Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Endelig god lavkarbopasta - Båndspaghetti (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=50331)

Imse 18-01-12 00:21

Sv: Endelig god lavkarbopasta - Båndspaghetti

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mariann S (Innlegg 1284782)
Dei naturelle ostane innholder vel ca 2-3 karber pr 100 gram :)

Jeg har vært borti alt mellom 2 og 4.5 på kremoster, derfor svarte jeg som jeg gjorde.
Totale er så liten at for meg spiller det ingen rolle, så lenge jeg spiser grønsakene mine.

BPN 18-01-12 00:29

Da blir det jo virkelig ikke mye karber i den spaghettien. Da er det vel ingenting i veien for å spise denne pastaen som tilbehør til de fleste måltid..? Jeg skal prøve å lage den i morgen, det høres veldig lovende ut. Hadde vært flott å kunne spist det som tilbehør til hvert måltid, for pasta er noe jeg savner veldig! :-)

BPN 18-01-12 11:29

Sikkert et veldig dumt spørsmål, men skal jeg ta olje på bakepapiret som legges på toppen..?

Charlott 18-01-12 11:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BPN (Innlegg 1284975)
Sikkert et veldig dumt spørsmål, men skal jeg ta olje på bakepapiret som legges på toppen..?

Yepp :) Dette for å lettere få papiret av etter steking. Slett ikke dumt å pensle på litt olje på begge bakepapirene, det satt neeesten fast når jeg kun oljet det øverste bakepapiret ... :)

Tiki 18-01-12 11:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BPN (Innlegg 1284975)

Også steke det med også det øverste bakepapiret på, så blir det ikke brunt.

BPN 18-01-12 13:54

Takk for svar.

Det ble faktisk overraskende bra, selv om de ble noe tykke, tror jeg hadde i for mye fiberhusk. Akkurat som ekte pasta jo! Tusen takk for oppskrift :)

Bravo 23-01-12 10:04

I går laget jeg denne, det ble nydelig båndspaghetti med fløtesaus med scampi og sopp, kjempegodt!
Tusen takk igjen, Skyric :blomster:

vimsen85 23-01-12 17:59

Jeg lurer på om jeg gjorde noe galt når jeg laget, for jeg syns den var eggete og litt ekkel konsistens. Men de var litt tykke. Kanskje bedre dersom jeg lager den veldig tynn? Jeg syntes at deigen min ble tykkere enn vaniljekrem. Lurer på å prøve en gang til.. Men spørs om jeg gidder, for mine så jo ut som alle andre sine bilder, så jeg er kanskje bare sær..

Bravo 23-01-12 18:52

Vimsen - Min deig ble også tykkere enn vaniljekrem, så jeg spedde den ut med litt fløte under siste piskingen..fortsatt tykkere i konsistensen enn hva jeg tror den bør være, men jeg fikk kjevlet den tynn, så det gikk greit. Rullet sammen og klippet veldig tynt, så jeg ble knallfornøyd!! Men neste gang skal jeg ta litt mindre fiberhusk. Det er, med de teskjeene jeg bruker, litt forskjell på fem teskjeer og en halv dl, så jeg tok en mellomting mellom de to..neste gang tar jeg fem teskjeer, tipper det går enda bedre da.

vimsen85 23-01-12 20:46

Jeg tok en halv dl. Får prøve med litt mindre da..

Mariann S 23-01-12 21:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 1288834)
Jeg tok en halv dl. Får prøve med litt mindre da..

Eg har rekna ut vekta eg brukar på fiberhusk.
3/4 av original porsjon er perfekt til ei plate :)

3 egg
90 g naturell smøreost
27 g fiberhusk.

Tiki 23-01-12 23:00

Re: Sv: Endelig god lavkarbopasta - Båndspaghetti

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mariann S (Innlegg 1288891)

3 egg
90 g naturell smøreost
27 g fiberhusk.

Leste dette i bloggen din. ;) Skal prøve din dosering neste gang. Tror kunsten er å få den så tynn som mulig, for å få den beste konsistensen og derav smaken.

Bjella 24-01-12 17:19

Oj spennende, dette skal testes ut.

siljesfremgang 24-01-12 18:53

Prøvde denne i dag, må nok gjøre noen endringer neste gang. Smørre bakepapirene mer, kjevle ennå tynnere, og kanskje litt salt i....? Vet ikke hva salt vil gjøre med denne, men følte den manglet litt salt.
Ellers kjempe god konsistens... :D Supert.. :D

rariteten 26-01-12 14:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1283911)
Signerer. Blir ikke mye sjokoladeboller om man tilsetter de nevnte ingredienser i vanlig pastadeig heller.

Det er masse gode kakeoppskrifter her på forumet, fra brune pinner til "negerboller" (og det er det jo ikke lov å si, men jeg kommer ikke på hva man kaller de ellers).

