Tråd: Lite salat??
Vis enkelt innlegg
Gammel 04-02-07, 19:14   #8
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Lite salat??

Grønn asparges trenger du ikke å skrelle, bare skjær av 3-4 cm av stilken om det er frisk stor asparges som er frosset ned. Hvis asparges må skrelles.

Anbefaler å spise mindre tomat og rød paprika.

Tomat er tungt og har mye karber. Ta noen cherrytomater isteden, de veier mindre og gjør mer av seg.

Rød paprika har 5,2 karber pr 100 gram, grønn paprika her 3,3 pr 100 gram. Og trenger du 100 gram av paprika ? Jeg bruker 2-3 ringer (1 cm tykke) i salaten, det er mer enn nok paprika.

Ikke kast bort karbene på næringsfattige grønnsaker som issalat og agurk. Lite næring som tidligere skrevet her.

Grønnsaker som har mist karber finner du på Atkins sin liste, den er grei å følge. Tillatte matvarer på Atkins Induksjon

Sitat:

Salat grønnsaker
Du kan spise 2,5-7,5 dl (230-340 gram) daglig av:

• alfalfaspirer
  • japansk nepe
  • sopp
  • arugula
  • endive
  • persille
  • kinakål
  • escarole
  • paprika
  • selleri
  • fennikel
  • radicchio
  • sikori
  • jicama
  • redikker
  • gressløk
  • Salat
  • romaine salat
  • Agurk
  • vårsalat
  • gaukesyre
Disse salatgrønnsakene har høyt innhold av phytonæringstoffer og er gode kilder til fiber.

Andre grønnsaker
Du kan spise 2,5dl (140-200 gram) daglig av disse grønnsakene om salat ikke overstiger 5 dl (230 gram). Følgende grønnsaker har litt høyere karbohydratinnhold enn salat grønnsakene:
  • artisjokk
  • sellerirot
  • gresskar
  • artisjokkhjerter
  • rabarbra
  • asparges
  • mangold
  • surkål
  • bambusskudd
  • grønnkål
  • sjalottløk
  • løvetann
  • sukkererter
  • bønnespirer
  • løvetann blader
  • spagetti squash
  • rødbetens blader
  • eggplante
  • spinat
  • brokkoli
  • palmehjerter
  • snittebønner
  • brokkoli blad
  • grønn squash
  • rosenkål
  • kålrot
  • tomat
  • bønnespirer
  • purre
  • turnips
  • kål
  • okra
  • vannkastanjer
  • blomkål
  • løk
  • små squash (buskgresskar)
Hvis en grønnsak, som spinat eller tomat, koker mye ned, må den måles rå for ikke å undervurdere karbohydratinnholdet.

Bruk salat typer som har lite karber som Georgine sier. Jeg har ikke npe problem med å fylle en tallerken med stor salat og holde meg på et lav karbenivå. Clouet er også å ha en del proteiner i salaten. 100 gram kylling eller skinke eller reker el. lign. Det metter og drøyer salaten.