Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvorfor karbohydrater i det hele tatt?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 31-07-10, 21:47   #26
Bestemamma
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 64
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Hvorfor karbohydrater i det hele tatt?

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Du skriver "ketodiett"... Mener du ketolyse eller ketogen diett? ...

Jeg følger ingen av dem slavisk...prøver å gjøre min egen vri på dette ved å bruke matvaretabeller og regne meg frem til hvor mye av hva som trengs...

Jeg opplevde at da jeg fikk for lite fett ville ikke følelsene mine la seg vekke... selv ikke med en deilig ny kjæreste.... (knis) Men etter at jeg hadde fått i meg mer fett våknet jenta til liv igjen... Noen som føler seg kallet til å forklare hvorfor det fungerer slik?

Tusen takk for at jeg ble så vel mottatt på forumet, føler allerede at jeg hører hjemme her.......

Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 21:53   #27
Borghild
Seniormedlem

Medlem siden: May 2010
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg føles meg megadårlig av for lite karber. Jeg tenker som så at "motoren" min er gammel og trenger choke i form av sunne karber. Mitt største ubehag av for lite karber er at jeg får tunnellsyn og liksom blir i en boble for meg selv og bare hører/registrerer andre i det fjerne.

He he. Godt vi ikke er like alle sammen, det hadde vært kjedelig.

Gammel 31-07-10, 22:41   #28
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 41
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Jeg følger ingen av dem slavisk...prøver å gjøre min egen vri på dette ved å bruke matvaretabeller og regne meg frem til hvor mye av hva som trengs...

Det var det jeg trodde siden du har skrevet "egendefinert" som kostholdsfilosofi. Jeg bare reagerte at mange hadde svart som at du mente ketolyse. Ketogen diett er bare en samlebetegnelse på en diett hvor man er i ketose. Ketolyse er en av dem.

Jeg opplevde at da jeg fikk for lite fett ville ikke følelsene mine la seg vekke... selv ikke med en deilig ny kjæreste.... (knis) Men etter at jeg hadde fått i meg mer fett våknet jenta til liv igjen... Noen som føler seg kallet til å forklare hvorfor det fungerer slik?

Gjerne. Høykarbo betyr mye blodsukker som også betyr at kroppen må produsere mye insulin. Insulin er et anabolt hormon. Kroppen streber etter hormonell balanse, det vil si en balanse mellom anabole (oppbyggende) hormoner og katabole (nedbrytende) hormoner. Se på det som en vippe med anabole på den ene siden og katabole på den andre siden. Mye insulin betyr at det er mer anabole hormoner. Da må enten produksjonen av katabole hormoner økes, eller produksjonen av de andre anabole hormonene senkes. Kroppen velger den siste. Hva er de andre anabole hormonene? Veksthormon og kjønnshormon (testosteron og østrogen).

Det bør også nevnes at ikke alle kropper klarer å få denne hormonelle balansen, og man får sykdommer som f.eks. PCOS.

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 23:24   #29
Bestemamma
Seniormedlem

Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Tusen takk for svar Aeryth

Men er det riktig at jeg opplevde en økning i libido da jeg inntok mer fett?

Om ikke, må jeg karbe meg opp for å ha skikkelig lysst når vi skal være sammen da? Hjeeelp i så fall......

Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 23:35   #30
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Tusen takk for svar Aeryth

Men er det riktig at jeg opplevde en økning i libido da jeg inntok mer fett?

Om ikke, må jeg karbe meg opp for å ha skikkelig lysst når vi skal være sammen da? Hjeeelp i så fall......

Jeg tror du må lese det jeg skrev en gang til. Det er ikke inntaket av fett som har gjort at libidoen din har økt, men inntaket av karbohydrater. Altså mangelen på det. Så mindre karbohydrater betyr mindre insulin, som betyr mer kjønnshormon. Så fortsett med lavkarbo, du.

