Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

3 spørsmål jeg enda ikke har forstått med denne ketolysekuren, kan noen gi meg svar?

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 26-08-10, 11:23   #51
Luselise
Medlem

Medlem siden: Aug 2010
Luselise har litt lumsk oppførsel i fortiden

Sv: 3 spørsmål jeg enda ikke har forstått med denne ketolysekuren, kan noen gi meg sv

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Ja, det kan den gjøre.

Så lenge jeg fortsatt er i ketose dagene etterpå?

Luselise er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 11:30   #52
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: 3 spørsmål jeg enda ikke har forstått med denne ketolysekuren, kan noen gi meg sv

Opprinnelig lagt inn av Luselise, her.

Så lenge jeg fortsatt er i ketose dagene etterpå?

Les svaret mitt en gang til:

Sitat:

Ja, det kan den gjøre.

Det finnes ikke fasit på hvordan enhver kropp reagerer. Alle kropper er forskjellige. Det må du faktisk teste ut selv. Så spis sjokolade, test om ketosen er på plass. Og er den det, greit, viss ikke, neivel.

Uansett så er ikke sjokolade med sukker lavkarbo eller godt for kroppen. Smaksløkene ja, men ikke kroppen.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 11:56   #53
tjeldberg
Medlem

tjeldberg sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
tjeldberg er på en erverdig vei

Heia Luselise

Først takk for alle spm.. fått vite mye av å lese denne tråden!!

Pkt 2, Om du spiser sjokolade men alikavel holder deg lavt på antall samlede carber så detter du ikke ut av ketose. Ikke nødvendigvis, selv gjør jeg ikke det. Men siden kroppen, spesiellt til overvektige (altså for meg, men ikke nødvendigvis den som ikke er det), reagere gjerne ved å lagre mer som kroppsfett enn å forbrenne det du allerde har dersom boldsukkret fyker opp og ned. Noe det gjerne gjør dersom du spiser sjokolade. Altså grunn til å la være

så er det jo slik at kroppen fungerer best om den får variert med mat, og vitaminer og mineraler.. Det får den ikke av å spise bare egg og majones og en liten sjokolade. Fugerer den ikke optimalt, vil du gjerne ikke gå ned i vekt. Ihvertfall ikke på riktig måte, dvs uten å sulte kroppen. Kroppen kan også sulte, selv du ikke føler det. Dersom cellene sulter, ikke får det de vil ha, så går de på sparebluss.. du mister forbrenning, og mange vil bli slappe/uopplagt.

Så du kan spise hva du vil, holde deg under 20 carbo for dagen, men det er ikke bra for kroppen din i det lange løp. Men som sagt i teorien funker det. På min kropp virker det derimot ikke, har jeg erfart, du får teste ut å lage dine egne erfaringer.

Gammel 26-08-10, 13:05   #54
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Det kan det ha, ettersom en så stor mengde sukker som det er i en sjokolade får blodsukkeret ditt opp, og dermed booste insulinrproduksjonen, som som sagt har til oppgave å åpne cellene og føre sukkeret inn, dermed vil glykogenlagrene dine kunne fylles opp på nytt, og kroppen vil ty til det framfor å bruke ketoner som brennstoff inntil det er tomt igjen.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 13:07   #55
fiffi
Medlem

fiffi sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 72
fiffi har en fantastisk aura rundt segfiffi har en fantastisk aura rundt seg
Wink

Jeg har ikke noe svar til deg, men tenkte jeg skulle nevne noe fra den tida jeg slanket meg på ketolyse. (Jeg hadde ikke stor overvekt)

Jeg var helt hekta på kokosboller fra Den Lille Kokosfabrikken, de inneholder kun ca 6g sukker pr bolle, derfor bevilget jeg meg en periode en slik til dessert hver dag, jeg var i ketose hele tiden. Vektnedgangen stoppet imidlertid opp i den perioden jeg spiste kokosboller, så det var jo det første som ble utelatt fra kosten. Og vekten? den begynte å dale igjen... så for min del hadde det noe å si at jeg igjen byttet ut 6 g sukker fra slikkeri til 6 g fra grønnsaker..

