Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Hvorfor går jeg ikke ned mens jeg ammer?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 19-09-10, 09:43   #26
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 58
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor går jeg ikke ned mens jeg ammer?

Og hvis du fortsetter å Google vil du sikkert komme fram til andre kilder som sier at det er mer giftstoffer lagret i fettlagrene våre nå enn for noen generasjoner siden, og at disse stoffene går over i morsmelken.

I utgangapunktet er det jo best å spise sunn mat, også med tanke på innholdet i morsmelka. Det er allikevel slik at kostholdet vårt påvirker melkens sammensetning bare i liten grad. Det meste av fettet i morsmelka lages f.eks. av fettlagrene vi har i kroppen. De miljøgiftene vi har tatt opp i kroppen gjennom hele livet, lagres i fettet. I tidligere tider var jo ikke dette et problem, da fantes ikke disse miljøgiftene, og derfor står vi over andre problemstillinger nå. Går man raskt ned i vekt, frigjøres disse miljøgiftene i større grad og går over i morsmelken. Det gjør de uavhengig av den intensjonen vi hadde da vi la om kostholdet, om det var for å leve sunnere eller om det var for å slanke seg.

Morsmelken inneholder uansett så mye bra at morsmelk er nesten uansett det beste alternativet. Men om man går raskt ned i vekt, vil det gå mer miljøgift over i melka. Det er umulig å unngå å få i seg miljøgifter i vår tid, men man kan prøve å redusere mengden mest mulig, blant annet ved å ikke bevisst gå raskt ned i vekt mens man ammer.

Vi snakker her om å rase ned i vekt ala Eurodiett eller Ketolyse. Ikke 2-3 kg i måneden.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 09:45   #27
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Forøvrig dette jeg lære etter noen minutters googling
Ville uansett vært forsiktig med å slanke meg mye og raskt under amming. Slanke vekk fett altså.

Gammel 19-09-10, 13:41   #28
Mellon
Seniormedlem

Mellon sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Jæren
Mellon har en fantastisk aura rundt segMellon har en fantastisk aura rundt seg

Jeg vet av erfaring at jeg gåt lett ned i vekt når jeg ammer, selv når jeg ikke "slanker" meg, men spiser helt normalt. Jeg la på meg 25 kg under svangerskapet, så dette er jo uansett påtenkt ammefett fra kroppens side. Ved å spise lavkarbo så hjelper jeg bare til å få vekten litt raskere ned. Personlg tror jeg ikke det er farlig for meg å gå ned 2 kg i uken, som sagt av erfaring så har jeg gått ned av meg selv før ved amming ganske rask. Første gang tror jeg de første 20 kg forsvant på 3 mnd. Nå har jeg gått ned 12 kg fra før fødselsvekta, og det på 1 mnd. 5 kg forsvant ved fødsel, og nå har kg hjulpet til med 4 kg.

En kjenner seg selv best, så må nesten kjenne litt på hba som føles riktig for seg selv. Melka mi ser hvertfall ut til å være god og det er mye av den

Startvekt
76,7- 15.08.13 Første delmål: 70 kg Endelig mål: 65 kg
Min journal Min mat
Mellon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 11:08   #29
jvb
Seniormedlem

jvb sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 49
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Og hvis du fortsetter å Google vil du sikkert komme fram til andre kilder som sier at det er mer giftstoffer lagret i fettlagrene våre nå enn for noen generasjoner siden, og at disse stoffene går over i morsmelken.

Noe av poenget med et diskusjonsforum er at jeg ikke skal legge frem dokumentasjon for begge parter

Jeg trenger ikke lese noe forskning på det - det er jo sunn fornuft at vi har mer miljøgifter i kroppen nå enn for noen tusen år siden. (Selv om de var litt uforsiktige med bly i romerriket)

Det som det derimot stod var at med mindre man var utsatt for utslipp eller annen eksponering for miljøgifter hadde det ikke ført til noen problemer med barn etter amming.