Nå må vi kalle dem minoritetsboller :rolleyes:

Lurer veldig på om dette blir å smake egg? Er ikke noe glad i den eggesmaken... :confused:

Zincite 26-01-12 16:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av rariteten (Innlegg 1290510)
...

Lurer veldig på om dette blir å smake egg? Er ikke noe glad i den eggesmaken... :confused:

Her i huset har vi prøvd flere ting en gang og aldri mer - på grunn av eggesmak.,

Denne pastaen er vi derimot veldig fornøyd med, både som båndspaghetti og lasagneplater. Testet begge deler i løpet av få dager fordi vi var så fornøyd med første forsøk :) Første forsøk var båndspaghetti varmet forsiktig med litt smør i en kjele fordi jeg var redd for å blande det med resten av maten om vi ikke likte det.
Ingen eggesmak som vi klarte å finne :)

Bravo 26-01-12 19:54

Dere som syns pastaen ble for tykk første gang dere laget:
Jeg laget denne for andre gang i går, men hadde kun en rest av kremost igjen. Da halverte jeg oppskriften, altså to egg, ca 70 g philadelphia, og tok da kun to teskjeer fiberhusk (altså litt mindre enn halv mengde). Kjevlet godt, så det fylte nesten helt ut til kantene av bakearkene (bruker silikonark, omtrent like store som en ovnsplate) og det funket kjempefint. Ble tynn og god pasta, og denne gangen var jeg nøye på å klippe veldig tynt (jeg ruller sammen og klipper med saks), så dette ble nesten spaghettitynt. Deilig! Blir kanskje ikke riktig nok til to personer, jeg spiste alene, så var mer enn nok til meg, da. Er man to, så kan man jo da lage originaldeigen til Skyric og kjevle supertynt ut på to bakeplater, da har man i alle fall mer enn nok til to personer:)

Zincite 02-02-12 16:11

Har noen prøvd å kjøre den ferdige pastaen gjennom en pastamaskin for å lage spaghetti? Jeg skulle gjerne hatt en "prøvekanin" til å teste før jeg kjøper maskin.

Jeg skal prøve Bravo sin teknikk i dag - men skulle gjerne fått strimlet flere på en gang :ja:

Mariann S 02-02-12 17:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zincite (Innlegg 1295055)
Har noen prøvd å kjøre den ferdige pastaen gjennom en pastamaskin for å lage spaghetti? Jeg skulle gjerne hatt en "prøvekanin" til å teste før jeg kjøper maskin.

Jeg skal prøve Bravo sin teknikk i dag - men skulle gjerne fått strimlet flere på en gang :ja:

Det går så fort å skjere opp at det skulle ikkje vere grunn for å kjøpe pastamaskin.
Ikkje trur eg at det vil gå heller.

Her er min variant: - perfekt til ei plate:

3 egg
90 g naturell smøreost
27 g fiberhusk.

Zincite 02-02-12 17:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mariann S (Innlegg 1295076)
Det går så fort å skjere opp at det skulle ikkje vere grunn for å kjøpe pastamaskin.
Ikkje trur eg at det vil gå heller.

Her er min variant: - perfekt til ei plate:

3 egg
90 g naturell smøreost

27 g fiberhusk.

Jeg klarte ikke å skjære så smalt som jeg ønsker til noen av de tingene jeg har lyst å teste ut :o men får prøve igjen :ja:
Er usikker på om jeg en gang har sett et redskap som ligner pizzahjulx10 eller noe slikt? Eller er det bare noe jeg tenker i mitt hode at hadde vært lurt :rolleyes: ?

Mariann S 02-02-12 18:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zincite (Innlegg 1295092)
Jeg klarte ikke å skjære så smalt som jeg ønsker til noen av de tingene jeg har lyst å teste ut :o men får prøve igjen :ja:
Er usikker på om jeg en gang har sett et redskap som ligner pizzahjulx10 eller noe slikt? Eller er det bare noe jeg tenker i mitt hode at hadde vært lurt :rolleyes: ?

Når du nevne ett sånt hjul, so lure eg på om ikkje eg har sett det en plass....
eller har eg også drømt... :rolleyes:

snowflakes 09-02-12 17:10

sitter nesten med tårer i øynene etter å ha snubblet over denne oppskriften her inne... FANTASTISK!! denne skal prøves ut!! *gleder meg*

Andariel 09-02-12 18:02

Prøvde denne i dag, og resultatet ble mye bedre enn jeg fryktet! Hadde i altfor mye husk, og måtte tynne ut med nesten en halv pakke fløte, men tenker neste forsøk skal gå som smurt. I helga blir det lasagne, woho!

rut311 13-02-12 16:56

Jeg brukte idag denne oppskrifta til tacowraps. Det var faktisk utrolig digg å å legge tacoen i. DET er noe av det jeg har savna. Skal prøve å steke de litt lenger neste gang, så kanskje de blir noe sprø.

