|
Sv: En bunad-gåte
Opprinnelig lagt inn av babydoll, her.
Det er nok en Hardangerbunad ja, men det som er litt annerledes er beltet. Det varierer litt rundtom i fjorden; sørfjorden har perlebelter med innslag av blått, mens midt i Hardanger har de slike som Mette Marit har på bildet. Gull-beltet er det dog bare gifte som har, ugifte har brodert.
Forøvrig har jeg i alle mine år i Hardanger aldri sett en Hardangerbunad med annen enn den hvite stivede skjorta og hvitt forkle.
Nei, jeg får vel bare bite det i meg, og gå med hvit skjorte. Den er veldig fin, altså, og den har holdt seg veldig godt! Og så er det litt stas at hun har sydd hardangermønsteret helt selv, som på forkledet. Men jeg må finne ut om det går an å skjøte på mer stoff på ermene, jeg har nok litt mer apegener enn min lille grandtante.
Nå har jeg fått tidfestet bunaden litt mer presist. Hun ble født i 1916 og giftet seg i 1945. Ettersom den har perlebelte og kyse, så kan man gå ut fra at den ble laget kanskje en gang i siste halvdel av tredvetallet, ettersom kommunnen min var okkupert område store deler av krigen, ikke at jeg vet for sikkert, men jeg kan tenke meg at det var dårlig med bunadsproduksjon på den tiden. Morfaren min som var rebellsk grenselos bærte sin binders i skjortekragen godt gjemt, og alle norske flagg ble gjemt på kjeller og loft ...!
Hvordan de forskjellige beltene er har jeg ikke så mye peiling på, men det er greit å ha i hu at bunaden tydeligvis ble laget før det fantes så mange variasjoner, forsåvidt. Det er vanskelig å finne ut noe mer enn det vi vet til nå, ettersom alle søsknene til morfar nå er døde, og grandtante aldri fikk barn.
Jeg har forresten lagt inn et bilde med bedre oppløsning i hovedinnlegget nå, og da kan dere også se at det mangler en del perler i beltet.

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|