|
Sv: Sukkerfritt godteri?
Det er på ingen måter automatisk greit å spise sukkerfritt godteri (og her mener jeg da alt type godteri hvor sukkeret er erstattet med kunstig søtning). For enkelte er mange typer kunstig søtningsmidler helt greit (tenker da på sukkeralkoholer (som slutter på -ol, f.eks maltitol)). For andre igjen, fungerer disse søtningsmidlene som bremser i vektnedgangen. Noen blir til og med dårlige i magen av disse. Ved å spise kunstig søtede varer opprettholder vi søtsuget. Har man først fått smaken på noe søtt (eller som hjernen oppfatter som søtt), så vil hjernen ha mer. Derfor anbefales det ofte at man kutter ut alt av søtning for å avvenne kroppen (som Pepsi Max). Vi er som junkier når det gjelder det søte. Noen klikker i vater (ikke spør meg hva det egentlig skal bety) om de ikke får sin daglige dose Pepsi Max, for eksempel.
Det tar tid å venne seg av med søtsuget, og vi gjør oss selv en bjørnetjeneste ved å spise "sukkerfritt" godteri. Jeg klarte det, men så måtte jeg bare prøve litt..... og nå har jeg lyst på søte ting nesten hver dag. Mange kan ha vektnedgang selv med sukkerfritt godteri, mens andre stopper opp. Eat at your own risk!