Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lite salat??

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 04-02-07, 18:11   #1
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Lite salat??

Er på min andre uke nå med ketolyse, det har funka fint, MEN, hvis det meste av de 15 karber skal være grønnsaker blir det ikke mye annet.
Grønnsakene fyller fort opp "disponible karber". 100 gr hver av tomat og brokkoli, 50 gram paprika (rød), og 50 gram salat og agurk, da er ca 12 karber brukt, og det blir ikke store salaten av det da...
Lite å fordele hele dagen liksom og når 4 egg med sine 4 karber kommer i tillegg og litt ost til 1 er karbkvota oppbrukt.

Klarer meg fint uuuten mer salat, men får liksom litt dårlig samvittighet for det oppfordres jo til salatspising...

Hvor nøye er dere på veiinga av salaten??? Har vært pinlig nøye jeg

Håper noen kan gi meg oppskrifta på en ernæringsmessig bra salat med litt mindre karber slik at jeg har flere karber jeg kan bruke til annet snadder

Kanutten

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 18:15   #2
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Lite salat??

Prøv å øk opp til 20 karber (atkins), og se om du fremdeles er i ketose? Jeg tipper at du er...

Gammel 04-02-07, 18:19   #3
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mofe, her.

Prøv å øk opp til 20 karber (atkins), og se om du fremdeles er i ketose? Jeg tipper at du er...

Virker litt skummelt å skal øke karbissene, men det skader jo ikke å prøve

Er vel kanskje fremdeles litt opphengt i at det skal bugne på tallerkenen, kanskje

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 18:32   #4
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Hvor: 1
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mofe, her.

Viss du bruker rapidsalat som hoveddelen så er det bare 0,3 karber i den pr. 100 gram. Der er det mye å spare.. Og den fyller godt på tallerken. Bruk mindre av de andre grønnsakene, så sparer du fort karber.
I blomkål og brokkoli er det litt karber, de er fine å bruke som erstatning for poteter til middagen...

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 18:48   #5
Georgine
Supermoderator

Georgine sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 56
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Dropp agurken, den er det ikke næring i. bruk noe annet i stedenfor.

Bygg rød paprika mot grønn, spis oliven, sopp, spinat og asparges. Da får du mye for karbene.

Det er lov å gå opp til 20 karber, men bruk de på grønnsaker

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 18:56   #6
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Dropp agurken, den er det ikke næring i. bruk noe annet i stedenfor.

Bygg rød paprika mot grønn, spis oliven, sopp, spinat og asparges. Da får du mye for karbene.

Det er lov å gå opp til 20 karber, men bruk de på grønnsaker

Takker for tips!!!
Er meeeget glad i asparges og sopp, men oliven kan jeg styre unna
Har frosne aspargesstenger i frysern, må de "skalles av" før de spises?? Har brukt bare sånn "bokspinner" hittil

Gammel 04-02-07, 18:59   #7
Georgine
Supermoderator

Georgine sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 56
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Har frosne aspargesstenger i frysern, må de "skalles av" før de spises?? Har brukt bare sånn "bokspinner" hittil

Har ikke peiling på frosne asparges jeg

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 19:14   #8
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Grønn asparges trenger du ikke å skrelle, bare skjær av 3-4 cm av stilken om det er frisk stor asparges som er frosset ned. Hvis asparges må skrelles.

Anbefaler å spise mindre tomat og rød paprika.

Tomat er tungt og har mye karber. Ta noen cherrytomater isteden, de veier mindre og gjør mer av seg.

Rød paprika har 5,2 karber pr 100 gram, grønn paprika her 3,3 pr 100 gram. Og trenger du 100 gram av paprika ? Jeg bruker 2-3 ringer (1 cm tykke) i salaten, det er mer enn nok paprika.

Ikke kast bort karbene på næringsfattige grønnsaker som issalat og agurk. Lite næring som tidligere skrevet her.

