk og spise snøfrisk etc. Det hadde ikke jeg klart! Men jeg er ikke glad i ost... Smeltet hvitost er vel det jeg kan spise uten å brekke meg og noen får utvalgte smøroster.

Nyter et glass rødvin i kveld mens jeg venter på at mannen skal komme hjem fra jobbreise i Italia. Har fortsatt stikkende smerter i venstre flanke så burde nok bare drikke vann... Men det kan være en muskelstrekk og ikke noe med nyrene å gjøre så da går der vel greit

Ha en fortsatt fin fredagskveld alle sammen

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-10-12, 02:55   #932
VSB
Seniormedlem

VSB sin avatar

Søvnmønsteret mitt er helt på bærtur, for de som tør å se på tidspunktene jeg poster... Frustrert! Men ellers er vekta jevnt tilbake på 72-isj, det er godt. Hadde en kos kveld uten de store utskeielsene.

Min journal
Gammel 27-10-12, 14:30   #933
Fedona
Seniormedlem

Huff, håper du får søvnen på rett kjøl igjen snart! Det må være slitsomt å a det sånn.

I dag står det pinnekjøtt på menyen nam, nam! Gleder meg allerede! Og så kommer sønnen på besøk for å spise med oss.

Ryggen er fortsatt vond, men tror det går mot bedre tider

Ha en super lørdag!

Gammel 27-10-12, 15:20   #934
Annala
Medlem

Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Ringerike
Annala har en fantastisk aura rundt segAnnala har en fantastisk aura rundt seg

[quote=Tarato;1396158] Og som sagt, så ser jeg meg rundt og ser at veldig mange på min alder har fått en gigantisk en. Og mange av disse har aldri hatt problemer med vekta - før nå. Godter meg en smule!! quote]

Skadefryd er den eneste sanne fryd Har nok tenkt den tanken jeg også, når folk som aldri har hatt problemer med vekta plutselig må tenke litt på hva de spiser. Da får de endelig se hvor enkelt det er for oss andre som legger på oss bare vi lukter kake.

Stå på folks

Annala er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-10-12, 11:46   #935
Tarato
Seniormedlem

Tarato sin avatar

Opprinnelig lagt inn av VSB, her.

Søvnmønsteret mitt er helt på bærtur, for de som tør å se på tidspunktene jeg poster... Frustrert! Men ellers er vekta jevnt tilbake på 72-isj, det er godt. Hadde en kos kveld uten de store utskeielsene.

Da er vi på samme sted! Og videre skal vi!!

Opprinnelig lagt inn av Fedona, her.

Gratulerer med minstenotering, Tarato! Du er jammen flink! Og er imponert over at du klarer å drikke geitemelk og spise snøfrisk etc. Det hadde ikke jeg klart! Men jeg er ikke glad i ost... Smeltet hvitost er vel det jeg kan spise uten å brekke meg og noen får utvalgte smøroster.

Nyter et glass rødvin i kveld mens jeg venter på at mannen skal komme hjem fra jobbreise i Italia. Har fortsatt stikkende smerter i venstre flanke så burde nok bare drikke vann... Men det kan være en muskelstrekk og ikke noe med nyrene å gjøre så da går der vel greit

Ha en fortsatt fin fredagskveld alle sammen

takk Fedona! Jeg må presiere at jeg ikke har NY minstenotering da, men er tilbake på den jeg hadde for noen uker siden En smule forskjell det Og så drikker jeg ikke geitemelk (ush...). Melk har jeg ikke drukket på 30 år så det ser jeg ingen grunn til å starte med heller! Jeg spiser snøfrisk fast ost; den er ikke ille på smak; ikke den typiske geitesmaken vil jeg si. Balsfjord gjeitost er litt skarptere men helt ok den og. Og chevre er godt; mens machengo (sau) er litt spesiell. Det er der akasiehonning og agavesirup kommer inn

[quote=Annala;1396437]

Opprinnelig lagt inn av Tarato, her.

