Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Idealvekt?

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 12-10-10, 12:11   #26
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Idealvekt?

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Jepp, helt enig, dog jeg vet ikke helt om jeg liker disse vektene som skal måle kroppsammensettning. På Active Badeland i Tønsberg har de mer nøyaktig utstyr som måler fra hånd til motsatt fot (ikke fot-til-fot som disse vektene oftest gjør), og man får vite fettprosent, vannprosent og muskelprosent. Dette er strengt tatt den eneste måten å vite hvor mange kilo av skrotten som er nyttig og hvor mye man bør satse på å ta av. Tror en sånn måling kostet rundt hundrelappen..

Jeg tok en elektronisk måling som du beskriver på et monstrum av en eletronisk vekt hvor man skulle stå barbeint på en plate og holde to håndtak i hendene. I tillegg gikk en treningsinstruktør gjennom absolutt hele skjemaet med sammen med meg, og forklarte alle detaljer. Dette gjorde jeg på Golden Gym i Akersgata i Oslo, og det kosta tre- eller firehundre kroner.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 14:50   #27
Rin
Seniormedlem

Rin sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 40
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Hva mener du med at du ikke kan betegnes som sped? I kroppsbyggermiljø regnes omkretsen av håndleddet som et omtrentlig mål på hvor kraftig beinbyggning du har og hvor stor du potensielt kan bli. Fordi omkrets på håndleddet vanskelig kan trenes opp er det en god indikator på hvor stor indre "ramme" en har fra naturens side.

Det blir jo bare min mening, dette - men jeg synes altså ikke at håndleddene mine er representative for hvordan resten av kroppen min er formet. Jeg er kort og kompakt, kort og bred hals, ankler/legger som er korte og tykke, men ikke "flabbete", brede hofter (men relativt smal midje). I tillegg vet jeg fra en slik undersøkelse du beskriver at jeg har høy muskelvekt, kjønn og alder tatt i betraktning. Da føles adjektivet "sped" litt malplassert i hodet mitt, men jeg snakker jo ikke kroppsbygger-terminologi. Jeg tror i alle fall ikke at det er meningen at min kropp skal veie nærmere 50 enn 60 kilo, hehe.

Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 15:48   #28
Echo
Seniormedlem

Echo sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

På wikipedia står det følgende:

Kode:
Description	Women	Men
Essential fat	10-13%	1-3%
Athletes	14–20%	6-13%
Fitness		21–24%	14–17%
Average		25–31%	18–24%
Obese		32%+	25%+

Jeg velger å ta den med en klype Amerikansk salt, for i Norge tror jeg 12-18% regnes som den sunne normalen for menn. Har vært både rett over 18% og et stykke under 12% uten betydelig endring i muskelmasse, og jeg føler meg i allefall ubehagelig chubby om jeg nærmer meg 20% kroppsfett. Du vet, magen-over-beltespenna chubby.

Stilig, jeg med 22 i bmi og 61 kg er obese jeg da, iføge tanita vekta!

Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 15:52   #29
Echo
Seniormedlem

Echo sin avatar

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Det blir jo bare min mening, dette - men jeg synes altså ikke at håndleddene mine er representative for hvordan resten av kroppen min er formet. Jeg er kort og kompakt, kort og bred hals, ankler/legger som er korte og tykke, men ikke "flabbete", brede hofter (men relativt smal midje). I tillegg vet jeg fra en slik undersøkelse du beskriver at jeg har høy muskelvekt, kjønn og alder tatt i betraktning. Da føles adjektivet "sped" litt malplassert i hodet mitt, men jeg snakker jo ikke kroppsbygger-terminologi. Jeg tror i alle fall ikke at det er meningen at min kropp skal veie nærmere 50 enn 60 kilo, hehe.

Det er jo bare beinbygningen det dreier seg om da, skjelettet ditt? Ikke pakningen rundt... Tenker at du neppe har spede håndledd og veldig kraftig skjelett andre steder.

Dagbok
Gammel 12-10-10, 16:04   #30
Rin
Seniormedlem

Rin sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Echo, her.

Det er jo bare beinbygningen det dreier seg om da, skjelettet ditt? Ikke pakningen rundt... Tenker at du neppe har spede håndledd og veldig kraftig skjelett andre steder.

Ja, men det er fortsatt en pussig målestokk for idealvekt, er vel det jeg mener. Om jeg skal følge de "reglene" som ble oppgitt tidligere i tråden, så skal jeg veie høyden min minus hundre, og så trekke fra ytterligere 10% fordi jeg er "sped" - som blir sånn... i underkant av 52 kilo.