Gammel 01-08-10, 00:59   #31
Bestemamma
Seniormedlem

Jeg tror du må lese det jeg skrev en gang til. Det er ikke inntaket av fett som har gjort at libidoen din har økt, men inntaket av karbohydrater. Altså mangelen på det. Så mindre karbohydrater betyr mindre insulin, som betyr mer kjønnshormon. Så fortsett med lavkarbo, du.

Jeg har ei veninne med PCOS så jeg vet godt hva det er...de strever veldig... :-(

Så du mener at jeg bare kan slappe av og vente en ytterligere bedring i "ytelsen" på det spesielle området om en tid? Gleder meg i så fall.....

Jeg har bare holdt på med dette siden mandag i forrige uke...har gått ned 5 kilo allerede. Ja, jeg vet det er for mye, men jeg kunne ikke noe for det. Det skjedde av seg selv på sett og vis............ Jeg skal legge om kostholdet for alltid og holde meg frisk i maaange år til....

Gammel 01-08-10, 05:39   #32
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Jeg har ei veninne med PCOS så jeg vet godt hva det er...de strever veldig... :-(

Så du mener at jeg bare kan slappe av og vente en ytterligere bedring i "ytelsen" på det spesielle området om en tid? Gleder meg i så fall.....

Jeg har bare holdt på med dette siden mandag i forrige uke...har gått ned 5 kilo allerede. Ja, jeg vet det er for mye, men jeg kunne ikke noe for det. Det skjedde av seg selv på sett og vis............ Jeg skal legge om kostholdet for alltid og holde meg frisk i maaange år til....

Om libidoen vil øke enda mer er vanskelig å si. Ikke aner jeg hvor lang tid det normalt tar for å få hormonell balanse heller. Og så må man jo regne med at det er ganske store variasjoner fra person til person.

De første kiloene som forsvinner er vann. Det er vanlig at man mister 1-2-3 kg vann de første dagene. Og hvis du spiser når du er sulten og spiser til du er passelig mett og du føler deg bra, så ville jeg ikke bekymret meg for vektnedgangen din. Jeg ser selv at min vektnedgang går i rykk og napp. Typisk er at jeg går ned 2-3 kg på en uke og så står jeg stille i 3 uker.

Hun vennninna di med PCOS kan godt få tips om lavkarbo hvis hun ikke allerede spiser lavkarbo. Høykarbo er i alle fall ikke noe for henne... Det vil bare gjøre vondt verre. Med lavkarbo har hun en sjanse til å reversere PCOS over tid. Jeg har hørt flere si at de har prøvd å få barn i åresvis, og så blir de gravide etter få måneder med lavkarbo.

Gammel 02-08-10, 17:53   #33
Bestemamma
Seniormedlem

Hei igjen

Nå har jeg gått ned ytterligere 0,8 kg og begynner å bli litt småredd......

Jeg føler at jeg kommer til å bli en pest og en plage for familien min da jeg som nyfrelst lavkarbo er gira på at andre skal hive kneipen og kaste seg over kjøttgrytene like ivrig som jeg......
Dere har muligens vært der alle sammen....

Jeg sier bare Takk, takk og takk igjen til de som fikk meg på ideen.......

Sist redigert av Bestemamma : 02-08-10 kl 18:25.
Gammel 02-08-10, 18:31   #34
Bestemamma
Seniormedlem

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

Kan jeg spise mye majones på lavkarbo? Det er jo godt og det er fett.

Ekte majones inneholder 2,5 karber per 100g og lettmajones mye mer........ Jeg liker majones jeg óg........Men jeg elsker seterrømme....

Gammel 02-08-10, 21:54   #35
TrillTrall
Seniormedlem

TrillTrall sin avatar

Hvor: Trøndelag
Alder: 57
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av trude.lutt, her.

Bruk smør på det meste. Stek i smør. Jeg bruker også ost, fløte og CF. Klarer ikke rømme.... H-melk i kaffe,eller ennå bedre fløte Majones (hjemmelaget) er også godt! Feta og olje i salaten. Se litt på oppskriftene her inne, her er det mye godt!

CF og rømme er det samme da, nøyaktig samme næringsinnhold også. Men CF er behandlet på en måte som gjør at den tåler varmebehandling bedre, tror jeg det var...

