Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Magnesiumoxid

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 24-03-07, 17:13   #51
Nantoz
Juniormedlem

Medlem siden: Mar 2007
Nantoz er på en erverdig vei

Sv: magnesiumoxid

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Nei, ikke på min filosofi hvertfall. Men på atkins induksjon anbefaler man å holde seg unna disse (de gjeninføres senere i kostholdet). Når det gjeldert ketolyse husker jeg ikke helt hvordan det er med nøtter, men mener å huske at dersom vekttapet ikke stopper opp kan man spise noen få innimellom.
Forøvrig er vel peanøtter den eneste også linberg mener man skal være forsiktig med pga soppsporene de ofte inneholder som kan gi allergi.

Vet du hvorfor Atkins ikke anbefaler peanøtter?

Mener Lindbergh virkelig at soppsporer fører til peanøttallergi? Allergenene i peanøtter er vel endogene, men visstnok litt avhengig av om de er ristet eller ikke.
Etter det jeg vet kan noen av muggtypene som av og til finnes på peanøtter skille ut aflatoxin som kan føre til leverkreft, men allergi var nytt for meg.

Nantoz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lippincott Svar med sitat
Gammel 24-03-07, 17:14   #52
Borealis
Seniormedlem

Borealis sin avatar

Medlem siden: May 2006
Alder: 56
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Magnesiumoxid

Opprinnelig lagt inn av Nantoz, her.

For siste gang: jeg hadde andre forventninger til en side som hevder å ha en vitenskapelig fundert ernæringsfilosofi.
Jeg vil hevde at om boken var skrevet på samme måte ville ikke du eller noen andre klart å ta den seriøst.
Ikke sett i gang med å skrive et flammende forsvarsinnlegg nå, bare prøv å skjønn poenget mitt her.
Ikke ta det som en personlig fornærmelse, eller en fornærmelse mot forumet.
Bare les det jeg har skrevet, tenk over mitt ståsted, og la det ligge.

Jeg synes lavkarbokosthold er veldig interessesant, og prøver å finne ut hvilke ernæringsregler de forskjellige lever etter.

La oss derfor gå over på det mer kostholdsrelaterte: hvorfor mener ketolysetilhengerne at fiber ikke skal være bra? Jeg skjønner ikke helt tankegangen bak det.

Jeg vet ikke om noen ketolyse-tilhengere mener bastant at fiber IKKE er bra. Men man kan kanskje finner gode fiberkilder, som ikke er karbohydratrike...f.ex nøtter, blomkål, brokkoli, selleri, hodekål, m.fl...

Når det er sagt, så sier Lutz/Allan i sin bok "Bedre uten brød", at de mener fiber/tarmkreft-hypotesen ikke er bevist...(side 132). De henviser bl.a til The Nurse Health Study, hvor det ikke ble funnet forskjell i kreftforekomst (tykktarm-/endetarmskreft) blandt de som åt mye kontra lite fiber.. (s 189-190).

Så det er vel ingen konsensus innen humanernæring, at fiber er kreftforebyggende.
Også andre temaer vedrørende ernæring/helse og karbohydrater blir diskutert i boka...Lest den?

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 24-03-07, 17:16   #53
Borealis
Seniormedlem

Borealis sin avatar

Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.

Har ikke lest akkurat det referanseverket, nei, men har brukt tilsvarende jeg har fått tak i gjennom BIBSYS, når jeg har værtsøkt etter forklaringer på ulike tema omhandlende human ernæring med vekt på de biokjemiske prosesser som forekommer i forbindelse med inntak av ulike næringsstoffer i kroppen.

Har du forresten lest boken "Bedre uten Brød"? Den boka er ingen fagvitenskapelig presentasjon av lavkarbokosthold, men viser hvordan man innen denne kostholdsretningen baserer seg på ulik kunskap om human ernæring og biokjemi, som en basis for denne type kosthold.

Her tar man bl.a. opp virkningen et lavkarbokosthold kan ha på ulike sykdommer som bla.a. kreft m.fl. Enkelte av fremstillingene kan oppfattes som kontroversielle, og strider til dels med den rådende vitenskapelige forklaringen på b.a. utviklingen og spredningen av kreft.

De betraktningene som fremkommer i denne boka har slik jeg ser det svært mye for seg... for det er ingen tvil om at mange av dagens livsstilssykdommer kan direkte kobles til hva vi bl.a. spiser...

Så den boka anbefaler jeg deg også å lese...

.

Hups, du var før meg der!

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 24-03-07, 17:21   #54
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Syns vi bør huske hva denne tråden handler om jeg:

magnesiumoxid

Opprinnelig lagt inn av monki, her.

det står i ketolyseboken at vi kan bruke det når vi ikke får gå på do. et kraftig avføringsmiddel

Monki, ta å lag en tråd med spørsmål om dette under ketolysekuren. Torkil er innom rett som det er og svarer på spørsmål.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 24-03-07, 17:22   #55
Nantoz
Juniormedlem

Har ikke lest akkurat det referanseverket, nei, men har brukt tilsvarende jeg har fått tak i gjennom BIBSYS, når jeg har værtsøkt etter forklaringer på ulike tema omhandlende human ernæring med vekt på de biokjemiske prosesser som forekommer i forbindelse med inntak av ulike næringsstoffer i kroppen.

