Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Hvor stor er faren for vannforgiftning?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 16-10-12, 22:47   #26
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 58
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvor stor er faren for vannforgiftning?

Opprinnelig lagt inn av Småspiseren, her.

Må man til legen for å teste elektrolyttene? tror egentlig aldri jeg har hørt om noe sånt før

Du må til legen for å ta en blodprøve, ja. Eneste måten å gjøre det på.
Ganske så standard blodprøve, egentlig. De fleste har nok tatt den en gang, men er det ikke noe galt, får man jo som regel ikke vite hva som er tatt av prøver.
De viktigste er natrium, kalium, kalsium, magnesium, klor og bikarbonat.

Gammel 16-10-12, 22:57   #27
ToreH
Gjest

Opprinnelig lagt inn av Småspiseren, her.

Må man til legen for å teste elektrolyttene? tror egentlig aldri jeg har hørt om noe sånt før

En god regel er: Ta ikke blodprøve bare fordi du har lyst eller fordi noen forteller deg det.

Blodprøver og tester tar man fordi man er syk.... Jeg synes rett og slett det er en uting her inne at normalt friske folk tar blodprøver i tide og utide for å kanskje sjekke etellerannet.

Man tar ikke prøver av friske folk.

Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 23:00   #28
Sanney
Seniormedlem

Sanney sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 42
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

man kan være syk uten å merke det, som f eks diabetes. har man først blitt så syk at man merker det, er det ofte langt fremskreden. jeg var heldig som ble diagnosert som 22 åring.
men alt med måte seff. trenger jo ikke bli hysterisk heller. men eu kontroll en gang iblant er det ikke noe galt med. menn har jo (ihvertfall hatt) høyere dødlighet av kreft nettopp fordi så mange venter for lenge med å gå til legen...

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 23:37   #29
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 49
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

En god regel er: Ta ikke blodprøve bare fordi du har lyst eller fordi noen forteller deg det.

Blodprøver og tester tar man fordi man er syk.... Jeg synes rett og slett det er en uting her inne at normalt friske folk tar blodprøver i tide og utide for å kanskje sjekke etellerannet.

Man tar ikke prøver av friske folk.

Og det er nettop denne holdningen som gjør at diabetes 2 er en sykdom som rammer menn i femtiåra... (Nei, den gjør ikke det, men da blir de kalt inn til helsesjekk! De kunne forebygget det ved å sjekke om de f.eks var insulinresistente en gang seint i 30-åra!)
Og som gjør at "friske" menn midt i 30åra faller om med slag eller infarkt.... Eller går og hangler i månedsvis med en eller annen vitaminmangel. For de er jo ikke syke! Så å gå til legen og få tatt en sjekk er jo utelukket!

Hvorfor tar man ikke prøver av friske folk? Og vet man da at de er friske?

Gammel 17-10-12, 03:26   #30
sylwester
Seniormedlem

sylwester sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Re: Sv: Hvor stor er faren for vannforgiftning?

Anbefalte mengden vann i løpet av et døgn er vel minst 4 liter og des nærmere det du kommer des vakrere hud har du. For mye vann gjør at vitaminer og mineraler går tapt, men det virkelig farlige er jo å drikke veldig mye på veldig kort tid. Det gjør vondt hvis du ikke går på narkotika, men det var jo på nyhetene at noen unger som spilte vannpoker kom på akutten siden de ikke trodde det var farlig...

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Men hva skjer om man drikker for lite vann? Altså, jeg vet man kan bli dehydrert, så jeg tenker på nivået over dehydreing ...

