Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Marinade til kyllingvinger?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 05-08-10, 15:10   #1
Echo
Seniormedlem

Echo sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Marinade til kyllingvinger?

Datteren fikk i oppdrag å kjøpe 10 kg marinerte kyllingvinger i Sverige. Vingene var ikke marinerte og jeg har aldri klart å finne en marinade (ikke i nærheten engang) som er så smakfull som den man får kjøpt ferdig marinert. Derfor har jeg kapitulert og kjøper alltid ferdig marinert. Nå har jeg prøvd meg på olivenolje, tabasco, worchester og salt. Strødd på litt paprika også. Noen som har noen forslag til hva som blir godt? I og med at jeg trodde de var ferdig marinerte så hadde jeg ikke tid til å la de ligge lenger enn 30 min i marinaden heller. Fryktelig ergerlig , men stråler selvfølgelig mot datteren som har vært så flink og handlet.

Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 15:17   #2
kamp
Seniormedlem

kamp sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: marinade kyllingvinger

Liker du lime og spiskummin?

Jeg elsker denne: Skall fra en lime
Juice fra 2 lime
3 fedd hvitløk, finhakket
1 ts spiskummin
1 ts paprika
1 ts salt
6 ss olje

Passer til ca 1 kg kjøtt.

Jeg har laget et kylling krydder jeg liker veldig godt.

1 ts salt
1 ts paprikapulver
1 ts chilipulver
2 krm spisskummin
2 krm sennepsfrø(støtes i morter) eller sennepspulver
2 krm malt ingefær
3 krm malt pepper

Har ganger oppskriften emd 10 og laget et glass. Så tar jeg 2-3 ss av denne blandingen, rører inn litt lime og finhakket hvitløk og gnir det inn på kylling vingene.
Nam nam!

Gammel 05-08-10, 15:30   #3
Echo
Seniormedlem

Echo sin avatar

Liker i grunn alt jeg
Det så spennende ut, men kryddermål har jeg ikke. Kan du anslå sånn ca hvor mye et krm er?
Takk for oppskrift, har ikke tenkt på lime

Dagbok
Gammel 05-08-10, 15:41   #4
mallilen
Medlem

Medlem siden: Jul 2010
mallilen er ny på veien

Jeg pleier å bruke olje som væske til marinaden. Finner sånn ca passe mengde i fht kjøttet jeg skal marinere, og dæsjer oppi litt til..

Deretter bokstavelig talt pøser jeg på med krydder, og det blir veldig på øyemål...

Pommes Frites Krydder (santa maria). Dette er det beste blandingskrydderet jeg vet om, og det passer til absolutt alt, unntatt kanskje grøt
Paprika
Spisskum
litt sort pepper
en dæsj cayennepepper
hvitløkspulver (som er et must i min verden)
evt løkpulver, dersom noen spisere er totalt antihvitløk
og piri-piri (sterk chili, som ikke gjør noen annen smak enn å gi hete!)
En liten dæsj karri gjør seg også gjerne. Blandes i hop og tømmes/pensles over.

Jeg har aldri tid til å stå der med målinger og styr, så det blir veldig på øyemål hele veien.
Det blir da også forskjellig fra gang til gang, men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har følt at resultatet er blitt mislykket. Bortsett fra èn gang, da noen forståsegpåere blandet seg inn og forlangte honning oppi guffa - hvilket førte til svart skinn på alt.

Den svenske standardmarinaden får man forresten ofte kjøpt "løst" i butikken der man handler. Helt OK, men jeg synes det blir litt for lik smak på det man skal spise om man kjøper forskjellig kjøtt med samme marinade.

Det finnes også noen helt fantastiske grilloljer/marinader å få kjøpt på flaske i sverige. Usikker p åkbh innhold i disse, men det er vel helst ikke så mye...

mallilen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 16:35   #5
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 58
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Marinade til kyllingvinger?

Kryddermål

Bruker ofte bare grillkrydder og hviløkskrydder, jeg! Og paprikapulver!

Gammel 05-08-10, 17:40   #6
kamp
Seniormedlem

kamp sin avatar

kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

JEg bruker 1 ml mål når det står krm. altså 1/5 ts.

Gammel 05-08-10, 17:44   #7
Echo
Seniormedlem

Echo sin avatar

Da skal dette utprøves neste gang jeg lager. Tror jeg skal dele opp i flere former sånn at jeg kan få prøvd ut mest mulig på en gang.
Det ble greit nok det jeg lagde til middag, men noen spesiell kulinarisk opplevelse ble det ikke. Liker ikke at kyllingvingene ser bleke ut når de er ferdige, litt ekkelt. Nå var det litt blekt her og der og skinnet fristet overhodet ikke.

Dagbok
Gammel 05-08-10, 17:48   #8
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Echo, her.

Liker ikke at kyllingvingene ser bleke ut når de er ferdige, litt ekkelt. Nå var det litt blekt her og der og skinnet fristet overhodet ikke.

Ha alt krydderet i en pose, ha i kyllingvinger og rist godt! Da kommer krydderet til over alt!

Gammel 05-08-10, 19:51   #9
Echo
Seniormedlem

Echo sin avatar

Hadde brukt posetrikset, men antagelig ikke nok marinade/krydder.

Dagbok
Gammel 05-08-10, 20:25   #10
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Echo, her.

Hadde brukt posetrikset, men antagelig ikke nok marinade/krydder.

Masse er nesten for lite til sånne ting!

Gammel 05-08-10, 22:13   #11
kamp
Seniormedlem

kamp sin avatar

Bruk røde krydder som paprika og chili

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Marinade-tråden Photobscura Annen mat 24 26-04-11 19:20
Marinade og krydder Janis Ketolysekuren 2 24-06-09 08:56
Har noen en god marinade/alternativ til grillkrydder? mam Middag 3 18-04-07 23:13
Marinade?? Nett Lavkarbo generelt 4 20-02-06 00:14
Taco krydder og marinade Anitave Atkins kosthold 3 30-06-04 01:01

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:59.