Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

3 spørsmål jeg enda ikke har forstått med denne ketolysekuren, kan noen gi meg svar?

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 25-08-10, 21:47   #26
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: 3 spørsmål jeg enda ikke har forstått med denne ketolysekuren, kan noen gi meg sv

Opprinnelig lagt inn av Luselise, her.

Det er kun teorien jeg er interessert i, for å forstå opplegget

Jeg er vegetarianer, så jeg er over gjennomsnittet interessert i grønnsaker Jeg er heller ikke overvektig, jeg vil kun gå ned, tja, la oss si fire kg, som enda ikke har skjedd, hehe

Kostholdet mitt er voldsomt variert, men en dag denne uken spiste jeg, som jeg nevnte tidligere, kun eggerøre for å få karboplass til en sjokolade.

I dag har jeg f.eks spist:
Frokost
En skive hjemmelaget lavkarbobrød, ca 3 gram, med gulost og smør.
Lunsj
En skive hjemmelaget lavkarbobrød, ca 3 gram, med gulost og smør.
Middag
En wienerschnitzel (vegetar, selvsagt) 26 gram karbo, 1/4 brokkolibukett, og fløte- og rømmesaus.

Og nå nettopp
Tre jordbær med pisket kremfløte, uten sukker, såklabbart

Hva sier du, går dette an, så lenge jeg får utslag på ketostix-en?

Vil bare kommentere at du spiser VELDIG lite mat...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 21:50   #27
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: 3 spørsmål jeg enda ikke har forstått med denne ketolysekuren, kan noen gi meg sv

Ja, derfor vil jeg gjerne vite om det er det samme hva slags karbohydrater jeg får i meg, så lenge det er under min grense Til nå har jeg fått to forskjellige svar, og jeg har heller ikke lest noe sted at man ikke skal spise sukker.

Anyways, jeg er jo i ketose, på tross av at jeg har fått i meg det muligens forbudte sukkeret. Hvorfor er jeg det, om man ikke skal spise sukker?

ketolysekuren er en diett som går på minimalt med karber. De skal helst komme fra grønnsaker.
Raske karbohydrater ( som sukker, og stivelse er) skal ikke være i dietten.

står litt om sukker på 27 i boka

Man kan være i ketose opptil 50 karber. Men det er ikke sikkert man går ned i vekt fordi man er i ketose. Det har med matinnktak å gjøre

Sist redigert av Gerd : 25-08-10 kl 22:02.
Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 22:01   #28
Luselise
Medlem

Medlem siden: Aug 2010
Luselise har litt lumsk oppførsel i fortiden

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Vil bare kommentere at du spiser VELDIG lite mat...

Det virker kanskje lite, men jeg ble stappmett av brødskivene som er som murstein å regne

Luselise er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 22:03   #29
Luselise
Medlem

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

ketolysekuren er en diett som går på minimalt med karber. De skal helst komme fra grønnsaker.
Raske karbohydrater ( som sukker, og stivelse er) skal ikke være i dietten.

står litt om sukker på 27 i boka

Man kan være i ketose opptil 50 karber. Men det er ikke sikkert man går ned i vekt fordi man er i ketose. Det har med matinnkat å gjøre

Ok, men kan man være i ketose, på tross av at man spiser sukker innimellom? Hvis ikke, hvorfor viser ketostix-en at jeg har ketoner i urinen?

Gammel 25-08-10, 22:06   #30
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Ok, men kan man være i ketose, på tross av at man spiser sukker innimellom? Hvis ikke, hvorfor viser ketostix-en at jeg har ketoner i urinen?

les om ketose her: (post#1 Av Nille) http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2092

Gammel 25-08-10, 22:09   #31
Luselise
Medlem

les om ketose her: (post#1 Av Nille) http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2092

Det der har jeg lest flere ganger, både på norsk og engelsk, men det svarer fortsatt ikke på de konkrete spørsmålene jeg har Men takk for at du prøver å hjelpe til.

Gammel 25-08-10, 22:15   #32
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Ketiosestixen viser at du har ketoner i urinen. Intet mer intet mindre.Det kan komme fra fett du har spist, eller fett du har forbrendt.
Om du har spist sukker, så kan det faktisk hende det ikke gir utslag på stixen før i morra, overimorra ... det er ikke sikkert det gir utslag i hele tatt, fordi du er i ketose lell.Fordi man kan være i ketose opptil 50 karber dagen ( noen faktisk mer) Men det er ikke sikkert at du går ned i vekt. Det er jo det ketolysekuren er ment for

Gammel 25-08-10, 22:22   #33
Megvel
Seniormedlem

Megvel sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Alder: 53
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Poenget er jo at da har du ikke rom til sunne grønnsaker og du blir iallefall ikke avvent med sjokoladen. Skal du spise sjoko, finn ut om cocosasjokolade (oppskriftforum her).

