Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Jeg vil gå over til en mer balansert kur

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 19-07-06, 07:47   #26
themonk
Medlem

themonk sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 43
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Jeg vil gå over til en mer balansert kur

Opprinnelig lagt inn av Siljevanilje

tusenvis eller hundrevis..

...tusenvis... flere kilo med karbohydrater med andre ord.

Gammel 19-07-06, 09:37   #27
Siljevanilje
Seniormedlem

Siljevanilje sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 40
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

også kommer jeg med mine usle 15-20 karbisser..

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-07-06, 11:32   #28
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 49
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille

De fleste som spiser etter ernæringsrådets "regler" får vel i seg et sted mellom 300 og 400 gram pr dag ville jeg tro.

Det vil si nesten 110 kg i året!
Og det er de som spiser etter rådets anbefalinger, "alle" vet at folk i dag spiser mer sukker og karber enn det "anbefalte" behovet.

Gammel 19-07-06, 21:33   #29
mcfrogner
Ubekreftet Medlem

Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
mcfrogner er ny på veien

Jeg tror jeg skal gå over til en mer balansert diett selv. Delvis fordi vektnedgangen nå har stagnert og delvis fordi jeg har lyst på en mer "fresh" diett, og ha større muligheter når jeg ikke er hjemme. Jeg kommer til å slutte å telle gram, karbohydrater, osv., fordi jeg føler at det blir litt manisk.

Hva tror dere om å karbe opp litt nå et par dager? Er det OK for å få i gang forbrenningen igjen?

Gammel 19-07-06, 22:01   #30
jankph
Seniormedlem

jankph sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 61
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Selv følger jeg delvis 'Natural Hormonal Enhancement' av Rob Faigin. Her følges strikt lavkarbo, men med to oppkarbingskvelder i uken, f.eks. dag 3 og dag 7, og det bør i alle fall gå minst to hele dager på lavkarbo mellom karbekveldene. Her kan du i utgangspunktet spise tilnærmet ubegrenset mengde SUNNE karber som siste kveldsmåltid, f.eks. grovt brød, ris, pasta, eller du kan skeie ut med søtsaker og godis. Meg passer dette utmerket, fordi jeg noen kvelder har lyst på noe godt, kanskje en øl eller to, eller jeg er ute på reise og har ikke alltid tilgang til lavkarbomat, men husk, måltidet skal være nesten bare karber, minst mulig fett og proteiner, ikke mer en 10-20g av det. Om dette passer for deg vet jeg ikke, men jeg har har bare gode erfaringer. NB, det har ikke økt min vektnedgang, men jeg bruker den mest fordi jeg trener en del og føler at detgår bedre med ihvertfall noen karber innabords, og fordi jeg går tilbake til lavkarbo dagen etter skjer det heller ingen fettlagring av de ekstra karbene

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 19-07-06, 22:19   #31
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mcfrogner

Jeg tror jeg skal gå over til en mer balansert diett selv. Delvis fordi vektnedgangen nå har stagnert og delvis fordi jeg har lyst på en mer "fresh" diett, og ha større muligheter når jeg ikke er hjemme. Jeg kommer til å slutte å telle gram, karbohydrater, osv., fordi jeg føler at det blir litt manisk.

Hva tror dere om å karbe opp litt nå et par dager? Er det OK for å få i gang forbrenningen igjen?

Du SKAL spise balansert på Atkins. Det er hva du gjør det til. Som jeg har sagt tidligere så tror jeg du ligger for lavt i karber og at du vil ha stor nytte av å øke. Men det lønner seg å øke forsiktig. Litt om gangen. Å karbe opp har av en eller annen grunn ikke funket særlig for de på ren Atkins. Men det er jo mulig det funker for deg. Lurer på om det kanskje kunne passe for deg med EAT eller evt. Faigin's opplegg. Begge bruker jo oppkarbing/spisedag. Men jeg ville ha forsøkt iallefall en oppkarbing før jeg bestemte meg da. Funker den kan du jo vurdere videre.

Cluet er at du skal finne noe som passer akkurat DEG !

Gammel 19-07-06, 22:33   #32
jankph
Seniormedlem

jankph sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 61
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Nei, jeg tror heller ikke at ren karbing i en dag eller to ikke hjelper det grann på Atkins. I verste fall skifter kroppen tilbake til sukkerforbrenning i stedet for fettforbrenning, og man er tilbake på start. Hensikten med NHE eller disse karbekveldene er å ikke sulte kroppen helt for karber men samtidig opprettholde ketosen. Men som Nille sier, prøv EN gang først og se hva som skjer.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 19-07-06, 22:42   #33
mcfrogner
Ubekreftet Medlem

Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
mcfrogner er ny på veien

Jeg skal ikke ha noen drastisk oppkarbing, men jeg kommer nok til å kose meg litt denne uken. Jeg var nettopp på butikken, og dette må være den mest forsiktige utskeielsen noen gang Resultatet ble: Fiberrik m/solsikkekjerner, smøreost (0 % karb), grov leverpostei (6 % karb), 86 % sjokolade, lett-is fra Hennig-Olsen.

