Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Noen praktiske spørsmål

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 05-07-07, 15:03   #1
Robyn
Seniormedlem

Robyn sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Alder: 50
Robyn er virkelig snillRobyn er virkelig snillRobyn er virkelig snillRobyn er virkelig snill

Noen praktiske spørsmål

I dag kan jeg feire at jeg har vært i ketose i 3 uker.

Men jeg føler meg fortsatt grønn og usikker på mange ting.

I morgen reiser jeg på ferie, og det innebærer sosiale lag og sporadiske restaurant besøk.
Grilling etc. er jo ikke noe problem, utfordringen for meg ligger i når vi skal ut å spise.

Det er stort sett en restaurant vi spiser på, og menyen der er ikke særlig kjøttfull.

Om jeg bestiller meg f.eks. biff eller kylling, kan jeg spise sausene de serverer til? (Bernaise, peppersaus e.l.?)

En rett som kunne hatt potensiale er jo spareribsene de serverer, men de er honningmarinerte så de går jeg ut i fra utgår. Eller?

Og hvordan er sausene i indisk mat (på restaurant).
Jeg er veldig glad i Chicken Chili retten, er det noen som har peiling på om det er noe jeg kan spise eller om det er fy fy?

Har ikke hatt en eneste sprekk så langt, og jeg har ikke tenkt å sprekke i ferien heller. Utfordringene tas på strak arm, men det er jo ikke vits i å forsake mer enn nødvendig.

Gammel 05-07-07, 15:20   #2
Maxxx
Medlem

Medlem siden: Aug 2005
Alder: 52
Maxxx er ny på veien

Sv: Noen praktiske spørsmål.

Ingen hjelp til deg mht spørsmålene, men personlig tar jeg pause fra karbokuren den korte perioden jeg er på ferie. Så tar jeg heller opp hansken igjen straks jeg er tilbake.
Er man på ferie, så er man på ferie... (min mening)

Maxxx er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generelt lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 15:29   #3
nalana
Seniormedlem

nalana sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Nei men Maxxx da!

Alle må gjøre som de vil, men for mange kan en feriepause føre inn i ulykka med vedvarende karbofest fordi man har et avhengightsforhold til denne maten.

Har akkurat opplevd det selv. Var på ferie med ungene og følte meg trygg på at jeg kunne takle en kontrollert sprekk siden jeg var så veldig godt i gang. Men den gang ei. En hel måned tok det meg å komme skikelig i gang igjen.

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 15:41   #4
Smula
Seniormedlem

Smula sin avatar

Medlem siden: May 2007
Smula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt likt

Enig med Nalana der, ja! For all del, hver sin lyst, men det går alldeles utmerket an å dra på ferie og likevel holde seg sånn noenlunde til lavkarbofilosofi.

Ok, så klarer du kanskje ikke slavisk å kontrollere alt du putter i munnen til en hver tid, men dersom du styrer bevisst unna ting du vet er "farlig" (poteter, brød, pasta, sukker osv...) tror jeg mye er gjort.

Det er tross alt bedre enn full utskeielse, hva? Tenker man "er man på ferie, så er man på ferie" tror jeg faren blir at man bare ender opp med å spise masse av de tingene man ikke skal ha, fordi man tenker i hodet sitt at det er tillatt en periode. Inntaket blir kanskje til og med enda høyere enn hva man normalt ville gjort.
Så jeg ville styrt laaaangt unna den tankegangen, men igjen:
To each her own.

Smula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 15:42   #5
Maxxx
Medlem

Medlem siden: Aug 2005
Alder: 52
Maxxx er ny på veien

Ja, jeg var klar over det nalana. Det var derfor jeg var påpasselig med å si det bare var min personlige mening. Og den meningen var jo heller ikke veldig informativ mht prørsmålene som stilles da.
Jeg tror bare det er vanskelig å holde seg i ketose så lenge en lever på restauranter og ha litt god drikke til.

Maxxx er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generelt lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 17:24   #6
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Noen praktiske spørsmål

Hei.

Når du er ute og spiser, så be om at sausen serveres ved siden av og at du får salat eller blomkål/brokkoli i stedet for potet/ris.
Jeg har aldri hatt problemer med det. Og jeg har spist litt av sausen. Ikke alt.
Du kommer vel ikke til å spise spareribs hver dag, så om du tar det en dag, så skader nok ikke det... Spør dei på raturanten hva de er marinert med.

