Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Hjemmelagde oste-chips (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9936)

Sweetflower 06-11-07 22:00

Sv: Hjemmelagde oste-chips

Men faktisk.. jeg vet ikke om noen har testet å lage chipsene med mager ost istedet for med fet? Jeg testet med halvfet ost 28% (veeeeldig god) på søndag, og de boblet over av fett. Ikke at det gjør noe, men de tørket liksom ikke aldri. Kanskje de hadde blitt tørrere om osten var magrere, er min teori.

Anyone? :)

(forresten er jeg... ok jeg sier det høyt offentlig for første gang... potetgulloman!! Så jeg er kresen på konsistens ;)

ElenaS 07-11-07 14:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 361142)
Ugunstig fett som i meieriprodukter???

Jaja..... Du går neppe ned i vekt her da :o

Veeeel det er heller ikke egentlig meningen - vil bare ikke ha for mye karbs og leter stadig etter "sunnere" og bedre oppskrifter på ting og tang:)

ElenaS 24-11-07 22:58

Prøvde i dag med Synnøve Findens ekstra lette (10%).....det fungerte UTMERKET og ble SKIKKELIG NAM-NAM :D

Knut 17-01-08 15:28

Jeg lager oste-cips/chrisp etter at jeg har laget egg og bacon. Slenger skiver med ost i stekefettet som er igjen etter baconet. Setter en god smak. Men jeg er av den typen som liker det litt svidd, men alikevell litt mykt og bruker tykke skiver. Snur du de blir de jo tynne. Ikke vær redd for og steke de for mye, da blir de best syns jeg. Sleng på krydder etter smak og behag. Legg de på en talerken med eller uten stekepapir. Godt blir det :=)

Bellunda 18-02-08 18:25

Hva slags papir legger dere de på?

wegie 18-02-08 19:40

Jeg har de på vanlig bakepapir. Ost er jo fett så de slipper lett :)

bibi 18-02-08 23:19

Nå har jeg laget denne oste-chipsen jeg også. Var kjempegode!!! :)

isola 20-02-08 18:10

Disse funker også fint å lage i micro. De blir kanskje ikke så brune i kantene da, men de blir sprø. Vi pleide å lage dette ofte da jeg var liten! :)

vossajinto 30-11-08 18:37

hmmm... må gjøre noe feil:-s.. for.. eg får ikkje mine chips-tingester av papiret.. *ler*

Jabba 30-11-08 19:31

OI !!! Dette hørtes spennende ut !!! Jeg som ELSKER chips !!!

magdalena 30-11-08 19:39

Kan bare signere med at de er gode! Jeg liker dill og grillkrydder på,i blant tar jeg de naturell. Er god helgekos dette. Bare synd jeg pleier og glemme det av..:o Billig,og tar ikke lang tid,og ost har jo alle lavkarbotilhengere??

Anitra 01-12-08 10:22

Godt jeg skal handle mere ost idag ;)

topia 01-12-08 22:50

Jeg har prøvd meg på disse ett par ganger, men jeg har ett problem!!!! Hvilket papir/bakepapir bruker dere? Jeg har prøvd med bakepapir, da blir de ikke harde.... vanlig papir :o med da fikk jeg de selvsagt ikke av...... hva gjør dere!!!!!!

Anitra 03-12-08 10:20

Jeg brukte pizza bakepapir, og jeg digga disse. Barna likte de ikke, så disse får jeg ha alene :)

Elephanta 08-12-08 09:49

Wow, disse var helt nydelige! Blir nok en snacksfavoritt her i huset! :D

Mellon 08-12-08 14:09

Dette må testes. Går jo fint ann å lage chips av pålegg i ovnene. Kjøpe choritzio f. eks., eller salami og legger på brett og popper i ovnene- hadde nemelig det i helga, namis :D

Jabba 08-12-08 18:57

Mine ble nok litt brent for de smakte veldig rart.......

hilde29 22-12-08 16:17

:pJeg pleier også å lage ostechip..har ikke tenkt på at jeg kan krydre de da..hehe.jeg steiker de i stekepanna i olje jeg da.å dypper i tacosaus.namnam

luringen 29-12-08 00:23

første gangen; namme.
Andre gangen; svidde den....uuuurk...ekkel smak. og ikke orket dem eterpå..men med tacosaus dipp ja...hmm..

Bjørg 01-01-09 02:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 195756)
Ostechipsene har meget lite karb (Norvegia feks har jo under 1 gram karbo per 100 gram), men Atkins og andre selger også spesielle lavkarbochips. Tortillachipsene er ganske gode.

Skulle til å spørre om hva slags oster dere bruker, men da har jeg allerede osten i kjøleskapet. *nam*

Jeg har TW-bakeunderlag, sikkert like bra som bakepair.

Veggpryd 10-01-09 16:41

Disse skal testes i dag. Gleder meg :sikle: - må vel kanskje ta noen bilder også.... :cool:

achillea 10-01-09 17:53

Ostechips har absolutt blitt en av mine favoritter. Er jeg fysen på noe om kvelden blir det ofte til at jeg lager disse, siden det ikke tar noe særlig mer enn 10-15 min totalt :D

Favorittosten til nå har vært Edamer og krydret med Chili Explosion.

scartz 18-02-09 22:44

hvor lang tid tar det før de blir sprøe..? for mine har stått i ca 45 min, og er enda soggi.. har ikke rist da, har de på tallerken..

Iset 18-02-09 23:00

Rart. Jeg laget en ladning nå i kveld, lot dem stå i ovnen til de var litt brune i kantene og de ble sprø omtrent før jeg hadde fått dem over på tallerkenen fra brettet. De stivnet kjempefort. Hvilken ost brukte du? Jeg brukte sånn billig XP-ost.

scartz 18-02-09 23:10

Græddost og billig euroshopper ost, ferdig oppskjært.. Kanskje jeg ikke stekte de lenge nok? Men di boblet som bare pokker.. Og di er halvstive, men de bøyer seg når jeg løfter dem.. Lurer på om det er fordi jeg ikke har tatt dem på rist. da samler det seg fuktighet på undersiden..

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:50.