Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Sukk. Kjøkkendilemma

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 04-12-10, 19:10   #26
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Sukk. Kjøkkendilemma.

Opprinnelig lagt inn av mam, her.

Her har jeg lagt kjøkkentegningen over hustegningen. Lengden går ikke helt opp for sittebenken. Det får jukses til med foringer.

Hva med å mikse det slik at du kan ha en peis i benkhøyde akkurat på hjørnet der pipa er?? Peis på kjøkkenet er knallkos!

Gammel 04-12-10, 19:15   #27
mam
Seniormedlem

mam sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Hva med å mikse det slik at du kan ha en peis i benkhøyde akkurat på hjørnet der pipa er?? Peis på kjøkkenet er knallkos!

Tar mye skapplass, og så har vi ovn med glassdør i den andre vinkelen. Det får holde med den.... Men enig i at det er lekkert!

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 19:22   #28
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 41
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Har Ikea slike sjalusiskap?
Jeg har lite kjøkkenmaskiner av den stilige typen, bare gammelt ustilig ræl. Hadde vært godt å skjule de.

IKEA har det, ja.

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Under vasken må du jo ha skap

Nåja, IKEA har en bred skuff til under vasken også! Én stor skuff under vasken. Den var genial! Trekke ut hele røkla og så er det bare å legge søpla fint oppi i stedet for å strekke armen inn i skapet.

Høyskap... Tja... Det rommer mye da, men det er dette med å komme til igjen - dersom du kan få uttrekksbare hyller i det så anbefaler jeg det, da med kant i bakkant så ting ikke faller ned når du drar ut hylla. Jeg har fire kurver som kan dras ut i mitt høyskap (originalt skap fra 1970), men dessverre selger de ikke sånne enkle hyller på Ikea lenger tror jeg, skulle gjerne hatt flere.

HTH har disse to løsningene på høyskap. (se vedlegg)

Vedlagte bilder
Filtype: jpg HTH høyskap.jpg (49,9 KB, 18 visninger)

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 20:20   #29
Tropika
Medlem

Tropika sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Tropika er ny på veien

Hva med en kjøkkenøy da?

Tropika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 20:36   #30
mam
Seniormedlem

mam sin avatar

mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Opprinnelig lagt inn av Tropika, her.

Hva med en kjøkkenøy da?

Jeg har tenkt mye på det. Vi har et bord som kan trekkes ut til 3,10. En øy vil hindre det. Vi må ha plass til langbord når vi har gjester. Jeg har sett på en frittstående øy fra Ikea:

Jeg tror den kan bli fin.

Gammel 04-12-10, 20:39   #31
mam
Seniormedlem

mam sin avatar

Siden vi må ha en snekker når vinduet på den lengste veggen skal byttes, så trenger jeg ikke å ha det den samme plassen. Hva med å flytte det til utbygget? Jeg mister vindu over kjøkkenbenken, men det har ikke særlig utsikt. En utebod rett foran. Ved vinduet her, kan jeg se bortover gaten.

Det ser bedre ut når høyskapene ikke deler opp veggen?

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Nykjk.jpg (50,2 KB, 17 visninger)
Filtype: jpg Nykjk2.jpg (55,5 KB, 12 visninger)
Gammel 04-12-10, 20:47   #32
Tropika
Medlem

Tropika sin avatar

Tropika er ny på veien

Ja, det tror jeg kan bli fint, så får du det lyst og trivelig rundt spiseplassen..

Tropika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 22:42   #33
misslinda
Medlem

misslinda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Hardanger
Alder: 42
misslinda er en juvelmisslinda er en juvelmisslinda er en juvel

Tusen takk Er veldig fornøyd med det. Tok meg godt over ett år å få det ferdig og, måtte være helt sikker hehe..

Syns den andre løsningen din er kjempefin og den gir ett stort og fint rom når ikke høyskapene står i midten Hadde irritert meg over hvor mye plass en mister i hjørnet jeg , Så jeg ville definitivt tatt den andre Men det er jo selvfølgelig opp til dere da Hehe..

Lidingö er bare sååå fint kjøkken.. Eeelsker det Men blir ikke like fint med den svarte benkeplaten(bare min mening).. blir så hardt med svart mot hvitt..

