Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Lavkarbo og bipolar lidelse

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 29-06-11, 19:06   #26
kjerstiva
Medlem

kjerstiva sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Bodø
Alder: 45
kjerstiva er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og bipolar lidelse

Hei

Jeg er ikke bipolar, men har tendenser mot depressjon. Jeg ble meget deprimert i starten av dette kostholdet, men dette bedret seg dramatisk da jeg økte bittelitt på karbohydratene. Føler meg faktisk BEDRE psykisk nå, enn før. MEN det avhenger av at jeg holder meg over 30g karbo. Ligger nå mellom 30 og 50 g om dagen, og fungerer utmerket. Lykke til :-)

kjerstiva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: under 50 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 13:00   #27
taraquin
Medlem

Medlem siden: May 2011
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Alle er forskjellige og det finnes ingen fasit for alle, men alle bør prøve forskjellige ting og finne ut hva de trives best med. For min del trives jeg godt med å kutte en god del på karbene og øke fettinntaket, spesielt i form av smør, olivenolje og linfrø\hampolje.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 20:12   #28
Pruttilutt
Seniormedlem

Pruttilutt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Alder: 37
Pruttilutt har en fantastisk aura rundt segPruttilutt har en fantastisk aura rundt seg

Hva har dette med bipolar lidelse å gjøre?

Pruttilutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Streng ketogen livsstil Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 20:30   #29
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Hei. Jeg fant nettop dette og syntes det passet inn i tema: Ved bipolar lidelse opplevde pasienter i en studie opptil 50 prosent bedring av sine symptomer ved tilførsel av sink, vitamin B1, B2 og C ved siden av sine vanlige medikamenter.http://www.dobbeldiagnose.no/index.p...kiske_lidelser

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 20:38   #30
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Dere som er interessert i sammenhengen mellom mat og psykiske lidelser burde lese disse bloggene (av samme dame)
http://evolutionarypsychiatry.blogspot.com/
http://www.psychologytoday.com/blog/...ary-psychiatry

Hun er virkelig interessert i og følger med den nyeste forskningen på området. Hun er heller ikke verken pro-medikamenter, eller anti-medikamenter... men er åpen på at noen ganger trengs de, andre ganger gjør de mer skade enn gavn - og at det bør vurderes med hver person og hvert medikament.

Jeg skulle ønske det fantes MANGE leger med denne innstillingen.

Gammel 05-08-11, 21:00   #31
Pruttilutt
Seniormedlem

Pruttilutt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Alder: 37
Pruttilutt har en fantastisk aura rundt segPruttilutt har en fantastisk aura rundt seg

Jeg får unnskylde mitt forrige innlegg. Trodde øverste tråd var trådstarter og så ikke sammenhengen

Pruttilutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Streng ketogen livsstil Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 22:01   #32
JenJen
Seniormedlem

JenJen sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Alder: 40
JenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressurs

Tror kanskje det er greit å minne om at bipolar lidelse ikke bare er nedturer og depresjon Oppturene kan også påvirkes av kosthold så det er greit å holde et øye med det også, selv om det er himmelsk herlig når det setter i gang.
Mange får mindre behov for søvn på lavkarbo, mens mangel på søvn er en trigger for mange bipolare. Mindre sult gjør at man ikke trenger å spise så ofte som før og da er det ikke så lett å merke at man har jobbet med noe 21 timer i strekk og at noe er på ville veier. God selvfølelse fordi man går ned i vekt og gjør noe bra for kroppen er selvsagt, den må vi ta vare på. Problemet her er at bipolare kan se en evt. opptur som bare "godt humør" inntil det er for sent og man har brukt alle sparepengene og all energien og godvilje hos venner og familie og arbeidsgiver, og det ligger 14 uferdige prosjekter og venter mens hverdagen henter oss inn og vi ikke skjønner bæret av hva som har skjedd. (Der igjen har man en perfekt grobunn for depresjon, og sånn går no dagene..)
Sier ikke at det nødvendigvis er sånn hos alle, men at det kan være noe å ha i bakhodet om man har/er bipolar.

Rest if you must, but don't you quit.

JenJen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lytter til kroppen Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 22:34   #33
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

http://www.matoghelse.no/helse/2004/...n-bli-bra.aspx

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Bipolar Lidelse littlemee Fysisk og mental helse 2 07-10-09 12:26
Kreativ bipolar lidelse Skorpia Generell diskusjon 6 10-03-08 01:21

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:33.