![]() |
3 spørsmål jeg enda ikke har forstått med denne ketolysekuren, kan noen gi meg svar?
1. NÅR man får utslag på ketolysestixen - er man da i ketose? Visst ikke, hvordan vet man da om man er i ketose?
2. OM man overskrider 15 karbs om dagen, detter man da ut av ketose? Eller er det kun feil mat som gjør at man detter av? 3. OM man detter ut av ketose, tar det da like lang tid å komme i ketose igjen da, som det gjorde første gangen? Sånn ca 2 dager? TUSEN takk til de som kan svare meg på dette! :) |
Sv: 3 spørsmål jeg enda ikke har forstått med denne ketolysekuren.. kan noen gi meg s
Sitat:
|
Sv: 3 spørsmål jeg enda ikke har forstått med denne ketolysekuren.. kan noen gi meg s
1. Når stiksen gir utslag er du i ketose. Du kan og være det uten at stiksen gir utslag. Stiksene kan være gamle, du kan ha drukket så mye vann at ketonene blir for få i urinen.
2. Det er helt individuelt hvor mange karbohydrater som må til for å "vippe" deg ut av ketose. Noen tåler 50 uten å dette ut andre betydelig ferre. Du får bare undersøke for deg sjøl. 3. Dette er jeg ikke sikker på, men tror tida er avhengig av hvor mange karber du har tatt inn. Lykke til! |
Sitat:
Bare så jeg har fortstått det rett; Sålenge jeg har utslag på stixen så er jeg i ketose? Og om det ikke er noe forskjell så har jeg "dotte av"? Og ett spm til! Går det an å f.eks spise en banan f.eks uten å dette av? Eller må man kun spise ketolysemat for å fortsette å være i ketose? :p |
Sitat:
Ingen fargeforandring= ikke i ketose Du kan godt spise en banan og fortsatt være i ketose, men hvorfor skal du spise en banan??? Ikke heng deg så mye opp i denne ketosen. Holder du deg til ca 20 karber i døgnet, er du i ketose og vil gå ned/stabilisere vekten! Begynner du å leke med mat som ikke hører hjemme/passer til ketolysekuren, blir det bare tull! Da kan du like gjerne velge generell lavkarbo eller Fedon som filosofi!;):rolleyes::) |
Sitat:
Ble bare så forvirret for det var ei som kommenterte på bloggen min at det ikke stemte. Hun skrev at det betyr ikke at man er i ketose om man får utslag på urinen, men kun at det er ketoner i urinen. Men jeg trodde da at sålenge man har ketoner i urinen så er man i ketose, jaja. Hehe, ikke lett å forstå seg på alltid! Hvorfor? Fordi jeg har så himla lyst på banan... Off... Men jeg skal klare å holde meg til "ketolysevennlig" mat :) Tusen takk for svar :D |
Sitat:
Stiksen viser bare hva som foregår i urinen, som igjen er en indikator på hva som skjer i kroppen! Men dersom du holder deg til ca 20 karber, vil det bety at du er i ketose! Husk at du skal måle om kvelden, minst 2 timer etter siste måltid for å få helt korrekt utslag!;) |
Sv: 3 spørsmål jeg enda ikke har forstått med denne ketolysekuren, kan noen gi meg sv
Hei, det var jeg som skrev at ketoner i urinen ikke er det samme som å være i ketose - dvs. at man får utslag på stixen ikke alltid betyr at man forbrenner kroppsfett.
Følgende skal være et sitat fra Torkil P. Andersen himself: Leveren produserer ketoner fra kroppsfett, fettet du spiser og fra alkohol. Ketostix’en vet ikke hva som er kilden til ketonene. Hvis du for eksempel tester hver dag etter middag, og middagen inneholder en del fett, da vil du alltid ha mørkt utslag på stix’en. Det betyr IKKE at du brenner mer KROPPSfett. Stix’en viser kun hva som skjer i urinen. Ketose skjer i blodet og i kroppsvevet. Om du har lys rosa utslag , så er du i ketose, og det forbrennes fett. Ikke heng deg opp i stixen, de er kun en indikator, ingenting annet. Det finnes ikke mild eller sterk ketose slik mange tror ! Og fargen på stix’en viser ikke grad av ketose, men mengden ketoner i urinen Men hvis man tester minimum 2 timer etter måltidet, og helst om kvelden, da skal det stixen viser altså være rimelig pålitelig. :goodluck: |
Sv: 3 spørsmål jeg enda ikke har forstått med denne ketolysekuren, kan noen gi meg sv
Hmm.. Tror jeg forstår! Får boken i posten en av de nærmeste dagene, så da håper jeg at jeg får lest meg opp litt :)
Takk for svar alle sammen! |
Mye nyttig her for nykommere...jeg skal begynne på ketolysekuren til uken, og leser her at man blir slapp, svimmel vondt i hode osv når man kommer i ketose...noen som vet hvor lenge man har disse ubehagene?? Er det hele tiden mens man er i ketose?? Eller er det bare i begynnelsen??
|
Sitat:
Det kan nok lønne seg å begynne på en fredag, feks, så man får de første dagene med hodepine etc når man ikke skal på jobb!:p Har du lest denne?:) |
Jeg lurer fortsatt på hva svaret til det første spørsmålet til trådstarter er.
