Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Jeg forstår ikke dette...

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 02-05-07, 21:14   #26
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Jeg forstår ikke dette...

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg fikk beskjed på en annen tråd her inne at jeg spiser for mye protein. Kroppen klarer bare å fordøye en viss mengde til hvert måltid, resten behanlder den på samme måte som karbohydrater, om jeg ikke har misforstått helt.

Da er det noen som har misforstått/overdrevet litt.

Det er riktig (i følge ernæringsfysiologen hos Lindberg) at kroppen kun klarer å NYTTEGJØRE seg max 30 gram pr time. IKKE pr måltid.

Om man spiser 1-1.5 gram protein pr kilo kroppsvekt pr dag når man er i vanlig aktivitet er m.a.o. helt OK. Trener man aktivt kan man/må mn spise mye mer.

Man skal spise ganske mye protein mer enn "normal dagsdose" før det lagres som fett. En problestilling som skjelden er aktuell da i rett og slett ikke klarer å spise så mye ! Kroppen behandler IKKE protein overskudd som karbohydrater.

Har skjeldent opplevd at noen har hatt problem med vekttap på grunn av for mye proteiner !

Gammel 02-05-07, 21:26   #27
Ziggy
Gjest

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 57
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

...Kroppen behandler IKKE protein overskudd som karbohydrater...

Der er jeg helt uenig med deg, Nille. Hvor har du dokumenatasjon for det?

Og hva gjør i såfall kroppen med det overskuddsproteinet som den blit tilført, når den ikke kan nyttiggjøre seg av det i stoffskiftet?

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 02-05-07, 21:30   #28
Goggen
Seniormedlem

Goggen sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Jeg har også lært at proteinoverskudd kan bli karbohydrater, og dermed ødelegge. Og kan påvirke blodsukkeret på en uheldig måte.

Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 02-05-07, 21:32   #29
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Optimal ernæring sier også noe om for mye proteiner.......

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 02-05-07, 21:44   #30
Borealis
Seniormedlem

Borealis sin avatar

Medlem siden: May 2006
Alder: 56
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Jeg har også lest av OVERSKUDDSPROTEINER kan omdannes til fett. Og at proteiner påvirker blodsukkeret, LITT, om man inntar mye. Men, de mengder som var nevnt her, da diskusjonen startet, -de vil neppe forårsake noen større blodsukkerpåvirkning.
Jeg poengterer at proteiner IKKE er gi-merket, pga de i så liten grad påvirker blodsukkeret. Klart man kan få utslag, om man går inn for det! Men de fleste blir nok stappmett, lenge!, -før det.

Videre;

Sitat:

Spis nok protein
Når du spiser protein stimuleres aminosyreprosessene i kroppen, og disse prosessene krever betydelig mer energi enn de prosessene som styrer karbohydrat- og fettnedbrytingen. Når du spiser et karbohydratrikt måltid så øker metabolismen med ca 4%, men hvis du spiser et proteinrikt måltid da øker du metabolismen din med opp til 30% over en så lang tid som 12 timer. Kroppsbyggere kan ta vare på dette ved å spise et antall porsjoner protein av høy kvalitet hverdag. Men tenk på at en stor del av energien fra proteinet benyttes i stoffskifteprosessen, så for å få skikkelig effekt må du kanskje øke ditt totale kaloriinntak

Hentet fra http://www.iform.no/pub/art.php?id=105
Nå må ingen tolke meg dithen, at man BØR leve på kun proteiner, altså! Men jeg tror det skal litt til, å slå på "fettlagringsknappen" ved proteininntak.

Prøv selv da...mål blodsukkeret en halvtime/time etter å ha spist en kotelett,+ et par egg....

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 02-05-07, 21:47   #31
Don Vito Corleone
Medlem

Medlem siden: Mar 2007
Don Vito Corleone er på en erverdig vei

Det ble 2 hele grillede kyllinger og 1 pakke bacon + 3 egg på meg idag. Jeg er 1.95 høy og veier 151 kg dersom dette er interessant for protein debatten. Forøvrig må jeg legge til at jeg var mer sulten enn normalt idag, tror nok 1 hel grillet kylling + 1 pakke bacon / 3 egg er standaren.

