Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Eurodiett

FASE 1: Motivasjon, råd, hjelp og trøst

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 27-02-10, 19:26   #901
Fungirl
Supermoderator

Fungirl sin avatar

Medlem siden: May 2008
Alder: 45
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: FASE 1: Motivasjon, råd, hjelp og trøst

Opprinnelig lagt inn av Solange, her.

Jeg får noen dager innimellom hvor jeg blir veldig lei grønnsaker, kanskje fordi jeg har vært litt ensidig i tilberedningen. Jeg pleier enten å woke de grønnsakene jeg liker best med endel hvitløk, eller lage meg en salat. Så må jeg ta en grønnsakspause en dag, og så er det pån igjen... I går laget jeg med omsider blomkål og brokkolimos, med litt purreløk. Det var veldig godt! Så nå har jeg en variasjon til ....

Hva brukte du som væske i mosen?

Jeg spiser kun salat med grønn paprika og agurk og noen minitomat + jukseris, det er alt jeg får i meg.

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 19:26   #902
Fungirl
Supermoderator

Fungirl sin avatar

Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Siren, her.

Heisan alle!
Nå er det veldig lenge siden jeg har skrevet noe her inne.......men, er inne og kikker av og til! Har nå gått på ED i 1 år og 1 måned......og er 34 kg.lettere ) Har hatt nedgang hele tiden, ingenting oppover, og det er jeg svært fornøyd med! Har ca.12 kilo igjen til målet...........og det går fryktelig sent nå..............er ganske lei mat i pulverform.....og savner fryktelig brødmat! Må kanskje prøve ut noen oppskrifter på brød og sånt etterhvert Trener 3-4 ganger i uken, kondisjon og styrke-trening, på treningsenter...........håper snart snøen forsvinner for godt, så det går an å komme seg ut på turer igjen også ))))

Ønsker alle en fortsatt fin lørdagskveld!!

Siren

Kjempeflink er du

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 19:36   #903
grotingeling
Seniormedlem

grotingeling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 53
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Heisan alle!
Nå er det veldig lenge siden jeg har skrevet noe her inne.......men, er inne og kikker av og til! Har nå gått på ED i 1 år og 1 måned......og er 34 kg.lettere ) Har hatt nedgang hele tiden, ingenting oppover, og det er jeg svært fornøyd med! Har ca.12 kilo igjen til målet...........og det går fryktelig sent nå..............er ganske lei mat i pulverform.....og savner fryktelig brødmat! Må kanskje prøve ut noen oppskrifter på brød og sånt etterhvert Trener 3-4 ganger i uken, kondisjon og styrke-trening, på treningsenter...........håper snart snøen forsvinner for godt, så det går an å komme seg ut på turer igjen også ))))

Siren

Hei Siren - kjekt å se deg her igjen
Fantastisk resultat du har oppnådd det siste året - all ære til deg
Besøk oss oftere da, vi vil gjerne høre mer om hvordan du kom dit du er i dag og selvsagt hvordan det går utover våren.
Ha en kjekk lørdagskveld

grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 19:38   #904
grotingeling
Seniormedlem

grotingeling sin avatar

grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Fungirl, her.

Hva brukte du som væske i mosen?

Jeg spiser kun salat med grønn paprika og agurk og noen minitomat + jukseris, det er alt jeg får i meg.

Ørlitegran smør er lov, så de gangene jeg lager grønnsaksmos har jeg i litt smør og litt melk og lar det nesten koke opp.
Gjør mye for smaken, selv om det ikke blir samme konsistens som skikkelig mos med fløte og smør.

grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 19:42   #905
Fungirl
Supermoderator

Fungirl sin avatar

Opprinnelig lagt inn av grotingeling, her.

Ørlitegran smør er lov, så de gangene jeg lager grønnsaksmos har jeg i litt smør og litt melk og lar det nesten koke opp.
Gjør mye for smaken, selv om det ikke blir samme konsistens som skikkelig mos med fløte og smør.

