Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Proteintråden

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 17-02-10, 01:16   #26
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Proteintråden

Jeg vet ikke, det er godt mulig! Mener jeg ble litt besatt av å helle over stekefettet, etc. Og det ble et ork til slutt.
Jeg må nok tenke litt nøyere gjennom og planlegge litt. Det hersker jo ikke tvil om at et lignende prosjekt både vil være enkelt og økonomisk.
Men akkurat her og nå er jeg strålende fornøyd meg å faktisk klare å få i meg mat, og gå dagen gjennom med tilfreds apetitt

Det er forresten også interessant det med søvn. Jeg har hatt en lengre periode med dårlig søvn, men nå sover jeg plutselig som en unge igjen, etter at jeg flyttet. Og vekta begynner å bevege seg i retning minstenotering igjen.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 16:09   #27
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Ja, Chunky! Klar for nye utfordinger?
Jeg ønsker gjerne å vite mer om kasein (melkeprotein), hva som skiller det fra f.eks animalsk protein, og hva det gjør i kroppen på de som ikke tåler det! (Jeg testet negativt på laktose, så da antok de at det var kasin jeg er intolerant mot, ut fra symptomer), og de som tåler det også, forsåvidt.
Og, hva skiller proteinene i kumelk, kontra f.eks geitemelk? Har hørt noen si at de med intoleranse for kumelk kan tåle det, ja, og bøffelmelk har jeg hørt det samme om.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 25-02-10, 20:03   #28
Chunky
Gjest

Klar som et egg

Men du vet hvordan du skal få laget utfordringene så vemmelige som mulige da. Jeg har sett litt på dette tidligere, og det er mange hypoteser og mye usikkerhet, spesielt om A1 og A2 type betakasein (det er det som er hovedforskjellen på kasein i forskjellige dyreraser). Det er mye spekulasjon rundt kobling til astma, diabetes og allergiproblemer. Fellesnevneren er visstnok høye verdier av immunoglobulin E eller IgE, og det finnes et eget syndrom kalt Hyperimmunoglobulin E syndrom, som kjennetegnes blant annet av hudproblemer, insulinresistens, astma, allergier osv.

Jeg droppet dette sporet når jeg så etter svar på madamens fibromyalgi, men stadig endte opp i nye spindelvev av informasjon.

Men det er et spennende tema. Uten tvil.

Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 20:09   #29
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Ja, det er det virkelig! Jeg spiser meieriprodukter svært sjelden, fordi det gir meg a) ubehag og b) vektøkning.
Hvorfor det gir vektøkning, er også noe jeg lurer på hva er grunnen til, og om det kan unngåes med f.eks geitemelkprodukter, som f.eks snøfrisk, (ekte) feta, og bøffel, når det kommer til (ekte) mozarella.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 25-02-10, 20:17   #30
Chunky
Gjest

Jeg vet at geitemelk har hovedsaklig A2-type betakasein, og det er dette som er studert i forhold til allergiproblemer. Men hva har du funnet ut om dette, siden du visste om forskjellen på geitemelk kontra andre typer melk?

Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 20:42   #31
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Jeg vet at geitemelk har hovedsaklig A2-type betakasein, og det er dette som er studert i forhold til allergiproblemer. Men hva har du funnet ut om dette, siden du visste om forskjellen på geitemelk kontra andre typer melk?

Jeg har nok ikke din tålmodighet, eller talent for å finne fram og forstå den rette informasjonen, men dette har jeg vel hørt fra flere med melkeintoleranse, at de tåler bøffel- og geitemelk bedre enn kumelk.
Jeg må jo innrømme at det hadde vært kjekt OM jeg kunne ha beriket kostholdet mitt med litt snøfrisk og mozarella dersom jeg visste at det ikke ville påvirke vektnedgangen min negativt, for ikke å snakke om ubehag.

Ja, så konklusjonen er vel at jeg ikke har funnet ut noe som helst . Startet en tråd om det for lenge siden også, men det var ingen som hadde noen gode svar.
Er vel litt for redd for å ødelegge en god trend akkurat nå, til at jeg tør å forske på egen kropp.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 25-02-10, 21:07   #32
Chunky
Gjest

Tok en liten surferunde nå, og så at det er A1 som er problemet, ikke A2. Men som sagt, her er det veldig mye hypoteser og merkelig forskning. Håper jeg finner noe mer håndfast. Enn så lenge er jeg helt enig med deg. Hold deg til det som fungerer (med unntak av spekket du har planer om å sette til livs - yuk). Never change a winning team. Men pass på å holde proteinnivået jevnt gjennom døgnet. Det er kanskje det viktigste du kan gjøre for kroppen din i denne fasen.

Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 01:41   #33
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Som jeg har sagt før da, jeg har bare tenke å bruke spekk til å spe ut kjøttdeig .
Nå går det jo finfint! Spiser mye fett, men følgelig en del proteiner også, lite grønnsaker dog. Litt stekt løk for smakens skyld.

