Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kan jeg spise fisk hver dag?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 06-11-10, 01:24   #26
ada-emilie
Sperret

Medlem siden: Mar 2010
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kan jeg spise fisk hver dag?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Men arakidonsyre påståes det her http://www.alternativ.no/art/?id=168 finnes i egg og fisk også, Frøy.

Forresten. Det står syren dannes av linolsyren som finnes i disse matvarene. Beklager. Jeg skal se litt mer på det.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-11-10, 11:43   #27
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Jeg sier ikke at det ikke finnes andre steder enn i rødt kjøtt, bare refererte til hva Lindberg sier Jeg gir meg ikke ut for å være noen autoritet på fettsyrer, det er et temmelig komplisert felt ...

Interessant artikkel, forresten, der står det også om noe jeg så ble diskutert i en annen tråd angående cellemembraner:

Sitat:

-Ved mangel vil flerumettede fettsyrer øke insulinfølsomheten til cellene, slik at bukspyttkjertelen behøver å lage mindre insulin etter inntak av karbohydrater (sukker). Det er ikke gunstig med et ubegrenset inntak av flerumettede fettsyrer fordi det kan destabilisere cellemembranene, som også består av mettede fettsyrer og kolesterol. Hvis man over tid lever på høyfettkosthold, blir cellene insulinresistente, hvilket er gunstig for å sikre at glukose forbeholdes de vev som må ha sukker, slik som deler av hjernen og nervevev, blodceller, livmor, nyreceller.

Sist redigert av Huldr : 06-11-10 kl 11:58.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 00:43   #28
ada-emilie
Sperret

ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Det var ikke ment som kritikk heller. Tenkte vi sammen kunne forske på dette for alles kunnskaps skyld.

Gammel 07-11-10, 00:54   #29
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Det var ikke ment som kritikk heller. Tenkte vi sammen kunne forske på dette for alles kunnskaps skyld.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 01:51   #30
ada-emilie
Sperret

Hva er årsaken til at du ikke tåler kjøtt og melk? Er det høykarbo- kosthold?
Hvorfor skal du kutte ut kjøtt når du tåler det så lenge du spiser grønnsaker til? Det er jo perfekt kombinasjon det! Om du tåler det sammen med grønnsaker hvordan kan du tro du ikke tåler det? Eller er det bare magen og ikke huden som tåler kjøtt? Har du fått konstantert disse fakta hos lege og funnet årsaken?

Grunnen til at jeg spør er at jeg tror mange får intoleranser og allergier av dårlig kosthold over tid og at dette blir borte om de er flinke til å spise ren bra lavkarbomat og ikke belaster kroppen med usunne ting som røyk, alkohol, sukker, og tilsetningsstoffer som ikke er bra for kroppen.Hvordan skal den få energi og tid til å reparere og fornye seg så lenge man belaster den?

Gammel 07-11-10, 13:58   #31
monicah82
Juniormedlem

Medlem siden: Sep 2009
monicah82 er på en erverdig vei

Jeg merker at magen liker bedre proteiner til grønnsakene. Da slipper jeg rumling og luftsmerter. Men jeg får betennelse i huden hvis jeg spiser kjøtt og melkeprodukter. Jeg har ikke gått til legen med dette for det er jo "bare" rosacea og det eneste som hjelper er å unngå triggerene. Jeg har lest på rosacea forum at kjøtt er en ganske vanlig trigger. Jeg hadde mistanke om kjøtt en god stund men det var for to måneder siden jeg testet det skikkelig og fant ut at kjøtt kan jeg ikke spise.

