Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Mulig å kombinere noe ala Grete R. og lavkarbo?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 01-03-07, 14:19   #26
Nicpins
Seniormedlem

Nicpins sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 55
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Mulig å kombinere noe ala Grete R. og lavkarbo?

Ang. min framgang o.l. må jeg først si at jeg har ingen andre helseproblemer og går heller ikke på noen form for medisiner av noe slag. Dette har ofte endel å si for valg av kostholdsfilosofi.

For to år siden gikk jeg også på Lavkarbo/Ketolyse, og tok av 19 kg på tre måneder. Men så begynte jeg på en type medisin som heter Tolvon, (etter råd fra legen), og så stoppet alt opp. Vekta begynte meget raskt å gå opp igjen, selv om jeg fortsatt var på Ketolyse....så da ga jeg jo mer eller mindre opp, kan man si.... En av bivirkningene ved denne medisinen er jo risiko for vektoppgang, men på den tiden trengte jeg den virkelig, så da fikk vekta komme i andre rekke en stund.

De siste to årene har jeg begynt så smått å forbedre mitt forhold til kosthold, matrutiner og sukkerinntak. Jeg har alltid vært veldig slepphendt med matrutiner; flyttet hjemmefra i veldig ung alder og har latt det meste med mat og måltider gått på halv tolv i over tyve år. Det gikk helt fint det, frem til jeg fylte 30, og så #BANG-KRÆSJ# la jeg på meg 30 kilo på null og ingen tid. Tror nok det var sånn at forbrenninga bare takket for seg, på en måte, for jeg spiste ikke noe anneledes enn før.

Nå på nyåret kjente jeg meg klar for å begynne på Ketolyse igjen, siden jeg vet at denne kuren funker bra for meg. Jeg går gudsjelov ikke på noen medisiner lenger, så det skal ihvertfall ikke stå i veien for meg denne gangen. Det som gjorde det lett for meg å starte opp denne gangen var at jeg ukependler til et bittelite sted hvor jeg må kjøre to mil bare for å få kjøpt et brød, og da ble det ganske enkelt å bare klare seg uten. Snedig ekstra drahjelp, det!

Nå har jeg gått på ketolyse i en uke, og har gått ned fem kilo på å spise egg og bacon, røykalaks og koteletter, fløte og meierismør, -og jeg er så stappmett hele tiden at jeg holder på å dø! Ikke har jeg lyst på noe snop eller snacks heller -suget regulerer seg sjøl etter noen dager uten sukker og raske karbohydrater.

Nå må det også nevnes at Ketolysekuren passer best for folk som trenger å ta av mer enn 10 kilo, det står ihvertfall det i Ketolyseboka. Men som sagt så må du lese litt rundt og finne ut hva som passer best for deg og din livsstil.

Det er ihvertfall ikke mye stress å følge Ketolysekuren. Kuren er lagt opp etter norske matvarer som du kan kjøpe i alle norske butikker. De første par-tre dagene må man veie grønnsakene for å lære seg hvor mye karboer man får i seg, men etter det går det av seg selv. Det beste er at man spiser helt vanlig, normal norsk mat. Man skal ikke stresse med å finne tusen avanserte ingredienser hele tiden, á la "koriandermarinert blekksprut med innbakt bok choy i appelsinsaus", heheh Skjønner?!

Jaja, HUFF, dette ble laaangt, det.
Håper ikke jeg har gjort deg ultra-forvirra nå, da
Fortsatt fin dag til Bringebæra!

Livet handler om hvordan man håndterer Plan B.
Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 14:38   #27
Nicpins
Seniormedlem

Nicpins sin avatar

Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

ps. Sjekk denne linken her. Her finner du "Tips til nybegynnere på Lavkarbomat" Kjempebra lesning!!

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=708

Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 15:10   #28
Begod
Seniormedlem

Begod sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 57
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Du har fått mange bra svar her, jeg vil bare gi et lite tips om at det går ann å spise lavkalori på lavkarbo. Ikke tell kaloriene,bare pass på at du ikke spiser deg veldig mett. Hvis du spiser til du føler at du ikke er sulten lenger så vil du oppdage at den følelsen holder seg i mange timer når man spiser mye fett og protein. På lavkarbo diett så er metthetsfølelsen annerledes enn på GR hvor det er mageinnholdet som gjør at føler deg mett. På et kosthold med mye fett så vil ikke magen være særlig fylt men du vil allikevel ha inntatt mer enn nok energi til å ikke være sulten.