Don Vito Corleone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Skaldeman/Lokkebiff Svar med sitat
Gammel 02-05-07, 21:53   #32
Borealis
Seniormedlem

Borealis sin avatar

Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Opprinnelig lagt inn av Don Vito Corleone, her.

Det ble 2 hele grillede kyllinger og 1 pakke bacon + 3 egg på meg idag. Jeg er 1.95 høy og veier 151 kg dersom dette er interessant for protein debatten. Forøvrig må jeg legge til at jeg var mer sulten enn normalt idag, tror nok 1 hel grillet kylling + 1 pakke bacon / 3 egg er standaren.

For hele dagen?

Man bør ha i mente, at man spiser seg passelig mett, ikke stappmett! Ble du passelig mett av dette?

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 02-05-07, 22:06   #33
Don Vito Corleone
Medlem

Medlem siden: Mar 2007
Don Vito Corleone er på en erverdig vei

Dette er for hele dagen ja

Og jeg er god og mett nå Men jeg merket at jeg var mer sulten enn vanlig idag, det gikk mange timer mellom frokost imorges og middag igår

Don Vito Corleone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Skaldeman/Lokkebiff Svar med sitat
Gammel 02-05-07, 22:35   #34
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.

Der er jeg helt uenig med deg, Nille. Hvor har du dokumenatasjon for det?

Og hva gjør i såfall kroppen med det overskuddsproteinet som den blit tilført, når den ikke kan nyttiggjøre seg av det i stoffskiftet?

.

Ser at jeg har formulert meg litt feil der. Prøvde å gjøre det enkelt forståelig, - underforstått og på basis av et normalt proteininntak på generell lavkarbo sammen med normal aktivitet dvs. 1 - 1,5 gram protein pr kg kroppsvekt pr døgn, det en kropp normalt klarer å nyttegjøre seg pr døgn. Man må se på hva man inntar pr døgn over lengre tid. Ikke pr måltid.

Skal prøve å tydeliggjøre hva jeg mener (men kan ikke love at jeg klarer det):

Jeg vet at ved nedbryting og forbrenning av proteiner vil overskuddet omdannes til glukose, MEN det skal større mengder over lengre tid til før det blir et overskudd som har noen reell betydning - dvs. før det blir så mye at man legger på seg av det. Og det var det det var snakk om her. Det kommer også an på hvor mye man veier og i hvor mye aktivietet man er i.

Spiser man 1 - 1,5 gram protein pr kilo kroppsvekt (igjen - alt etter aktivitetsnivå) pr døgn vil man ikke "overdose". De fleste spiser mindre enn det også. Det ikke er slik at om man spiser 40 gram protein til et måltid så nytter kroppen 30 gram og så går 10 gram rett over som karbohydrater - som det så ut som om noen trodde (og som jeg reagerte på). Vi glemmer også ofte at en del også går rett ut som avfall (les: avføring), fordi kroppen rett og slett ikke rekker å nyttegjøre seg det før det forsvinner ut på naturlig måte.

Ble det litt klarere eller ble det bare mer forvirrende ?

Gammel 02-05-07, 22:41   #35
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Borealis, her.

Jeg har også lest av OVERSKUDDSPROTEINER kan omdannes til fett.

Ikke direkte tror jeg, men det kan misforstås slik, fordi:

Opprinnelig lagt inn av Torkil Andersen

Slank med Ketolysekuren - revidert utgave side 27:

Fett kan ikke omdannes til protein eller omvendt. Men husk: Poteintap ved uheldig slanking med påfølgende vektøkning (jojo slanking) medfører at den muskelmassen man mister, erstattes av fettvev. Du blir fetere og slappere.

Gammel 02-05-07, 22:59   #36
Borealis
Seniormedlem

Borealis sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Ikke direkte tror jeg, men det kan misforstås slik, fordi:

Nå mente jeg overskudd i form av inntak...ikke at muskelmasse blir til fett. Det vet jeg at det ikke kan.

