| Søk i lavkarbosidene: |
Tilpasset søk
|
|
|||||||
| Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold. |
| Del denne siden: |
![]() |
|
|
Trådverktøy |
|
|
#1 |
|
Nytt Medlem
Medlem siden: Jun 2007
![]() |
Kan jeg forsøke lavkarb.?Jeg er en gutt på 17 år som er interessert i å sette sammen et superkosthold. Har lest mye om lavkarbo, og er mer og mer interessert i å prøve ut dette. Har en del spm i forbindelse med det. |
|
|
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 43
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kan jeg forsøke lavkarb.?
1 - Ja, det er fullt mulig. Jeg har gode erfaringer med det. Anbefaler heller oppkarbingsmåltider fremfor oppkarbingsdager riktignok. Men dette med oppkarbing er et pes, så jeg slutta med det. Fungerer like greit uten for min del. Du trenger heller ikke spise store mengder mat. Muskelveksten øker ikke proporsjonalt med matinntaket. Det som er vesentlig er at riktig næring går på riktig plass i kroppen.
Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat.
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 37
![]() |
Sv: Kan jeg forsøke lavkarb.?Sultfølelsen forsvinner på ketose hos noen i begynnelsen, men den kommer tilbake etter litt.
Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon (litt tilpasset en sjelden gang i blant)
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Sv: Kan jeg forsøke lavkarb.?Ja, det er jeg enig i. Jeg ville ikke anbefalt de mest restriktive formene for lavkarbo. Det er bedre med en litt mer liberal form, sånn at du kan fokusere på å spise rene, naturlige og gode matvarer uten å bli sykelig opptatt av å telle karbohydratene. Kanskje noe ala Lutz (Bedre uten brød). Jeg vil også anbefale at du velger deg en kostholdsfilosofi som du følger mer eller mindre slavisk. I begynnelsen er det dumt å vingle mellom ulike kostholdsfilosofier og spise litt på måfå. Det er mange feller å tråkke i.
Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat.
|
|
|
#5 |
|
Gjest
|
Jepp. Det er ganske tøft å trene den første tiden, hvertfall hard anaerob trening. Etter hvert går det veldig mye lettere, og uten egentlig å ha noe å sammenligne med (altså basert på ren magefølelse |
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 37
![]() |
Sv: Kan jeg forsøke lavkarb.?Jeg har ikke sett på Lutz, vet ikke hva det innebærer, men av det jeg har sett på for de som ikke vil gå ned i vekt vil jeg anbefalle Fedon!
Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon (litt tilpasset en sjelden gang i blant)
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Sv: Kan jeg forsøke lavkarb.?Ja, det kan også legges til. Det tar litt tid å bli vant til lavkarbo kombinert med trening. Jeg ville roa ned treninga litt den første måneden i alle fall, og så trappa opp. Ikke gi opp hvis du syns du blir litt daffere i førsten. Kroppen bruker tid på å venne seg til kostholdet.
|
|
|
#8 |
|
Nytt Medlem
![]() |
Sv: Kan jeg forsøke lavkarb.?Så jeg bør altså satse på et lavkarbo-kosthold men uten ketose? Er i grunn det jeg har drevet med de siste ukene, et par poteter, få brødskiver (2-3 små, glutenfritt), og mye kjøtt og egg + tran hver dag. Dvs lite karbohydrater, men ikke veldig lite, og ganske mye fett. Det har fungert greit, men vet ikke om det er optimalt å "gå på" karbohydrater når fettinntaket er såpass høyt. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 46
Sv: Kan jeg forsøke lavkarb.?jeg ville ikke ha direkte anbefalt deg ketose, siden du ikke skal ned i vekt, men du kan jo feks se litt på OE-prinsippene. anbefaler deg uansett boka "bedre uten brød" av Lutz og Allan. Ser ikke noe problemer med å ga på et lavkarbokosthold i tenårene jeg da... Jeg tror anbefalingen heller kommer av at man ikke ønsker at tenåringer skal slanke seg generelt pga faren for spiseforstyrrelser. Så lenge du spiser lavkarbo for at det er sunt og bra for kroppen din, så tviler jeg på at dette skal være noe problem |
|
|
Min kostholdsfilosofi: Fedon
|
|
|
#10 |
|
Nytt Medlem
![]() |
Sv: Kan jeg forsøke lavkarb.?Takk for svar. Har lest mye om optimal ernæring, og det er jo helt klart interessant. Bestiller boka. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Medlem
Sv: Kan jeg forsøke lavkarb.?Bare for å oppklare litt: Optimal Ernæring er kostholdsfilosofien etter Jan Kwasniewski. Boka heter Optimal Nutrition og kan kjøpes her: http://www.wgp.com.pl/index.php?id_j=en
|
|
|
#12 |
|
Supermoderator
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Sv: Kan jeg forsøke lavkarb.?Angående det med å gå opp i vekt på lavkarbo, så kan jeg melde at samboeren min som alltid har vært fryktelig tynn, har gått opp i vekt etter at maten her i huset er etter lavkarbo-prinsippene. Han spiser noe høykarbo på jobb forsåvidt, men i det store og hele spiser han den samme maten som meg. Og han har ikke lagt på seg på en dårlig måte, men har jevnt over blitt mer "utfylt", altså mindre innhul for å si det sånn, og litt mer muskelmasse. |
|
|
Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
|
|
|
#13 |
|
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
sorry det var jeg som hadde missforstaatt litt der da |
|
|
Min kostholdsfilosofi: Fedon
|
|
|
#14 |
|
Nytt Medlem
![]() |
Vel, da gjenstår bare å prøve! |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Supermoderator
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Noe av meningen med å spise naturlig, som vi lavkarbere sier |
|
|
Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
|
![]() |
| Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
| Lavt stoffskifte | MHM | Stoffskifte / hormonproblemer | 64 | 18-03-07 16:58 |