Det høres også fornuftig ut av hvis man slanker seg og mister mye fett så frigis det noe mer miljøgifter enn om man stod stille (eller la på seg). Men jeg tror IKKE at å gå ned en kilo eller to i uka mens man er på ketose kan likestilles med å bli eksponert for utslipp. Dessuten er det heller ikke logisk å anta at ALLE de "ekstra" miljøgiftene som blir frigjort havner i morsmelken.

Hvis man er ulykkelig overvektig så tror jeg at det å være i ketose har en positiv psykisk effekt som gir mor mer overskudd, bedre selvfølelse og følelsen av mestring av vektproblemet. JEG tror dette lett kan veie opp for de påståtte ulempene. Et ketogent kosthold med bra fett vil uansett være særdeles gunstig med tanke på styrken i cellemembranene, som på ammehjelpens råd om å gå for plantemargarin, ville bli veikere. Bra cellemembraner vil være mer motstandsyktige mot oksidering og miljøgifter.

Ellers er vi helt enige om at morsmelk er det beste alternativet uansett, for de som får det til.

Gammel 20-09-10, 12:08   #30
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Noe av poenget med et diskusjonsforum er at jeg ikke skal legge frem dokumentasjon for begge parter

Jeg trenger ikke lese noe forskning på det - det er jo sunn fornuft at vi har mer miljøgifter i kroppen nå enn for noen tusen år siden. (Selv om de var litt uforsiktige med bly i romerriket)

Det som det derimot stod var at med mindre man var utsatt for utslipp eller annen eksponering for miljøgifter hadde det ikke ført til noen problemer med barn etter amming.

Det høres også fornuftig ut av hvis man slanker seg og mister mye fett så frigis det noe mer miljøgifter enn om man stod stille (eller la på seg). Men jeg tror IKKE at å gå ned en kilo eller to i uka mens man er på ketose kan likestilles med å bli eksponert for utslipp. Dessuten er det heller ikke logisk å anta at ALLE de "ekstra" miljøgiftene som blir frigjort havner i morsmelken.

Hvis man er ulykkelig overvektig så tror jeg at det å være i ketose har en positiv psykisk effekt som gir mor mer overskudd, bedre selvfølelse og følelsen av mestring av vektproblemet. JEG tror dette lett kan veie opp for de påståtte ulempene. Et ketogent kosthold med bra fett vil uansett være særdeles gunstig med tanke på styrken i cellemembranene, som på ammehjelpens råd om å gå for plantemargarin, ville bli veikere. Bra cellemembraner vil være mer motstandsyktige mot oksidering og miljøgifter.

Ellers er vi helt enige om at morsmelk er det beste alternativet uansett, for de som får det til.

Hei hei, jeg er enig med deg at moderat vektnedgang er bra.
Men av egen erfaring hadde jeg ALDRI fikset å være i ketose når jeg ammet.
40% av morsmelken består av karbohydrater, og jeg HUNGRET etter kabohydrater da jeg ammet som værst. Jeg passet på å spise lavglykemisk, bakte lavkarbobrød og spiste og koste meg
Har gått veldig bra det og -

Men det som jeg savner er forskning på nettopp dette, og på gravide og kosthold. Man er jo så opptatt av og nøye med hva man ikke skal spise som kan skade barnet, men det er veldig lite fokus på hvor viktig det er å ha et stabilt blodsukker! Tenk om noen som er inne i denne tankegangen hadde forsket på dette, hvilket fett er bra å spise, karbohydrater etc. Det er det behov for.

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Uregelmessig mens eller blødninger utenom mens ... Andre som opplever det? Stellamor Ketolysekuren 9 24-04-09 09:29
Teller ikke TE som en del av den daglige vannmegden? Hvorfor ikke? SkinnyToBe Ketolysekuren 24 23-09-07 21:53
Hvorfor synes mannen vaflene har ettersmak mens jeg synes de smaker vanlig? Dolly Ketolysekuren 9 30-03-07 17:32
Hvorfor går jeg ikke ned?? Pilen Atkins kosthold 8 15-09-06 18:42
hvorfor kan man ikke.... Matilde Lavkarbo generelt 4 27-09-05 21:29

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:28.