Takk for tips, får prøve en dag tenker jeg

Gammel 27-02-10, 19:49   #906
JollyJ
Medlem

JollyJ sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Moskva
Alder: 48
JollyJ er på en erverdig vei

mmmm. det hørtes godt ut det må prøves..

JollyJ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiet Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 19:52   #907
grotingeling
Seniormedlem

grotingeling sin avatar

Men husk; krydder krydder krydder - prøvde med muskatnøtt sist jeg lagde mos, nyyyydelig

Gammel 27-02-10, 19:55   #908
grotingeling
Seniormedlem

grotingeling sin avatar

Opprinnelig lagt inn av arkine, her.

gratulerer med flott vektnedgang ,, klart du når målet ditt ,,,det gjør vi alle ,, vi må bare stå på ..
og våre utskjeielser tror jeg er nødvendig innimellom ( bare trøster litt)
så lenge vi klarer og komme i gang igjen ,,og det gjør vi jo

men hva som rører seg oppe i hodet vårt ,,når vi spiser snop og ikke klarer og stoppe ,enda så kvalm en blir .. nei det har jeg lurt på også

og som du sier ostepoppen var ikke god en gang ,,joda har opplevd det samme mange ganger ,, kan det være noe med at vi vet det blir lenge til neste gang , at vi bare må spise det opp,,jeg er sånn at jeg ikke kan ha det i huset dagen derpå ,derfor eter jeg så det tyter ut av ørene bare for og bli kvitt det ,,, kan jo ikke kaste det,,,...

Vi er rare vi, menneskene altså

Gammel 27-02-10, 20:24   #909
Solange
Seniormedlem

Solange sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: ved Brussel, Belgia
Solange er en juvelSolange er en juvelSolange er en juvel

Jeg gjør det samme, men bruker bittelitt sojafløte da jeg ikke pleier å bruke melk. Har også i muskatnøtt, det gjør mye for smaken.

Ellers så er hjemmelagd grønnsakssuppe en fin måte å få i seg grønnsaker på. Jeg lager mye blomkålsuppe, der også med en liten dæsj soyafløte.

Solange er avlogget   Min kostholdsfilosofi: pendler mellom ED og ketolyse. Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 20:30   #910
Solange
Seniormedlem

Solange sin avatar

Heisan alle!

Siren

Det er jo helt utrolig bra !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

All ære til deg for det fine resultatet. Må si du virkelig er utholdende som ikke har hatt noen "oppturer" innimellom. Når du har kommet så langt skulle jeg tro du kan tillate deg litt lavkarbo-brød av og til for holde ut resten av kuren. Du må jo begynne å venne deg til å leve "vanlig" lavkarbo, så du ikke går opp seinere.

Gøy med så mye aktivitet på tråden her nå, så heng deg med, samme hvilken fase du er på!

Solange er avlogget   Min kostholdsfilosofi: pendler mellom ED og ketolyse. Svar med sitat
Gammel 28-02-10, 10:31   #911
mokki
Medlem

Medlem siden: Mar 2006
mokki er ny på veien

WOW! Her var det aktivitet gitt , kjempekjekt - og jeg skal lese alle innleggene grundig så jeg er oppdatert på dere alle, men først og fremst; gratulere med nedgangen til Mokki

Selv har jeg en tilståelse å komme med; gikk på en skikkelig smell på torsdag, og da snakker vi sjokolade og ostepopp altså.....
To dager varte det - TO DAGER!!!!! og vekta viste i dag 91,5 kg - gjett hvem som er sint da???? Skal si jeg fikk så hørene flagret .
MEN, jeg tar mitt eget råd som jeg alltid gir til andre; ta med meg erfaringen fra denne sprekken, fokuser på dagene som kommer og ta en dag om gangen. Det som skjedde i går kan jeg ikke endre, men jeg kan gjøre noe med dagen i dag og dagene som kommer. Så for 1 time siden inntok jeg min sjokoladefrokost (ED selvsagt), og skal nå ut og måkke oppkjørselen fri for snø.

