![]() |
Pepsi max og sånn
Hvorfor frarådes det å drikke sukkerfri brus?? De inneholder jo ingenting, og heller ikke de søtningstoffene som omdannes til sukker, så hvorfor blir de frarådet.
Spm. 2, har nu holdt meg unna sukker i 14daga -så stolt- og karbo. Er helt fri for oppblåstmage å luft i magen.. kan jeg ha gluten allergi? men mitt egentlige spm er at je er veldig glad i grønnsaker, og tror at jeg kanskje har kommet over 15-20 karbo for dagen, men aldri så mye som 40.. har ikke vekt, så ikke 100% sikker. Er det krise om man kommer litt over? Er helt uten vekt og fattig student så vet ikke om jeg har tatt av meg mye, men klærne er nu ihvertfall mindre stram!! :D NB; er det vanlig å miste matlysten helt? Finnes jo ikke sulten lengre i det hele tatt, må jo tvinge i meg frokost og så spiser jeg middag, mer klarer jeg ikke. :confused: Men vet jeg veier over 100 kg, siste jeg veide meg rundt 105 kg for noen uker siden. Så trenger noe som virker og som jeg ikke gir opp med en gang fordi det blir for vanskelig å følge og uten jo-jo effekt. |
Sv: Pepsi max og sånn
Hei,
Alle søtningsmidler er ikke sukkerfrie i lavkarboforstand. Søtningsmidler kan trigge/vedlikeholde søtsuget. Søtningsmidler er også en velkjent partystopper. En partystopper er matvare/ingredienser/andre faktorer som kan hindre vektnedgang. En del som går over lavkarbo kutter også søtningsmidler da det ikke er noe kroppen trenger… Ikke uvanlig og ”miste” matlysten, vi har jo ikke de blodsukkersvigningene på lavkarbo… man må faktisk finne igjen den egentlige sult følelsen. På lavkarbo skal man skal spise når man er sulten, spise seg passe mett… om det er to, tre eller fire ganger i løpet av dagen har mindre betydning, mange her inne som spiser to ganger om dagen. Din lavkarbofilosofi sier: Lavkarbo. Lavkarbo er en paraplybetegnelse på karboreduserte kosthold med inntak fra tilnærmet null til 150 kh hver dag. Så med opp til 40 kh pr dag ligger du innenfor definisjonen. Derimot dersom du skal spise ketogent bør du holde deg til 20 kh pr dag, selv om enkelte kan være i ketose i opp til 50 kh pr dag. Mer nyttig lesestoff finner du her: Til alle nybegynnere på lavkarbo… |
Meeen sjekka i ketose oversikten og der var de søtningstoffene i f.ex pepsi max blant de anbefalte og ikke som sorbitol som blir omdannet til sukker. Å joda klart man ikke trenger de, men skal man gå på en knallhard kur så er oddsen for å sprekke høyere.. sånn erfaringsmessig.. leter derfor etter noe som ikke er kjøtt vann og selleristang. Det funker nemlig i en periode, men så blir man så lei. Så når ikke engang frukt er tillatt må man nu finne på noe lurt :rolleyes:
Meen får vel skaffe sånn ketosticks fant ikke egentli noe nytt i den nybeg.greia.. |
Men Takk for svar :)
|
Hei,
Søtningsstoff er jo strengt tatt ikke noe kroppen trenger og det kan hindre vektnedgang, trigge/vedlikeholde søtsuget derfor er det mange som anbefaler at man holder seg unna bl.a. Pepsi Max selv om som du sier at søtnignsmidelet brukt der står på lovlig-listen. Min erfaring er at når jeg får i meg nok fett så har jeg ikke behov/lyst på søtt, for noen hjelper det også å ta kromtabletter. Man kan spise begrensede mengder av bær: bringebær, blåbær og jordbær er vel de med lavest kh. |
I ketolyse boka står det at når man går på lavkarbo diett, så faller til slutt sulten bort. Dette er helt vanlig. Så tror ikke du skal ta dette så tungt. Jeg har gått på kuren en uke nå og merker heller ikke sult lenger.
Men jeg spiser allikavel som regel 4 måltider til dagen og går allikavel ned i vekt :) Lykke til :) |
Bra det ikke er bare meg, men da holder jeg til mine to måltid da :)
Har ikke så mye søtbehov som noe annet enn vann å drikke å spiser mindre mengder paranøtter som snacks =) Men får vel bare prøve å begrense mengden sukkerfri brus da! :( Thx, fikk vel bare bekrefta det jeg ikke ville vite :) |
Kunstig søtning fører også veldig ofte til at kroppen holder på endel vann,. slik at man kan gå opp i vekt (selv omd et bare er vann-kilo) når man drikker det.
|
Både sambo og jeg drikker Tab xtra, og det har ikke hindret vektnedgang for noen av oss.. For meg er tab'en og te med natreen "godteriet" mitt, som gjør at jeg ikke går bananas i sjokoladehylla på helsekosten ;)
Mitt råd er at du må finne ut hva som funker for deg.. :) Selvfølgelig er det best å drikke kun vann, men hvis det fører til at man sprekker er det bedre å unne seg litt sukkerfri brus ;) |
Sitat:
Som nevnt tidligere i tråden så kan søtsuget faktisk komme av at man ikke har fått i seg nok fett. |
Jeg drikker MASSE Pepsi Max, og det har ikke ødelagt noe for meg.