Hva er lurere? En halv liter grønnsaker delt ut over en dag, eller en teit liten sjokoladebit?

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 22:22   #34
Luselise
Medlem

Ketiosestixen viser at du har ketoner i urinen. Intet mer intet mindre.Det kan komme fra fett du har spist, eller fett du har forbrendt.
Om du har spist sukker, så kan det faktisk hende det ikke gir utslag på stixen før i morra, overimorra ... det er ikke sikkert det gir utslag i hele tatt, fordi du er i ketose lell.Fordi man kan være i ketose opptil 50 karber dagen ( noen faktisk mer) Men det er ikke sikkert at du går ned i vekt. Det er jo det ketolysekuren er ment for

Ja, den biten er jeg innforstått med, jeg spiser iallfall ikke mer enn 40 gram karbohydrater om dagen, selv ikke de dagene jeg spiser sjokolade eller is, og har hatt akkurat den samme ketosetilstanden og akkurat den samme dårlige ånden i straks tre uker

Gammel 25-08-10, 22:23   #35
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Ja, den biten er jeg innforstått med, jeg spiser iallfall ikke mer enn 40 gram karbohydrater om dagen, selv ikke de dagene jeg spiser sjokolade eller is, og har hatt akkurat den samme ketosetilstanden og akkurat den samme dårlige ånden i straks tre uker

Ok. Og vekta går nedover?

Gammel 25-08-10, 22:26   #36
Luselise
Medlem

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

Poenget er jo at da har du ikke rom til sunne grønnsaker og du blir iallefall ikke avvent med sjokoladen. Skal du spise sjoko, finn ut om cocosasjokolade (oppskriftforum her).

Hva er lurere? En halv liter grønnsaker delt ut over en dag, eller en teit liten sjokoladebit?

Jeg spiser ikke sjokolade hver dag, men innimellom og går ikke ut av ketose.

Et av spørsmålene mine var om det lot seg kombinere å spise sjokolade og egg en dag, og mer variert en annen dag, siden jeg tydeligvis er i ketose uansett, så lenge jeg ikke går over 40-50 gram.

Gammel 25-08-10, 22:29   #37
Luselise
Medlem

Ok. Og vekta går nedover?

Jeg vet ikke om du leste de andre innleggene mine , men jeg er ikke overvektig, jeg vil bare ned 3-4 kg etter all sommerølen, og tenkte å prøve dette, jeg tipper jeg har gått ned ca 1.5 kg på litt over to uker, mens kjæresten min mener han har gått ned en del mer, og han er heller ikke overvektig og spiser omtrent det samme som meg

Gammel 25-08-10, 22:35   #38
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Jeg vet ikke om du leste de andre innleggene mine , men jeg er ikke overvektig, jeg vil bare ned 3-4 kg etter all sommerølen, og tenkte å prøve dette, jeg tipper jeg har gått ned ca 1.5 kg på litt over to uker, mens kjæresten min mener han har gått ned en del mer, og han er heller ikke overvektig og spiser omtrent det samme som meg

Ok. Bra
De første kiloene som forsvinner er som regel vann og avfallstoffer.

Husk at ketose er vektregulerende. Så det er ikke sikkert nedgangen blir så stor når dere ikke skal ned mye i vekt.
Ketose blir brukt både for vektnedgang, vektoppgang og er en fin måte å leve kostholdsmessig på

Lykke til videre

Gammel 25-08-10, 23:06   #39
Luselise
Medlem

Ok. Bra
De første kiloene som forsvinner er som regel vann og avfallstoffer.

Husk at ketose er vektregulerende. Så det er ikke sikkert nedgangen blir så stor når dere ikke skal ned mye i vekt.
Ketose blir brukt både for vektnedgang, vektoppgang og er en fin måte å leve kostholdsmessig på

Lykke til videre

Flotte svar, tusen takk

Gammel 26-08-10, 08:48   #40
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Det er ikke likegyldig hvilke kilder du får karbohydratene dine fra. En sjokolade, gitt at det er en helt vanlig melkesjokolade e.l vil gi en ganske kjapp blodsukkerstigning, det er det som gir deg søtsug, for blodsukkeret øker fort, og faller tilsvarende, og da vil kroppen ønske påfyll av sukker for å øke igjen. Karbohydrater fra f.eks grønnsaker gir en langsommere blodsukkerstigning, og dermed unngår du at kroppen jobber mot deg med store svingninger.
Ettersom du er vegetarianer og bare skal ned noen få kilo ville jeg nok, om jeg var deg, gått for noe mer Fedon-aktig, der variasjonsmulighetene er større, belgefrukt er f.eks en ganske viktig protein- og b-vitaminkilde for en som ikke spiser kjøtt. Lav GI har det også!