Erfaringer jeg tar med meg fra denne sprekken er:
1 - Sjokolade og ostepop smaker ikke så godt som jeg innbilte meg
2 - Kvalm og stinn i magen
3 - Svimmel
4 - Hyperaktiv og deretter kjempesliten og søvning
5 - Deprimert
6 - Humørsyk

Det merkelige er at selv om smaken ikke svarte til forventningen, så fortsatte jeg å spise.
Og en skulle jo tro at jeg ville gi meg da jeg ble kvalm, men nei da - ventet bare til det gav seg før galskapen fortsatte.....
Det var rett og slett som en ute-av-kroppen opplevelse; jeg så hva jeg gjorde, men det var liksom ikke kontakt mellom kroppen og hodet hvis dere forstå hva jeg mener.

Men nå skal jeg altså ut og måke, så da regner jeg med at det blir dagens trim - det hjelper jo ikke å overdrive i den andre retningen heller.

Godt å ha deg tilbake grotingeling. De er så vanskelig de sprekkene. jeg er inne i en litt småkritisk fase nå, der jeg har lyst på alt. Mamma hadde laget pizza men klarte å holde fingra borte. For klarer jeg ikke det, så skjer det garantert som hos deg. Da blir det overflod av usunt... Godt du deler erfaringene så kan vi være obs, og du tar med deg opplevelsen som en erfaring.

mokki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiet Svar med sitat
Gammel 28-02-10, 11:31   #912
arkine
Seniormedlem

arkine sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 71
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

så er det bevist,,når jeg la meg i går gikk jeg på vekta ,kl,12 i natt
da jeg sto opp kl. 9 veide jeg meg igjen ,,,opp 100gram
så i løpet av natta har jeg samlet mye vann ,, er hoven i fingra , i går datt ringen av , i dag får jeg den nesten ikke av

så tar det med fatning, skjønner at det kun er vann som hoper seg opp i kroppen,,
så er vel derfor vi blir anbefalt og veie oss kun en gang i uka

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 28-02-10, 12:46   #913
Fungirl
Supermoderator

Fungirl sin avatar

så i løpet av natta har jeg samlet mye vann ,, er hoven i fingra , i går datt ringen av , i dag får jeg den nesten ikke av

så tar det med fatning, skjønner at det kun er vann som hoper seg opp i kroppen,,

Ja jeg har lagt vekk vekta, den skal kun frem på lørdager heretter og muligens dagen før jeg skal til legen så jeg vet hva jeg kan vente meg

Jeg drikker mye vann i løpet av dagen så jeg kjenner at vannet i kroppen ikke er noe problem lengre.
Og jeg har heller ikke hatt menstrasjon på evigheter. Slutter på p-sprøyte i juli i fjor og har ennå ikke fått den, ikke noe moro

Gammel 28-02-10, 12:48   #914
Popp
Seniormedlem

Popp sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Akershus
Alder: 54
Popp er en juvelPopp er en juvelPopp er en juvel

Godt at du har forsket litt for oss. Jeg gikk selv på vekten idag for å sjekke om jeg har kommet under 85 kg, og det hadde jeg. MEN det er kveldsvekten med klær på meg som er utgangspunktet mitt, så jeg må vente litt til delmålet er nådd.

Grotingeling: Godt å se deg tilbake i aktiv tilstand. Skal si du har vært iherdig med på lesning og kommentar. Takk for alle gode tips og hyggelige meldinger. Kjenner at jeg IKKE ønsker å skeie ut, men har vært gjennom alt for mange slike runder og vet bedre. Det er en tøff vei tilbake, så jeg er veldig GLAD for å se deg her igjen. Gratulerer med ett års jubileum!

mokki: Superbra jobbet med å holde deg unna pizza'en!

Solange: Soyafløte? Lurer på om det finnes i Norge. Må sjekke! Hadde tenkt til å lage brokollisuppe selv idag. Bruker da en dæsj med smør. Muskat er et godt tips.

Siren: Takk for at du fortalte litt av din historie. Det er slikt som inspirerer meg videre. Kom gjerne innom flere ganger.

