| Søk i lavkarbosidene: |
Tilpasset søk
|
|
|||||||
| Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan. Er du ny? Spør og les her først! |
| Del denne siden: |
![]() |
|
|
Trådverktøy |
|
|
#1 |
|
Nytt Medlem
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: England
![]() |
Hvordan slutte med småspising?Hei hei, helt nytt medlem her! |
|
|
Min kostholdsfilosofi: vet ikke
|
|
|
#2 |
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 45
![]() |
Sv: Hvordan slutte med småspising?Jeg har vært akkurat sånn i stort sett hele livet mitt... Et evig mas med leting i skuffer og skap for å finne noe å småspise på.
Min kostholdsfilosofi: Ketolyse
|
|
|
#3 |
|
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan slutte med småspising?Enig med Fofa, når man er mett, så er det ikke noe særlig behov for småspising.
Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 49
![]() ![]() |
Sv: Hvordan slutte med småspising?Hos meg har småspisetrangen ikke mirakuløst gitt seg på lavkarbo hverken i eller ute av ketose. Men jeg trøster meg med at så lenge jeg småspiser mat som er lovlig så er det ikke så ille. Og jeg merker at jeg småspiser mindre mesteparten av tiden, selv om jeg ikke har sluttet med det. |
|
|
Min kostholdsfilosofi: Xtravaganza/generel lavkarbo
|
|
|
#5 |
|
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Sv: Hvordan slutte med småspising?Hei, |
|
|
Min kostholdsfilosofi: ketolyse
|
|
|
#6 |
|
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Askim
Alder: 60
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan slutte med småspising?Jeg har slitt mye med dette selv, og kjenner fortsatt på det selv om jeg mer eller mindre har vært i ketose i flere år, noe som var verktøyet jeg trengte for å bryte mønsteret. |
|
|
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Medlem siden: Jul 2010
![]() |
Sv: Hvordan slutte med småspising?Jeg skjønner godt hva du mener. Det har tatt meg 3 mnd å komme meg ut av småspisingen, og store utskeielser med mat og snop. Jeg har fortsatt dager da jeg "sprekker" litt men tar meg fort inn igjen. |
|
|
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
|
|
|
#8 |
|
Sperret
![]() ![]() |
Sv: Hvordan slutte med småspising?Føler du for å (små) spise mer om du har spist et stort måltig også? Kan det i så tilfelle være at du egentlig søker trøst og har behov for å gråte en skvett eller er sliten og trenger energipåfyll som skulle vært i form av hvile, ikke mat? Eller kan det hende du i virkeligheten er tørst? |
|
|
Min kostholdsfilosofi: egenkomponert
|
|
|
#9 |
|
Sperret
![]() ![]() |
Sv: Hvordan slutte med småspising?Du har ikke skrevet hvilken matplan du følger. Mange blir kvitt søthungeren ved å spise nok fett(ketolyse, atkins, skaldemann) og unngå karbohydrater. Om kroppen er vant til å få energi fra karbohydrater er det det den vil søke. Den vil søke det om du er undervektig og når du sulter deg også for å få raskt sukker til blodet.Så knepet er å vende den av med det og gi den fett nok istedet som energikilde. Da får du jevnt blodsukker og behovet skal bli mindre. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Jeg kan og jeg vil!
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Sv: Hvordan slutte med småspising?
Det mentale sitter godt i, det vet jeg allt om. Vaner må brytes. Endringer må til. Finne alternative måter å kose seg på |
|
|
Min kostholdsfilosofi: 1
|
|
|
#11 |
|
Seniormedlem
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 40
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan slutte med småspising?En veldig enkel og praktisk løsning som alltid fungerer for meg når jeg har sprukket og blir fysen/søtsugen er rett og slett å spise en god kladd kaldt meierismør. Fullstendig lovlig uansett hvilken filosofi du følger, og jeg skal love deg lysten på potetgull eller sjokolade forsvinner rimelig brått, i allefall for meg. |
|
|
Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose
|
|
|
#12 |
|
Sperret
![]() ![]() |
He he, kanskje da man skal ta den der skjeen med tran? |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Seniormedlem
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 40
![]() ![]() ![]() ![]() |
Hahaha, joa, men nå liker jeg faktisk smaken av smør såpass godt at jeg ikke har noe i mot å ete en kladd nå og da. Tenkte ikke på å gjøre seg selv kvalm, men heller det at hjernen belønner kroppen for fet mat på samme måte som søt mat. En ren porsjon fett vil være som metadon for en heroinmisbruker. |
|
|
Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose
|
|
|
#14 |
|
Medlem
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Oslo
Alder: 49
![]() |
Smart!! |
|
|
Min kostholdsfilosofi: LCHF
|
|
|
#15 |
|