Grønnsaker som har mist karber finner du på Atkins sin liste, den er grei å følge. Tillatte matvarer på Atkins Induksjon

Sitat:

Salat grønnsaker
Du kan spise 2,5-7,5 dl (230-340 gram) daglig av:

• alfalfaspirer
  • japansk nepe
  • sopp
  • arugula
  • endive
  • persille
  • kinakål
  • escarole
  • paprika
  • selleri
  • fennikel
  • radicchio
  • sikori
  • jicama
  • redikker
  • gressløk
  • Salat
  • romaine salat
  • Agurk
  • vårsalat
  • gaukesyre
Disse salatgrønnsakene har høyt innhold av phytonæringstoffer og er gode kilder til fiber.

Andre grønnsaker
Du kan spise 2,5dl (140-200 gram) daglig av disse grønnsakene om salat ikke overstiger 5 dl (230 gram). Følgende grønnsaker har litt høyere karbohydratinnhold enn salat grønnsakene:
  • artisjokk
  • sellerirot
  • gresskar
  • artisjokkhjerter
  • rabarbra
  • asparges
  • mangold
  • surkål
  • bambusskudd
  • grønnkål
  • sjalottløk
  • løvetann
  • sukkererter
  • bønnespirer
  • løvetann blader
  • spagetti squash
  • rødbetens blader
  • eggplante
  • spinat
  • brokkoli
  • palmehjerter
  • snittebønner
  • brokkoli blad
  • grønn squash
  • rosenkål
  • kålrot
  • tomat
  • bønnespirer
  • purre
  • turnips
  • kål
  • okra
  • vannkastanjer
  • blomkål
  • løk
  • små squash (buskgresskar)
Hvis en grønnsak, som spinat eller tomat, koker mye ned, må den måles rå for ikke å undervurdere karbohydratinnholdet.

Bruk salat typer som har lite karber som Georgine sier. Jeg har ikke npe problem med å fylle en tallerken med stor salat og holde meg på et lav karbenivå. Clouet er også å ha en del proteiner i salaten. 100 gram kylling eller skinke eller reker el. lign. Det metter og drøyer salaten.

Gammel 04-02-07, 19:54   #9
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Grønn asparges trenger du ikke å skrelle, bare skjær av 3-4 cm av stilken om det er frisk stor asparges som er frosset ned. Hvis asparges må skrelles.

Anbefaler å spise mindre tomat og rød paprika.

Tomat er tungt og har mye karber. Ta noen cherrytomater isteden, de veier mindre og gjør mer av seg.

Rød paprika har 5,2 karber pr 100 gram, grønn paprika her 3,3 pr 100 gram. Og trenger du 100 gram av paprika ? Jeg bruker 2-3 ringer (1 cm tykke) i salaten, det er mer enn nok paprika.

Ikke kast bort karbene på næringsfattige grønnsaker som issalat og agurk. Lite næring som tidligere skrevet her.

Grønnsaker som har mist karber finner du på Atkins sin liste, den er grei å følge. Tillatte matvarer på Atkins Induksjon

Bruk salat typer som har lite karber som Georgine sier. Jeg har ikke npe problem med å fylle en tallerken med stor salat og holde meg på et lav karbenivå. Clouet er også å ha en del proteiner i salaten. 100 gram kylling eller skinke eller reker el. lign. Det metter og drøyer salaten.

Takker Nille

Har kopiert ut lista og hengt den i kjøkkenskapet Like ved vekta

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva skjer ved for lite fett? Carbokiller Lavkarbo generelt 19 09-02-07 14:20
Litt lite karbohydrater... Jeanett Åpne dagbøker 7 15-11-06 11:26
Herlige salater fra coop med lite karbohydrat i RAGNA Ketolysekuren 10 05-04-05 09:11
spiser for lite?? dingpot Induksjonen 7 20-12-04 04:30
Grønn salat med rømmedressing guro Middag 4 20-06-04 19:28

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:17.