Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Får hjernen nok energi på lavkarbo ?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 02-10-08, 08:00   #1
Ullabulla
Medlem

Ullabulla sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bærum
Ullabulla er ny på veien

Får hjernen nok energi på lavkarbo ?

Inn imellom føler jeg at hjernen min ikke fungerer så bra - husker dårlig - litt sliten i hodet.
Jeg lurer iblant på om hjernen får tilførsel nok på en diet med lite karbo - den trenger vel noen karbo for å fungere - eller hva ?
Noen som har lignende erfaring?

Ullabulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 08:03   #2
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Får hjernen nok energi på lavkarbo ?

du spiser jo noen karber på lavkarbo..
Og hjernen din er mer avhengig av fettsyrer for å fungere enn av karbo
Pøs på med noe omegaer og sånn og for all del, pass på å spise de karbene du skal

Gammel 02-10-08, 08:20   #3
energibunten
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2007
Alder: 54
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

normalt trenger hjernen ca 20% av totalt energibehov i kroppen. Om du spiser 2000kCal betyr dette 400kcal eller nesten 100g blodsukker.
Men hjernen kan gå på alt fra 20-100% blodsukker og resterende fra fettsyrer, dvs at i ketose er behovet faktisk nede i bare 20g karbo. Nå er det et par funksjoner til i kroppen som må gå på blodsukker så det samlede behovet er kanskje 30-40g.
Kroppen kan også omsette protein til blodsukker slik at det går helt fint å ikke spise et gram karbo og likevel tenke klart da kroppen lager blodsukker selv.

Lavkarbo kan forårsake endringer i energinivå og hormonbalanser, noen får mer energi raskt, noen bruker tid på en omlegging.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 08:34   #4
Antoinette6
Seniormedlem

Antoinette6 sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 65
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Det er faktisk forsket på, og konkludert med, at hjernen har det bedre med proteiner som er 'omsatt' til glykogen, - hevder Dr. Atkins i sin bok.

Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 09:10   #5
nøtta
Seniormedlem

nøtta sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Alder: 38
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

men dette med 30-40 g khd er bra for hjernen har jeg ikke hørt før, så oss som e studenter burde ligge høyere ?

mulig jeg mistolket deg litt nå ... ikke meninge

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gir lavkarbo mer energi? lily Spørsmål og svar 7 09-09-08 21:29
Hvor mange karber trenger hjernen når man ikke er i ketose? Sugarpill Spørsmål og svar 5 19-08-07 19:54

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:06.