Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Debatt om søtstoff!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 09-09-04, 11:29   #26
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Vi er enige vi da Lise:

Opprinnelig lagt inn av meg for noen dager siden, eller var det i går??

Om man bruker lite søtstoff tror jeg ikke det er noe problem med det ene i forhold til det andre. MEN om man drikker 1-2 liter Pepsi Max eller Cola Light til dagen (evt andre "sukkerfrie" drikker) eller bruker flere skjeer til dagen i kaffe/te, spiser masse "sukkerfri" sjokolade eller gele hver dag, - sier det seg sjøl at det ikke er helt sunt

Gammel 09-09-04, 11:31   #27
guro
Sterk og fri!

guro sin avatar

Medlem siden: Mar 2004
Alder: 60
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Nå har 'ernæringsfysiologen min' sagt at den laksative effekten skylles at disse sukkeralkoholene fungere som fiber. Og da jeg har 'treg mage' som ikke til vanlig reagerer veldig godt på fiber, synes dette å stemme. Jeg er derfor ikke så redd for å bruke litt av dem.

Men jeg er enig i at alt som ikke er teste ved stort bruk over lang tid, kan man godt være forsiktig med. Jeg er naturlig skeptisk til alt som ikke er naturlig. Nå oppfatter jeg ikke sukkeralkoholene som veldig unaturlige. Og jeg velger å stole på enkelte fagpersjoner selv om jeg har blitt mer selektiv til hvem jeg stoler på med årene.

Gammel 09-09-04, 11:45   #28
HP
Systemutvikler

HP sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 49
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av guro

Nå har 'ernæringsfysiologen min' sagt at den laksative effekten skylles at disse sukkeralkoholene fungere som fiber.

Det er da en merkelig form for fiber...

Gammel 09-09-04, 15:00   #29
MHM
Ikke flink, men god...;-)

MHM sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 50
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Ingen har sagt at sukkeralkoholer ER fiber (så du trenger ikke himle så fælt med øynene HP...). Men det er et faktum at de har en fiber-effekt. Med det så menes det at de har osmotisk effekt i tarmen, akkurat som løselig fiber. De tas dårlig opp, og suger til seg vann i tarmen.

Jeg kjenner ei med diabetes type 1, som tester ut ulike matvarer på blodsukkeret. Jeg var spent når hun hadde testet Eurodiet-bar som er søtet med maltitol, kontra dr. Lindbergs bar som er søtet med fruktose. I teorien skal jo de gi omtrent samme blodsukkerstigning (fruktose GI 19, maltitol GI 25). Men Eurodietbaren gav ingen blodsukkerstigning, mens dr. Lindbergs gav litt. Altså en forskjell som det er vanskelig å forklare.

Gammel 19-09-04, 20:23   #30
guro
Sterk og fri!

guro sin avatar

Medlem siden: Mar 2004
Alder: 60
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av HP

... der kan du ihvertfall få tak i Splenda som er mange ganger bedre enn aspartame.

Gidder du forklare hvorfor du mener det, HP? Syntes en slik forklaring hører hjemme i denne tråden.

Gammel 19-09-04, 20:58   #31
Marianne
Livsdesigner

Marianne sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Lakrisrot brukt som søtstoff?

Jeg leser debatten om søtstoff og kommer på at min Licorice Yogi Tea, er veldig søt og at jeg mener å lest at lakrisrot blir brukt som søtstoff.

Har ikke kommet lengre enn til følgende på en internettside, men tenkte å informere dere - kanskje noen kan følge tråden og finne ut noe mer. Det er i hvert fall noe som er naturlig, dette her. Hva med GI og kan man få kjøpt det? Tror kanskje apotekene kan ha lakrisrot, men kan det brukes og smaker det veldig lakris, liksom?

Root - raw or used as a flavoring. The source of licorice powder that is extracted and used in sweets (candies), baked goods, ice cream, soft drinks etc, it is also used medicinally. A sweet and delicious flavor, but the root is very fibrous. The root contains glycyrrhizin, a substance that is 50 times sweeter than sucrose. The dried root is often used for chewing, it is excellent for teething children and also as a tooth cleaner.

A tea made from the roots is an excellent thirst quencher. The powdered root is also used as a sweetener in other herb teas. The leaves are used as a tea substitute in Mongolia.