Kan man ha ketoner i blodet/urinen uten å være i ketose? Eller er man i ketose når man får utslag av ketoner på ketostix-en? Forbrenner man alltid fett når man er i ketose? Trodde man måtte forbrenne fett for å få ketoner, nemlig. |
Sitat:
Sitat:
|
Hehe, ja, men allikvel ikke.
Jeg har selvsagt lest det der hundre ganger, men føler allikevel ikke at jeg får svar, hehe, så la meg omformulere spørsmålet: Jeg tisset på en ketostix før jeg prøvde å komme i ketose - null utslag. Jeg tisset på en ketostix etter at jeg prøvde å komme i ketose ved å gjøre de åpenbare tingene - max utslag. (I virkeligheten tisser jeg på iallfall fem om dagen, fordi det er så moro) :) Altså kan jeg vel garantere for at jeg er i ketose? (Jeg har muligens ti spørsmål til - litt avhengig av svaret jeg får) Et spørsmål til, hvor finnes den sitatknappen alle bruker? :eek: |
Sitat:
Sitatknappen er nede til høgre. :) |
Sitat:
Sitat Multi-sitat Hurtigsvar til melding Sitat-knappen bruker du når du vil sitere fra ett innlegg Multi-sitat-knappen bruker du for å sitere fra flere innlegg, klikk på denne knappen i alle de innleggene som du ønsker å ta med bortsett fra det siste, der klikker du på Sitat-knappen Hurtigsvar-knappen er samme som svarfeltet nederst på siden, men sparer deg for scrolling...... |
Sitat:
Ok, da tar jeg utgangspunkt i at jeg er, og har vært, i ketose i litt over to uker, fordi ketostix-en min gir utslag, mørke som lyse, litt avhengig av når på dagen jeg tester. Er det samme hva slags karbohydrater jeg spiser, så lenge jeg holder meg innenfor karbohydratgrensen min? La meg gi et eksempel: Jeg spiser kun eggerøre og majones en hel dag, slik at jeg kan spise en sjokolade uten å gå ut av ketose. :D |
Sitat:
Takk, takk, hurra for deg :) Jeg er så glad for at dere svarer, altså. |
Sitat:
I teorien er det kanskje det samme kva karber du et, men det er ikkje særlig smart. :p Og spesielt ikkje fordi det finnast så masse godt du kan ete utan karber i staden! Sjokolade fører fort til at søtsuget ikkje forsvinn, og dermed vert det vanskelig å halde seg vekke frå sjokolade dagen etter... og dagen etter... og dagen etter... etc. Og så vil du nok gå glipp av mykje nyttig vitaminer etc fra f.eks. broccoli, dersom du berre et isbergsalat og agurk! Få i deg mesteparten av karber fra grønnsaker, så vil du oppdage at du ikkje har så lyst på søtt lenger. (Ellers så er det ein del god sukkerfri sjokolade, eller deeeeilig mørk mørk sjokkis :] ) |
Sitat:
Nei det er ikke det samme hvilke karber du spiser på ketolysekuren. Ketolysekuren er basert på variert mat. Ferske grønnsaker, salater, reint kjøtt, fisk osv. Les boka, så skjønner du kurens prinsipper. :) |
Sitat:
Jeg er vegetarianer, så jeg er over gjennomsnittet interessert i grønnsaker :) Jeg er heller ikke overvektig, jeg vil kun gå ned, tja, la oss si fire kg, som enda ikke har skjedd, hehe :) Kostholdet mitt er voldsomt variert, men en dag denne uken spiste jeg, som jeg nevnte tidligere, kun eggerøre for å få karboplass til en sjokolade. :rolleyes: I dag har jeg f.eks spist: Frokost En skive hjemmelaget lavkarbobrød, ca 3 gram, med gulost og smør. Lunsj En skive hjemmelaget lavkarbobrød, ca 3 gram, med gulost og smør. Middag En wienerschnitzel (vegetar, selvsagt) 26 gram karbo, 1/4 brokkolibukett, og fløte- og rømmesaus. Og nå nettopp Tre jordbær med pisket kremfløte, uten sukker, såklabbart :) Hva sier du, går dette an, så lenge jeg får utslag på ketostix-en? |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
Ja, derfor vil jeg gjerne vite om det er det samme hva slags karbohydrater jeg får i meg, så lenge det er under min grense :) Til nå har jeg fått to forskjellige svar, og jeg har heller ikke lest noe sted at man ikke skal spise sukker. Anyways, jeg er jo i ketose, på tross av at jeg har fått i meg det muligens forbudte sukkeret. Hvorfor er jeg det, om man ikke skal spise sukker? |
Ser at jeg virker litt bråkjekk her, men jeg er ikke det, altså, jeg lurer oppriktig på alt jeg setter spørsmålstegn bak :)
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:04. |