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 08:50   #41
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Ooops, jeg klarte å overse at det var enda en side i denne tråden

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 26-08-10, 09:50   #42
Luselise
Medlem

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Det er ikke likegyldig hvilke kilder du får karbohydratene dine fra. En sjokolade, gitt at det er en helt vanlig melkesjokolade e.l vil gi en ganske kjapp blodsukkerstigning, det er det som gir deg søtsug, for blodsukkeret øker fort, og faller tilsvarende, og da vil kroppen ønske påfyll av sukker for å øke igjen. Karbohydrater fra f.eks grønnsaker gir en langsommere blodsukkerstigning, og dermed unngår du at kroppen jobber mot deg med store svingninger.
Ettersom du er vegetarianer og bare skal ned noen få kilo ville jeg nok, om jeg var deg, gått for noe mer Fedon-aktig, der variasjonsmulighetene er større, belgefrukt er f.eks en ganske viktig protein- og b-vitaminkilde for en som ikke spiser kjøtt. Lav GI har det også!

Er det ikke teoretisk likegyldig hva slags karbohyrater jeg får i meg, så lenge jeg ikke overstiger grensen min?

Jeg har en lang liste over ting jeg spise som knapt inneholder karbohydrater, og som gjør at jeg kan spise veldig variert og mye, men allikevel ikke kommer over stusselige 8 gram karbohydrater. Grensen min er vel rundt 40-50 gram. Bør jeg holde meg til 8 gram, som ikke er noe problem eller bør jeg ligge høyere? Sjokoladen jeg spiser innimellom er en Fazer pistasj 33 gram og inneholder ca 15 gram karbohydrater, noe som gjør at jeg kan ligge på 23 gram karbohydrater og uten å føle noe særlig sukkersug dager etterpå.

(Forøvrig er kostholdet mitt nå ganske likt som før, bortsett fra poteter, brød og pasta, jeg spiser vanligvis ikke stort av sjokolade og annet snacks)

Jeg vil bare skjønne opplegget teoretisk. Praktisk klarer jeg meg jo veldig fint uten sjokoladen, men det føles jo veldig som en bonus og kunne være i ketose på tross av jeg har spist en sjokolade i ny og ne.

Gammel 26-08-10, 09:53   #43
Megvel
Seniormedlem

Megvel sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Alder: 53
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Signerer Photo! Det er ikke lett å være vegetarianer i ketolyse og i Fedon Lindbergh er utskeielser obligatorisk...

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 10:07   #44
Luselise
Medlem

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

Signerer Photo! Det er ikke lett å være vegetarianer i ketolyse og i Fedon Lindbergh er utskeielser obligatorisk...

Jo, det er kjempelett - jeg fikk en bok i posten i går The Vegetarian Low-Carb Diet av Rose Elliot, som tar for seg ketose og lavkarbodietter når man vegetarianer. Kanskje et tips for noen her?

Gammel 26-08-10, 10:16   #45
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Er det ikke teoretisk likegyldig hva slags karbohyrater jeg får i meg, så lenge jeg ikke overstiger grensen min?

Nei!!
Belastningen på blodsukkeret avhenger bl.a av hvor lang tid kroppen bruker på å spalte karbohydratene. Du har tre hovedtyper karbohydrater; monosakkarider, som er helt enkle (f.eks glukose og fruktose) og som går rett i blodet, disakkarider som er to monosakkarider bundet sammen, og dermed blir spaltet ganske raskt (sukrose og laktose) og til sist polysakkarider som er den lengste kjeden karbohydrater og kan være alt fra tre til millionvis av sukkermolekyler bundet sammen, nemlig polysakkarider (i all hovedsak stivelse, og cellulose - men det fordøyes ikke). I tillegg har mengdetallet i forhold til gram noe å si også. Fedon f.eks bruker GI (glykemisk indeks) for å gi en pekepinn på hvilken påvirkning en matvare har på blodsukkeret. Det er OVERHODET ikke likegyldig .
Med mindre du da spiser sjokolade tilsvarende f.eks 3,2 gr kh, det vil si 10 gr sjokolade, som er det samme som 100 gr brokkoli inneholder, så kan man jo tenke etter på hva som er mest nyttig og hensiktsmessig .
Jeg sier ikke at du ikke skal spise sjokolade, altså, men bare hvordan det henger sammen.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 26-08-10, 10:22   #46
Luselise
Medlem

Nei!!
Belastningen på blodsukkeret avhenger bl.a av hvor lang tid kroppen bruker på å spalte karbohydratene. Du har tre hovedtyper karbohydrater; monosakkarider, som er helt enkle (f.eks glukose og fruktose) og som går rett i blodet, disakkarider som er to monosakkarider bundet sammen, og dermed blir spaltet ganske raskt (sukrose og laktose) og til sist polysakkarider som er den lengste kjeden karbohydrater og kan være alt fra tre til millionvis av sukkermolekyler bundet sammen, nemlig polysakkarider (i all hovedsak stivelse, og cellulose - men det fordøyes ikke). I tillegg har mengdetallet i forhold til gram noe å si også. Fedon f.eks bruker GI (glykemisk indeks) for å gi en pekepinn på hvilken påvirkning en matvare har på blodsukkeret. Det er OVERHODET ikke likegyldig .