Jeg har spist veldig sunt i mange år. Var vegetarianer i 8 år og har aldri røykt. Jeg drikker sjeldent alkohol og spiser aldri snop eller potetgull. Jeg har alltid laget maten min fra begynnelsen av i mange år med grønnsaker og rent kjøtt/fisk. Aldri posemat eller annet som inneholder tilsetningsstoffer. Jeg tror jeg fikk rosacea da jeg var 24 år. Da fikk jeg betennelser på begge kinnene i ansiktet og det så helt forferdelig ut. Den gangen begynte jeg å lese om alkalisk kosthold og tenkte at jeg drakk for mye kaffi eller noe. I "panikk" gikk jeg rett tilbake til vegetarkosthold og da gikk det sakte men sikkert vekk. Jeg har prøvet meg litt frem og tilbake med kostholdet i 4 år og er ganske sikker på hva jeg ikke bør få i meg. Når det gjelder melkeprodukter så tåler jeg smør, biola og kefir. Hvis jeg spiser ost eller andre melkeprodukter en sjelden gang så går det fint. Spiser jeg det hver dag så merker jeg at hele huden forandrer seg i ansiktet og det begynner å prikke i kinnene. På kort tid får jeg byller langt inne i huden som er fyllt med betennelsesvæske og blod. På utsiden ser det ut som vanlige kviser. Her er et bilde som jeg postet inne på acne.org i 2008 som viser godt fremgangen jeg fikk på kort tid etter å kutte ut kjøtt og melkeprodukter.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg skin.jpg (96,2 KB, 15 visninger)

Sist redigert av monicah82 : 07-11-10 kl 14:30.
monicah82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo <3 Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 19:18   #32
Chantelle
Medlem

Chantelle sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Hva er årsaken til at du ikke tåler kjøtt og melk? Er det høykarbo- kosthold?
Hvorfor skal du kutte ut kjøtt når du tåler det så lenge du spiser grønnsaker til? Det er jo perfekt kombinasjon det! Om du tåler det sammen med grønnsaker hvordan kan du tro du ikke tåler det? Eller er det bare magen og ikke huden som tåler kjøtt? Har du fått konstantert disse fakta hos lege og funnet årsaken?

Grunnen til at jeg spør er at jeg tror mange får intoleranser og allergier av dårlig kosthold over tid og at dette blir borte om de er flinke til å spise ren bra lavkarbomat og ikke belaster kroppen med usunne ting som røyk, alkohol, sukker, og tilsetningsstoffer som ikke er bra for kroppen.Hvordan skal den få energi og tid til å reparere og fornye seg så lenge man belaster den?

Så enkelt er det ikke! er ikke bare å spise og leve kjernesunt så vil det bli borte! Jeg lever og spiser ganske ekstremt sunt, ingen tilsetninger, røyk eller alko. huplagene er ikke borte nei. så det er ikke min erfaring så langt! det vil hjelpe og lindre kanskje...
Derimot tror jeg på raw food kan gjøre mer for helsen enn vanlig lavkarbo-mat. ihvertfall for en periode til man blitt betydelig bedre. Så kan man innføre kjøtt etterhvert å se om man tåler det.
Jeg blir også dårlig av kjøtt, og det er ingen bedring etter 2,5 år med lavkarbo-mat.
Helsen min har ikke bedret seg stort på lavkarbo-mat! faktisk har jeg blitt FETERE(særlig rundt midjen) og energi-nivå er uforandret.

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 12:49   #33
monicah82
Juniormedlem

Jeg har også merket at råkost hjelper. Men jeg foretrekker lavkarbo. Jeg la også på meg i begynnelsen, men det ble bedre da jeg begynte å spise litt mindre mengde av maten.

Jeg tåler nok ikke kylling heller. Jeg skal vente litt og heller teste med kyllingfilet. Det jeg har spist nå er kyllinglår med krydret skinn.

Gammel 08-11-10, 13:13   #34
TrillTrall
Seniormedlem

TrillTrall sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 57
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av monicah82, her.

Jeg tåler nok ikke kylling heller. Jeg skal vente litt og heller teste med kyllingfilet. Det jeg har spist nå er kyllinglår med krydret skinn.

Det kan jo like gjerne være krydderet eller et tilsetningsstoff i krydderet du ikke tåler, som selve kyllingen. Kan være mye rart der.

