Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Isen blir krøttete/grøtete..=(

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 04-06-10, 20:04   #1
miss mia
Juniormedlem

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: oslo
miss mia er på en erverdig vei

Isen blir krøttete/grøtete..=(

isen blir krøttete/grøtete..=(
selv i ismaskinen.
er det noen som vet hva jeg gjør feil?
har forsøkt flere ganger nå, men det blir sån hver gang =(
har sååååå lyst på ordentelig is..

Gammel 04-06-10, 20:08   #2
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: isen blir krøttete/grøtete..=(

Kanskje du kan fortelle hva slags is du prøver å lage? Og fremgansmåten du har brukt?

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 22:19   #3
KRØLLTOPP
Nytt Medlem

Medlem siden: Sep 2009
KRØLLTOPP er på en erverdig vei

Jeg kom over en helt ny ismaskin på loppemarked for noen uker siden. Har nå eksprementert på forskjellige istyper med forskjellig hell. Jeg har også fått litt knudrete is noen ganger, skjønner heller ikke hvorfor dette skjer. Men jeg har blandet litt melk i blandingen så kanskje det er derfor det skjer ?
Ikke lett å finne den ulitmate måten å lage is på, har prøvd både å lage eggedosis og blande med pisket kremfløte så smeltet sukkerfri sjokolade ( den ble knall i konsistensen )
Men min beste is ble til slik:
Koker opp fløte sammen med vaniljestang og vaniljedråper, pisket egg og sukrin sammen. Tilsatte fløten i tynn stråle i eggeblandingen, helte denne tilbake i kjelen og varmet den opp til den begynte å tykne. Deretter avkjølte jeg blandingen helt før jeg kjørte den i ismaskinen. Denne ble kjempegod i konsistensen men MÅ spises mer eller mindre med det sammen da den blir alt for hard når den settes i fryseren.

KRØLLTOPP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 02:20   #4
Biggie Small
Medlem

Biggie Small sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Alder: 57
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Hvis man ønsker en mer myk iskrem lik den i butikk, kan man bruke Glyserin i isen når den lages. Det tar til seg væske og gir en mer smooth konsistens.

Glyserin (fra dyr eller planter) får du på apotek bl.a.

Jeg har lagd en deilig fløteis type her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=33814

BiSm

Sist redigert av Biggie Small : 09-06-10 kl 02:53.
Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 10:15   #5
lifejack
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

Hvis man ønsker en mer myk iskrem lik den i butikk, kan man bruke Glyserin i isen når den lages. Det tar til seg væske og gir en mer smooth konsistens.

Glyserin (fra dyr eller planter) får du på apotek bl.a.

Hm, det må prøves!
Tusen takk for tips

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 10:43   #6
Vettel
Seniormedlem

Vettel sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Hos meg ble det bedre av å droppe ekstra isbiter i. Dessuten litt kaldt vann hvis det ble for grovt.

Altså:
Fryste bær
Fløte
litt kaldt vann
søtning

Noen bruker egg, jeg gidder ikke...

Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 13-06-10, 00:39   #7
Biggie Small
Medlem

Biggie Small sin avatar

Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Et annet alternativ er å ha i en skje Brandy eller annen sterk alkohol, som da senker frysetemperaturen og gjør den mer myk.

Så tipset på denne fantastiske lavkarb bloggen:

http://healthyindulgences.blogspot.com

BiSm

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 13-06-10, 08:16   #8
miss mia
Juniormedlem

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: oslo
miss mia er på en erverdig vei

mange gode tips her. tusen takk =)
har vert bortreist noen dager, men er nå hjemme hos ismaskinen igjenn, og klar for å prøve mer. he-he..

Gammel 05-07-10, 10:52   #9
Biggie Small
Medlem

Biggie Small sin avatar

Opprinnelig lagt inn av miss mia, her.

mange gode tips her. tusen takk =)
har vert bortreist noen dager, men er nå hjemme hos ismaskinen igjenn, og klar for å prøve mer. he-he..

Leste nylig at noe av grunnen til at kjøpe-is oppleves mer myk, er at nesten halvparten av isen er luft! Mens hjemmelaget iskrem har tettere konsistens.

BiSm

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gelatin i isen = ingen krystallisering! Iset Oppskrifter 21 23-08-11 12:54
Blir livet mitt perfekt om jeg blir tynn? Nille Generell diskusjon 28 30-07-10 16:23
Kan vi spise den isen fra isbilen? Den lettis-isen? -7kgtakk Ketolysekuren 11 19-09-08 22:44
Isen ble veeeldig hard... mortil2 Kake/dessert og snacks 0 11-12-06 00:18
Noen tips om Atkins-isen? Får det ikke til! donjuanwannabe Kake/dessert og snacks 4 27-02-04 15:44

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:59.