Og som sagt, så ser jeg meg rundt og ser at veldig mange på min alder har fått en gigantisk en. Og mange av disse har aldri hatt problemer med vekta - før nå. Godter meg en smule!! quote]

Skadefryd er den eneste sanne fryd Har nok tenkt den tanken jeg også, når folk som aldri har hatt problemer med vekta plutselig må tenke litt på hva de spiser. Da får de endelig se hvor enkelt det er for oss andre som legger på oss bare vi lukter kake.

Stå på folks

Så sant så sant!! det jeg nå tenker på er at jeg har en ide i hodet mitt som sier at den muffinskanten ikke er pen, og at den symboliserer overvekt. Så ser jeg andre som går med den (altså...ikke sikkert de liker den nei) - som om det er den naturligste ting i hele verden. Må vel inn i hodet og jobbe litt med et par-tre tanker her tror jeg. Her også...

Det skal veldig lite til før jeg samler vann nå ser jeg, og tror kanskje jeg har kommet til et punkt hvor jeg skulle/burde/kan endre litt på opplegget mitt. Kanskje mer systematisk trim er tingen; ikke som til nå da jeg går turer i helgene. Har jo sett at de ukene jeg også har litt aktivitetet i ukedagene så skjer det mer enn de andre ukene. Noen av dere som har erfaring med behov for slik justering?

Og litt mer aktiv!

Gammel 28-10-12, 12:20   #936
VSB
Seniormedlem

VSB sin avatar

Tror trim betyr mye mer for velvære og kroppsfassong. Men spiser du mye vil det kanskje bidra, men jeg blir mer sulten og. Så liksom teller du kalorier vil det utgjøre noe, spiser du etter sult, så jevner det seg kanskje ut? Ellers så dekker trim opp for det at jeg ikke jobber mer enn 30% så summen av aktivitet betyr vel også mye?

Skeiet ut litt på lørdag, med god samvittighet i grunn og uten at det tok helt av. Merkelig nok ingen reaksjon på vekta i dag, vi får se i morgen... Men tror nok for meg vektmessig betyr mengde mer enn kh. Lavkarbo har med psyke, matlyst osv å gjøre.

Min journal
Gammel 28-10-12, 13:17   #937
Fedona
Seniormedlem

Tarato:

Ikke ny minstenotering? Nei, da trekker jeg gratulasjonen tilbake!

Neida! det er tross alt bedre å nå siste minstenotering enn å nå siste høyeste vekt.... Bra jobba det!

Ha en super søndag!

Gammel 28-10-12, 21:11   #938
Tarato
Seniormedlem

Tarato sin avatar

Enig med deg VSB; trim/trening har mye å si for kropp og fasong, men også for psyken. Viktig å finne en balanse slik at det ikke blir for mye - eller for lite. Var ute og gikk ei mil i dag; og sitter med et smil om munnen av den grunn.

Da er snart helga ved ende, og jeg har hatt en deilig versjon av den. Nyvasket hus gjør noe med sjelefreden min, så også lange gåturer. Jeg har fått lest, slappet av, strikket, sett på TV - og sovet en time ekstra i natt Gjør meg klar for ny uke med å lage matpakke og finne fram klær. Skulle ønske hver helg er like god!

Ha ei riktig god uke alle sammen; kommer vi oss gjennom mandag er vi godt i gang!

Og litt mer aktiv!

Gammel 31-10-12, 19:20   #939
Fedona
Seniormedlem

God kveld alle sammen

Er bare innom for å ønske dere en god helg. Jeg reiser til Trondheim i morgen så det blir nok lite tid til å henge her inne

Helgeklem fra Fedona

Gammel 31-10-12, 20:08   #940
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Fedona, her.

God kveld alle sammen

Er bare innom for å ønske dere en god helg. Jeg reiser til Trondheim i morgen så det blir nok lite tid til å henge her inne

Helgeklem fra Fedona

God tur!

Og jeg sier bare - gid det var helg allerede...

Her er forøvrig konklusjonen at rakfisk er glimrende slankekost... Jeg endte opp med å i størst mulig grad å spise kokte grønnsaker med smør, og rødløk med rømme... *blææææh!* Til og med Husets Herre (som ikke kaster mat før den går sjæl) syntes dette kunne gå i søpla.