Forøvrig så må du holde deg langt unna alt som starter på lett/light.

Sist redigert av Begod : 01-03-07 kl 16:07.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 16:04   #29
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Begod er inne på et viktig poeng her. En av de store fordelene,og som du kommer til å merke godt er at du blir mye mettere, og mett lenger av mat som har godt med fett i seg, dermed er sjansen for å overspise eller småspise hele tiden mindre

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 21:24   #30
Bringebær
Juniormedlem

Bringebær er på en erverdig vei

Så utrolig flott at dere gir meg så inngående svar!
Jeg setter kjempestor pris på det, tusen tusen takk! Det hjelper meg virkelig på vei.
Jeg leser og suger til meg alt dere sier, og til lunsj i dag hadde jeg jammen 2 egg og 5 skiver bacon, akkurat som Nicpins fortalte om
(Men jeg syns kanskje det var litt lite med 2 egg... )

Bringebær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vaklende... Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 21:48   #31
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Det viktigste er at du blir mett!
Kroppen er ganske genialt innrettet sånn, den sier ifra om når den vil ha mat, og når den har fått nok mat.

Jeg har en sen fordøyelse, så trikset for meg, om jeg er usikker på hvor mye jeg orker, er å ta litt mindre enn jeg tror er nok, og så venter jeg ti-femten minutter, er jeg fortsatt sulten da, så spiser jeg litt til!
Ganske lurt!

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 02-03-07, 11:23   #32
Nicpins
Seniormedlem

Nicpins sin avatar

Heia Bringebæra!

Du trenger bare å huske på at du skal spise til du blir mett. Du må ikke være "redd" for eggene, de er forlengst "frikjent" for både kolesterol-anklagene og alt mulig annet rart. Hvis du trenger tre eller fire egg, så spiser du det Men det er også lurt å gjøre som photobscura sier, å vente 10-15 min etter du har spist en porsjon, for å kjenne etter om du virkelig er mett.

Når jeg spiser egg og bacon så bruker jeg ofte å lage eggerøre av eggene, med masse revet ost oppi, og en dæsj kremfløte, som jeg steker i meierismør. Og baconet jeg bruker er sånn Skogsbacon fra Gilde, som har omtrent centimetertykke skiver...... Det enste jeg trenger å passe på når jeg spiser sånn feitmat det er at da må jeg holde meg unna absolutt alt som inneholder mel eller sukker, hvis ikke så begynner jeg å legge på meg av den feite maten. Det er altså melet og sukkeret som hjelper kroppen å legge på seg fettet. Hvis mel eller sukker ikke finnes i kroppen så kommer bare det fettet du spiser rett ut igjen, samtidig som det tar med seg mer fett, fra kroppen, på veien, (veldig forenklet fortalt).

Noen ganger, når jeg er i det humoristiske hjørnet, så tenker jeg at jeg sier til den feite maten min når jeg spiser den: "Kom inn her en tur, du nå, og så tar du med deg noen av kompisene dine ut igjen når du går." Heheh.

Gammel 02-03-07, 12:47   #33
Nicpins
Seniormedlem

Nicpins sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Nicpins, her.

Heia Bringebæra!

Det enste jeg trenger å passe på når jeg spiser sånn feitmat det er at da må jeg holde meg unna absolutt alt som inneholder mel eller sukker,

Ja, hrm...kreemt...det gikk vel LITT fort i svingene her...

RETTELSE: ...holde meg unna absolutt alt som inneholder mel, sukker og STIVELSE, skal det være.....altså sånne raske karbohydrater som omdannes til sukker når de kommer inn i kroppen.....

Ja, det var bare det, altså.
Jeg er LAAAAANGT fra noen Guru på dette her, altså....jeg vet stort sett bare hva som funker på meg sjøl....litt sånn Buddhistisk tankegang det da, at enhver bør søke å opplyse seg sjøl og bli sin egen Guru...heheh.

Gammel 02-03-07, 19:20   #34
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Nicpins, her.

litt sånn Buddhistisk tankegang det da, at enhver bør søke å opplyse seg sjøl og bli sin egen Guru...heheh.

WORD!

Siste rest, nytt forsøk:

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dette har vel kanskje ikke noe med lavkarbo å gjøre, men.. Atlje Spørsmål og svar 12 26-02-06 23:18
[Slank] Kan jeg kombinere lavkalori og lavkarbo? Sugarpill Spørsmål og svar 30 11-09-05 03:43

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:32.