Journalen
Popp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiett Svar med sitat
Gammel 28-02-10, 12:50   #915
Popp
Seniormedlem

Popp sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Akershus
Alder: 54
Popp er en juvelPopp er en juvelPopp er en juvel

Ja jeg har lagt vekk vekta, den skal kun frem på lørdager heretter og muligens dagen før jeg skal til legen så jeg vet hva jeg kan vente meg

Jeg drikker mye vann i løpet av dagen så jeg kjenner at vannet i kroppen ikke er noe problem lengre.
Og jeg har heller ikke hatt menstrasjon på evigheter. Slutter på p-sprøyte i juli i fjor og har ennå ikke fått den, ikke noe moro

Vedr mens, så fikk jeg min flere dager før vanlig - i tillegg var den ikke så kraftig som den pleier, men varte lenger. Lurer litt på hva denne dietten gjør med kroppen vår.

Journalen
Popp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiett Svar med sitat
Gammel 28-02-10, 12:54   #916
mokki
Medlem

mokki er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Popp, her.

Vedr mens, så fikk jeg min flere dager før vanlig - i tillegg var den ikke så kraftig som den pleier, men varte lenger. Lurer litt på hva denne dietten gjør med kroppen vår.

Min mens kom også mange dager for tidlig. Varte omtrent som vanlig da. Vi får håpe dietten gjør noe bra for kroppen. men vi går jo unormalt raskt ned i vekt. Skal jeg ta dagens vekt med i regnskapet (noe jeg ikke gjør, har en fast dag) så har jeg gått ned over 7kg på 2uker.. Vekten viste 1,5kg mindre i morges i forhold til fredag.
Jeg kjenner jeg er litt bekymret for legetimen om 14 dager. For jeg frykter at kroppen ikke bare tærer fett nå, men tar musklene mine. For jeg raser ned..

Gammel 28-02-10, 12:54   #917
Solange
Seniormedlem

Solange sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Popp, her.

Lavkarbo-kosthold virker inn på stoffskiftet og hormonbalansen, men etter alt jeg har lest om det, kun i positiv retning! At det blir noe forandringer i begynnelsen er helt naturlig, men ikke noe å bekymre seg for.

Gammel 28-02-10, 12:58   #918
Solange
Seniormedlem

Solange sin avatar

Opprinnelig lagt inn av mokki, her.

Min mens kom også mange dager for tidlig. Varte omtrent som vanlig da. Vi får håpe dietten gjør noe bra for kroppen. men vi går jo unormalt raskt ned i vekt. Skal jeg ta dagens vekt med i regnskapet (noe jeg ikke gjør, har en fast dag) så har jeg gått ned over 7kg på 2uker.. Vekten viste 1,5kg mindre i morges i forhold til fredag.
Jeg kjenner jeg er litt bekymret for legetimen om 14 dager. For jeg frykter at kroppen ikke bare tærer fett nå, men tar musklene mine. For jeg raser ned..

Det er mye av dette som er vann, Mokki. Og lavkarbo-kostholdet skal teoretisk sett sørge for at du ikke tærer muskler. Hvis legen din har en slik vekt som måler fettprosent, vil du sikkert bli beroliget. Vekt-tapet vil jevne seg ut litt etter hvert, man går mest ned i begynnelsen.

Gammel 28-02-10, 13:10   #919
mokki
Medlem

mokki er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Solange, her.

Det er mye av dette som er vann, Mokki. Og lavkarbo-kostholdet skal teoretisk sett sørge for at du ikke tærer muskler. Hvis legen din har en slik vekt som måler fettprosent, vil du sikkert bli beroliget. Vekt-tapet vil jevne seg ut litt etter hvert, man går mest ned i begynnelsen.

Ja, hun har slik tanitavekt. Jeg tar i mot vekttapet med åpne armer jeg. Det hjelper på motivasjonen nå som jeg har veldig lyst på ordntlig mat (ikke nødvendigvis høykarbo mat).