fiffi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 14:20   #56
tjeldberg
Medlem

tjeldberg sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
tjeldberg er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Det kan det ha, ettersom en så stor mengde sukker som det er i en sjokolade får blodsukkeret ditt opp, og dermed booste insulinrproduksjonen, som som sagt har til oppgave å åpne cellene og føre sukkeret inn, dermed vil glykogenlagrene dine kunne fylles opp på nytt, og kroppen vil ty til det framfor å bruke ketoner som brennstoff inntil det er tomt igjen.

Tror det var noe sånt jeg ville fram til.. bare visste ikke hvordan få det sagt
Hadde heller ikke den nødvendige kunnskapen..

Du er en engel av mye informasjon som er ett must å vite! Thx!

Gammel 26-08-10, 14:28   #57
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av tjeldberg, her.

Tror det var noe sånt jeg ville fram til.. bare visste ikke hvordan få det sagt
Hadde heller ikke den nødvendige kunnskapen..

Du er en engel av mye informasjon som er ett must å vite! Thx!

Aaaw, takk! Ja, jeg er jo genuint interessert, særlig ettersom dette jo er såpass aktuelt for min egen kropp og helse, så da blir det gjerne sånn .

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 26-08-10, 14:52   #58
jvb
Seniormedlem

jvb sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 49
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

...og spesielt for personer med insulinresistens vil en rask blodsukkerstigning føre til en unaturlig høy insulinproduksjon, som jo fører til at det er mer vrient å hente energi ut av fettlagrene.

Gammel 26-08-10, 14:58   #59
jvb
Seniormedlem

jvb sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 49
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Har blodsukkeret noe å si for ketosen jeg befinner meg i? Kan jeg være i ketose, ha et ustabilt blodsukker og allikvel forbrenne kroppsfett/annet fett? Eller vil sjokoladen påvirke ketosen negativt og stoppe fettbrenningen?

Ja, blodsukkeret har noe å si angående om du er i ketose eller ei

Ja, du kan ha ustabilt blodsukker og samtidig forbrenne fett, men fettforbrenningen vil også svinge - spesielt hvis du er insulinresistent og kroppen overproduserer insulin. Svingningene vil bli mindre etterhvert.

Tja, sjokoladen din KAN få kroppen din til å tro at nå er det på tide å brenne av sukker igjen.

Kan jeg spørre hvilke næringsstoffer du finner i sjokolade som gjør at du bare MÅ ha den? Trodde grønnsaker var bedre...

Gammel 26-08-10, 15:25   #60
Luselise
Medlem

Opprinnelig lagt inn av tjeldberg, her.

Heia Luselise

Først takk for alle spm.. fått vite mye av å lese denne tråden!!

Pkt 2, Om du spiser sjokolade men alikavel holder deg lavt på antall samlede carber så detter du ikke ut av ketose. Ikke nødvendigvis, selv gjør jeg ikke det. Men siden kroppen, spesiellt til overvektige (altså for meg, men ikke nødvendigvis den som ikke er det), reagere gjerne ved å lagre mer som kroppsfett enn å forbrenne det du allerde har dersom boldsukkret fyker opp og ned. Noe det gjerne gjør dersom du spiser sjokolade. Altså grunn til å la være

så er det jo slik at kroppen fungerer best om den får variert med mat, og vitaminer og mineraler.. Det får den ikke av å spise bare egg og majones og en liten sjokolade. Fugerer den ikke optimalt, vil du gjerne ikke gå ned i vekt. Ihvertfall ikke på riktig måte, dvs uten å sulte kroppen. Kroppen kan også sulte, selv du ikke føler det. Dersom cellene sulter, ikke får det de vil ha, så går de på sparebluss.. du mister forbrenning, og mange vil bli slappe/uopplagt.

