Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hva skjer med fettet i maten?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 02-07-07, 00:33   #26
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hva skjer med fettet i maten?

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Jeg mener at jeg svarte sånn cirka på dette spørsmålet i den tråden som heter noe sånt som "Atkin's - Selvpåført diabetes?".

He, ja. Jeg skjønte noe av det som ble sagt der, men som jeg også sa i nevnte tråd, så gikk den diskujonen på et nivå jeg bare kan drømme om å strekke meg etter med det første

Sitat:

Dersom du spiser veldig mye fett vil mye av det gå uendret gjennom tarmen, noe som ikke er helt heldig. Ufordøyd fett virker irriterende på tarmsystemet. Hvis du spiser lite karbohydrater vil fettet i matet brytes ned til frie fettsyrer som brukes til å lage energi. Når kapasiteten til denne energisyklusen er sprengt lages det ketoner av overflødig fett som også benyttes til energi der det trengs.

Da ligger jeg vel bra an, ettersom jeg ikke har noen av plagene som du, og også Hyper nevner!
Men må ikke fettet bli (omgjøres/produsere??) ketoner -dersom det er ketoner som er brennstoffet sånn jeg har forståt?Akkurat som karbohydrater må bli til glukose før det kan brukes som energi? Jeg er fortsatt litt på ustø grunn når det gjelder en del av dette, men jeg vil gjerne vite mest mulig!
De ketonene som går ut gjennom urin og ånde, er det da ubrukt energi, eller? ...

Sitat:

Jeg mener å ha lest at fett i vevet, altså kroppsfettet, slipper løs og tar opp nytt fett kontinuerlig sånn at det blir en slags sirkulasjon. Sånn sett vil alle bruke noe kroppsfett til energi. Jeg er riktignok ikke helt sikker på om denne påstanden er riktig.

Om et "kalorioverskudd" lagres som fett i kroppen er veldig avhengig av blant annet hormonstatus og type næringsstoff. Større mengder proteiner lagres ikke som fett i kroppen, fordi dette har andre funksjoner. Umettet fett lagres heller ikke i noen særlig grad. Derfor tror vi ikke på kalorimodellen i noen særlig grad her inne.

Det med at fett tar med seg fett høres av en eller annen grunn logisk ut. At det fester seg til hverandre som ...molekyler kan man si?? Det er også hva jeg mener å ha lest et sted, men som ligger litt i tåkedalen i mitt hode. Men det spørs om slanke mennesker med en god forbrenning rekker å lagre noe overflødig fett, så de får brukt det som energi, med mindre de har et lavt karbohydratforbruk? Nå bare funderer jeg her, men det virker i alle fall logisk for meg....

Når det kommer til kalorier, så må jeg si at den logikken jeg har blitt servert i alle år, skolelæra, har mista mye av sin gyldighet etter at jeg oppdaget ideen om lavkarbo. Så jeg tror jeg unngår å kommentere noe som helst av det. Har på følelsen av kalorier oppfører seg så forskjellig i forhold til kilde, og at tanken om energi da bare blir interessant isolert sett i denne sammenhengen. Det kan jo verken oppstå eller forsvinne.

Håper ikke dette ble for tåkete. Måtte bare "tenke litt høyt" her, for å se om jeg begynner å forstå noe.

Likte godt forklaringene du ga, Frøy. Jeg tror det ligger en del sannheter der, og det virker meget logisk!

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 00:36   #27
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Må altså nevne at jeg er svært kunnskapstørst, men ikke den største teoretikeren eller logikeren! (Kunstnernykker?!?!) Så det blir gjerne sånn at jeg må be om å få det inn med den gode gamle teskjea!

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 02-07-07, 01:23   #28
Havregryn
Medlem

Havregryn sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Ett sted i Norge
Havregryn er ny på veien

Utdrag fra noen artikler:

Ikke helt etter atkins teorier men prossesene kan man kanskje forstå og sette litt i sammenheng med spørsmålet som ble stillt.

Leveres rolle for fettforbrenning
Leveren er det mest energikrevende organet du bærer på, bortsett fra musklene. Derfor er den også viktig for fettforbrenning, og vektkontroll. I hvile er leveren det mest fettforbrennende organet og det ville være synd og ikke utnytte denne kapasiteten. En av de faktorer som påvirker leverens forbrenning mest, er alkohol. Om du har alkohol i blodet velger nemlig dette organet og bruke det som brensel i stede for fett. Uansett om alkoholen i seg selv ikke omvandles til fett i noen større utstrekning, kommer den til og stenge av fettforbrenningen så lenge den finnes i blodet. Vær oppmerksom på dette og ikke drikk for mye alkohol hvis du vil holde fettforbrenningen i gang. Ett til to glass vin ett par dager i uken er en passe dose, ettersom vinen, spesielt rødvinen, har mange beskyttende egenskaper. Det har vist seg og motvirke både hjertesykdommer og kreft, derfor er det synd og utelukke rødvinen helt i kostholdet. En annet viktig aspekt når det gjelder leveren og fettforbrenning, er at dette organet kan fyre for kråkene. Det betyr at leveren brenner fett, og at varme produseres. Andre emner kan også brukes i denne forbrenningen, men det er ofte fett som forbrukes. Denne prosessen kalles termogenes, og ettersom bare varme skapes, er det en viktig prosess for deg som vil holde deg i form. Det finnes visse kosttilskudd som er laget for og forhøye varmeproduksjonen i leveren, men en stor mengde frie fettsyrer i blodet kommer til og gjøre det.