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Som om å lese om meg selv! Jeg tror høykarbo livet STARTET vanen - sammen med at jeg er en noe følsom person hehe... Jeg småspiser også - mer når jeg er stresset og matlei. Heldigvis småspiser jeg KUN lavkarbo-godt så det gjør ingenting for blodsukker og ketose-tilstanden. Jeg er derimot klar over det - og det er interessant å se at jeg fremdeles småspiser - også når jeg er METT. Tror jeg må begynne å kjenne igjen og bli kjent med metthetsfølelsen, og som Gerd sier bryte mønsteret. Det kan kanskje være ved at jeg først blir bevisst på de situasjonene der jeg går i skapet for å lete opp en atkins-sjokolade - og der og da tenke - nå kan jeg velge å IKKE spise den, eller spise mat istedet. Mange nok slike bevisste situasjoner vet jeg av erfaring vil gjøre at jeg etterhvert velger å IKKE småspise (har prøvd det på andre ting tidligere). |
|
|
Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/
|
|
|
#16 |
|
Sperret
![]() ![]() |
Sv: Hvordan slutte med småspising?Jeg vet ikke om dette er et godt råd siden jeg er så strengt disiplinert, men når jeg skulle finne på å spørre meg om jeg skulle kjøpe en atkinsbar så tenker jeg på konsekvensene. Konsekvensene er at jeg da ikke kan spise like mye god og mer tilfredstillende mat. (Jeg skriver ned alt jeg spiser hver dag og regner kalorier). Jeg spør meg selv også da hva jeg foretrekker: ost eller atkinsbar. Da blir det ost. Nå har dette skjedd noen ganger så jeg har sluttet å spørre etter atkinsbar |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Sv: Hvordan slutte med småspising?Når jeg får sånn "titte i skapet tusen ganger bare for å se om det har kommet noe nytt der siden jeg tittet sist for 20 sekunder siden" så kjeder jeg meg har jeg funnet ut. Når jeg kjeder meg vil jeg spise. Nå er jeg i den situasjonen at for tiden så har knapt mat mat hjemme så jeg finner jo ingenting, hehe. |
|
|
Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that
|
|
|
#18 |
|
Seniormedlem
Hvor: Nord-Trøndelag.
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan slutte med småspising?Jeg småspiste trøste spiste før jeg også,jeg var veldig overvektig når jeg bestemte meg for at nå var det slutt.jeg sluttet å røyke,meldte meg på Ingers Rugbrød kurs å begynte å trene.Gikk ned over 40 kilo.Har klart å holde meg i 6 år på den nye vekta nå.Bortsett fra ca 8 kilo som har kommet på over tid.Jeg løper mye,men grunnen til at noen kilo kom på er netopp småspising.Derfor bestemte jeg meg for å prøve lavkarbo og da klarte jeg å slutte å småspise,sukkerbehovet forsvant,jeg er sjokoman og har ikke hatt lyst på sjokolade nå etter jeg begynte på lavkarbo |
|
|
Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :)
|
|
|
#19 |
|
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men de barna som vokser opp nå, kommer til å få kjempeproblemer med å "kunne" kjede seg. Det skal skje noe hele tiden og hvis det ikke skjer noe, så må de aktiviseres... Ser det litt på dattereren min
Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold
|
|
|
#20 |
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 41
![]() ![]() |
Sv: Hvordan slutte med småspising?Jeg kaller det "puttetrangen" og er et innbygd fysebehov hos meg også, noe jeg har lært meg selv fra jeg var ganske ung. Kos = mat og når jeg skal kose meg (se en film, kino, venner på besøk, kafé) har jeg et stort behov å ha noe. Det kan nesten være hva som helst, bare noe å tygge på. På høykarbo brukte jeg å spise myyyye tyggis, det hjalp mot småspisingen, men gjorde at jeg fikk voldsomme magesmerter etterhvert og tåler kunstig søtningsmiddel særdeles dårlig nå. Så på lavkarbo har jeg på en måte blitt tvunget til å ta tak i småspisingen min og jeg skjønner det er et innarbeidet mønster jeg må bryte.
![]()
Min kostholdsfilosofi: LCHF - med oppmot 70 karbs pr. dag
|
|
|
#21 |
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvordan slutte? Ved å la være å begynne! Dette kan ingen hjelpe deg med, du må samle deg, se deg inn i speilet, finne den styrken som du GARANTERT har i deg, og så...bruke den. Så enkelt, men også så vanskelig. |
|
|
Min kostholdsfilosofi: LCHF
|
|
|
#22 |
|
Seniormedlem
Hvor: Buskerud
Alder: 62
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette kunne også jeg ha skrevet. Må jeg "trøste meg" tar jeg en god kopp te. |
|
|
Min kostholdsfilosofi: ketolyse
|
|
|
#23 |
|
Nytt Medlem
Hvor: England
![]() |
Sv: Hvordan slutte med småspising?Takk for mange hjelpsomme svar |
|
|
Min kostholdsfilosofi: vet ikke
|
|
|
#24 |
|
Seniormedlem
Dette tror jeg nok gjelder meg også |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Seniormedlem
Vanskelig å la være begynne ETTER at man har begynt? Synes svaret ditt er litt flåsete selv om jeg forstår hva du mener. |
|
|
|
![]() |
| Emneord |
| småspising |
| Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
|
|
Lignende tråder