Så du kan spise hva du vil, holde deg under 20 carbo for dagen, men det er ikke bra for kroppen din i det lange løp. Men som sagt i teorien funker det. På min kropp virker det derimot ikke, har jeg erfart, du får teste ut å lage dine egne erfaringer.

Se her, ja, takk for svar

Nå er det jo ikke sånn, som jeg skrev tidligere, at jeg bare spiser egg og majones og en liten sjokolade, hehe, men jeg gjorde det en dag, for å sjekke om jeg faktisk var i ketose dagene etterpå og det var jeg jo.

Jeg trodde kanskje kroppen ikke ville merke forskjell på hvilken karbohydrater den fikk, iom at jeg fortsatt var i ketose, og jeg følte meg ganske trygg på at jeg forbrant fett så lenge jeg var ketose.
Det er og var den biten som er litt vanskelig å forstå, hehe. Jeg tenkte at den eneste sannheten hva ketolyse angår var ketose=fettforbrenning.

Jeg er vegetarianer og langt over gjennomsnittet interessert i frukt, bær, grønnsaker og nøtter og et sunt kosthold forøvrig. Jeg er bare interessert i å bli kvitt litt, før det blir mye

Gammel 26-08-10, 15:27   #61
Luselise
Medlem

AHA, der kan du se!

Gammel 26-08-10, 15:29   #62
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Det er nok ikke så enkelt. Jeg tror ikke det er noe du behøver å bekymre deg for med din beskjedne overvekt, men det er ikke bare blodsukkeret som er viktig her. Der har vi også mange mørketall mtp insulinresistens, ettersom man kan ha ganske så fint blodsukker, og det er gjerne det eneste legen sjekker, men at kroppen likevel har en overproduksjon av insulin som ikke responderer særlig godt. Med mye insulin i kroppen vil frigjøring av fett bli vanskelig. Da kan man være så mye i ketose som man vil, men likevel ha vondt for å gå ned.
Så det er ikke sånn at ketose=fettforbenning, selv om det ofte er sånn. Det er sjelden så enkelt når det kommer til noe såpass komplisert som fysiologi.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 26-08-10, 15:32   #63
Luselise
Medlem

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Ja, blodsukkeret har noe å si angående om du er i ketose eller ei

Ja, du kan ha ustabilt blodsukker og samtidig forbrenne fett, men fettforbrenningen vil også svinge - spesielt hvis du er insulinresistent og kroppen overproduserer insulin. Svingningene vil bli mindre etterhvert.

Tja, sjokoladen din KAN få kroppen din til å tro at nå er det på tide å brenne av sukker igjen.

Kan jeg spørre hvilke næringsstoffer du finner i sjokolade som gjør at du bare MÅ ha den? Trodde grønnsaker var bedre...

1.Skal vi se, det var ikke dét jeg lurte på, jeg lurte på om blodsukkeret hadde noe å si når jeg allerede var i ketose

2.Jeg er iallfall ikke resistent mot insulin, heldigvis

3.Ja, dette lurte jeg på - KAN den det, til tross for ekstremt lavt karbohydratinntak, eller er dette bare antagelser?

4. Som nevnt et par ganger, men det er viktig og kan slettes ikke gjentas mange nok ganger;jeg er vegetarianer og veldig opptatt av kropp og kost, så jeg MÅ ikke ha sjokolade, men jeg syns det er digg innimellom. Yes, sir - I do!

Gammel 26-08-10, 15:46   #64
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Liker du mørk sjokolade? Det har skjedd noe med smaksløkene mine siden jeg la om kostholdet, særlig er jeg veldig følsom for søtsmak, og synes ting fort blir alt for søtt!
Om jeg kjøper sjokolade nå, så blir det som regel 85-86% kakaoinnhold, og gjerne av litt kvalitet. Sjokkisbehovet mitt blir i alle fall tilfredsstilt ganske mye fortere av et par tre ruter skikkelig god mørk kvalitetssjokolade .
Og, jeg må bare få lov å si, det går ingen automatikk i å være vegetarianer og være veldig opptatt av kropp og kost. Jeg var veggis i åtte år og ble både overvektig og syk, jeg var ikke bevisst, men jeg var vegetarianer.
Jeg har spist kjøtt de siste tre årene, og er mer opptatt av helse og kropp en noensinne, så det er ikke noe enemerke for veggiser, altså .