Ha en søt kveld!
marianne

Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 27-11-04, 18:46   #32
smosje
Seniormedlem

smosje sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Oslo
Alder: 45
smosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisk

Bump

Jeg bump'er denne tråden opp igjen med en oversikt jeg laget i SBD-forumet for en stund siden. Sikkert fortsatt mange som lurer på søtstoff. Så i disse Maltitol-tider, tenkte jeg det kunne være greit å bumpe litt!

Opprinnelig lagt inn av smosje

Jeg vil på ingen måte kalle meg en ekspert på området....

Men - så vidt jeg har forstått - - - så kan man dele opp kunstig søtningsstoff i to grupper, de som har like høyt karbohydratinnhold som sukker (sucrose), og de som har lavt karbohydratinnhold.

Kunstige søtningsstoffer (E-stoffer) som ikke gir innvirkning på blodsukkeret:
cyklamat - (utvinnes kjemisk fra benzen, inneholder ingen karbohydrater og er 30 ganger søtere enn sukker. Ikke skadelig for tennene.)
sakkarin - (utvinnes kjemisk fra kulltjære, inneholder ingen karbohydrater og er 500 ganger søtere enn sukker. Ikke skadelig for tennene.)
aspartam - (er asparaginsyre og fenylalanin blandet. Inneholder like mange kalorier og karbohydrater som sukker, men er 180 ganger søtere, så mengden blir mindre ved bruk. Mister søtningsevnen ved oppvarming, så kan ikke brukes ved koking/steking)
acesulfam -
sucralose - (sucralose er sucrose som sammen med klorin har gått gjennom en kjemisk prosess som gjør at kroppen ikke gjenkjenner stoffet som karbohydrat, derfor viser det 0 protein/ 0 karb/0 fett på næringsinnholdet, selv om det i utgangspunktet er laget fra sucrose. Fremstilt første gang i Storbritannia i 1976. Sucralose er 600 ganger søtere enn sucrose.)

Natreen er laget på cyklamat og sakkarin
Canderel er laget på aspartam
Splenda er laget på sucralose

I følge www.diabetesinfo.no så anbefaler de å bruke Canderel (aspartam) istedet for Natreen (cyklamat) hvis man bruker store mengder søtningstoff regelmessig, da det er høyere terskel for å helsemessig få for mye av aspartam enn cyklamat. Dette er antakelig også grunnen til at cyklamat ikke er godkjent som søtningsstoff i USA.

Sukkeralkoholer som xylitol, maltitol, sorbitol inneholder like mye karbohydrater som sucrose (bordsukker, altså), men kroppen bruker lengre tid på å ta opp stoffet i blodet, slik at blodsukkerverdiene ikke løper løpsk på same måte som med sucrose.

Fruktose er 100% naturlig sukker, men er 40% søtere enn sucrose, og derfor trengs det mindre mengder = mindre karbohydrater per porsjon. Samtidig tar blodet opp fruktose langsommere enn sucrose, og det gir derfor mindre 'hopp' i blodsukkeret

Dextrose er druesukker, og er det sukkeret som blodet tar opp aller raskest, og gir umiddelabart et stort hopp i blodsukkerverdiene/energibalansen.

Stevia er et naturlig søtningsstoff som er ekstrakter fra Stevia Rebaudiana fra Krusantemum-familien. Det er et noe omstridt tema om Stevia er et helsemessig godt produkt eller ikke, samtidig som Stevia ikke egner seg til all type matlagning hvor sukkererstatning behøves.

Alt dette kan jeg, ikke fordi jeg er veldig klok, men fordi jeg har stjålet informasjonen fra:

http://www.diabetesinfo.no/view.asp?ID=896 (om søtningsstoff generelt)
http://www.splenda.com (Spenda-merkets web-side)
http://www.healthy.net/scr/article.asp?id=2269 (omStevia)
http://www.matoppskrift.no/sider/Rv...rgi%20produkter (om søtningsstoff og sukker generelt)

Til orientering er det helt riktig at Arthur Agatston (SBD forfatteren) anbefaler Splenda/sucralose.

Sist redigert av smosje : 27-11-04 kl 18:48. Årsak: no feil med quote'n min der!
smosje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Økologisk, naturlig, supermat Svar med sitat
Gammel 27-11-04, 20:01   #33
Karin
Seniormedlem

Karin sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 70
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Men hvor får man tak i Stevia, da? Selges det i Norge?

Jeg pleier (der det går an) å bruke en blanding av Splenda og flytende Natreen. Syns det smaker mer "ekte" enn bare en av delene. Eller er det bare min innbilning?

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:20.