Interessant! Gleder meg til å høre mer. Du er min mann i felten, Chunky!

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 28-02-10, 16:15   #34
Sungrazer
Medlem

Medlem siden: Oct 2009
Sungrazer er ny på veien

Sv: Veksthormon - selve ungdomskilden

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Merk punktet om søvn. Nok og god søvn er utrolig viktig. Det er først og fremst i dyp søvn og ved intensiv trening at veksthormonet skilles ut. Ettersom høyt blodsukker bråbremser utskillelsen av HGH, er det også noe å tenke på før du spiser noe sukkerholdig eller høykarbo før du går til sengs, eller før du trener. Den raske energien du opplever, går på bekostning av et mye mer varig veksthormon.

Dette kan jeg skrive under på. Jeg har aldri lagt på meg så mye som jeg har gjort de siste seks årene. Samtidig har jeg sovet ekstremt dårlig. Våknet flere ganger om natten. Årsaken? Vi fikk barn.

Nå sover barna stort sett igjennom hele natta, og vi får - for det meste - fred natta igjennom, og søvnen har blitt bedre, men i perioder er det mye nattevåk og annet. Det merkes på vekta - og humøret. :S

Jeg vil også tippe stress er med på å minske utskillelsen av veksthormon, uten at jeg vet det.

Forøvrig, utrolig bra tråd og emne. Takk så mye.

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 28-02-10, 17:42   #35
Chunky
Gjest

Stresshormon virker negativt på opptil flere prosesser. På produksjon av eikosonaider, insulinproduksjon, blodtrykk +++. Aldring, stress og sykdom er kanskje de tre faktorene som påvirker kroppen mest negativt, men som vi har minst kontroll over.

Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 14:24   #36
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Ja, jeg er liksom ikke helt ferdig med dette med kasein, jeg da .
Vet du hva som egentlig er mekanismen bak at noen må kutte ut meieriprodukter som fløte, rømme, yoghurt og ost for å gå ned i vekt, eller, rettere sagt, hva er det i disse produktene som gjøre dem vektnedgangshemmende og til og med vektøkende for noen?

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 23-03-10, 17:44   #37
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 41
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ja, jeg er liksom ikke helt ferdig med dette med kasein, jeg da .
Vet du hva som egentlig er mekanismen bak at noen må kutte ut meieriprodukter som fløte, rømme, yoghurt og ost for å gå ned i vekt, eller, rettere sagt, hva er det i disse produktene som gjøre dem vektnedgangshemmende og til og med vektøkende for noen?

Kanskje ikke akkurat det du spurte etter, men litt relatert?

Se denne videoen (særlig slutten) fra en forelesning Jens Veiersted (som bearbeidet Bedre Uten Brød til norsk) holdt på Medisinfagskolen om fettsyrer! Dette var altså avsnitt tre av fem.

Skjønte det ikke helt, for det var ganske tungt, men tror det blir noe sånt som dette:
PGE1 er ett eikosanoid (hormonlignende stoffer som effektive som fy og lever i sekunder) som blir produsert av DGLA (god omega-6-fettsyre). PGE1 er betennelsesdempende, utvidende på årene, har en negativ virkning på dannelse av blodpropp. Dannelsen av dette ekosanoidet blir blokkert av hvete, kasein peptider og opioater. Stimuleres av sink, glutation, bromelain, C, antioksidanter.

PGE1 er på den "gode" siden av eikosanoider (vi vil ha begge, men PGE1 til vanlig):

• motvirker klebrig blod
  • utvider blodårene
  • reduserer betennelse
  • reduserer smerte
  • reduserer celledeling
  • styrker immunforsvaret
  • styrker hjernefunksjon

Den "dårlige" siden av eikosanioder:
  • fører til klebrig blod
  • trekker sammen blodårene
  • fremmer betennelse
  • øker smerte
  • stimulerer celledeling
  • undertrykket immunforsvaret
  • undertrykker hjernefunksjon

Og eikosaniodene fungerer lokalt, så selv om du kutter deg i fingeren, så koagulerer ikke blodet i hele kroppen. Men du vil jo at blodet skal koagulere i kuttet så du ikke blør ihjel.

Og de "dårlige" eikosanoidene blir også produsert når vi stresser, for kroppen vet ikke forskjell på å være for sen til bussen og å stå foran en sabeltanntiger.

Så det vil altså si at for noen vil inntak av kasein være som å være stresset, siden det blir laget "dårlige" eikosanoider i stedet for "gode"? Og stress er jo ikke bra for vektreduksjon...

Jeg bare spekulerer her, for jeg kom til å tenke på det kaseinet du etterspør mer info da jeg så den forelesningen.

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 22:35   #38
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Oi, interessant! Skal sjekke linken når jeg er litt mer opplagt og ikke har linser som holder på å tørke inn i skallen .

Siste rest, nytt forsøk:

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:11.