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 26-08-10, 15:58   #65
Luselise
Medlem

Liker du mørk sjokolade? Det har skjedd noe med smaksløkene mine siden jeg la om kostholdet, særlig er jeg veldig følsom for søtsmak, og synes ting fort blir alt for søtt!
Om jeg kjøper sjokolade nå, så blir det som regel 85-86% kakaoinnhold, og gjerne av litt kvalitet. Sjokkisbehovet mitt blir i alle fall tilfredsstilt ganske mye fortere av et par tre ruter skikkelig god mørk kvalitetssjokolade .
Og, jeg må bare få lov å si, det går ingen automatikk i å være vegetarianer og være veldig opptatt av kropp og kost. Jeg var veggis i åtte år og ble både overvektig og syk, jeg var ikke bevisst, men jeg var vegetarianer.
Jeg har spist kjøtt de siste tre årene, og er mer opptatt av helse og kropp en noensinne, så det er ikke noe enemerke for veggiser, altså .

Jeg kan spise mørk sjokolade, men jeg foretrekker lys melkesjokolade, for å være ærlig - moren min derimot spiser kun mørk sjokolade, og hun er dronningen av de frelste

Jeg mente slettes ikke at det var noe automatikk i å være sunn og å være opptatt av kost og kropp, jeg mente kun at jeg er opptatt av det, og naturlig nok er langt mer opptatt av grønnsaker og frukt, som regnes som sunt, enn mine kjøttspisende venner

Bli veggis igjen, da!

Gammel 26-08-10, 16:11   #66
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Bli veggis igjen, da!

Aldri i mitt syndefulle liv! Jeg har aldri hatt det så bra fysisk som etter at jeg begynte å spise kjøtt igjen, og jeg spiste veggis-lavkarbo i over ett år .
Det er ikke usunt å spise kjøtt. Men det er et valg, akkurat som det å ikke spise det.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 26-08-10, 17:00   #67
Greddy
Medlem

Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 41
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Jeg må le litt

Jeg er buddist, men jeg spiser kjøtt for det om. Jeg skjønner ikke hvorfor folk går den veien. Og jeg skjønner ikke hvorfor andre veggisser/veganer prøver å konvertere andre folk til å bli veggiss/veganer. Nei... den religionen der, holder jeg med langt unna.

Sorry hvis jeg var for frekk

Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 17:12   #68
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Hva folk spiser må de velge selv, men jeg synes med det sagt at valget man tar bør være velbegrunnet. Mat er faktisk livsgrunnlaget vårt. Jeg er holist, btw, ergo mener jeg at alt vi omgir oss med, inkludert oss selv har energi og er forbundet. Det gjør ikke matvalget mitt så veldig vanskelig. Planter har energi, dyr har energi.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 26-08-10, 17:37   #69
Luselise
Medlem

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

Jeg må le litt

Jeg er buddist, men jeg spiser kjøtt for det om. Jeg skjønner ikke hvorfor folk går den veien. Og jeg skjønner ikke hvorfor andre veggisser/veganer prøver å konvertere andre folk til å bli veggiss/veganer. Nei... den religionen der, holder jeg med langt unna.

Sorry hvis jeg var for frekk

Mener du at du er buddHist? Sorry, hvis jeg var frekk .)

Gammel 26-08-10, 17:47   #70
Luselise
Medlem

Hva folk spiser må de velge selv, men jeg synes med det sagt at valget man tar bør være velbegrunnet. Mat er faktisk livsgrunnlaget vårt. Jeg er holist, btw, ergo mener jeg at alt vi omgir oss med, inkludert oss selv har energi og er forbundet. Det gjør ikke matvalget mitt så veldig vanskelig. Planter har energi, dyr har energi.