Se det! Der nærmer jeg meg tilfreds

Har blodsukkeret noe å si for ketosen jeg befinner meg i? Kan jeg være i ketose, ha et ustabilt blodsukker og allikvel forbrenne kroppsfett/annet fett? Eller vil sjokoladen påvirke ketosen negativt og stoppe fettbrenningen?

Gammel 26-08-10, 10:23   #47
Luselise
Medlem

Jeg er forøvrig ikke så trang i knollen som jeg virker, altså, jeg bare lurer på ting som ikke lar seg søke opp på det altvitende Internett.

Gammel 26-08-10, 10:30   #48
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Se det! Der nærmer jeg meg tilfreds

Har blodsukkeret noe å si for ketosen jeg befinner meg i? Kan jeg være i ketose, ha et ustabilt blodsukker og allikvel forbrenne kroppsfett/annet fett? Eller vil sjokoladen påvirke ketosen negativt og stoppe fettbrenningen?

Ketose kan du få av å slutte å spise, det er på en måte ikke det som er essensielt her. Det er ikke sunt for kroppen å ha et svingende blodsukker, det er forvirrende, og sender signaler til hjernen om å lagre glukose, altså blodsukker i cellene, for å få det ned på et akseptabelt nivå. Over tid med mye svingninger i blodsukkeret kan man, om man er veldig uheldig få en dårlig insulinrespons. Insulin er hormonet som åpner cellene for lagring, for å si det enkelt, og dersom man til stadighet påfører kroppen høyt blodsukker kan insulinet over tid fungere dårligere, og resultatet kan bli at blodsukkeret forblir høyt og i verste fall at insulinproduksjonen opphører. Dette er worst case, altså. Men en majoritet av overvektige er insulinresistente, det vil si prediabetiske. Det er noe av poenget med lavkarbo, at man spiser karbohydrater i den form som gir en langsom og stabil blodsukkerstigning, og når man er i ketose så er det snakk om at det ikke er nok blodsukker til å lagres, sånn at fettet i stedet gjøres om til ketoner, som har den samme funksjonen som glukose, altså å gi energi.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 26-08-10, 10:39   #49
Luselise
Medlem

Ketose kan du få av å slutte å spise, det er på en måte ikke det som er essensielt her. Det er ikke sunt for kroppen å ha et svingende blodsukker, det er forvirrende, og sender signaler til hjernen om å lagre glukose, altså blodsukker i cellene, for å få det ned på et akseptabelt nivå. Over tid med mye svingninger i blodsukkeret kan man, om man er veldig uheldig få en dårlig insulinrespons. Insulin er hormonet som åpner cellene for lagring, for å si det enkelt, og dersom man til stadighet påfører kroppen høyt blodsukker kan insulinet over tid fungere dårligere, og resultatet kan bli at blodsukkeret forblir høyt og i verste fall at insulinproduksjonen opphører. Dette er worst case, altså. Men en majoritet av overvektige er insulinresistente, det vil si prediabetiske. Det er noe av poenget med lavkarbo, at man spiser karbohydrater i den form som gir en langsom og stabil blodsukkerstigning, og når man er i ketose så er det snakk om at det ikke er nok blodsukker til å lagres, sånn at fettet i stedet gjøres om til ketoner, som har den samme funksjonen som glukose, altså å gi energi.

Du gir flotte og velformulerte svar, men jeg får liksom ikke svar på kjernen i det jeg lurer på:

Jeg skal bare være i ketose i en måned, altså omtrent to uker til - og kostholdet mitt ellers er meget variert og sunt.

Gammel 26-08-10, 10:40   #50
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Eller vil sjokoladen påvirke ketosen negativt og stoppe fettbrenningen?

Ja, det kan den gjøre.

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger svar på noen spørsmål, da dette er nytt for meg osirius_1983@hotmail.com Spørsmål og svar 4 11-03-10 02:19
Noen spørsmål om ketolysekuren. grm123 Ketolysekuren 14 15-01-09 19:04
Enda noen spørsmål om insulinresistens Photobscura Fysisk og mental helse 24 28-08-08 10:56
Ny her .. noen spørsmål ang ketolysekuren kfj Ketolysekuren 2 16-06-08 18:40
...om noen venter svar fra meg og ikke får det... Nille Generell diskusjon 14 01-03-07 08:13

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:02.