Hold deg unna de store "karbebombene" som poteter/ris/pasta, og tilføy grønnsaker i stedet for..

Når det gjelder sausene i indisk mat (på restaurant).
så prøv heller å spis kjøttet/kyllingen og salat og minst mulig saus. Tror det er noe sukker i....

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 17:57   #7
Siss1
Medlem

Alder: 53
Siss1 er ny på veien

Hei! Jeg syns også det er litt vankelig når man er på ferie, men som blir sagt her; bare be om å få maten slik du vil. De fleste restauranter med respekt for seg selv gjør som kunden vil! Det er jo mange som er allergiske mot en rekke ting og må be spesielt om litt endret mat i forhold til menyen.....Når det gjelder saus, så går det an å spise litt. Selv lager jeg meg alltid bernaise-saus hjemme (Knorr sin sausepose) når jeg spiser biff, men bruker fløte eller h-melk og tar kun 1 dl, noe som er mer enn nok og inneholder under 9 karbs. Jeg har aldri hatt noe problemer med det. Når det gjelder marinert kjøtt, så er det som regel så lite at det gjør ingenting. Og er du usikker, så mosjoner litt mer på ferie i form av raske gåturer eller svømming! God ferie, og lykke til!!

Siss1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(max 20 g) Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 18:15   #8
Robyn
Seniormedlem

Robyn sin avatar

Alder: 50
Robyn er virkelig snillRobyn er virkelig snillRobyn er virkelig snillRobyn er virkelig snill

Tusen takk for svar.

Det er totalt utelukket å slakke selv om jeg er på ferie. Jeg har ikke vært i ketose i mer enn 3 uker, og for å være helt ærlig er jeg ikke villig til å ødelegge så mye. Skal jo tross alt være borte i 3 uker og.

Men det blir ikke mange restaurantbesøk, så de få gangene det er aktuellt kutter jeg det jeg vet jeg ikke skal ha og spiser bare litt av det jeg er usikker på. Så får vi satse på at det går greit.

Har en haug med stix, så jeg ser jo fort om jeg gjør noe veldig galt.

Gammel 05-07-07, 18:46   #9
moinx
Gjest

Enig i det som sies over her!
Jeg hadde en planlagt sprekk etter 1 mnd, det var snakk om 2-dagers spis-og-gi-f**n-fest, og jeg gikk opp 3 kilo, og sleit med de i over 2 uker etterpå....

Jeg ville gjort som Gerd sier, jeg ber alltid om ekstra køtt istedenfor poteter og ris, det er aldri noe problem. Og prøvd å unngå de store bombene.....

Lykke til, og god ferie!!

Svar med sitat
Gammel 06-07-07, 11:26   #10
Smula
Seniormedlem

Smula sin avatar

Medlem siden: May 2007
Smula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt likt

Nå skal ikke jeg komme med en eller annen perfekt plan på hvordan ting skal gjøres, altså, men siden du hører hva som skjer hvis en gir blaffen og tar helt av, kan jeg nevne hva som skjedde da jeg var bortreist forrige helg:

Før jeg dro, hadde jeg gått opp 1 kg pga mensen (får alltid mye vann da), og på de 3 dagene i Stavanger, spiste jeg både pølse i brød, en halv melkesjokolade, en god del vin, pluss dessert på en restaurant en kveld.
Men bortsett fra det, prøvde jeg å holde meg til lavkarbo, og rørte ikke brød og poteter osv.

Da jeg kom hjem, hadde jeg ikke gått opp noe mer enn da jeg dro, og to dager senere var jeg gått ned 400g igjen.
Så det GÅR an å unngå "katastrofale" utskeileser selv om en er på tur, altså.
Og jeg koste meg glugg ihjel, jeg.

Smula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen spørsmål fra en nybegynner annemo Spørsmål og svar 3 15-06-07 14:52
Jeg er i ketose, noen spørsmål annemo Ketolysekuren 27 06-06-07 08:25
Drøssevis med spørsmål fra nybegynneren Eno eno Spørsmål og svar 39 03-08-06 11:20
Er det noen som kan anbefale et flyttebyrå i Oslo ? Nille Generell diskusjon 5 02-04-06 22:21

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:12.