Jeg kommer nok til å ende opp med noe à la Lindberg tenker jeg

Det er jo veldig bra å ha dette forumet og alle dere mer erfarne å støtte seg til, kjenner meg tryggere på at jeg ikke kommer til å gå tilbake til gamle synder nettopp pga. dere

Sist redigert av mcfrogner : 19-07-06 kl 23:13.
mcfrogner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 00:00   #34
kjøttklumpen
Medlem

Medlem siden: Feb 2006
Alder: 41
kjøttklumpen er ny på veien

Dette er fra den artikkelen på iform:

"I millioner av år var vi samlere og jegere. Vi eksisterte på korn, grønnsaker, frukt, bær og et og annet dyreslakt. Kostholdet bestod av over 70 prosent naturlige, fullverdige, av glykemiske og mineralrike karbohydrater. Men etter hvert som den sosiale evolusjonen tok over for den biologiske evolusjonen (det desperate behovet for å være slank - med en gang!), har mange av oss byttet ut den naturlige matkjeden med lettvinte løsninger, et kosthold som gir oss det vi ønsker i dag, og som betaler seg gjennom morgendagens helse... og morgendagens fysikk. Det jeg refererer til her, er høy-protein/lav-karb dietten."

I alle dager? Kommer dem med reinspikka løgn eller er dette sant? Vet at homo sapiens ikke har levd i millioner av år i alle fall

Spiste mennesket korn for mer enn 20'000 år siden? Jævla kipt å knaske tørre korn er det ikke? Kankke tenke med at dem lagde baguetter og frokostblandinger hehe

kjøttklumpen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 00:13   #35
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av kjøttklumpen, her.

Dette er fra den artikkelen på iform:

"I millioner av år var vi samlere og jegere. Vi eksisterte på korn, grønnsaker, frukt, bær og et og annet dyreslakt. Kostholdet bestod av over 70 prosent naturlige, fullverdige, av glykemiske og mineralrike karbohydrater. Men etter hvert som den sosiale evolusjonen tok over for den biologiske evolusjonen (det desperate behovet for å være slank - med en gang!), har mange av oss byttet ut den naturlige matkjeden med lettvinte løsninger, et kosthold som gir oss det vi ønsker i dag, og som betaler seg gjennom morgendagens helse... og morgendagens fysikk. Det jeg refererer til her, er høy-protein/lav-karb dietten."

I alle dager? Kommer dem med reinspikka løgn eller er dette sant? Vet at homo sapiens ikke har levd i millioner av år i alle fall

Spiste mennesket korn for mer enn 20'000 år siden? Jævla kipt å knaske tørre korn er det ikke? Kankke tenke med at dem lagde baguetter og frokostblandinger hehe

Vet ikke hvor de har infoen fra, men riktig er det vel knapt nok. De har tydeligvis ikke fått med seg steinalderen i historietimen, og iallefall har de ikke skjønt hva lavkarbo er. Er det noen som spiser ren mat og grønnsaker er det jo oss ! Våre forfedre spiste lavkarbo de. Nettopp fordi ris, pasta, poteter, raffinert sukker, hvitt mel, stivelse, transfett og e- stoffer fantes på den tiden. Kanskje det et trykkfeil eller dårlig utrykksmåte. De spiste iallefall ikke 70% karbohydrater !!

Skuffende fra bladet, siden de faktisk har skrevet positivt om lavkarbo tidligere !

Gammel 17-01-07, 14:39   #36
Begod
Seniormedlem

Begod sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 57
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av fersking, her.

Jeg kjenner ikke Muscle media, kun iform. Er det en utgiver som ikke er til å stole på?

Før i tiden så var det TN som ga ut det bladet, men de syntes det var for useriøst, så de kuttet det ut. Jeg har mange MM og det morsomme er at de motsier seg selv hele tiden. Jeg har et inntrykk av at det er mer eller mindre profilerte byggere som skriver sin versjon av "sanheten" om kosthold og trening. Artiklen er forøvrig full av fakta feil. Nesten alle de negative tingene som står om lavkarbodietter er ting som man normalt vil forsvinne i løpet av de første 14 dagene på dietten.

Uansett så bør du gjøre det som passer for deg.

Gammel 18-01-07, 20:11   #37
shady
Medlem

Medlem siden: Sep 2006
shady er på en erverdig vei

Atkins vedlikehold er for meg en veldig balansert diett, men det høres ut som om Lindberg kan være tingen for deg.

Men den artikkelen ville jeg ikke umiddelbart tatt for god fisk...Jeg har spist 20 g karber daglig i et halvt år nå, og er verken trøtt eller energiløs. Men, men - det fins jo mye motstridende forskning ute og går, så det får være opp til hver enkelt hva man vil tro på. Jeg vil likevel anbefale Atkinsbøkene, om du ikke alt har lest dem.

shady er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for tiden gravid med kostkontrollert svangerskapsdiabetes Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
99-tråden!!!!!!! nalana Livets lyse side 5 22-12-04 16:33

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:20.