Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Første dagen og allerede lei

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 26-02-13, 13:14   #26
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Første dagen og allerede lei

For meg er det helt uforståelig at noen kan synes at det er uforståelig at folk kjøper vaniljekesam.

Men nei, på ketogen diett passer det ikke, nei.

Gammel 26-02-13, 13:30   #27
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

For meg er det helt uforståelig at noen kan synes at det er uforståelig at folk kjøper vaniljekesam.

Men nei, på ketogen diett passer det ikke, nei.

Mulig jeg er farget pga jeg er mor og obs på sukker i absolutt alt. Alt som har smak og står i hylla for yoghurt og melk inneholder jo vanligvis sukker. Og man kommer knapt inn på en helsestasjon før man får vite hvor mange sukkerbiter det er i en yoghurt.

Det er ikke tvil om at mange går ned og fortsatt kan spise denne sukrede vaniljekesamen. Men for mange av oss er det fortsatt slik at vi vil unngå sukker som en del av det å legge om livsstilen, og da leser man gjerne på innholdet på matvarer.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 13:37   #28
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 49
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Mulig jeg er farget pga jeg er mor og obs på sukker i absolutt alt. Alt som har smak og står i hylla for yoghurt og melk inneholder jo vanligvis sukker. Og man kommer knapt inn på en helsestasjon før man får vite hvor mange sukkerbiter det er i en yoghurt

der har jeg motsatt erfaring, jeg blir sett rart på fordi jeg påpeker at ting inneholder (mye) sukker.

Men uansett, er man på ketolyse er sukker utelukket.

Gammel 26-02-13, 13:45   #29
Jean1986
Medlem

Jean1986 sin avatar

Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Ålesund
Alder: 39
Jean1986 er ny på veien

Finn på noe annet, sier nå jeg..

Enig her. Når man ikke er innstilt på en slik livsstil så kommer man til å sprekke ganske fort.

Jean1986 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 14:28   #30
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

der har jeg motsatt erfaring, jeg blir sett rart på fordi jeg påpeker at ting inneholder (mye) sukker.

Men uansett, er man på ketolyse er sukker utelukket.

Høres deilig ut. Jeg har 3 barn, et av dem sondes, og med alle 3 har de kommet med formaninger om hvor mye sukker det er i yoghurt.. Sier jeg at de får tyrkisk yoghurt ser de bare rart på meg Kanskje de ikke vet hva det er?

Og ja, sukker på ketolyse er ikke helt riktig.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 10:49   #31
mar1
Nytt Medlem

Medlem siden: Aug 2009
mar1 er på en erverdig vei

Det går litt bedre nå som jeg er kommet til dag 3 :-) Igår spiste jeg bla. skyr naturell og fisk -og skalldyrsuppe.

Dette er ikke noe jeg har hoppet inn i, jeg har lest og lest, men det er likevel en prøvelse å finne ut hvordan man skal gjøre det i praksis.

Det er jo også litt klassisk at en er indoktrinert i at fett ikke er bra. Jeg kan jo selfølgelig lese fra lavkarboeksperter at dette ikke er tilfelle, men når man i noen år har sett på dette nærmest som propaganda, da er det ikke alltid så enkelt å overbevise seg selv (selv om jeg nå går inn for dette).

Det er jo litt som at alle mine prinsipper faller nå som jeg spiser lavkarbo

Grunnen til at jeg ønsket å begynne med det er jo at jeg har behov for noe annet enn det jeg har prøvd så alt for mange ganger før + at jeg ser andres gode resultater.

Men uansett hvor mye jeg leser om dette så ser jeg ikke for meg å ha en "lavkarbolivsstil" inn i evig fremtid, hverfall ikke enda.

Det må da være lov å prøve noe (ordentlig!) uten å være helt overbevist eller hva?

mar1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 10:57   #32
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mar1, her.

Det må da være lov å prøve noe (ordentlig!) uten å være helt overbevist eller hva?