Men, selvfølgelig, selve skjelettet mitt veier sikkert ikke så mye.

Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 16:07   #31
plastbox
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Stilig, jeg med 22 i bmi og 61 kg er obese jeg da, iføge tanita vekta!

Hm.. fettprosent er uansett det absolutte målet på.. vel.. hvor mye av kroppen din som består av fett. Dersom fettprosenten din er over 32/25% (vet ikke om du er mann eller kvinne :P ) og du har en BMI på 22 har du enten ekstremt lav muskelmasse eller en defekt Tanita-vekt.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 16:34   #32
Echo
Seniormedlem

Echo sin avatar

Jeg er kvinne og har litt over 40 kilo i muskelvekt, vet ikke hva som er vanlig å ha jeg, men jeg trener jo ikke akkurat styrke heller da.

Dagbok
Gammel 12-10-10, 17:31   #33
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Jeg er kvinne og har litt over 40 kilo i muskelvekt, vet ikke hva som er vanlig å ha jeg, men jeg trener jo ikke akkurat styrke heller da.

Det var da ekstremt mye. Jeg har typ tolv eller tretten kilo ... Du må nok trekke fra kroppsvæske . (Ekstracellulær væske).

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 12-10-10, 17:40   #34
Echo
Seniormedlem

Echo sin avatar

Jeg bare sier det som Tanita vekta mi opplyser jeg. Musklene er oppgitt i kilo, vann og fett er oppgitt i % og beinmasse i kilo.

Dagbok
Gammel 12-10-10, 17:53   #35
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Jeg bare sier det som Tanita vekta mi opplyser jeg. Musklene er oppgitt i kilo, vann og fett er oppgitt i % og beinmasse i kilo.

Ja, jeg vet hvordan de funker, men den reelle muskelvekta er minus kroppsvæske . Det er jo bare å regne ut!

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 12-10-10, 18:02   #36
Echo
Seniormedlem

Echo sin avatar

Hvordan er det fett da? Ikke noe vann å trekke fra der da?

Dagbok
Gammel 12-10-10, 18:19   #37
Echo
Seniormedlem

Echo sin avatar

Jaha, da har jeg 13 kilo muskler på min 164 cm lange kropp. Jeg skårer jo også 5 år mindre enn det jeg er på den vekta (og det er jo pga mer muskelmasse etter som det står i veiledningen) så jeg syns det er litt merkelig at det er så jækla mye fett.

Dagbok
Gammel 12-10-10, 18:48   #38
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Jaha, da har jeg 13 kilo muskler på min 164 cm lange kropp. Jeg skårer jo også 5 år mindre enn det jeg er på den vekta (og det er jo pga mer muskelmasse etter som det står i veiledningen) så jeg syns det er litt merkelig at det er så jækla mye fett.

13 kilo er vel bra, skulle jeg mene . Rart at du skal ha så høy fettmasse, da i grunn ... Hva slags tanita-vekt har du målt deg på? De man kjøper til hjemmebruk er temmelig unøyaktige, for de klarer som regel ikke å måle kroppen opp til hoftene en gang ... . Jeg har tyyynne bein, og har alltid hatt det. Testa en sånn vekt hos noen jeg kjente, og i følge den var jeg rene sylfida fettprosentmessig, enn jeg sikkert veide nitti kilo ...

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 12-10-10, 20:36   #39
plastbox
Seniormedlem

plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

13 kilo er vel bra, skulle jeg mene . Rart at du skal ha så høy fettmasse, da i grunn ... Hva slags tanita-vekt har du målt deg på? De man kjøper til hjemmebruk er temmelig unøyaktige, for de klarer som regel ikke å måle kroppen opp til hoftene en gang ... . Jeg har tyyynne bein, og har alltid hatt det. Testa en sånn vekt hos noen jeg kjente, og i følge den var jeg rene sylfida fettprosentmessig, enn jeg sikkert veide nitti kilo ...

Huff, det virka makabert lite.. Da jeg ble målt med dette proffesjonelle utstyret hadde jeg i overkant av 40% muskelmasse på mine da 80'ish kg, eller >32kg muskelmasse. Vet det er forskjell på menn og damer, men er den virkelig så stor?

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 20:36   #40
Echo
Seniormedlem

Echo sin avatar

Det er en Tanita Inner Scan sak, kjøpt hos Fedon. Jeg tror nok jeg slår meg til ro med at jeg ikke er obese i hvertfall.

