Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Lukket tråd

Trådverktøy
Gammel 05-09-10, 23:28   #3251
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av fettnurket, her.

Et spørsmål i natten- jeg er usikker på hvor mye jeg egentlig trenger å gå ned i vekt. Jeg er 175 cm høy og veier nå 121 kilo- og ja det høres MASSE ut, men jeg SER egentlig ikke så stor ut. Idealvekten min er i følge legen 83 kilo, da burde jeg jo i teorien ta av 40 kilo..? Jeg har snakket med med-slankere som ikke kan begripe hvor disse 40 kiloene skulle kommet fra, de henger hvertfall ikke på kroppen min. Jeg aner ikke om det virkelig er rett eller om jeg da kommer til å se avmagret ut, vanskelig å vite når man aldri har vært normalvektig..

Hvordan har deres erfaringer med idealvekt kontra reell vekt vært? Er idealvekten deres i det hele tatt innen rekkevidde uten at man ser avmagret ut?

Dette er fryktelig individuelt, og har med så mange faktorer å gjøre at det ikke finnes et fasitsvar. Det kan påvirkes av alt fra muskelvekt og skjelettstørrelse (om du er grovbygd, altså har stor "ramme"), hvor gammel du er, om du har født barn, etc etc.
Var jeg deg ville jeg delt det opp i mindre delmål. Fem og fem kilo er ganske vanlig, så tar man det etterhvert og ser når man nærmer seg. Ellers kan jeg anbefale å ta en kroppsanalyse, enten hos en lege som har Tanitavekt (f.eks en fedonklinikk) eller en tilsvarende elektronisk vekt, som flere treningssentere har, for å se på det aller viktigste i forhold til å definere reell overvekt, nemlig fettprosent. Normalområdene ligger på 20-30 hos kvinner, og 15-25 hos menn, selvfølgelig avhengig av de faktorene jeg har nevnt over. Det koster litt, men jeg synes det er verdt det, da det sier langt mer enn både kroppsvekt, BMI, MHR og så videre. Jeg er selv 167, har muskelvekt nederst i normalområdet og er sånn lett/medium i benbygninga, og tipper min idealvekt ligger på pluss minus 65 kg. Jeg veier i dag 73 kg, ser relativt normalvektig ut, men har heller ikke problemer med å se at det fortsatt er litt igjen.
Den gode nyheten er jo også det at så lenge du har et godt sammensatt lavkarbokosthold så vil kroppen din helst selv finne en idealvekt som er passende for nettopp deg. Lavkarbo er i høyeste grad vektregulerende .
Lykke til .

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 05-09-10, 23:57   #3252
fettnurket
Medlem

fettnurket sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Fauske
fettnurket er ny på veien

Photobscura: takk for fint og oppklarende svar.

fettnurket er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse
Gammel 06-09-10, 10:05   #3253
Idarull
Seniormedlem

Idarull sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Jevnaker
Alder: 38
Idarull har en fantastisk aura rundt segIdarull har en fantastisk aura rundt seg

kan noen regne ut karbene i denne for meg?

Mock Danish. (Minner litt om arme riddere):

50 gr kremost
2 egg
1 ss meierismør
15 gr proteinpulver m/vanilje smak
1 ts kanel
1/2 ts Splenda (eller Natreen)

takk! og hvis noen vet hvor mange karber det er i de frokostmuffinsene som er lov på Atkins? var vel 1 dl linfrømel, 1 ts linfrø, 1 egg, 0,5 ts bakepulver, 0,5 ts natreen, 1 ss olje.

Ønske-vekt: 58 kg
Idarull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - max 20 gram karbo om dagen
Gammel 06-09-10, 13:43   #3254
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av fettnurket, her.

Et spørsmål i natten- jeg er usikker på hvor mye jeg egentlig trenger å gå ned i vekt. Jeg er 175 cm høy og veier nå 121 kilo- og ja det høres MASSE ut, men jeg SER egentlig ikke så stor ut. Idealvekten min er i følge legen 83 kilo, da burde jeg jo i teorien ta av 40 kilo..? Jeg har snakket med med-slankere som ikke kan begripe hvor disse 40 kiloene skulle kommet fra, de henger hvertfall ikke på kroppen min. Jeg aner ikke om det virkelig er rett eller om jeg da kommer til å se avmagret ut, vanskelig å vite når man aldri har vært normalvektig..