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 22:44   #36
Bestemamma
Seniormedlem

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

Da blir det seterrrømme. En boks om dag.

Og Seterrømme har 1,6 karber per 100g. ifølge matvaretabellen.
Men på rømmeboksen står det 2,9g karbohydrat per 100g...

Jeg spiser bare en halv boks jeg...så supplerer jeg med Avocado...elsker avocado.....

Gammel 02-08-10, 23:44   #37
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 58
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Desverre er det det som står på boksen som er riktig ang rømmen!

Majones er helt ok på ketolyse/lavkarbo. Finnes noen som har nesten tilnærmet 0karber. Noen stresser med at det er feil olje etc, men hvor mye majones spiser man liksom!

For de mer avanserte kan man lage majones selv med extra virgin olivenolje etc da!

Gammel 03-08-10, 00:16   #38
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

For de mer avanserte kan man lage majones selv med extra virgin olivenolje etc da!

Ja, det har jeg tenkt å prøve på en gang. Men det er fordi jeg ikke liker smaken av kjøpemajones og har aldri smakt hjemmelaget. Så jeg håper at hjemmelaget er spiselig.

Gammel 03-08-10, 00:20   #39
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Ja, det har jeg tenkt å prøve på en gang. Men det er fordi jeg ikke liker smaken av kjøpemajones og har aldri smakt hjemmelaget. Så jeg håper at hjemmelaget er spiselig.

Vet du, det finnes så mange typer majones og mange smaker helt forskjellig!
Jeg kjøpte Salatmesterns majones på Rema en dag for å lage Hellmann- kylling, og den var jo mye bedre enn Mills sin. Og nå har jo Kavli kommet med flere nye typer, chilli og pepper i hvert fall!
Så jeg gidder rett ogh slett ikke styre med å lage egen majones de gangene jeg trenger en liten dæsj!

Gammel 03-08-10, 00:28   #40
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Vet du, det finnes så mange typer majones og mange smaker helt forskjellig!
Jeg kjøpte Salatmesterns majones på Rema en dag for å lage Hellmann- kylling, og den var jo mye bedre enn Mills sin. Og nå har jo Kavli kommet med flere nye typer, chilli og pepper i hvert fall!
Så jeg gidder rett ogh slett ikke styre med å lage egen majones de gangene jeg trenger en liten dæsj!

Hehe, kan jo kanskje prøve den. Og så har vel strengt tatt smaksløkene mine forandret seg i løpet av alle de årene som har gått siden jeg sist smakte på majones. Men jeg likte verken majones, sennep eller dressing.

Gammel 03-08-10, 00:42   #41
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Hehe, kan jo kanskje prøve den. Og så har vel strengt tatt smaksløkene mine forandret seg i løpet av alle de årene som har gått siden jeg sist smakte på majones. Men jeg likte verken majones, sennep eller dressing.

Sennep er ikke godt og ferdigkjøpte dressinger smaker så og si likt, syntetisk og langt fra godt!
Men med litt prøving finner du nok en mild majones som smaksløkene dine fikser!

Gammel 03-08-10, 12:56   #42
Bestemamma
Seniormedlem

Jeg liker godt majones...blander en hel pakke majones med en stor boks ferdigpillede reker og spiser det på brødskiva.....eh ja, det var det brødet da! Vel, får vel spise majonesrekene mine uten skive fra nå av da...nam, nam

Og 2,5 karber i 100g majones skremmer ikke meg...jeg er uansett langt under 20 per dag.

Jeg har gått ned 1,2 kg fra i går...her går det så det suser...skremmende - men deilig at klærne har begynt å slenge en smule......

Gammel 03-08-10, 14:53   #43
Borghild
Seniormedlem

Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Jeg liker godt majones...blander en hel pakke majones med en stor boks ferdigpillede reker og spiser det på brødskiva.....eh ja, det var det brødet da! Vel, får vel spise majonesrekene mine uten skive fra nå av da...nam, nam

Og 2,5 karber i 100g majones skremmer ikke meg...jeg er uansett langt under 20 per dag.

