|
Sv: Katarina Lien og Kåre Norum på Standpunkt
Opprinnelig lagt inn av Don Vito Corleone, her.
"Noen av dere sier at dere har spist 3000 kcal pr dag, eller ihvertfall veldig mange kcal, og at dette ikke kan være noe underskudd.
Men en stor mann på over 150 kg kan godt ha et kaloriunderskudd på 3000 kcal, og dessuten er det ingen hemmelighet at den termiske effekten på protein- og fettrik mat øker hvileforbrenningen enda mer!
Det hjelper ikke å bare regne ut hvor mange kalorier man tar inn, men også hvor mye man forbrenner totalt sett. Og det er det vanskelig å finne ut av for gud og hvermann."
Dette høres nesten ut som da jeg gikk til ernæringsekspert for å gå ned i vekt, bare omvendt ! Jeg trente da 3x så mye som mine venner, drakk alkohol langt sjeldnere og spiste sjeldnere på burgersjappa osv. Hjemme hadde vi et typisk norsk kosthold med lørdagsgodt. Jeg skulle da gå ned i vekt siden jeg hadde kaloriunderskudd, men min ernæringsekspert mente d skyldtes "skjulte kalorier". "Den ene porsjonen med ditten og datten inneholder mer kalorier enn du tror". "tren en gang mer i uken". Mens nå som fettkostholdet funker så er plutserlig da piffen fått enn annen låt. "Visste du at du forbrenner mer når du sover" osv.
Ja det kommer til å ta lang LANG tid å få oerbevist dagens "eksperter" ser jeg 
Et meget godt innlegg. Vi må bare innrømme at vi kan være vidt forskjellige. Noen kan ete hva som helst og hvor mye som helst og være spiker. Andre ete lite av samme kost og bli kuler, selv om de trener mer.
De ekspertene du sikter til har et megaproblem - dem selv. Når i praksis deres "vitenskpelige teorier" om kcal inn og ut ikke virker, så har de bare tilbake en eneste formel --- nemlig å skylde på den de gir råd. Da har den spist for mye og eller beveget seg for lite. Selvsagt kan slikt være sant for noen, men det betyr ikke at det er det for alle. De klarer eller vil ikke innse at ting kan væe forskjellige.
Først og fremst er dette en profesjonskamp......vi er dukkene deres.
stå på.
|