Gammel 28-02-10, 13:26   #920
arkine
Seniormedlem

arkine sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 71
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

det tar ca et år før du får mensen igjen etter og ha sluttet med p. sprøyte

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 28-02-10, 15:15   #921
mokki
Medlem

mokki er ny på veien

Det ble kyllingsuppe til lunsj i dag. den er ganske god syns jeg. Hadde rå reddik og selleristang oppi. Planen var omelett til middag. men må ha løk og tomat i omeletten for at den skal være god. Hadde ikke tomat. bare en halv boks grovhakkede tomater. Så da blir det pasta for 3. dag på rad... jaja, det går nå greit. Ble litt skuffet over pannekakene i går. de var plutselig ikke så gode lenger. Gleder meg til fase 3. når jeg kan ha en neve bær til frokost. da blir det pannekaker med rørte bær....
Men for all del, syns dette går veldig greit.

Leser om de som har gått et år på eurodiet. Det er imponerende. Og i mitt hode er det noe som er upnåelig. vet ikke en gang om jeg vil gå et år på dieten.. Men samtidig så er det ikke noe annet jeg vil nå enn¨å gå ned i vekt. Får vel bare konsentrere meg om her og nå...

Gammel 28-02-10, 16:12   #922
Fungirl
Supermoderator

Fungirl sin avatar

det tar ca et år før du får mensen igjen etter og ha sluttet med p. sprøyte

Det kan ta ett år før man får mensen igjen, men det er ikke vanlig. Dessuten hadde jeg den når jeg gikk på p-sprøyta og ketolyse samtidig.
Legen sa at om jeg ikke hadde fått den innen et halvt år skulle vi se på saken, men jeg har ikke orka å ringe henne.

Gammel 28-02-10, 16:33   #923
JollyJ
Medlem

JollyJ sin avatar

Opprinnelig lagt inn av mokki, her.

Leser om de som har gått et år på eurodiet. Det er imponerende. Og i mitt hode er det noe som er upnåelig. vet ikke en gang om jeg vil gå et år på dieten.. Men samtidig så er det ikke noe annet jeg vil nå enn¨å gå ned i vekt. Får vel bare konsentrere meg om her og nå...

Det har jeg også tenkt litt på, eurodiet i 1-2 år.... Føles som jeg synes det er mindre og mindre produkter jeg liker. Dette er andre runden min med ED kanskje derfor. Men det er som du sier at man får konsentrere seg om her og nå.

Gammel 28-02-10, 16:38   #924
JollyJ
Medlem

JollyJ sin avatar

Jeg leste en annen tråd her om hvordan man setter sitt vektmål... Når jeg begynte med ED første gang spurte legen om hva jeg ville sette som mål, husker jeg ble kjempe usikker. Jeg sa at hvis jeg kom meg ned til 80 kg skulle jeg bli fornøyd, men jeg skjønner jo nå at det blir jeg jo ikke. Hvordan satte dere deres mål??

Gammel 28-02-10, 16:53   #925
Fungirl
Supermoderator

Fungirl sin avatar

Opprinnelig lagt inn av JollyJ, her.

Jeg leste en annen tråd her om hvordan man setter sitt vektmål... Når jeg begynte med ED første gang spurte legen om hva jeg ville sette som mål, husker jeg ble kjempe usikker. Jeg sa at hvis jeg kom meg ned til 80 kg skulle jeg bli fornøyd, men jeg skjønner jo nå at det blir jeg jo ikke. Hvordan satte dere deres mål??

Jeg har i samsvar med legen 30 kg som mål i første omgang.
Men jeg håper på å gå ned i vekt på fase 1, 2 og 3 og så eventuelt trene vekk de siste kg mens jeg lever på fedonkosthold som er planen for resten av livet.
Men hvor lang tid det tar aner jeg ikke, jeg må rett og slett ta en fase av gangen tror jeg.

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
FASE 2, motivasjon, råd, hjelp og trøst Mrs. Big Eurodiett 806 22-10-10 11:30
Hjelp, jeg trenger motivasjon! Tittentei Ketolysekuren 10 17-11-07 10:20
Hjelp..er bedt bort i kveld og er i fase 1 Atkins Felix Induksjonen 10 09-11-04 22:24

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:46.