Lurer på å kvitte meg med et par kilo til, men har det helt greit på den vekta jeg har nå også

Dagbok
Gammel 12-10-10, 21:29   #41
minmax
Juniormedlem

minmax sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
minmax er på en erverdig vei

Ser den pekepinnsaken jeg la inn, har laget litt kontrovers. Men det er vel bare det det er; en pekepinn; og ingen fasit. Har selv målt idag og det stemmer med det som er min oppfatning av min egen riktige vekt, selv om noen kanskje ikke er enige i min oppfatning . At denne pekepinnen ikke stemmer for andre, kommer vel av at vi ER forskjellig bygget, og ingen er kommer fra en og samme støpeform

Men jeg mener fremdeles at idealvekt er fryktelig subjektivt, og avhengig av hvem du snakker med; en bodybuilder vil svare noe annet enn en fysiolog, en modell vil svare noe helt annet enn en fitnessinstruktør osv. Så jeg holder med det en del andre sier på denne tråden; idealvekten er den vekten du har når du føler deg vel, frisk og rask.

minmax er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 21:36   #42
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Huff, det virka makabert lite.. Da jeg ble målt med dette proffesjonelle utstyret hadde jeg i overkant av 40% muskelmasse på mine da 80'ish kg, eller >32kg muskelmasse. Vet det er forskjell på menn og damer, men er den virkelig så stor?

Er det mulig vi fortsatt snakker om inkludert kroppsvæske? Jeg vet i alle fall at min ligger litt under normalen, jeg er ikke fryktelig sterk, men makabert lite får jeg virkelig ikke håpe det er. Før jeg trekker fra væske har jeg litt over 30% muskelmasse (ca 26 kilo), og det er jo som jeg ser flere steder den forenklede versjonen.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 13-10-10, 00:00   #43
plastbox
Seniormedlem

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Er det mulig vi fortsatt snakker om inkludert kroppsvæske? Jeg vet i alle fall at min ligger litt under normalen, jeg er ikke fryktelig sterk, men makabert lite får jeg virkelig ikke håpe det er. Før jeg trekker fra væske har jeg litt over 30% muskelmasse (ca 26 kilo), og det er jo som jeg ser flere steder den forenklede versjonen.

Nope, målingen inneholt separate prosenttall for vannmasse, fettmasse og "resten". Greit, "resten" er "mager masse" altså muskler, skjelett og innvoller, men sånn vil det da være på alle målinger..

Gammel 13-10-10, 09:37   #44
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Nope, målingen inneholt separate prosenttall for vannmasse, fettmasse og "resten". Greit, "resten" er "mager masse" altså muskler, skjelett og innvoller, men sånn vil det da være på alle målinger..

Hm, ok. Jaja, forvirringen fortsetter, altså. Så lenge jeg ikke er UNDER normalen så skal jeg da være fornøyd. Men jeg har en mistanke om at du er en smule mer veltrent enn meg, uansett .

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 29-10-10, 10:05   #45
Kine87
Juniormedlem

Medlem siden: Jun 2010
Kine87 er på en erverdig vei

Er spebygd det samme som "liten" benbygning? fordi håndleddet mitt er under 15, men jeg har store hofteben, ribbeina mine er gigantiske ect..skjønner ikke helt det der da..kan det bety at selvom jeg har "stor" benbygning at det veier lite?

Kine87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 18:15   #46
Matglad
Medlem

Medlem siden: Jan 2010
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av minmax, her.

En måler hvor tykk en er rundt håndleddet for å finne ut hva slags kroppsbygning en har:

(Disse målene gjelder for kvinner
Er du 15 cm eller smalere rundt håndleddet er du spedbygd
Måler du fra 16 cm og opp til 18 cm rundt håndleddet er du normalbygd
Måler du 18 cm eller mer rundt håndleddet er du kraftig bygd

Er du spedbygd trekker du fra 10 % av den opprinnelige utregnede idealvekten for å finne korrekt endelig idealvekt.
Er du normalbygd trekker du ikke fra noe.
Er du kraftig bygd, legger du til 10% av den opprinnelige utregnede idealvekten for å finne korrekt endelig idealvekt."

Jeg testet å måle håndleddene mine nå og fikk et aldri så lite sjokk. Venstre side 15 cm og høyre 15,5. Jeg skal altså pr def være spedbygd. Er det noe jeg ikke regner meg for så er det å være spedbygd. Har alltid tenkt på meg selv et sted mellom normal og litt grovbygd. Kan innse at jeg er normalbygd, men spedbygd er jeg altså ikke. Husker allerede fra 1.klasse så skulle jeg og en vennine byttelåne bukser, begge var vi slanke og hadde ikke noe til overs på kroppen. Hun druknet i min bukse og jeg fikk ikke på meg hennes.