Spis hva du vil, du

Var du vegetarianer av politiske eller moralske grunner? Eller ville du simpelthen bare spise vegetabilske og sunne ting den gangen? Og hvorfor stoppet du opp?

Gammel 26-08-10, 17:59   #71
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Spis hva du vil, du

Var du vegetarianer av politiske eller moralske grunner? Eller ville du simpelthen bare spise vegetabilske og sunne ting den gangen? Og hvorfor stoppet du opp?

Moralske så vel som politiske. Jeg er fortsatt opptatt av kjøttindustrien og dyrs ve og vel.
Som vegetarianer spiste jeg ikke særlig sunt. Toast, pizza, pasta, ris, sånne ting. Jeg ble overvektig og syk over tid. Jeg vet ikke om jeg trodde jeg var så innmari sunn heller. Jeg stoppet opp fordi jeg kjente at kroppen min trengte kjøtt, det fungerte greit å spise lavkarbo-vegetarisk, men det var ikke før jeg begynte å spise kjøtt igjen at kroppen min ble helt fornøyd.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 26-08-10, 18:03   #72
Luselise
Medlem

Heter du Jorunn og var mørkhåret og gother før? Med hull i nesa?

Gammel 26-08-10, 18:18   #73
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Heter du Jorunn og var mørkhåret og gother før? Med hull i nesa?

Eh, hehe, gother har jeg aldri vært, svartkledd, dyster og oversminket, ja, men to av tre. Jeg heter Jorun, forresten, med én 'n', og har fortsatt hull i nesa, to faktisk -en på hver side, og svartkledd fortsatt. Kjenner du meg?

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 26-08-10, 18:42   #74
Greddy
Medlem

Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 41
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Mener du at du er buddHist? Sorry, hvis jeg var frekk .)

a ha!, det skrives med stum H!

Jeg slo ikke opp på ordboka før nå

Jeg er ikke noe rettroende/ praktiserende buddhist, som følger etter alt i punkt og prikke.

Men at det finnes folk som avstår fra å spise kjøtt pga politiske/moralske grunner
er litt vell naiv.

Om folk avstår å spise kjøtt pga smak og behag, så er det jo en annen ting. Det kan jeg forstå. Jeg liker ikke at folk skal tvinge på meg brokkeli, selv om det skal være sunt.

Om folk avstår fra kjøtt pga helse, da må jeg le litt
Men for all del, det er mye bedre å være vegi som spiser lite karb, enn kjøtteter som spiser mye karb.

Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 18:52   #75
Veggpryd
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 58
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Hehe! Verden er ikke stor!

Eller ville du simpelthen bare spise vegetabilske og sunne ting den gangen?

Å bare spise vegetabilsk er vel ikke nødvendigvis det samme som å være sunn...?

Har tidligere vært vegetarianer i en periode på 3 år, noe som la grunnlaget for min dårlige helse og overvekt senere i livet. Jeg sluttet med veggis-greia etter at jeg skjønte at jeg faktisk hadde et gedigent luxuskompleks; jeg kunne velge vekk mat - og det er slettes ikke alle her i verden som har muligheten til det. I tillegg var jeg såpass naiv og overfladisk at jeg ikke visste en skitt om hva slags mat vi mennesker er best tilpasset, samtidig som jeg egentlig ikke visste helt hvorfor jeg var vegetarianer.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger svar på noen spørsmål, da dette er nytt for meg osirius_1983@hotmail.com Spørsmål og svar 4 11-03-10 02:19
Noen spørsmål om ketolysekuren. grm123 Ketolysekuren 14 15-01-09 19:04
Enda noen spørsmål om insulinresistens Photobscura Fysisk og mental helse 24 28-08-08 10:56
Ny her .. noen spørsmål ang ketolysekuren kfj Ketolysekuren 2 16-06-08 18:40
...om noen venter svar fra meg og ikke får det... Nille Generell diskusjon 14 01-03-07 08:13

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:45.