Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Magnesiumoxid

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 23-03-07, 16:28   #1
monki
Medlem

Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Greåker
Alder: 40
monki er på en erverdig vei

Magnesiumoxid

hva koster det og hvilket apotek har det?

monki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 18:46   #2
monki
Medlem

Sv: magnesiumoxid

dytter

Gammel 23-03-07, 22:35   #3
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Hva er det, og hva skal du bruke det til?

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 24-03-07, 08:29   #4
monki
Medlem

det står i ketolyseboken at vi kan bruke det når vi ikke får gå på do. et kraftig avføringsmiddel

Gammel 24-03-07, 10:54   #5
Nantoz
Juniormedlem

Medlem siden: Mar 2007
Nantoz er på en erverdig vei

Sv: Magnesiumoxid

Det er jo ikke noe særlig bra om du er blitt anbefalt å bruke avføringsmiddler over lengre tid.
Det vil føre til at du over tid vil bli irritert i tarmen og muligens utvikle problemer på grunn av det.
Mye av grunnen til at du blir forstoppet ved en lavkarbodiett er fordi kostholdet mangler kostfiber.
Kostfiber tas ikke opp i kroppen, men fører til at avføringen blir mykere og at maten bruker kortere tid på veien gjennom tarmene.

Gode kilder til kostfiber er grove kornprodukter, rotfrukt og noen typer frukt.
Nøtter (særlig mandler og usaltetede peanøtter) bør vel være gode, naturlige kilder til kostfiber for deg. Lite karbohydrater, masse protein, ikke noe kolesterol og masse sunt fett.

Du kan jo også ta tilskudd av kostfiber, men naturmetoden er nesten alltid best.

Magnesiumdioksid (milk of magnesia) er etter det jeg vet ikke spesielt utbredt i Norge, men det er mulig det selges på helsekostforetninger.
Idoform er et reseptfritt prepara som optimaliserer bakteriefloraen i tykktarmen, og som kan tas hver dag. Hjelper både mot diare og treg mage.

Om du absolutt må ha avføringsmiddler tror jeg Movicol fungerer ganske bra.
20 doser er untatt reseptplikten, men jeg vet ikke hva prisen er. Tror ikke det koster noe særlig.

Nantoz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lippincott Svar med sitat
Gammel 24-03-07, 11:07   #6
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av monki, her.

det står i ketolyseboken at vi kan bruke det når vi ikke får gå på do. et kraftig avføringsmiddel

Hei.

Og skal kun brukes i kortere perioder står det i boka.
Det står skrevet på side 81: Utdrag:

Og husk at det beskjedne fiberinnholdet i maten gjør at vi får sjeldnere avføring på ketolysekur. Det er helt normalt. Maten fordøyes godt og opptas i høyere grad enn ved et noermalt kosthold. Dette skal ikke forveksles med forstoppelse, som kjennetegnes med hard avføring.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 24-03-07, 11:11   #7
monki
Medlem

og så jeg skal ikke ta noe mener du Gerd? det er ikke særlig godt å være treig i magen.

Gammel 24-03-07, 11:17   #8
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Som det står i boka, skal det brukes ved forstoppelse... Det har ikke jeg hatt ennå. Og heller ikke prøvd dette middelet.

Men i og med Torkil skriver at det kan brukes, så ville jeg gjort det når jeg hadde behov for det. Det er jo bedre å få det ut... For det er ubehagelig å ha treg mage ja

Gammel 24-03-07, 11:44   #9
Nantoz
Juniormedlem

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Hei.

Og skal kun brukes i kortere perioder står det i boka.
Det står skrevet på side 81: Utdrag:

Og husk at det beskjedne fiberinnholdet i maten gjør at vi får sjeldnere avføring på ketolysekur. Det er helt normalt. Maten fordøyes godt og opptas i høyere grad enn ved et noermalt kosthold. Dette skal ikke forveksles med forstoppelse, som kjennetegnes med hard avføring.

Det er jo absolutt ikke noe bra med et for lavt fiberinntak. Det er en klar korelasjon mellom lavt fiberinntak og tykktarmskreft.

Opprinnelig lagt inn av Robbins Basic Pathology 7E

High animal fat intake combined with low fiber intake has been implicated in the causation of colon cancer. The most convincing explanation of these associations is as follows: High fat intake increases the level of bile acids in the gut, which in turn modifies intestinal flora, favoring the growth of microaerophilic bacteria. The bile acids or bile acid metabolites produced by these bacteria might serve as carcinogens or promoters. The protective effect of a high-fiber diet might relate to (1) increased stool bulk and decreased transit time, which decreases the exposure of mucosa to putative offenders, and (2) the capacity of certain fibers to bind carcinogens and thereby protect the mucosa."

