Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Diabetes og kneippbrød

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 19-12-06, 15:40   #1
Trolljenta
Seniormedlem

Trolljenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 44
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Diabetes og kneippbrød

Da har pappa fått diabetes (kom ikke akkurat som noen overraskelse) og høyt blodtrykk også tror jeg.
Og hva spiser han til frokost??
Jo, 3 skiver kneipbrød med brunost og kanskje en halv liter lett-melk.
Han var enig i at han ikke kunne drikke appelsin-juice, men grovt brød kunne han spise (alt som ikke er loff er vel grovt i hans øyne ).

Noen tips til hvordan man kan få banket litt vett inn i skallen på disse menneskene som tror at kneip, brunost og lett-melk er en sunn frokost?

Gammel 19-12-06, 19:47   #2
kristih
Seniormedlem

kristih sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sverige
kristih er ny på veien

Sv: Diabetes og kneipbrød

Oj litt av en oppgave:-) Ta tiden til hjelp. Ikke mas for mye . Det tror jeg er det viktigste. Det tar tid å endre holdninger og hvis du presser for mye så blir det bare krig.. Kom med små tips og råd innimellom og kjöp boka bedre uten bröd som julegave...

Gammel 19-12-06, 20:07   #3
Helene
Seniormedlem

Helene sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Alder: 39
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

hjelper jo ikke at diabetes forbundet har matkurs hvor de leverer ut 2 lister.. en med lite fett og en med lav gi. og så forteller de ikke hvordan de skal bruke de..

på ene listen står brunost som helt grei vare.. men på den andre er det ikke nevnt.. Jeg har blitt litt forbanne siste måndene når jeg har funne ut hvordan de forteller folk som har fått en sykdom ofte fordi de ofte har lite kunnskap om kosthold hvordan de skal spise uten å gjøre det konsekvent.

Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 09:50   #4
Goggen
Seniormedlem

Goggen sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta, her.

Da har pappa fått diabetes (kom ikke akkurat som noen overraskelse) og høyt blodtrykk også tror jeg.
Og hva spiser han til frokost??
Jo, 3 skiver kneipbrød med brunost og kanskje en halv liter lett-melk.
Han var enig i at han ikke kunne drikke appelsin-juice, men grovt brød kunne han spise (alt som ikke er loff er vel grovt i hans øyne ).

Noen tips til hvordan man kan få banket litt vett inn i skallen på disse menneskene som tror at kneip, brunost og lett-melk er en sunn frokost?

Dette er ikke lett. Han må innse selv at han må endre kosthold. Ellers vil det ikke virke særlig godt. Men de fleste som har fått en sykdom er han nok litt nysgjerrig også. Jeg vil anbefale deg å gi ham boka "Bedre uten brød" av wolfgang Lutz. En bedre julegave tror jeg ikke han kan få.

Og en ting til. Mas virker ikke! Lirk det inn med kløkt og bruk tid!
God jul!

Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 16:37   #5
Snikende Saccosekk
Medlem

Snikende Saccosekk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Alder: 49
Snikende Saccosekk har en fantastisk aura rundt segSnikende Saccosekk har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Goggen, her.

Og en ting til. Mas virker ikke! Lirk det inn med kløkt og bruk tid!
God jul!

Nei nei, lirk det inn med kjøtt! Hvilken mann kan vel stå imot et kjøttstykke :-)

Jeg får noen rare blikk når jeg sier at frokosten min ofte er en cheeseburger uten brød, men ingen tvil om at det fungerer. Fant ferdig oppskåret Cheddar til hamburgere i Sverige så nå er livet fantastisk.

startvekt: 165kg - mars 2011
Snikende Saccosekk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spisdegslank + egen Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 17:18   #6
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Kanskje du kan få han til å måle blodsukkeret etter en karbofrokost, også sammenligne etter at han har spist en lavkarbofrokost?

Gammel 21-12-06, 12:07   #7
Trolljenta
Seniormedlem

Trolljenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 44
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Hadde han nå enda giddet å lese en bok
Jeg tror jeg må lokke min stemor. Kanskje det blir litt smitteeffekt hvis han ser at kiloene renner av henne.

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Diabetes type 2 Marianne Fysisk og mental helse 19 22-03-12 20:59
Diabetes og lavkarbo? stinasol Spørsmål og svar 5 27-01-07 19:56
Diabetes Kristian Lavkarbo generelt 12 30-01-06 00:07
Ny Atkins bok! Atkins Diabetes Revolusjonen! HP Atkins kosthold 0 29-07-04 20:32

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:01.