Har du forresten lest boken "Bedre uten Brød"? Den boka er ingen fagvitenskapelig presentasjon av lavkarbokosthold, men viser hvordan man innen denne kostholdsretningen baserer seg på ulik kunskap om human ernæring og biokjemi, som en basis for denne type kosthold.

Her tar man bl.a. opp virkningen et lavkarbokosthold kan ha på ulike sykdommer som bla.a. kreft m.fl. Enkelte av fremstillingene kan oppfattes som kontroversielle, og strider til dels med den rådende vitenskapelige forklaringen på b.a. utviklingen og spredningen av kreft.

De betraktningene som fremkommer i denne boka har slik jeg ser det svært mye for seg... for det er ingen tvil om at mange av dagens livsstilssykdommer kan direkte kobles til hva vi bl.a. spiser...

Så den boka anbefaler jeg deg også å lese...

.

Boken høres unektelig interessant ut, men det høres litt pussig ut at den ikke tar på seg å være vitenskapelig, men samtidig er i strid med rådende vitenskapelige forklaringer på patogenese?

Mangefullt eller feil kosthold er nok viktig faktor i utviklingen av mange sykdommer, både på nasjonal og global basis.
En ganske stor kapitelbolk i Robbins & Cotran Pathologic Basis of Disease handler om ernæringsmessige årsaker til sykdomsutvikling.

jeg mener man både bør og må lese boken omhandlende kostholdsfilosofien før man begynner å involvere i diskusjoner om den som sådan..

Mitt første innlegg i denne tråden var en post der jeg frarådet trådstarteren å bruke laksativer på en fast basis.
Det er noe jeg kan stå inne for uten å ha lest ketolyseboken.

Gammel 24-03-07, 17:27   #56
Borealis
Seniormedlem

Borealis sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Syns vi bør huske hva denne tråden handler om jeg:

magnesiumoxid

Monki, ta å lag en tråd med spørsmål om dette under ketolysekuren. Torkil er innom rett som det er og svarer på spørsmål.

Laktulose er jo et ufarlig og rimelig middel i perioder. Likeledes det å bløtlegge linfrø i vann over natten, og drikke på morgenen. Større doser C-vitaminer kan også få fart på sakene! Bare noen "forløsende" tips!

Gammel 24-03-07, 17:30   #57
Ziggy
Gjest

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 57
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nantoz, her.

...Boken høres unektelig interessant ut, men det høres litt pussig ut at den ikke tar på seg å være vitenskapelig, men samtidig er i strid med rådende vitenskapelige forklaringer på patogenese...

Du vil finne en god del vitenskapelige referanser for det som fremlegges, men boken er tilrettelagt allmenheten, og ikke utarbeidet som en lærebok innen human ernæring.

Men, har du gode grunnkunnskaper om human ernæring, så vil du heller ikke ha problemer med selv og supplere det Lutz og Allan fremlegger i den boken.

Ta kontakt når du har lest den da! Hadde vært interessant med ditt syn på det de fremlegger.

Boka er faktisk på Mammutsalg nå, til 99,- Du finner den bl.a. på Haugen Bok på nettet.

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 24-03-07, 17:52   #58
Torkil
Seniormedlem

Torkil sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 67
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Hei
De som ikke tåler min Dansk/Norske rettskrivning bør hoppe over dette svaret. De to språk ligger tett opp mot hverandre, noe som gjør det vanskelig for meg å SE om jeg har skrevet rett eller feil. Setningsoppbyggingen er også forskjellig. Jeg har valgt å skrive en slags Norsk fremfor Dansk.
Boken "slank med ketolysekuren" har selvfølgelig vært gjennom professionell språkvask og korrektur, men det kan sikkert finnes setninger der min Danske herkomst skinner igjennom.

Jeg har fått et par E-mail med rettelser til tekst på www.ketolyse.no og takker for dette. Husk på at alt som har med ketolyse, nettbutikken, hjemmesiden, ulønet deltakelse på dette forum og på forumet på www.ketolyse.no å gjøre, er noe jeg holder på med når jeg er ferdig med min fulltidsstilling som fastlege. Jeg kunne sikkert ha brukt mer tid og kanskje penger til Norsk korrektur av tekstene på hjemmesiden.

Når det gjelder Magnesium er det slik at magnesiumoxid ikke opptas i kroppen i vesentlig grad. Det trekker vann ut i tarmen og gjør avføringen mykere og lettere å kvitte seg med. Det kjøpes på apotek, 1/2 - 1 ts om morgenen i et glass vann løser opp ved forstoppelse. Brukes i korte perioder.
I magnesiumtablettene fra Ketolyse er det en blanding av
Magnsiumkarbonat, magnesiumhydroksid, magnesiumacetat svt 200 mg magnesium totalt. Det er valgt tre forskjellige magnesiumsalter fordi noen opptar den ene type bedre enn den andre. Dette tilskudd opptas altså i blodet og hjelper til med energiomsetningen samt virker membranstabiliserende slik at hjertebank og leggkramper forebygges.