Gammel 04-12-10, 22:46   #34
senorita
Seniormedlem

senorita sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Apropos kjøkken...

vi holder på å bygge hus og har avtale med Norema om kjøkken. Vi hadde en egen mann som tegnet og ordnet til oss, og plutselig har han sluttet. så måtte jeg prate med ei anna der på Norema. Og hun visste ingenting. hun ba MEG om info om hva vi var blitt enige om. Jeg spurte om ikke hun hadde fått vite det av han som hadde saken vår, nei han hadde gått på dagen!

Makan til useriøse syns jeg altså.. skal det være mitt ansvar det der?

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 23:51   #35
mam
Seniormedlem

mam sin avatar

Sitat:

=misslinda;978791
Syns den andre løsningen din er kjempefin og den gir ett stort og fint rom når ikke høyskapene står i midten Hadde irritert meg over hvor mye plass en mister i hjørnet jeg , Så jeg ville definitivt tatt den andre Men det er jo selvfølgelig opp til dere da Hehe..

Jepp... det ser åpnere ut. Jeg føler at jeg mister noen store skuffer, jeg synes jeg må ha 2 smale skuffeseksjoner på hver side av komfyren, slik at den kommer midt på rekka. Brede skuffer er lekkert! Men det er karusell i både over og underskap i hjørnet.

Det som ser ut som dører i underskapene, er utrekkbar skuff med en mindre skuff gjemt inni. Jeg har faktisk bare dører inn til hjørneskapet.

Prisen, jeg har et stramt budsjett. Jeg trodde alle hvitevarer var regnet med, men hadde ikke tatt med kjøl/frys. Oops. Likevel kan jeg presse det ned mot 50 000. Vi kan gjenbruke vasken, vi har vanlig str for et 60 cm underskap. Jeg kan droppe innebygd mikro og bruke den for benk. Jeg kan kjøpe en brukt ventilator. Sittebenken jeg har tegnet inn av lave skap kan vente. Jeg kan søke rundt etter billigste benkeplate. Nei jeg skal ikke ha svart!

Jeg skal kontakte en rørlegger og få prisen på å trekke vann og avløp opp. I verste fall kan jeg droppe vindu på langveggen helt. Det gamle med 1 lags glass må vekk uansett, men det kan kles inn. Jeg stakk hodet ut og så at vi taper ikke akkurat mye utsikt. Nordøst vendt vegg også, ikke mye sol vi mister. Det er 3 store vinduer der allerede. Bonuset der er en fin vegg jeg kan ha fondtapet på.

Gammel 04-12-10, 23:51   #36
Hamster59
Medlem

Hvor: Tromsø
Hamster59 er på en erverdig vei

Har stål vifte og komfyr samt håndtak på mine bjørkeskap og -skuffer. Slet litt de første årene mht reinhold, men så kjøpte jeg kjøkkenkluter fra Enjo, og etter det har det ikke vært noe problem. Vasker stort sett bare med kaldt vann! Men idag hadde jeg kanskje valgt malte fronter i lys farge i stedet, selv om jeg ikke kommer til å bytte ut dem jeg har før jeg blir nødt.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 00:15   #37
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Hvor: Østlandet
Alder: 55
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Siden vi må ha en snekker når vinduet på den lengste veggen skal byttes, så trenger jeg ikke å ha det den samme plassen. Hva med å flytte det til utbygget? Jeg mister vindu over kjøkkenbenken, men det har ikke særlig utsikt. En utebod rett foran. Ved vinduet her, kan jeg se bortover gaten.

Det ser bedre ut når høyskapene ikke deler opp veggen?

Dette ser jo veldig bra ut - ligner litt på sånn jeg har det Jeg vil anbefale "kjøpmannsskuffer" under kokeplaten - det er helt genialt til kjeler nederst, kjelelokk i midten, og øverst alle stekespader og øser og sånt man bruker ved stekeplaten. Lett tilgjengelig -slipper å bøye seg inn og finne det man trenger. Ser ut som du har skap tegnet inn der nå?

Edit: Beklager - jeg så ikke før nå at du har nevnt at skapene er skuffer med skjult skuff i

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 00:34   #38
mam
Seniormedlem

mam sin avatar

Nerthus, jeg må sjekke med Ikea, men jeg tror det blir plass til høyere ting i underskuffen med den løsningen? Jeg ser for meg at den indre skuffen kan justeres, om man vil ha den høyere/lavere. Mulig at jeg tenker feil her.

Jeg får ta noen turer i Billigkroken. Mulig at de kan ha noe retur der.