Øvrige organer
Hjernen kan, under normale omstendigheter, ikke bruke fett som brensel. Det eneste brenselet som den aksepterer er glukos, hvilket er det samme som blodsukker. Energiforbrukningen i dette organet er faktisk så stor at det forbruker ca 120-130 gram karbohydrater per dag. Om du ikke spiser tilstrekkelig med karbohydrater kommer kroppen til å bli tvunget til og finne et alternativt brensel, og det kommer imidlertid fra fettet. Det gjørs nemlig om til ketonlegemer, som hjernen aksepterer, uansett om det ikke er like bra brensel som glukosen. Ketogener skapes, som sagt, ved et lavt karbohydratinntak og om du sulter. Til og med andre organer, som for eksempel nyrene.
Musklenes rolle for fettforbrenning
Musklene gir fantastiske muligheter til effektivt å forbrenne fett. Det er i musklene fettforbrenningen skjer når du trener. Regelmessig mosjon aktiverer musklene og kommer til og gi en meget effektiv fettforbrenning. Du kan dog påvirke musklenes fettforbrennende egenskaper med hvordan du trener og spiser. En kondisjonstrent muskel har dessuten en bedre mulighet til og utnytte fettet som brensel, enn en utrenet muskel. Til og med styrketrening er bra om du er ute etter fettforbrenning. Styrketreningen kommer nemlig til og øke din muskelmasse, og musklene er en såkalt aktiv kroppsmasse, som konstant krever energi. En økt muskelmasse kommer derfor til og gi en større energiforbrukning, og fettforbrenning, under hele døgnet. Dessuten øker styrketreningen din basale energiforbruking, hvilket gjør at det blir lettere og holde formen.
Kondisjonens betydning for fettforbrenningen
Jo bedre kondisjon du har, desto høyere fettforbrenning har du også. Dette faktum gjelder også i hvile, hvilket betyr at en god kondisjon er meget bra våpen mot overvekt. To, tilsynelatende likverdige individer, kan ha store forskjeller når det gjelder å forbrenne fett, beroende på hvor bra kondisjon de har. Det beror delvis på ett enzym, som har som oppgave og suge opp fettet fra blodet inn i dine celler. Det heter LPL, som står for lipoprotein lipase, og det finnes både i fettcellene og i musklene. En veltrent person har mye mer LPL i musklene enn i fettvevet, hvilket gjør at det går mer fett til forbrenning enn til lagring. En bra kondisjon innebærer at du har en bra oksygentilførsel til dine muskler. Ettersom oksygen er en nødvendighet for fettforbrenningen kommer denne gode oksygensettingen til og øke forbruket av fett som brensel. Desto dårligere oksygensetting av musklene under trening, desto mer må du stole på muskelglykogenet som brensel, å desto dårligere fettforbrenning får du. Dessuten har en veltrent person flere mitokondrier, som ytterligere forhøyer fettforbrenningen.
(v/Fredrik Paulun er en av Skandinavias mest kjente ernæringsforskere)

En annen artikkel(deler av den):

Fett forbrenner fett!
Den raskeste og mest effektive veien til mer energi og mindre kroppsfett er å starte prosessen ved å slå AV ”fettlagringsgenene” og slå PÅ ”fettforbrenningsgenene”.

-Det første opp oppnås ved å kutte ned på karbohydratene, og det andre ved å øke inntaket av de to essensielle fettsyrene: Omega 3 og Omega 6. Begge disse fettsyrene ”slår på” gener som omdanne fett til energi og varme, og ”slår av” gener som omdanner næringen til fett. Omega 3 er den mest effektive fettforbrenneren. Mettet og enumettet fett stimulerer ikke fettforbrenningen (med unntak av kokkosfett), men undertrykker den heller ikke, slik som karbohydrater gjør.
Start med å legge om kosten. Vær sjenerøs med inntaket av grønnsaker, spis mer godt fett og proteiner og kutt ned på forbruket av korn, pasta, ris og poteter. Jeg har lest at Udo Erasmus anbefaler å øke til 15 ml med essensielle fettsyrer pr 25 kg kroppsvekt. (dvs 6 ss hvis du veier 75 kg)
Omega 3 og 6 kan ikke overdoseres når de er i balanse med hverandre. Leveren din sier ifra når du får for mye fett; da blir du kvalm og får ”fettholdig avføring”.
Bivirkninger ?
Bivirkninger kan oppstå som følge av avgiftningsreaksjoner, f.eks ved at de essesielle fettsyrene dreper Candida (sopp) i tarmen eller renser ut urenheter gjennom huden. Symptomene kan være hodepine, uvelhet og lettere utslett/kløe i huden. Men dette er et tegn på at kroppen avgiftes. Husk å drikk masse vann, og ev. juster ned dosene en stund før du trapper opp igjen.
(iform.no v/Pia Marlen Johnsen)