Hvordan har deres erfaringer med idealvekt kontra reell vekt vært? Er idealvekten deres i det hele tatt innen rekkevidde uten at man ser avmagret ut?

Vet ikke hva idealvekta mi er, men jeg mener selv at jeg trenger å ned minimum 15 kg til. Jeg sier det til folk og de sier neineinei, det er ikke sant, men de har ikke sett meg naken og sett hvor mye mage jeg faktisk har

Nå er det sånn at jeg har nok en del muskelmasse også, så det er mulig at fettprosenten er litt mindre enn jeg tror. Jeg skal uansett ikke veie noe som er på 70-tallet, det nekter jeg. Det skal minst være på 60-tallet og aller aller helst på 50-tallet

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that
Gammel 06-09-10, 13:44   #3255
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Ooookei, ute på lørdag da. Fyren på bensinstasjonen inviterte meg med hjem. To gutter slåss om meg på baren, og en fyr bare stirret på meg hele kvelden.

Eh...jah. Man har jo ikke akkurat vært bortskjemt med så mye oppmerksomhet før da. Hvor lenge lever man på dette?

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that
Gammel 06-09-10, 13:46   #3256
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Ooookei, ute på lørdag da. Fyren på bensinstasjonen inviterte meg med hjem. To gutter slåss om meg på baren, og en fyr bare stirret på meg hele kvelden.

Eh...jah. Man har jo ikke akkurat vært bortskjemt med så mye oppmerksomhet før da. Hvor lenge lever man på dette?

Leeeeeeeeenge

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1
Gammel 06-09-10, 16:38   #3257
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 41
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Jeg har en lillebror med ADHD som hadde ett raserianfall i går og sparket meg hardt i venstre legg. Jeg kan stå på det uten at det gjør vondt i det hele tatt. Det gjør ikke vondt i det hele tatt når jeg sitter bøyer på musklene. Men når jeg går fortere enn en snegle klarer å krype, så gjør det vondt. Jeg satser på at det er en "legghøne", men det gjør litt vel vondt å gå på. Burde jeg gå til legen? Det gjorde så vondt at jeg måtte si til kollegaene mine at jeg kunne gjøre ting som ikke involverte gåing.

Sukk, nå må jeg gå heeelt ut til bilen. Det kommer jo til å ta evigheter selv om den står rett utenfor det lille bygget her.

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
Gammel 06-09-10, 16:49   #3258
Borghild
Seniormedlem

Medlem siden: May 2010
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Jeg har en lillebror med ADHD som hadde ett raserianfall i går og sparket meg hardt i venstre legg. Jeg kan stå på det uten at det gjør vondt i det hele tatt. Det gjør ikke vondt i det hele tatt når jeg sitter bøyer på musklene. Men når jeg går fortere enn en snegle klarer å krype, så gjør det vondt. Jeg satser på at det er en "legghøne", men det gjør litt vel vondt å gå på. Burde jeg gå til legen? Det gjorde så vondt at jeg måtte si til kollegaene mine at jeg kunne gjøre ting som ikke involverte gåing.

Sukk, nå må jeg gå heeelt ut til bilen. Det kommer jo til å ta evigheter selv om den står rett utenfor det lille bygget her.

Du kan jo ha fått brist i en muskel. Hadde sjekket det jeg. God bedring.

Gammel 06-09-10, 18:59   #3259
camryn
Medlem

Hvor: Kringsatt av fiender
camryn er ny på veien

God bedring Aeryth!

