|
Sv: Pepsi max og sånn
Sitat:
Dette ble altfor svart hvitt for meg. Vi har da ikke samme toleransegrenser?! Det blir som å si at alle med like lys hud kan sitte like lenge i sola, alle med samme kjønn og vekt tåler like mye alkohol før de blir fulle. Det er jo enorm forskjell på at noen kan drikke mer alkohol enn andre før de får leversykdom enn å si at alkohol helbreder det?
Joda, men si du hadde drukket en del alkohol etter at du hadde fått påvist en eller annen type leverbesvær. En tid senere får du vite at problemet er borte, hadde du da vært overbevist på at det var alkoholen som helbredet leveren til tross for at det er allmenn kjent at alkohol ikke gjør leveren noe godt? Dette ble litt simpelt, men jeg tror du fatter poenget.
Sitat:
For meg er dette et av argumentene for at ernæringsforskning sier oss noe - men det kan aldri være/bli en bombastisk sannhet.
Det er så utrolig mange ting som påvirker oss, som de ikke kan luke ut når de forsker. Og ikke bare mikro- eller makronæringsstoffer og sammensetningen/mengde. Mange som er nervøse får diare, noen blir forstoppet - og det kan gjøre noe med opptaktet av næring. Irritabel tarm kan ha malabsorbsjon som et symptom. Irritabel tarm kan for mange påvirkes ganske mye av det psykiske og også av det de spiser fysisk.
Helt riktig, men det er veldig mye forskningen har funnet ut som er så nærme bombastisk sannhet at man gjerne kan ta det for å være det. Forskningen har gjort mange skråsikre konklusjoner, det jeg lurer på er hvorfor man skal sette spørsmålstegn ved en av dem uten å gjøre det ved alle.
|