Hovedfokus: Velvære

Havregryn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins/lavkarbo filosofi'n Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 01:28   #29
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Dette var kjempebra, Havregryn!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 01:39   #30
Havregryn
Medlem

Havregryn sin avatar

Havregryn er ny på veien

med det samme jeg er i gang så fant jeg dette svaret(på omtrent samme spørsmål)
(http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=618)

Sitat:

Hei DeffDumb
Jeg har ikke alt klart for meg når det gjelder biokjemien. Men jeg kan ikke forestille meg at hvis man spiser en kilo fett per dag, at man med et vanlig aktivitetsnivå kan gå ned i vekt. Det finnes altså en grense. Jeg mener at lav karbo, høy fett+protein har to poeng: 1) Man kommer i en bedre hormonell balanse (lavere insulin, høyere glukagon bl.a.) slik at man får bedre adgang til fettdepotene sine. Hvis man har mye insulin vil det nemlig være økte mengder av et enzym på fettcellene (lipoproteinlipase), som øker fettlagringen. 2) Man blir raskere mett av proteiner og fett, enn karbohydrater. Både pga utskillelse av hormonet CCK når proteiner+fett kommer i tarmen, men også fordi blodsukkeret holdes stabilt.
Jeg mener at summen av punkt 1 og 2, gjør at man går ned i vekt, selv om man spiser mye mer fett enn tidligere. En kalori er ikke en kalori... din hormonbalanse bestemmer hva som skal skje med den kalorien, om du skal lagre den eller forbrenne den. Så for å vite hva som skjer akkurat i DIN kropp, så må vi vite om du er i en oppbyggende (anabol) tilstand eller nedbrytende (katabol), som igjen styres av dine hormoner.

Man trenger umettet fett for i det hele tatt å kunne forbrenne kroppsfett. En studie (fra 2003 tror jeg), sammenlignet to grupper som begge skulle få 1500 kcal. Men den ene gruppen fikk i tillegg 300 kcal fra mandler (fett, proteiner og lav-GI). Mandelgruppen som fikk 1800 kcal gikk ned mye mer i vekt enn 1500 kcal gruppen. Et tankekors, som forteller oss at det ikke er så lett å forutsi næringsstoffenes gang i kroppen.

Om man spiser for mye proteiner, så vil det sakte omdannes til glukose i lever, og enten gå til brensel eller øke blodsukkeret sakte og så lagres som fett. Men da skal man spise ganske mye for mye proteiner. For noen kan det likevel være grunnen til at man hopper ut av ketosen.

Konklusjon: Nyere "slankefilosofi" tar heller hensyn til hormonell status, enn å tenke på kroppen som en forbrenningsovn, der kalorier inn skal være lik kalorier ut. Det er sikkert mange på dette forumet som kan underskrive på at slanking ikke er matematikk, og det er kanskje en av grunnene til at man valgte å konvertere til karbohydratredusert kost.

Wow..morsomt med klipp& lim gitt

Havregryn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins/lavkarbo filosofi'n Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 03:12   #31
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Hai Havregryn! Takk for gode klipp- og limingser
Jeg likte særlig de to siste. Ser ut som om jeg sakte men sikkert bryter koden her!

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 02-07-07, 11:09   #32
Havregryn
Medlem

Havregryn sin avatar

Havregryn er ny på veien

you are so very much welcome

Gammel 07-07-07, 23:15   #33
Bulldog
Gjest

Opprinnelig lagt inn av eriksen, her.

Det har vært kjent i over 50 år at hvis man over lang tid ligger på et kaloriunderskudd, tilpasser kroppens forbrenning seg etter inntaket. Så etter måneder med lavere kcal-inntak, vil forbrenningen reduseres merkbart. Forbrenningen kan reduseres til 40 % etter et halvt år med en halvering av kcal-inntaket f.eks.

Når man så begynner å spise nok kalorier igjen, vil forbrenningen umiddelbart gå tilbake til normale verdier. Så din erfaring er det ikke noe magisk ved.

Kalte du meg nettopp en varmeovn?!!??

Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jippi! Jeg Klarte det. På sykkel til Hallingdal Kristian Livets lyse side 15 05-10-08 23:39
Hva skjer ved for lite fett? Carbokiller Lavkarbo generelt 19 09-02-07 14:20
Utdanningstråden! mofe Generell diskusjon 44 16-04-05 21:58
Hva skjer med fettet? DeffDumb Induksjonen 7 20-03-04 01:11

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:19.