Vi har kjøpt hus (hurra!), og har ikkje mindre enn to 50talls kjøkken! Eg ser håp for det eine, det -kan- bli bra med litt kjærlighet. Vi har ikkje all verdens av midler så i første omgang blir det å male herligheten.
Tidligere leieboer har malt vegger knallblå og kjøkkenskap... veldig veldig glinsande svart. Veldig. I eit seriøst tjukt lag. Må eg pusse ned før eg kliner på med meir maling (foreløpig plan er at det skal bli grønt)? Går ut i fra at det kanskje vil trengast ein god del lag for at det svarte ikkje skal skinne gjennom?

camryn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf
Gammel 06-09-10, 19:05   #3260
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 58
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Puss lett, vask med salmiakk og for all del bruk et lag med heftgrunn under!

Eller ta med en skapdør til nærmeste fargehandel og spør dem!

Ja, de kommer til å prøve å prakke på deg en del ting, men fortell at du kommer til å pusse opp mye fremover, så vil de nok også få beholde deg som kunde!

Vil du at jobben din skal holde noen år, kan du like gjerne legge litt penger i det. Er uansett mye billigere enn å pusse opp hele kjøkkenet!

Jeg malte det gamle badet vårt, fliser og baderomspanel etc. Holdt i 7 år til vi hadde råd til helt nytt!

Gammel 06-09-10, 19:09   #3261
camryn
Medlem

camryn er ny på veien

Er det godt nok med ein kloss med sandpapir for pussing?

Salmiakkvask og heftgrunn notert! Takk

Gammel 06-09-10, 19:10   #3262
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Bør holde i massevis. Er jo bare for å få litt rubb sånn at den nye malingen ikke seiler rett av igjen!

Gammel 06-09-10, 19:17   #3263
camryn
Medlem

camryn er ny på veien

Glimrande, da går eg laus så snart vi får nøkkelen.

Gammel 06-09-10, 19:22   #3264
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Opprinnelig lagt inn av camryn, her.

Glimrande, da går eg laus så snart vi får nøkkelen.

Gammel 06-09-10, 19:53   #3265
kveiten
Nytt Medlem

Medlem siden: Sep 2010
kveiten er på en erverdig vei

jeg lurer på om noen har et skjema en kan følge som man går ned i vekt av? i skjemaet må det være hva en skal spise og når(klokkeslett)? takker for svar på fårhånd

kveiten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert
Gammel 06-09-10, 19:57   #3266
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 49
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av kveiten, her.

jeg lurer på om noen har et skjema en kan følge som man går ned i vekt av? i skjemaet må det være hva en skal spise og når(klokkeslett)? takker for svar på fårhånd

På lavkarbo spiser man ikke etter klokka, men etter kroppen
Og en måltidsplan setter du sammen selv, eller så finnes det forslag i de fleste bøkene for hvertfall 14 dager.

Gammel 06-09-10, 22:08   #3267
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

En oppdatering. Smerten har forsvunnet fra selve leggen nå, men nå kjenner jeg det i selve ankelleddet - på utsiden. Jeg tror smerten i ankelen har vært der hele tiden egentlig, men med lynende smerter er det ikke så lett å stedfeste to steder som er nær hverandre. Men ellers det samme som før, men kan presisere at jeg får bare vondt hvis vekten kommer skrått fremmenfra (altså at foten er bak kroppen slik at ankelen er i spiss vinkel) eller hvis ankelen er vridd til sides når jeg får vekta på den. Så å gå med bittesmå steg med venstre fot først og sakte går fint. Og veldig ofte når jeg går blir jeg lei av å gå så seint, tar plutselig ett for stort skritt og så segner jeg nesten sammen i smerte... Hm... Jeg skal jo ha en ankelbeskyttelse her ett eller annet sted...?

Hvis det ikke har blitt så mye bedre i morgen tidlig ringer jeg til sjefen og spør om jeg kan jobbe hjemmefra. Hvis ikke, så blir det egenmelding. Jeg kan egentlig ikke ha hjemmekontor siden jeg jobber i en helpdesk og må egentlig ta telefoner og spankulere rundt, men jeg kan fortsatt gjøre en del nytte for meg bare jeg ikke må gå. Jeg kan fortsatt sende e-mailer.

