Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Trenger inspirasjon til lavkarboretter osv

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 27-09-10, 23:10   #1
equiter
Nytt Medlem

Medlem siden: Sep 2010
equiter er på en erverdig vei

Trenger inspirasjon til lavkarboretter osv

Heisann!

Har spist lavkarbo en uke,men har for det meste spist mager kesam med funlight og karbonadedeig med salat. Noe jeg ikke føler er særlig sunt.

Hvordan retter annbefales? hva må jeg spise for og få dekt dags behovet av vitaminer? Er ute etter og gå ned i vekt samt spise sunest mulig.

equiter er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-09-10, 23:15   #2
arnakristin
Seniormedlem

arnakristin sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Trenger inspirasjon til lavkarbo retter osv.

Hei,
Går du inn her: Til alle nybegynnere på lavkarbo… så finner du linker til inspirasjonstråder "hva har du spist til frokost; lunsj; middag i tillegg finner du en link til en samling av lavkarbo oppskrifter.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-09-10, 23:16   #3
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Her finner du oppskriftsdelen, masse, masse god mat, bare å velge og vrake!

Arnakristin var kjappere gitt

Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 09:26   #4
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av equiter, her.

Heisann!

Har spist lavkarbo en uke,men har for det meste spist mager kesam med funlight og karbonadedeig med salat. Noe jeg ikke føler er særlig sunt.

Hvordan retter annbefales? hva må jeg spise for og få dekt dags behovet av vitaminer? Er ute etter og gå ned i vekt samt spise sunest mulig.

Oj det der var ikke noe særlig å bli glad av! Du har fått fine linker som tips, jeg kan følge opp med litt mer:

Kjøtt (med fett på), grillet kylling (med skinn på), fisk (stekt i smør feks). Til disse lettkokte grønnsaker (5 minutt hos meg): Broccoli, blomkål, asparges, stekt sopp, LITT løk, litt grønn paprika.

Når du har stekt maten i panna, ha i en skvett fløte i stekefettet og litt krydder så har du saus også.

Litt mer avansert: Gratinert mat; kjøttdeig (mer fett enn karbonadedeig) med litt tomatpure og en tomatsaus med lite karbo (feks er det en i glutenfri-hyllene som heter Meridian - sundried tomato cooking sauce), litt grønnsaker i om du vil, fløte i kjøttsausen og ost på toppen. Gratiner til osten får litt farge.

Gratinert blomkål, lettkok blomkål, lag hvitsaus av fløte og vann og krydder i en kjele (ELLER bare ha fløte i ovnsformen), jevn med litt Johannesbrødkjernemel (helsekost), ha i form, ost på toppen.

Blomkålsalat (kald feks til grillmat): Lettkok blomkålbuketter i et par min, bland majones og CF halvt om halvt, ha i gressløk, persille og litt sylteagurk. Krydre etter smak.

Omelett med fløteskvett, ost, sopp, litt løk, grønn paprika... du bestemmer egentlig. jeg liker å ha litt spekeskinke i også for litt mer smak.

Jeg lager dressing til salater selv, majo/CF med litt tomatketchup uten sukker og litt flytende natreen og litt sitronsaft.
I salaten kan du ha ost, fetaost, avokado, reker, kylling, biffstrimler, grønn paprika, skinke (sjekk skinke på boks, husk de har forskjellig karboinnhold!).

Magerkesam er boring - pisk deg krem og smakstilsett (kanel, kaffe, sjokoladeproteinpulver, bringebær... osv osv osv) - bland så feks i cottage cheese (nesten riskrem da...)

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 12:54   #5
Persille
Juniormedlem

Persille sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Bergen
Alder: 39
Persille er på en erverdig vei

Hvis du skal begynne på en livsstilsdiett så er det lurt å sette seg godt inn i den før man begynner. Det kan være nødvendig med noe kosttilskudd og opprydding i kjøleskap og i øvrige matvarer hjemme. Les på forumet her om de ulike filosofiene, les noen bøker eller kontakt en terapaut som kan hjelpe deg. Jo mere kunnskap, jo lettere er det å lykkes. (Mener jeg da)

når det er sagt......
NETTHUS:
Hvorfor bare litt løk?

Persille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-09-10, 21:53   #6
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Persille, her.

Hvis du skal begynne på en livsstilsdiett så er det lurt å sette seg godt inn i den før man begynner. Det kan være nødvendig med noe kosttilskudd og opprydding i kjøleskap og i øvrige matvarer hjemme. Les på forumet her om de ulike filosofiene, les noen bøker eller kontakt en terapaut som kan hjelpe deg. Jo mere kunnskap, jo lettere er det å lykkes. (Mener jeg da)

når det er sagt......
NETTHUS:
Hvorfor bare litt løk?

fordi det er 5.7 gram karbo pr 100 gram løk slik at ligger man veldig lavt i karbo pr dag som meg - ca 20 gram - blir en løk rundt 25% av dagsinntaket av karbo

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gravid i uke 20, trenger kostholdsråd og inspirasjon Fantorangen Lavkarbo generelt 4 11-09-10 17:16
Jeg trenger litt inspirasjon og push i rett retning! Fantasma Lavkarbo generelt 5 09-05-10 15:04
Grønnsaker - trenger inspirasjon! Trin Ketolysekuren 26 17-04-10 02:50
Trenger motivasjon og inspirasjon! lily Induksjonen 2 27-03-08 14:33

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:47.