Gammel 05-12-10, 00:38   #39
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Nerthus, jeg må sjekke med Ikea, men jeg tror det blir plass til høyere ting i underskuffen med den løsningen? Jeg ser for meg at den indre skuffen kan justeres, om man vil ha den høyere/lavere. Mulig at jeg tenker feil her.

Jeg får ta noen turer i Billigkroken. Mulig at de kan ha noe retur der.

Vanskelig å si - du må nesten bort og måle Den blir litt mindre den midterste skuffen da ser jeg - bare den passer til det største lokket du har så er det vel det samme om du kjører skap/skuff eller skuff

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 05:08   #40
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 49
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Hun har et nydelig hus, jeg er IKKE misunnelig! Neeeida!
Hele hustråden hennes her: http://forum.nybaktmamma.com/showthr...=618369&page=1

Det eneste jeg er misunnelig på der er den sentralstøvsugeren i benkesokkelen. Ellers ikke helt min stil!

Gammel 05-12-10, 09:43   #41
mam
Seniormedlem

mam sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Det eneste jeg er misunnelig på der er den sentralstøvsugeren i benkesokkelen. Ellers ikke helt min stil!

Det jeg likte best, var at det var oppnåelig. Jeg forklarer meg sikkert dumt, men mange hus er så stilige, så styla og perfekte at jeg blir helt satt ut.

Det huset var hjemmekoselig, og hun ville ha det lettvint å vaske og hadde valgt belegg på badet isteden for fliser. Akkurat slik jeg vil ha det! Kanskje ikke de samme fargene og valgene, men inntrykket var at det var et hus jeg kunne bo i.

Gammel 05-12-10, 10:37   #42
mam
Seniormedlem

mam sin avatar

Jeg lurer på rekkefølgen av skapene.

Bør kjøleskapet eller de innebygde ovnene stå nærmest benkeplaten? Jeg har ovnene nærmest benkeplaten, men vi åpner kjøleskapet mange ganger om dagen.

Bør oppvaskmaskinen stå til venstre for kummen? Vi er høyrehendte. Blir det for trangt i hjørnet når jeg har vasken nærmest hjørnet? Derfor tenkte jeg vask og oppvaskmaskin kunne bytte plass.

Bør jeg ha den smale seksjonen med skuff og utrekkbart skap der? Jeg tenkte det ga avlastingsplass på benken, når en tar ut av kjøleskapet f.eks. Alternativet er å kutte ut den og ha bredere skap under vasken f.eks.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg vedvasken.jpg (76,2 KB, 8 visninger)
Gammel 05-12-10, 10:54   #43
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Kan man ha ovn rett ved siden av kjøleskapet egentlig eller må det være ett hakk mellom?

Det som er praktisk er å ha ett triangel eller samlebånd. Du tar mat ut fra kjøleskapet, bort til en benk hvor det tilberedes, så stekes, og så skal ting vaskes opp etterpå. Stekeovnen er det jo ikke så farlig med, den står man ikke og rører i hele tiden. Men jeg ville hatt kjøleskapet nærmest slik at det var lett å ta ut matvarer og legge på kjøkkenbenken. Men på tegningen din nå må du hente råvarer, drasse dem med over til koketoppen (som er forbi vasken). Det blir litt lite praktisk etter min mening i alle fall.

Gammel 05-12-10, 11:06   #44
mam
Seniormedlem

mam sin avatar

Ovn og kjøleskap er rett ved hverandre i så mange kjøkkener jeg har sett bilde av. Det må kunne gå. Alternativet er å ha de på hver sin vegg, men da blir den lange veggen "oppdelt". Jeg vet ikke... jeg er ganske låst til rommets størrelse.

Vasken bør være der den er, langs den veggen ihvertfall. Alt er mulig med ubegrensete mengder penger å bruke... men jeg tror ikke jeg kan flytte den langt unna. Det er mulig å la koketopp og vask bytte plass, jeg vet de legger rør og avløp i sokkelen under underskapene. Jeg vet ikke hvor mye det vil fordyre prosjektet, kan be rørlegger om pris på begge løsninger.

Spiseplassen bør være under de store vinduene... ikke noe blir perfekt men jeg vil gjerne gjøre det så godt jeg kan.

Utrekkbare kjøleskap og frysere i benkeskap er mulig. Jeg vet ikke hvor mye mer det koster, men jeg kan tegne på det.