Nedbryting av muskler, blir først til aminosyrer...som da gjerne brukes til energi. Slik taper man muskelmasse.

Men nå tenkte jeg at MASSIVT inntak av proteiner...da vil aminosyrene (på et vis jeg ikke har full oversikt over) ved hjelp av insulin, kunne lagres som fett....Tar jeg feil?

Jeg tror jo likevel, at dette er snakk om i store mengder. På lavkarbo har man ikke karb til energi, så det meste av inntatt proteiner vil enten gå til forbruk, eller forsvinne pga dets termogene effekt.

Gammel 03-05-07, 00:53   #37
Borealis
Seniormedlem

Borealis sin avatar

Fant dette;

Sitat:

I fordøyelsen må proteinene i maten brytes ned til “aminosyrer” for å kunne utnyttes i kroppen vår. Dette skjer dels i magesekken og dels i tarmen ved hjelp av “spesielle enzymer”, såkalte “ proteaser ”. Disse virker som “sakser” og klipper opp proteinkjeden i sine enkelte aminosyrer-biter . Deretter suges aminosyrene opp i tarmen og sendes ut i kroppen med blodet. Dersom vi spiser mye proteinrik mat, vil kroppen få tilført mer proteiner enn den trenger.

Overskudd av aminosyrer blir nedbrutt i leveren og det dannes”urinstoff ”(NH2) 2CO, som avfallsprodukt. Dette fraktes med blodet til nyrene, der det skilles ut i urinen. Sterkt gulfarget urin tyder på at den inneholder mye urinstoff.

Fra; http://www.naturmedisinske.no/Kosthold/Kosthold.html

Gammel 03-05-07, 07:54   #38
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Borealis, her.

Men nå tenkte jeg at MASSIVT inntak av proteiner...da vil aminosyrene (på et vis jeg ikke har full oversikt over) ved hjelp av insulin, kunne lagres som fett....Tar jeg feil?

Jeg tror jo likevel, at dette er snakk om i store mengder. På lavkarbo har man ikke karb til energi, så det meste av inntatt proteiner vil enten gå til forbruk, eller forsvinne pga dets termogene effekt.

Nei, jeg tror ikke du tar feil, det er det jeg (på min krøkkete måte) prøver å si også !

Gammel 23-03-10, 18:10   #39
Zelia
Juniormedlem

Medlem siden: Oct 2009
Zelia er på en erverdig vei

Noen aminosyrer er glukogene, noen er ketogene og noen er begge deler. Det vil si; aminosyrer vil kunne omdannes til glukose eller fett ved overskudd!! Basta

Zelia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunn mat Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 18:28   #40
Vettel
Seniormedlem

Vettel sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Og vi trenger faktisk ikke mer enn 0,8, gram protein per kilo kroppsvekt. Litt mer hvis man trener mye styrke, eller alvorlig sykdom, noe mindre hvis man er veldig passiv.

Og 1 gram protein per kilo kroppsvekt er temmelig mye mat!

Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 19:05   #41
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 58
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Jeg blir helt koko av dette protein- pratet.

Noen sier alt overskudd blir til glukose, andre sier bare noe kan gjøre det og atter andre sier at det skal enormt mye til før denne prossesen finner sted!

Noen sier man skal ha 1g protein pr kg kroppsvekt, dvs det du veier akkurat nå!
Andre sier det er den vekten man ønsker seg ned til som skal brukes til utregningen!
Så kommer noen å sier at man skal ha 0.5- 0.8g pr kg om man er lite aktiv!

Jeg spiser ikke spesielt mye kjøtt etc, men jammen kommer jeg langt over den anbefalte mengden nesten hver dag, og da går jeg ut i fra hva jeg veier i dag, for det er det jeg først lærte at man skulle gjøre på ketolyse kuren!

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavt stoffskifte MHM Stoffskifte / hormonproblemer 64 18-03-07 16:58

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:50.