Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

En bunad-gåte

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 31-05-11, 14:55   #51
aatinka
Medlem

aatinka sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 61
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Sv: En bunad-gåte

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

De får mer og mer produsert i Kina nå. Det blir sannsynligvisd håndsydd der borte også, men til en helt annen pris og kvalitet.

Norske Bunader i Oslo får mye sydd/brodert i Kina

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 18:54   #52
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ser ut til at det er mer Litauen enn kina: http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs...T001/105110009

Og det ser jeg faktisk ikke som et stort problem for der borte (de baltiske stater) har de en helt fantastisk håndverkstradisjon og har noen helt fantastiske broderte varer og vevde tepper/puter/duker m.m, er mer skeptisk til Kina men det er også av andre grunner. Dessuten er det jo langt i fra hele bunaden som er produsert i utlandet
og en god del av det som er nevnt er ikke bunad men rimeligere festdrakter.

Husfliden her har muligens skjorter brodert i utlandet, men jeg kjenner opp til flere av de som sitter og broderer bunader (inkl min tante) så her er det enn så lenge norsk produserte, ekte bunader.

Photo: Håper du får til å fikse skjorta/perlebroderi for hardangerbunad er absolutt en av våre vakreste. Ekstra stas er det jo at det er arvegods, kan være stolt av å bære den

Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 19:26   #53
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Og det ser jeg faktisk ikke som et stort problem for der borte (de baltiske stater) har de en helt fantastisk håndverkstradisjon og har noen helt fantastiske broderte varer og vevde tepper/puter/duker m.m, er mer skeptisk til Kina men det er også av andre grunner. Dessuten er det jo langt i fra hele bunaden som er produsert i utlandet
og en god del av det som er nevnt er ikke bunad men rimeligere festdrakter.

Husfliden her har muligens skjorter brodert i utlandet, men jeg kjenner opp til flere av de som sitter og broderer bunader (inkl min tante) så her er det enn så lenge norsk produserte, ekte bunader.

Photo: Håper du får til å fikse skjorta/perlebroderi for hardangerbunad er absolutt en av våre vakreste. Ekstra stas er det jo at det er arvegods, kan være stolt av å bære den

Enig i det over! Da bunaden/folkedraktene kom på slutten av 1800-tallet, så var dette noe som spredte seg over hele Europa, det er jo også derfor bunader jevnt over har et preg av moten i Europa på den tiden. Det er bare i Norge at folkedrakter har holdt seg så godt i hevd og har så rotfesta tradisjoner som har stått sterkt fram til vår tid. Så at folk i Litauen f.eks, som jo ikke minst ligger i Nord-Europa, gjør arbeid på bunader må jo være mer enn greit!

Ja, jeg synes altså den er veldig fin, men den blir enda finere med den historien den har. Den er liksom godt over dobbelt så gammel som meg! Hehe.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 13:33   #54
Måne
Medlem

Måne sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Vestlandet
Alder: 56
Måne er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Dolly, her.

Det er en vanlig hardanherbunad... Sånn har jeg og.. Voss tror jeg har grønt på vesten

Litt seint ute kanskje, men det er Samnangerbunaden som har grønt liv(vest). Voss har rødt liv(vest) og har svart broderi på hvit skjorte

Langtidsmål:
Måne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav Fodmap og trening Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 11:51   #55
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Ja! Denne tråden er jo noe gammel, men nå har jeg levert bunaden til rens, og skal så fort jeg får henta den reparere perlebroderiene og fikse på skjorta.
Men så har jeg glemt det igjen, Carisma ...! Hva var det hvitvasken du anbefalte het?

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 11-04-12, 11:53   #56
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Nei, sorry. Nå hadde jeg oversett en side. Vanish crystal white. I'll keep that in mind!
ll

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 17-05-12, 12:34   #57
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Ja, da sitter jeg da endelig her i min fine gamle nasjonal! Den er renset, jeg har lagt ca seks timer i perlebroderi-reperasjon, ellers har jeg skjøtt på ermer (og det ble MEGET vellykket) skjøtt på halsen (den var litt i trangeste laget, urk ...!), jeg har bytta ut hemper, jeg har strøket og jeg har flettet hårbånd og jegvetikkehva!

Uansett, jeg er kjempefornøyd med resultatet! (Sorry dårlig mobilkvalitet, men har ikke hatt tid til annet).

Vedlagte bilder
Filtype: jpg bunadsjorun.jpg (82,0 KB, 51 visninger)

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 17-05-12, 14:48   #58
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Knallflott Photo. Du kan være stolt av den og spesielt siden det er arvegods. God 17.mai

Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 17-05-12, 19:07   #59
Zillah
Seniormedlem

Zillah sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Thumbs up, Photobscura
Det er jo ekstra stas når det er arvegods, ja. Eldstejenta mi toga rundt i bunad som mormora mi sydde til mi mor da mamma var åtte år. Det er noko anna enn utanlandsk fabrikksydd. Du var kjempefin. Ha en (fortsatt forhåpentligvis) strålende nasjonaldag!

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 17-05-12, 22:15   #60
Stabukken
Medlem

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Stabukken er på en erverdig vei

Blir trist hver gang jeg tenker på bunaden. Den passer igjen etter flere år, så det er ikke det, men sist jeg hadde visning var det noen som tok med seg alt sølvet. Noe av det var arv så det er ekstra surt.

Stabukken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 10:34   #61
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Takk takk! Jeg fikk masse komplimenter for den i går! Gøy!

Uff, Stabukken. For noe dritt! Hva slags møkkafølk er det som gjør sånn?

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 18-05-12, 11:27   #62
Mariann S
Seniormedlem

Mariann S sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 57
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Stabukken, her.

men sist jeg hadde visning var det noen som tok med seg alt sølvet.

Nei, fy flate kor frekke kan folk vere

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 18:16   #63
Stabukken
Medlem

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Stabukken er på en erverdig vei

Det verste var at jeg så mitt sølv var til salgs i en brukthandel, men jeg hadde ikke noe bevis på at det var mitt.

Stabukken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 11:25   #64
Chamomilla
Seniormedlem

Chamomilla sin avatar

Medlem siden: May 2005
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Gratulerer med Bunad! Du ser flott ut i den, Photo! Jeg har lånt en sånn en gang.
Har ikke bunad selv.

Stabukken: Fy flate så kjipt!!!

Gammel 19-05-12, 11:34   #65
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Tusen takk for det, Chamomilla!

Siste rest, nytt forsøk:

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen som kan hjelpe meg med en gåte? wander Generell diskusjon 29 28-09-07 09:02
Bunad til 17.mai? mam Generell diskusjon 30 11-05-07 22:36
Bunad Carisma Generell diskusjon 19 10-05-07 19:39
Gåte Summer Lavkarbo generelt 2 10-03-04 20:50

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:07.