Gode og jevnlige tarmbevegelser ganske viktige for funksjonen til fordøyelsessystemet, og gastroentereologer anbefaler at man tømmer tarmen daglig.

Gammel 24-03-07, 11:55   #10
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Nå vet jeg ikke hva slags filosofi du har, kjenner ikke navnet., Men du kan lese om ketolyse her: www.ketolyse.no
Den går vi på.

Gammel 24-03-07, 12:17   #11
Nantoz
Juniormedlem

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Nå vet jeg ikke hva slags filosofi du har, kjenner ikke navnet., Men du kan lese om ketolyse her: www.ketolyse.no
Den går vi på.

Jeg beklager å måtte si det, men den siden fikk meg til å dra på smilebåndet.
Den er enten direkte og dårlig oversatt fra engelsk eller skrevet av en med mangelfulle norskkunnskaper.
Om du mener kuren fungerer for deg og neglelakkånden ikke er overveldende er jo det bra, men jeg synes like fullt du burde vurdere å ha i deg litt fiber.

Gammel 24-03-07, 12:21   #12
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Opprinnelig lagt inn av Nantoz, her.

Den er enten direkte og dårlig oversatt fra engelsk eller skrevet av en med mangelfulle norskkunnskaper.
Om du mener kuren fungerer for deg og neglelakkånden ikke er overveldende er jo det bra, men jeg synes like fullt du burde vurdere å ha i deg litt fiber.

Jøss, det var da litt av en fremstilling og latterliggjøring... Kjekt du fikk dratt på smilebåndet da...

Sist redigert av Gerd : 24-03-07 kl 13:04.
Gammel 24-03-07, 13:08   #13
Manina
Utforsker

Manina sin avatar

Hvor: Akershus
Alder: 59
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Men hva om du bare mangler magnesium? Er ikke det hele poenget med å ta tilskudd? Har sett det mange steder, at magnesium anbefales mot kramper, osv. Helst sammen med kalsium. Men tar en magnesium i en form som kroppen ikke kan ta opp, så går det rett gjennom systemet, og da tar det med seg annet ut... Skjønte det?
Jeg blir i hvert fall litt skeptisk til den siste metoden...

Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 24-03-07, 13:20   #14
themonk
Medlem

themonk sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 43
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Ny her på forumet eller?

Gammel 24-03-07, 13:22   #15
Nicpins
Seniormedlem

Nicpins sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 55
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Her inne på dette forumet er det flere hundre brukere som følger
Ketolyse-kuren. Med henblikk på dette synes jeg det er unødvendig
å komme inn her og latterliggjøre denne filosofien.
Da synes jeg man burde dra på smilebåndet sitt et annet sted.

Livet handler om hvordan man håndterer Plan B.
Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-03-07, 13:23   #16
themonk
Medlem

themonk sin avatar

themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Magnesiumoksid er et veldig bra kosttilskudd mot treg mage. Egentlig bedre enn fiber. Du får kjøpt det på helsekosten. Det er noe som heter Oxy-Tarm som er laget spesielt for å bedre tarmfunksjonen, men dette er veldig dyrt. I utgangspunktet fungerer det på samme måten som vanlig magnesiumoksid. Jeg ville heller anbefalt å prøve Biosym Magnesium 300+. Det er billig og bra. Det har det i de fleste helsekostbutikker.

Bare som tilleggsinformasjon. Hvis man har magnesiummangel er det særdeles dårlig å ta tilskudd av magnesiumoksid. Det har rett og slett motsatt virkning.

Gammel 24-03-07, 13:31   #17
Manina
Utforsker

Manina sin avatar

Hvor: Akershus
Alder: 59
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Til Themonk: Ja, det har jeg vel forstått. Men om en tar magnesium fordi en mangler dette... vil det ha noen drivende effekt? Eller mageregulerende?

Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 24-03-07, 13:39   #18
Nicpins
Seniormedlem

Nicpins sin avatar

Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Pursennid

Mulig dette blir litt på siden av diskusjonen, jeg vet ikke.
Men ihvertfall: hvis det er helt krise med total stopp i magen
hos meg, så tar jeg to Pursennid, reseptfritt på apoteket.
Inneholder bare Sennesgress.
Opplært av min bestemor som bodde hele sitt liv på ei bittelita
isolert øy hvor det ikke var noen slags medisiner å få tak i.
Bestemor brukte alltid oppkok av Sennesgress hvis magen hadde
full stopp.
Det eneste dette Sennesgresset gjør er at det transporterer mere
vann/væske til tarmen slik at saker og ting løsner og blir ført ut.

Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-03-07, 14:04   #19
Borealis
Seniormedlem

Borealis sin avatar

Medlem siden: May 2006
Alder: 56
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Hohoi! Den der blir neppe stående uimotsagt....

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 24-03-07, 14:07   #20
monki
Medlem

jeg tar magnesium ja

Gammel 24-03-07, 14:20   #21
themonk
Medlem

themonk sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Manina, her.

Til Themonk: Ja, det har jeg vel forstått. Men om en tar magnesium fordi en mangler dette... vil det ha noen drivende effekt? Eller mageregulerende?

Nei. Ikke på samme måten. Det kan ha det hvis man tar det i store doser, godt over 1 gram om dagen, over lengre tid. Magnesiumoksid virker umiddelbart og i doser på rundt 300 mg. Magnesiumoksid renser visstnok tarmen for avleiringer slik at næringsopptak og tarmfunksjon bedres.

Gammel 24-03-07, 15:12   #22
Nicpins
Seniormedlem

Nicpins sin avatar

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Magnesiumoksid renser visstnok tarmen for avleiringer slik at næringsopptak og tarmfunksjon bedres.

Jøss, glimrende forklart!
Takker og bukker, nå lærte jeg noe nytt.

Gammel 24-03-07, 15:19   #23
Nantoz
Juniormedlem

Opprinnelig lagt inn av Nicpins, her.

Her inne på dette forumet er det flere hundre brukere som følger
Ketolyse-kuren. Med henblikk på dette synes jeg det er unødvendig
å komme inn her og latterliggjøre denne filosofien.
Da synes jeg man burde dra på smilebåndet sitt et annet sted.

I utgangspunktet latterliggjør jeg ikke dietten, men jeg hevder med rette at den siden er skrevet veldig dårlig.
Jeg har valget mellom å la det irritere meg eller finne morskap i det, jeg velger det siste.
Les http://ketolyse.no/?group=1443&subgroup=1444&art=2002 og se om du gidder å telle hvor mange skrivefeil, syntaksfeil og ortografiske feil det er.
Om folkene bak kuren tar på seg å være seriøse bør man vel forvente at de tar seg litt bry med å fremlegge den korrekt.

Liker forresten veldig godt formuleringen:

Opprinnelig lagt inn av Ketolyse.no

KETOLYSESTIX, en enestående måte å kotrollere at kuren fungerer

.

Det ser ut til at "enestående" ikke lenger betyr hva det pleide å gjøre...

Gammel 24-03-07, 15:29   #24
Borealis
Seniormedlem

Borealis sin avatar

Medlem siden: May 2006
Alder: 56
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Mulig at det er en del grammatiske feil, osv...men hovedpoenget med siden er da ikke norsk rettskriving, eller noen visuell opplevelse?
Det interessante, og det du burde se nærmere på, er vel INNHOLDET?

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 24-03-07, 15:32   #25
Ziggy
Gjest

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 57
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

I utgangspunktet latterliggjør jeg ikke dietten, men jeg hevder med rette at den siden er skrevet veldig dårlig.
Jeg har valget mellom å la det irritere meg eller finne morskap i det, jeg velger det siste.
Les http://ketolyse.no/?group=1443&subgroup=1444&art=2002 og se om du gidder å telle hvor mange skrivefeil, syntaksfeil og ortografiske feil det er.
Om folkene bak kuren tar på seg å være seriøse bør man vel forvente at de tar seg litt bry med å fremlegge den korrekt.

Liker forresten veldig godt formuleringen:
.

Det ser ut til at "enestående" ikke lenger betyr hva det pleide å gjøre...

Skjerp deg, Nantoz...

Istedet for å opptre som en arrongant bedreviter, kan du kanskje prøve å vise litt mere respekt ovenfor andre her inne...

Personen bak Ketolysekuren er utdannet lege og spesialist i allmenmedisin, Torkil P. Andersen, opprinnelig fra Danmark, men flyttet til Norge i voksen alder. Hadde du sett litt nærmere på det han har skrevet, samt presentasjonen av han, så ville du ha sett akkurat det.

.

Sist redigert av Ziggy : 24-03-07 kl 16:07.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:01.