Så klart! Det er helt fair! Om du gir det i hvert fall en måned eller tre, så har du i det minste et grunnlag for å si om det funker for deg, både hva angår trivsel og effekt.
Og jeg tror helst det er slik at mange brukere her har erfart, kanskje også opp til flere ganger, at det å gå tilbake til det kostholdet man hadde før man la om til lavkarbo har ført til at man både går opp alt man har gått ned og i flere tilfeller tilbakekomst av gamle plager, og så deler man det med nye fordi man ikke ønsker at andre skal gå i samme fella.
Men er det Fedon du sikter mot etter dette, så tror jeg ikke du har så mye å bekymre deg for. Fedon har jo rom for både variasjoner innenfor gitt kosthold, og det er heller ikke så krise å ramle litt av vogna en og annen gang når man ikke har en ketose å falle ut av, og det er et finfint kosthold mange her inne holder med gode erfaringer.
Det er supert at du leser! Og det å legge en plan rent teoretisk, men i praksis ta en og en dag ad gangen har jeg i alle fall selv erfart at gjør ting lettere og mer overkommelig.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 13:00   #33
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mar1, her.

Dette er ikke noe jeg har hoppet inn i, jeg har lest og lest, men det er likevel en prøvelse å finne ut hvordan man skal gjøre det i praksis.

Det er jo også litt klassisk at en er indoktrinert i at fett ikke er bra. Jeg kan jo selfølgelig lese fra lavkarboeksperter at dette ikke er tilfelle, men når man i noen år har sett på dette nærmest som propaganda, da er det ikke alltid så enkelt å overbevise seg selv (selv om jeg nå går inn for dette).

Det er jo litt som at alle mine prinsipper faller nå som jeg spiser lavkarbo

Been there... Jeg var "all inn" for lavkalori, jeg... Selvølgelig høres det vettugt ut å redusere på fettet når fett har dobbelt så mye kalorier pr gram enn karbohydrater og proteiner. Isolert sett er det riktig. Jeg visste ikke da noe om hvordan karbohydrater virker på insulin/blodsukker og tenkte veldig lite over hvor viktig nok og riktig fett er i kroppen. At karbohydrater ikke er nødvendige for oss skjenket jeg ikke en tanke.

For min del har veien gått gjennom økt kunnskap først og egenerfaring etterpå. Og en stor TRO på at vi evolusjonelt er tilpasset et steinalderkosthold. Om man ser seg rundt i verden så er det ikke veldig mye karbohydrater (og de som finnes er trege) i et jeger/sanker-kosthold. Derimot så er matvaretypene ekstremt varierte.

Jeg har ennå ikke vekta i boks - den varierer... men jeg er friskere og føler meg vel på denne maten. Det er faktisk viktigst for meg. Og jeg tror også at når jeg blir friskere så blir det også lettere å nærme meg trivselsvekta igjen.

Gammel 27-02-13, 15:11   #34
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Mulig jeg er farget pga jeg er mor og obs på sukker i absolutt alt. Alt som har smak og står i hylla for yoghurt og melk inneholder jo vanligvis sukker. Og man kommer knapt inn på en helsestasjon før man får vite hvor mange sukkerbiter det er i en yoghurt.

Det er ikke tvil om at mange går ned og fortsatt kan spise denne sukrede vaniljekesamen. Men for mange av oss er det fortsatt slik at vi vil unngå sukker som en del av det å legge om livsstilen, og da leser man gjerne på innholdet på matvarer.

Folk spiser jo, som du sier, både yoghurt, sjokolade, potetgull, salte fisker og gud vet hva, så derfor syntes jeg det var litt morsomt at kesam liksom var sååå uforståelig. Jeg spiser da også lavkarbo og ser også på sukkerinnholdet i matvarer, selv om jeg av og til, opptil ofte, spiser ting som inneholder mer sukker enn de fem grammene per hundre gram vaniljekesam inneholder.

Gammel 27-02-13, 15:16   #35
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

de fem grammene per hundre gram vaniljekesam inneholder.

Ja + 3 gram sukker som er der fra før da. Før noen kommer og gir meg leksa om ikke bare tilsatt sukker osv.

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Første dagen i dag! nypålavkarb Lavkarbo generelt 5 26-04-11 18:30
Lilla sticks allerede første dag? only39 Ketolysekuren 11 07-10-10 21:15
Bli svimmel og rar allerede første dagen? watta Spørsmål og svar 9 01-09-08 21:47
I ketose allerede 2 dagen på kuren - er det normalt eller? Tette80 Ketolysekuren 15 19-04-07 08:41

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:53.