Gammel 31-10-12, 21:09   #941
Tarato
Seniormedlem

Tarato sin avatar

Ha ha ha; er rakfisk så ille?? Mener jeg lukta på det en gang i tiden, men utover det har jeg ikke smakt. Det er kanskje et poeng å drikke noe sterkt samtidig? Om enn ikke annet for å drepe evt bakterier i fisken??

God tur til trøndelag Fedona; håper du får godt vær!

Og litt mer aktiv!

Gammel 31-10-12, 21:14   #942
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Ha ha ha; er rakfisk så ille?? Mener jeg lukta på det en gang i tiden, men utover det har jeg ikke smakt. Det er kanskje et poeng å drikke noe sterkt samtidig? Om enn ikke annet for å drepe evt bakterier i fisken??

God tur til trøndelag Fedona; håper du får godt vær!

Vel... neste gang vi skal spise rakfisk skal jeg drikke sterkt både før og under... Før, fordi jeg da kanskje ikke kjenner smaken...

Gammel 01-11-12, 05:17   #943
VSB
Seniormedlem

VSB sin avatar

Rakfisk er helt j.... Og jeg ble narret i det, under påskudd av at det var gravet. I tillegg til nesten å spy, har jeg sluttet å spise gravlaks. Har ikke helt tilgitt mann/svigerfar den...

Her går det vel sånn tja... Halloween med unger, ble nok noen utskeielser ja, mest av lk slag. Ellers er det tøft og litt ekstra medisiner har ikke positiv virkning på matlysten. Hva er best? Spise pga medisiner eller trøstespise?

Min journal
Gammel 01-11-12, 08:32   #944
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Oh... sto opp for å som vanlig dra på jobb i dag, men melder sykdom og blir i senga kjenner jeg. Har gått og brygget på en forkjølelse i lengre tid - i går eskalerte den med hodepine og i dag leddsmerter. Senga neste!

Gammel 01-11-12, 11:29   #945
VSB
Seniormedlem

VSB sin avatar

God bedring smgj

Min journal
Gammel 01-11-12, 22:16   #946
Tarato
Seniormedlem

Tarato sin avatar

God bedring smgj! Du vet du er skikkelig flink når du melder deg syk og holder det hjemme ikke sant?

Jeg har veiedag i morgen, og er spent fordi jeg samler nå dette vannet da vet dere. Er det for ille så ser jeg det an til lørdag, og legger inn det som veiedag - hvis det gir meg ny minstenotering vel og merke

Og litt mer aktiv!

Gammel 02-11-12, 07:45   #947
Tarato
Seniormedlem

Tarato sin avatar

71,6! Ny minstenotering! Herlig deilig etter noen uker med variabelt resultat.

Og litt mer aktiv!

Gammel 02-11-12, 08:01   #948
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

71,6! Ny minstenotering! Herlig deilig etter noen uker med variabelt resultat.

Aiai - gratulerer!

Gammel 02-11-12, 19:39   #949
VSB
Seniormedlem

VSB sin avatar

Min journal
Gammel 02-11-12, 22:17   #950
Tarato
Seniormedlem

Tarato sin avatar

Takk! Jeg har "feiret" med pizza av speltmel og er spent på å se om vekta går opp de neste dagene Jeg lager tynn bunn og brukte 55 gram mel; dvs ca 36 g kh. Litt var det også i sausen. Hadde på skinke, sopp og geitost oppå. Synes egentlig ikke det er ille med tanke på kh?? Har tatt meg hele to glass vin i kveld, og kjenner at det virker
Koser meg med gullrekka,vin og strikking - og tenker med glede at det er to deilige fridager som står for tur!

Og litt mer aktiv!

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Går man ned i vekt også på generell lavkarbo? dakota Spørsmål og svar 10 31-05-11 01:02
Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo) Kanskje Generell ernæringsdebatt 30 11-03-11 12:12
Har gått ned i vekt (det var ikke planen med å endre til lavkarbo-kosthold) meme Lavkarbo generelt 1 16-10-10 18:00
Er det noen som spiser lavkarbo, og IKKE vil ned i vekt? blå Vedlikeholdsdietten 3 03-11-07 16:48

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:07.