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 13:27   #35
monicah82
Juniormedlem

Ja, jeg tenkte på det da jeg kjøpte pakken. Burde nok kjøpt kyllingfilet heller. Må bare vente til huden er fin igjen og teste på nytt.

Gammel 08-11-10, 13:43   #36
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av aktivjente, her.

Greit med kylling, men dersom du ikke kjøper økologisk produsert kylling inneholder de massevis av hormoner. Ikke å anbefale mer enn en gang i uka.

Det tror jeg ikke. Det er forbudt ved lov å bruke hormoner i dyreavl i Norge.

Henviser til en mail jeg fikk fra Prior da jeg begynte å spise kjøtt igjen etter mange år som vegetarianer, og var spesielt bekymret for det med hormonene:

Sitat:

Hei!

Vi takker for henvendelsen.

Kyllingene fôres ikke med hormoner. Det er forbudt i Norge.

Ellers så gikk det kanskje opp et lys for meg mens jeg leste her. Jeg tåler heller ikke meieriprodukter veldig godt, både på grunn av hvordan magen reagerer, og fordi det er en "partystopper" for meg. Etter jeg begynte med diamedisin (metformin) så tåler magen min både litt moden ost og rømme/cf. Men jeg har fått en sjelden gang sånne hudproblemer du beskriver, kanksje ikke så ille dog, men det er som om huden bare på kort tid blir prikkete, klumpete/ser kviseaktig ut og begynner å svi og klø og sprekke opp litt. Det kan forsvinne over natta.
Nå har jeg vært forkjøla, og ville unna meg ost (jeg er ostoman ), og nå har det kommet tilbake. Men med litt aloe vera og jojoba-olje, og et døgn senere ser det fint ut. Og nå slår det meg at dette stort sett skjer hver gang jeg har vært hos foreldrene mine, og jeg her skyldt på klimaforskjellene, men jeg spiser alltid ost når jeg er der, noe jeg gjør sjelden ellers. Og det er ikke snakk om lite ost heller .
Ikke meninga å kuppe tråden din, men jeg lurer altså på å om det ikke gikk opp et lite lys her. Og jeg som elsker ost, da .

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 14:36   #37
monicah82
Juniormedlem

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ikke meninga å kuppe tråden din, men jeg lurer altså på å om det ikke gikk opp et lite lys her. Og jeg som elsker ost, da .

Det gjør ingenting! Bare spennende å lese hva vi finner ut, hehe! Du er heldig som blir kvitt utslettet på så kort tid. Jeg trenger litt mer dager før det forsvinner.

Gammel 09-11-10, 14:53   #38
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av monicah82, her.

Det gjør ingenting! Bare spennende å lese hva vi finner ut, hehe! Du er heldig som blir kvitt utslettet på så kort tid. Jeg trenger litt mer dager før det forsvinner.

Ja, om det er dét det er ... Har aldri vært sånn før de siste par årene tror jeg, men så hadde jeg vel et mer "normalt" forhold til ost før jeg ikke tålte det, og rett og slett trøkker det i meg de får gangene jeg tillater meg det ... .

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 15:43   #39
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Ja, så lenge den er fanget i Barentshavet, og ikke i Norsjøen (...leste jeg nettopp i siste utgave av VOF).

-

Enn om den er fanga i vika i en liten bygd i nordnorge?

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 13:32   #40
Kula
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2006
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Enn om den er fanga i vika i en liten bygd i nordnorge?

Jeg ville tatt sjansen :-)

-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Om du måtte spise det samme hver dag ... sæterjenta Ketolysekuren 50 04-11-10 10:33
Må jeg spise fisk? kei29 Spørsmål og svar 14 01-02-10 14:05
Egg hver dag? Chumpsy Ketolysekuren 20 11-11-09 10:32
Når det gjelder å spise fisk, hver dag Megvel Spørsmål og svar 4 01-03-08 23:19
Hvilken måte er sunnest å spise fisk på? Aadna Spørsmål og svar 8 16-09-06 22:10

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:10.