Det du føler dagen etter et skikkelig fylleslag er jo effekten av dehydrering så folk flest har følt det. Det er derfor du kan fjerne symptomet helt ved å drikke like mange glass vann som andre ting

Gammel 18-10-12, 17:28   #31
ToreH
Gjest

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Og det er nettop denne holdningen som gjør at diabetes 2 er en sykdom som rammer menn i femtiåra... (Nei, den gjør ikke det, men da blir de kalt inn til helsesjekk! De kunne forebygget det ved å sjekke om de f.eks var insulinresistente en gang seint i 30-åra!)
Og som gjør at "friske" menn midt i 30åra faller om med slag eller infarkt.... Eller går og hangler i månedsvis med en eller annen vitaminmangel. For de er jo ikke syke! Så å gå til legen og få tatt en sjekk er jo utelukket!

Hvorfor tar man ikke prøver av friske folk? Og vet man da at de er friske?

Det er ikke det at man ikke skal ta prøver eller ha en helsesjekk, men min oppfatning her inne er at det er flere brukere som jevnlig tar prøver, bare for å ta prøver om du skjønner...

På min arbeidsplass er det obligatoriske helsesjekker hvert 5.år f.o.m 35års alder. Dette er nok ikke så dumt enten man er mann eller kvinne, nettopp for å forebygge. Piloter i aktiv tjeneste er vel inne 1 gang pr år og får sin sertifisering av helse. Dette er jo folk som normalt er friske, det er mer av sikkerhetsmessige hensyn.

Det jeg er litt opptatt av er å ikke skape en holdning hvor det er opp til hver enkelt å ta prøver av ulike ting bare fordi man har lyst. Det håper jeg ikke er trenden, men akkurat her inne på lavkarbo så oppfatter jeg det som at det snakkes mye om å få analysert både det ene og det andre basert på "kjekt å ha" prinsippet, eller fordi en eller annen her inne gjør det selv.

Men alt er ikke svart hvitt, det finnes selvsagt gode grunner til at noen må kontrollere det meste og ofte, men de har da litt bedre argumenter enn "nå har jeg lyst til å sjekke hva D-vitamin nivået mitt er for noe fordi jeg har endret mitt kosthold"-typen mennesker.

Det kan, og jeg sier kan, være direkte farlig å ta isolerte prøver og så gjøre noe med akkurat det forholdet uten å helt ha en totaloversikt på hvordan ting henger sammen. Leger har iallefall en litt bedre forutsetning for å tolke prøvesvar i de aller fleste tilfeller, enn Ola Nordmann, eller et forum for den saks skyld. Det finnes selvsagt unntak, er ikke det jeg sier heller, men det er lett å la seg rive med og bli litt sånn "hysterisk" opptatt av prøvesvarene.

Er vel heller aldri lurt å behandle prøvesvarene, men heller behandle pasienten helhetlig :-)

Jeg skal ikke uttale meg om det er mange friske menn i 30 årene som hver dag faller om og dør av slag eller infarkt, til det er min kunnskap alt for liten om dette stemmer.
Men det som er sikkert, skulle nå alle friske mennesker i Norge løpt tillegen for å ta ulike prøver i tide og utide når man i utgangspunktet er/føler seg frisk, ja da tror jeg ikke det hadde blitt så mye ressurser til overs for å faktisk undersøke de som faktisk er syke....

Men nå var vel dette langt utenfor "Faren for vannforgiftning". Dog det finnes helt sikkert prøver man kan ta for å finne ut om man drikker alt for mye vann også, men hva er egentlig vitsen med å ta en slik prøve egentlig? Ut over at det kanskje er kjekt å vite ift den mengde vann man drikker rent matematisk?

Svar med sitat
Svar

Emneord
vannforgiftning

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Råd: Stor aktiv mann, hvor lite karboinntak skal man ha? kar-svee Spørsmål og svar 9 31-08-11 09:37
Hvordan kan man vite hvor stor kropp man genetisk er ment å ha? ada-emilie Generell ernæringsdebatt 25 24-11-10 05:05
Vannforgiftning scartz Nyheter / media 0 13-12-08 12:13
Faren min - hjelp! Alfie Dr Lindbergs 8 28-04-05 12:15
Hvor stor endring må man gjøre? Nanett Lavkarbo generelt 1 10-11-04 15:52

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:52.