Jeg tror man må måle flere steder enn rundt håndleddet for å avgjøre benbygning. Gikk på GR kurs for mange år siden, fysj, og mener de der målte også rundt albueleddet. Hadde jeg blitt ansett som spedbygd hadde jeg nok husket det, hehe .

Har i hvertfall blitt slankere rundt håndleddet. Kjøpte en klokke til jul i fjord som nå har blitt alt for stor. Må til urmakeren for å ta den inn litt.

Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 18:48   #47
senorita
Seniormedlem

senorita sin avatar

Hvor: Sunnmøre
Alder: 41
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

snodig.. jeg er 98 kg og bare 16 rundt håndleddene.. jeg er da IKKE normalbygd for å si det sånn...

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 18:54   #48
plastbox
Seniormedlem

Denne målingen rundt håndleddene er mest brukt blandt atleter og kroppsbyggere som en indikasjon på hvor maksgrensa naturen har satt går. En gutt med 14cm rundt håndleddene vil aldri, aldri kunne bli i nærheten av en med 18-20cm. Sånn er det bare, for det er omtrent umulig å bygge noe rundt håndleddene. Man kan derimot legge på seg fett der, så hvorvidt det hjelper for noen med litt ekstra å måle der.. Meh..

Og Matglad:
"Spedbygd" har ingenting med størrelsen på lår å gjøre i denne sammenhengen. Det går enkelt og greit på hvor grov "ramma" er, altså tykkelsen og tettheten på skjelettet.

Gammel 01-11-10, 19:41   #49
KimPossible
Seniormedlem

KimPossible sin avatar

Hvor: Trøndelag
KimPossible er en juvelKimPossible er en juvelKimPossible er en juvel

Både BMI-utregning og den "høyde - 105" (for min del), stemmer godt overens, må jeg si. jeg er 169, og skal i følge høyde-105 da ideelt sett veie 64 kg... ca samme på bmi. Har 16,5 cm håndledd. Jeg har satt 65 kg som min idealvekt... meeen, kan godt hende jeg er fornøyd når jeg har nådd 70. Det er ikke bare hodet som bestemmer. Kroppen vil nok ha et ord med i laget, den også.

Gammel 03-11-10, 12:35   #50
minmax
Juniormedlem

minmax sin avatar

minmax er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Matglad, her.

Jeg testet å måle håndleddene mine nå og fikk et aldri så lite sjokk. Venstre side 15 cm og høyre 15,5. Jeg skal altså pr def være spedbygd. Er det noe jeg ikke regner meg for så er det å være spedbygd. Har alltid tenkt på meg selv et sted mellom normal og litt grovbygd. Kan innse at jeg er normalbygd, men spedbygd er jeg altså ikke. Husker allerede fra 1.klasse så skulle jeg og en vennine byttelåne bukser, begge var vi slanke og hadde ikke noe til overs på kroppen. Hun druknet i min bukse og jeg fikk ikke på meg hennes.

Jeg tror man må måle flere steder enn rundt håndleddet for å avgjøre benbygning. Gikk på GR kurs for mange år siden, fysj, og mener de der målte også rundt albueleddet. Hadde jeg blitt ansett som spedbygd hadde jeg nok husket det, hehe .

Har i hvertfall blitt slankere rundt håndleddet. Kjøpte en klokke til jul i fjord som nå har blitt alt for stor. Må til urmakeren for å ta den inn litt.

Hei matglad

Nå skrev jeg vel iallefall 2 ganger i denne tråden at målene bare var en generell pekepinn, og at vi alle er skapt forskjellige. Vi er jo ikke støpt i samme støpeform, alle mann På MEG passet denne ganske bra, men det er jo ingen garanti for at den passer for Kari, Mari Trine og Line

Tror iallefall ikke du skal få "sjokk" - ta det med en klype salt, for beinbygningen er det ingenting man kan gjøre noe med

minmax er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva er idealvekt? Sari Ketolysekuren 113 20-03-11 21:51
Har nådd min idealvekt, hva nå? Dazeman Ketolysekuren 23 18-03-09 16:02
IDEALVEKT/FETTPROSENT/BMI smosje Lavkarbo generelt 17 02-12-04 23:07

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:50.