Zincite 13-02-12 18:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Andariel (Innlegg 1299460)
Prøvde denne i dag, og resultatet ble mye bedre enn jeg fryktet! Hadde i altfor mye husk, og måtte tynne ut med nesten en halv pakke fløte, men tenker neste forsøk skal gå som smurt. I helga blir det lasagne, woho!

Jeg lurer på om det er forskjell på fiberhusk og fiberhusk? Jeg leste på en svensk blog at merke hadde noe å si for hvor mye man trengte.

Ellers er vel 5 ts = 1/4dl og ikke 1/2? om jeg fant riktig mål da jeg søkte :D- og det synes jeg ble mye mer passe i forhold til konsistens :)

Tiki 13-02-12 21:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zincite (Innlegg 1295092)

Går veldig greit hvis du ruller den som en pølse og skjærer i så tynne pastastrimler som du ønsker. Mye kjappere enn å bruke pizzarulle.

Jabba 13-02-12 21:38

Kan man lage opp en stor porsjon pasta carbonara f. eks å fryse ned ? Eller vil ikke denne pastaen tåle det?

rut311 13-02-12 22:11

Jeg har hvertfall fryst ned i porsjonspakninger.

langaard 13-02-12 22:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av rut311 (Innlegg 1301557)
Jeg har hvertfall fryst ned i porsjonspakninger.

Ja, det går helt fint. "Pastaen" beholder samme konsistens etter opptining:ja:

Jabba 14-02-12 18:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1301561)
Ja, det går helt fint. "Pastaen" beholder samme konsistens etter opptining:ja:

Det er jo fantastisk!!! :D

Mariann S 14-02-12 20:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1301529)
Kan man lage opp en stor porsjon pasta carbonara f. eks å fryse ned ? Eller vil ikke denne pastaen tåle det?

Litt usikker på kva du meina her... om du meina å fryse båndspaghettien åleine (eller i plater), går det heilt fint.
Men om du meina å lage pasta carbonara som en ferdig rett, og fryse...
då er eg litt meir usikker. For måten å varme opp denne pastaen er nettopp i sausen om serveres til.
Men prøv deg fram, og gi gjerne tilbakemelding :)

Lunacy 16-02-12 19:28

Lagde dette i dag, utrolig godt. Gjør middagene fremover "litt" lettere :)

Jabba 16-02-12 23:05

Har også laget med hell.....med måtte spe ut oppskrifta en hel del da det ble en stor klump (for mye fiberhusk). Hadde med skinke og ostesaus den ene dagen og i dag ble det m hjemmelaget tomatsaus!
Uvant at ikke grønnsakene er erstatningen for pastaen lengre....den eneste grønnsaken jeg spiste i dag var litt rød paprika....*ler*
Kommer sikkert til å lage mer av dette!

Thomasina 01-03-12 22:04

Tusen takk for en fin oppskrift! Dette var godt!

skyric 02-03-12 09:11

Glad at så mange liker den. Den har blitt en stor hit hjemme hos oss. Speseilt lasagnen er poppis!

mysil 04-03-12 00:44

Jeg prøvde denne pastaen i dag, men lurer på hvordan konsistensen egentlig skal være. Min blei litt deigete uten å være rå, nesten som for lite stekte pannekaker, veldig "slapp og dau" på en måte. Jentungen syns det var veldig godt da :)
Hvordan oppbevares pastaen best, utenom å fryse den?

rut311 04-03-12 10:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mysil (Innlegg 1310462)
Jeg prøvde denne pastaen i dag, men lurer på hvordan konsistensen egentlig skal være. Min blei litt deigete uten å være rå, nesten som for lite stekte pannekaker, veldig "slapp og dau" på en måte. Jentungen syns det var veldig godt da :)
Hvordan oppbevares pastaen best, utenom å fryse den?

Jeg fikk samme inntrykket, men opplevde den likevel tørr ved bruk. Vil du ha den sprø, kan du la den ligge på rist i ovnen og varme den med varmluft.

mysil 04-03-12 12:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av rut311 (Innlegg 1310498)
Jeg fikk samme inntrykket, men opplevde den likevel tørr ved bruk. Vil du ha den sprø, kan du la den ligge på rist i ovnen og varme den med varmluft.

Oki, min var fortsatt litt våt/fuktig på en måte. Prøve å steike den lengre neste gang kanskje. Har ikke varmluft, men funker kanskje likevel :)

Imse 14-11-12 11:31

Denne tråden fortjener å dyttes opp. Pastaen er perfekt til lasagne, bolognese, caronara.. Osten kan helt fint byttes ut med vanlig naturell smelteost( naturell utgave av baconost), slik som selges for 9kr boksen fra first price mm. Blir minst like god, billigere og mindre laktose.

Tiki 16-11-12 11:49

Helt enig. Jeg lager lasagne med gjevne mellomrom, og har fine posjonspakker i fryseren. Bondspagettien er også super.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:24.