Gammel 06-09-10, 22:12   #3268
pernille
Medlem

pernille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
pernille er på en erverdig vei

kan noe gi meg en kort og enkel forklaring på hva jeg skal si til de som sier jeg ødelegger forbrenningen når jeg kun spiser to måltider om dagen. (skulle vel sikkert vært en komma eller to i den setningen)

Startet på lavkarbo 10 august 2010

http://http://forum.lavkarbo.no/show...light=pernille
pernille er avlogget  
Gammel 06-09-10, 22:13   #3269
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Hvorfor klarer jeg ikke å somle meg til å søke på jobber når det ikke er noe jeg heller vil enn å få meg en fast jobb igjen?

Gammel 06-09-10, 22:18   #3270
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av pernille, her.

kan noe gi meg en kort og enkel forklaring på hva jeg skal si til de som sier jeg ødelegger forbrenningen når jeg kun spiser to måltider om dagen. (skulle vel sikkert vært en komma eller to i den setningen)

Kan ikke hjelpe deg med det dessverre, men kan si så mye som at det mangler ikke noe komma i setningen din (selv om den er lang) - bare et spørsmålstegn

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt
Gammel 06-09-10, 22:20   #3271
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Du kan jo si at så lenge man spiser mat som fremmer kroppens egne sult/mett signaler fremfor å dempe dem, så regulerer kroppen det selv. Og at så lenge man har et stabilt blodsukker så trenger man ikke spise så ofte.

Gammel 06-09-10, 22:22   #3272
Lava
Seniormedlem

Lava sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Denne tråden er verdt sin vekt i gull, og det er ikke lite!
Takka meg som fikk den i gang! juhu.. liksom..

Jeg lurer ikke på noe, blir så klok av å lese her atte

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet...
Gammel 06-09-10, 22:35   #3273
Brittk
Juniormedlem

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: oslo
Alder: 43
Brittk er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Du kan jo si at så lenge man spiser mat som fremmer kroppens egne sult/mett signaler fremfor å dempe dem, så regulerer kroppen det selv. Og at så lenge man har et stabilt blodsukker så trenger man ikke spise så ofte.

Oi.. stemme det? I mitt tilfelle har eg en jobb der det blir spist til urutinerte tider, noko som passer bra når en er på ketolyse, men har hatt litt svingande blodsukker. Kan det hemme vekttapet? eller misforsto eg ?

Brittk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse
Gammel 06-09-10, 22:48   #3274
pernille
Medlem

pernille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
pernille er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Kan ikke hjelpe deg med det dessverre, men kan si så mye som at det mangler ikke noe komma i setningen din (selv om den er lang) - bare et spørsmålstegn

Ha, ha det var jo godt å høre. Spørsmplstegn er jeg litt dårlig på

Startet på lavkarbo 10 august 2010

http://http://forum.lavkarbo.no/show...light=pernille
pernille er avlogget  
Gammel 06-09-10, 22:59   #3275
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

kan noe gi meg en kort og enkel forklaring på hva jeg skal si til de som sier jeg ødelegger forbrenningen når jeg kun spiser to måltider om dagen.

Si at du gir kroppen litt brensel for at den skal forbrenne fett. Og som Carisma sier, vi lytter til kroppen og den sier ifra om den trenger mer. De som sier du ødelegger forbrenningen er avhengige av sukker for energi og våre energilagre for sukker er lave. Det blir ca som å sammenligne solcellepanel (med ett bitte, bittelite batteri) med bensintank. Det fungerer på to forskjellige måter, selv om poenget er at begge gir energi. Vi er en bensintank som trenger en gnist for å starte, men karbohydratene er som sol for de andre og uten karbohydrater blir de tomme litt etter.

Lukket tråd

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enkle middager psilocybe Lavkarbo generelt 14 30-08-09 12:28
Noen som har vært på korte eller lange interaillturer? mofe Generell diskusjon 2 14-03-09 00:56
Enkle middagstips limala Oppskrifter 2 18-02-09 19:39
Korte treningsøkter er bra? Marianne Trening 14 30-01-05 18:34

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:45.