På ketolysekuren skal man jo spise blandet salat og grønnsaker hver dag, noe som gir tilskud av fiber, men forstoppelse kan forekomme.
Det er korrekt at det er sammenheng med lite fiberinnhold og tykktarmskreft, men det er etter flere tiår med forsømmelser!
Å foreslå grove kornprodukter og rotfrukter til folk på ketolysekuren viser at man ikke helt har fått med seg slankekonseptet.

Til slutt får jeg bare beklage staveleif, kommafeil, syntaksfeil etc.
Siden du tydeligvis er så flink med Norsk rettskrivning Nantoz, kunne vi kanskje lage en byttehandel? Du sender meg korrektur på de grøvste feil på www.ketolyse.no så sender jeg deg et gratis eksemplar av "Slank med ketolysekuren" så kan du jo sette deg ordentlig inn i konseptet.? Send til Post@ketolyse.no eller Ketolyse postboks 123 4852 Færvik

Vennlig Hilsen
Torkil

Sist redigert av Torkil : 24-03-07 kl 18:12.
Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 24-03-07, 18:22   #59
Nantoz
Juniormedlem

Hei.

Så flott at du tar deg bryet med å svare folk på forumet, og jeg fikk jo med ett svar på et par av tingene jeg lurte på.

En byttehandel høres bra ut. Jeg skal lese over de sidene som ligger under "Info om kuren", og sende deg korrektur på dem.

Jeg får antageligvis svar på dette i boken, men siden jeg var inne på det: hvilken plass har nøtter i ketolysekuren din?

mvh,
Nantoz

Gammel 24-03-07, 18:45   #60
themonk
Medlem

themonk sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 43
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Ja, da var denne tråden ødelagt...

Gammel 24-03-07, 18:52   #61
rsy
Medlem

rsy sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Tønsberg
Alder: 46
rsy har en fantastisk aura rundt segrsy har en fantastisk aura rundt seg

For å komme litt tilbake til utgangspunktet i denne tråden vil jeg først og
fremst anbefale deg å bake dette brødet som inneholder mye fiber og lite
karbohydrater. Det er også knallgodt. Endelig kan jeg spise brød igjen med
god samvittighet, og det fungerer utmerket på magen. Jeg har selv irritabel
tarm og sliter litt av og til.

Eventuelt kan jeg anbefale et produkt du får på apoteket som heter
Laktulose. Det er en mixtur med store sukkermolekyler som ikke opptas av
tarmen (blodsukkernivået stiger ikke), men bidrar til å endre ph-verdi og
vanninhold i tarmen. Anbefaler dette i små mengder. Men som sagt, først og
fremst dette brødet (tidlgere postet av Torkil):

Her er oppskriften
180 grader midtrille 2 L form 50 min

5 egg
0,5 dl rapsolje
1 ts LO-salt
1 ss bakepulver
2 dl seterrømme eller cottagecheese/ kesam
4 dl vann
100 gram sesamfrø
50 gram kruskakli
100 gr linnfrø
100 gram solsikkefrø ( eller valnøtter)
175 g ketolyse soyaprotein

Totalt ca 30 gram karbohydrat , 1-2 gram karbohydrat pr skive avh. av tykkelse
Mye gode omegafettstoffer i brødet.

Gammel 24-03-07, 23:31   #62
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Jeg klarer vel heller ikke å la denne stå ubesvart.
Om du, Nantoz, kikker nederst på innleggene så står det hvilken filosofi vedkommende følger.
Følgelig ber da den personen om råd gjerne ut fra filisofien sin.
Du er HELT KLART velkommen til å bidra med dine råd, og hva som fungerer for deg, men ikke forvent annet enn at noen råd ikke passer, da en kur/diett ikke kan fungere hundre prosent dersom man ikke følger den.
At ketolyse-sida ikke har et korrekt norsk språk blir litt flåsete å bruke mot selve filosofien.
Jeg vet at ketolysekuren er en nøye utprøvd og meget god kur som har hjulpet veldig mange mennesker her på forumet til et bedre og sunnere liv, det blir som å latterligjøre dem som følger den når du påpeker irrelevante ting som rettskriving.
Altså, jeg irriterer meg over skrivefeil selv, men i enkelte sammenhenger så synes jeg ikke det står i veien for budskapet, som her. (Jeg jobber faktisk som korrekturleser)

Ja, jeg skjønner at du er ny her på forumet, og det er virkelig ikke snakk om noen "min-diett-er-best"-mentalitet her inne, folk respekterer hverandres forskjellige tilnærminger til lavkarbo-livet, og høster erfaringer og råd fra hverandre. Ganske uvurderlig med andre ord.

Så jeg anbefaler deg å lese forumsreglementet nok en gang,
bruk forumet med vett og vennlighet, og vær velkommen til et utrolig ålreit og godt temperert forum!

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:39.