Rart med det, før jeg begynte på lavkarbo kunne jeg ikke fordra Pepsi Max, nå er det nesten det eneste jeg drikker. Ble lei Cola Zero ganske fort, hehe. |
Har ikke søtsug, bare godt å ha noe avveksling. Men da tror jeg at jeg tar meg ei pepsi max nu og da, heller det enn å bli lei av alt. Så får jeg heller se om jeg reagerer negativt på det eller ikke.
Men som nevt tidligere så virker kroppen min så sinnsykt mye bedre nå, og jeg har holdt på i ca 2uker så planen er å fortsette! Btw Koff lite, finsk øl, inneholder 0,3 carb. Dersom noen skulle ha bruk for den info. Det vil jo si at en 0,33boks ikke inneholder stort mer en 1 carb. En boks på en fredag må da være lov. :D |
For noen vil kroppen reagere på sukkerfri brus på samme måte som sukker, særlig hvis man er insulinresistent i utgangspunktet. Jeg reagerer akkurat på samme måte overfor sukkerfri brus som med sukker: jeg flyr på do lenge etterpå og tisser, blir oppblåst og legger på meg.
For meg hindret sukklerfri brus vektnedgangen. Magen min ble først flatere og mykere når jeg sluttet med det. Det finnes endel tråder om dette her inne om man vil lese mer. |
Dersom du merker at du ikke går ned i vekt selv om du følger alle "reglene," er det verdt å slutte med Pepsi max for å se om det er det som er problemet. Jeg kan drikke så mye Pepsi max og annen light - brus (for tiden går det i Grans x-tra. Den er faktisk utrolig god, og koster bare 9 kroner) jeg vil uten at det hindrer vektnedgang, men for noen gjør det at vekta stopper opp.
|
Cola Zero, noen som vet om den er grei og drikke?
|
Samme søtningstoff som i de andre lettbrusene, så det er opp til deg. personlig ser jeg ingen god grunn til å ikke drikke det hvis du har lyst på det, så får du se om det har noen effekt på vektnedgangen eller ikke. Det har ingenting å si for min nedgang. Selvfølgelig best å bare drikke vann, men det er jo ikke mye smak i det da.
|
Jeg har dager hvor jeg er drittlei vann...da drikker jeg brus. Jeg har drukket aaalt for mye brus denne uka, og tror jeg holder på litt vann nå....er spent på veiedagen i morra...tror den står stille, om ikke litt opp...
Andre forslag til drikke MED smak mottas med takk! ;) Tenkte å dra på helsekost i morgen for å kjøpe grønn te...må jo søtning til der og da.. :S Men det er kanskje bedre enn brus? Hva tror dere? Det er ikke søtbehov altså, som driver meg.. jeg bare greier ikke så mye vann noen dager... |
Sitat:
|
Sitat:
I april stoppet vektnedgangen opp, kuttet P.Maxèn og vektnedgangen startet opp igjen. Du får bare teste litt selv. Jeg gikk ned 10-12 kg med en god mengde P.Max. Lykke til. |
Ja, jeg gikk ned en del og krympa masse de første ukene med en del brus, men nå, selv om jeg går ned ca en kg i uka så krymper jeg NADA!! Hm...altå, jeg vet det er kjempebra å gå ned en kg i uka, men hvor blir de av?
Forresten..nå kommer jeg på det...jeg har tatt treningsfri nå i sommer! Hehe...nå forsvinner vel musklene da?? |
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
Og kostholdsforskere kan du få billig av meg, ikke mye troverdig som kommer fra den kanten. Forøvrig er det jo en tankevekker at i handlevognene til de fleste overvektige finner man mye oftere pepsi max enn vanlig cola... Forøvrig står det litt her om hva det inneholder: http://www.dinside.no/845966/dette-f...g-i-lettbrusen |
Sitat:
Sitat:
Les dette under og så kan vi se om du vil være like bastant. Jeg har lest nok undersøkelser/forskning som konkluderer med det motsatte av det du nettopp har skrevet: http://www.scientificamerican.com/ar...ed-weight-gain Rogers PJ, et al. Separating the actions of sweetness and calories: effects of saccharin and carbohydrates on hunger and food intake in human subjects. Physiol Behav 1989;45:1093–1099 Lavin JH, et al. The Effect of Sucrose- and Aspartame-Sweetened Drinks on Energy Intake, Hunger and Food Choice of Female, Moderately Restrained Eaters International Journal of Obesity. 1997;21:37-42 Tordoff MG, et al. Oral stimulation with aspartame increases hunger. Physiol Behav 1990;47:555–559 Swithers SE, et al. A Role for Sweet Taste: Calorie Predictive Relations in Energy Regulation by Rats. Behavioral Neuroscience 2008;122(1 |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:54. |