Gammel 05-12-10, 11:24   #45
TrillTrall
Seniormedlem

TrillTrall sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 57
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

HTH har disse to løsningene på høyskap. (se vedlegg)

Er ikke helt sikker på den øverste der, hvor du trekker ut hele skapfronten og må inn fra siden for å hente ut eller sette inn ting. Vi har stekeovn med det prinsippet og noen ganger er det lurt, andre ganger irriterer jeg meg grønn over den.

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 11:37   #46
mam
Seniormedlem

mam sin avatar

Jeg er kjempeglad for å få kommentarer altså! Selv om jeg sier at dette nok ikke går, så gir det meg ting å tenke på.

Jeg er så avhengig av å ha langbord ved bursdagsfeiringer og jul, ellers hadde jeg satt opp en øy. Men et løst avlastingsbord i midten av triangelet ville hjelpe?

Gammel 05-12-10, 11:39   #47
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Er ikke helt sikker på den øverste der, hvor du trekker ut hele skapfronten og må inn fra siden for å hente ut eller sette inn ting. Vi har stekeovn med det prinsippet og noen ganger er det lurt, andre ganger irriterer jeg meg grønn over den.

Den nederste er lurest. Jeg hadde også irritert meg over den øverste.. Jeg har aldri sett en slik stekeovnsløsning som du har en gang...

Gammel 05-12-10, 12:31   #48
mam
Seniormedlem

mam sin avatar

Utrekkbar stekeovn? Jeg vet de finnes/fantes. Det var ganske populært noen år siden, så ble det stille. Kanskje det ikke ble mye solgt. Jeg tror ikke Ikea tilbyr det.

Sitat:

Uttrekkskuffen er standard på en rekke av komfyrene fra Siemens.

Løsningen funker slik at hele fronten trekkes ut.

Rister, panner og plater følger med når du åpner ovnen.

Dermed behøver du ikke lenger være redd for å brenne fingrene når du setter noe inn eller ta noe ut av stekeovnen.

Gammel 05-12-10, 13:22   #49
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Kan man ha ovn rett ved siden av kjøleskapet egentlig eller må det være ett hakk mellom?

Det som er praktisk er å ha ett triangel eller samlebånd. Du tar mat ut fra kjøleskapet, bort til en benk hvor det tilberedes, så stekes, og så skal ting vaskes opp etterpå. Stekeovnen er det jo ikke så farlig med, den står man ikke og rører i hele tiden. Men jeg ville hatt kjøleskapet nærmest slik at det var lett å ta ut matvarer og legge på kjøkkenbenken. Men på tegningen din nå må du hente råvarer, drasse dem med over til koketoppen (som er forbi vasken). Det blir litt lite praktisk etter min mening i alle fall.

Jeg har ovn og kjøl/frys rett ved siden av hverandre i høyskap - det går helt fint. Ovnen min står nærmeste benken du har vasken i. Jeg har U-form på benkene - slik at jeg har et "bein" ned på motsatt side av ovn/kjøl/vask der MIN vask er - dermed har jeg arbeidsbenk hele veien fra høyskapene og opp til kokeplaten som er på samme sted som din. (Jeg skal legge ut bilder straks - må bare finne de

Min oppvaskmaskin er litt til venstre for vasken - det går helt fint - tror ikke det hadde gjort mye om den hadde vært på andre siden heller...

Ser du sier at du vil gå for mikro på benken. Min er i høyskapet og du får sååå mye mer benkeplass! Jeg har et helt "bein" mer i benk enn du og enda synes jeg det av og til ikke er nok... Sjekk finn om du kan finne noen som er brukte, spesielt på Østlandet er det mange som bytter ut nye kjøkken Er det innen reklamasjonstiden på 5 år og det er med kvittering er det ingen problem (skal ikke være noe problem ihvertfall)

Gammel 05-12-10, 13:40   #50
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Utrekkbar stekeovn? Jeg vet de finnes/fantes. Det var ganske populært noen år siden, så ble det stille. Kanskje det ikke ble mye solgt. Jeg tror ikke Ikea tilbyr det.

Vi har en slik ovn, jeg synes den er knallkjekk!

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
*sukk* MorStine Ketolysekuren 4 23-05-07 23:57
Sukk! TinaF Atkins kosthold 9 12-06-05 23:39
*Sukk* *Tussi* Ketolysekuren 6 24-05-05 14:55

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:11.