Jeg har gått ned 1,2 kg fra i går...her går det så det suser...skremmende - men deilig at klærne har begynt å slenge en smule......

Så flott at du koser deg og går ned i vekt samtidig. Dette skulle vi ha gjort for lenge siden.

Gammel 03-08-10, 16:15   #44
Konkelimonke
Seniormedlem

Konkelimonke sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: hordaland
Konkelimonke er ny på veien

Eg fungerer best på under 10 om dagen. Men, no skal det seiast at det var IKKJE slik forrige gong eg gjekk konsekvent på lav-lavkarbo. Då vart eg regelrett deprimert dei dagane eg ikkje åt meir enn 10 karbisar om dagen. Så det måtte eg berre slutta med, og måtte auka på opp mot 20 karbisar. Då var eg mykje betre!

Uansett, trur eg skal forsøkja meg på minimalt med karbisar ei stund framover no... eg føler meg great på minimalt

Jobbar med somarkroppen 2014!!!
Konkelimonke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eigendefinert lavkarbo ved amming! Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 19:23   #45
Bestemamma
Seniormedlem

Opprinnelig lagt inn av Borghild, her.

Så flott at du koser deg og går ned i vekt samtidig. Dette skulle vi ha gjort for lenge siden.

For leeeenge siden, helt fullstendig enig....

Men våre myndigheter har sagt at dette er fy, fy, farlig - og blåøyd som jeg er har jeg trodd på det....

Gammel 03-08-10, 19:38   #46
Borghild
Seniormedlem

For leeeenge siden, helt fullstendig enig....

Men våre myndigheter har sagt at dette er fy, fy, farlig - og blåøyd som jeg er har jeg trodd på det....

Ja, skremmende hvor stor makt de har over oss. Har vel lært at "overmakta" kan det.

Gammel 05-08-10, 14:05   #47
Bestemamma
Seniormedlem

Nå lurer jeg på om vekta mi trenger nye batterier (ny hjerne, om mulig )........eller om jeg snart får mensen. Den er noe uregelmessig...

Jeg økte nemlig 2 kg fra en dag til neste uten at jeg syns jeg tisset noe mindre. Drakk mine tre liter vann og spiste godt nok....
Til i dag har vekten min økt med ytterligere 0,3g....
I morgen kjøper jeg nye batterier til vekta så får vi se om det er det ene eller det andre som er feil...
Buksene er blitt nokså slaskete og en nydelig tunika jeg kjøpte i forrige uke er blitt løs og fin rundt bryst og armer.......
Jeg er i ketose, har det godt og er ikke bekymret.
Er bare litt irritert på meg selv som ikke skiftet batterier tidligere. Har jo ikke skiftet batterier på stakkaren siden den var ny for mange år siden. Og ikke har den blitt brukt så flittig før heller.... en gang om dagen veier jeg meg for å fylle inn i skjemaet som viser både hva jeg har spist og vektreduksjon/økning........

Gammel 17-08-10, 22:16   #48
Bestemamma
Seniormedlem

Joda det var mensen som kom...ÅÅÅÅ jeg hater tante rød...ødelegger for så mye

Men nå har jeg mistet de 3 kiloene jeg gikk opp + 1 til...så nå går det rette veien igjen...
Føler meg helt topp og trimmer så smått opp muskler i buk og bekken... Skal begynne å gå tur med bikkjene igjen ...så nå blir det orden på sakene....

Svar

Emneord
0 karbohydrater?

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Å ikke tåle alkohol i det hele tatt på lavkarbo! opelmay Generell diskusjon 2 07-03-10 12:08
Dette er ikke bra i hele tatt, du kommer til å dø 4me Ketolysekuren 20 02-08-09 22:47
Går ikke ned i det hele tatt! Tigress Ketolysekuren 18 22-07-09 00:43
Skal vi ikke tenke GI i det hele tatt? elian Ketolysekuren 4 28-01-09 00:07
Går ikke ned i det hele tatt ... nassi Lavkarbo generelt 5 19-04-07 10:48

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:45.