Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Enda en grunn til å slutte å røyke ...

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 06-11-09, 11:22   #1
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Enda en grunn til å slutte å røyke ...

Sitter og leser til eksamen nå, og leser om KOLS;

"Dette er en sykdom som øker i omfang. 15-20% av røykerne får symptomgivende KOLS, og minst 30% av røykerne har nedsatt lungefunksjon.)

Visste ikke at tallene var så høye! I tillegg har man jo den økende kreftfaren..

Jeg har begynte å røyke ute på verandaen, og har gått fra 30-40 røyk om dagen, til under 10 om dagen. Snart er det stumping som gjelder!!!

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 11:31   #2
Fluke
Medlem

Medlem siden: Oct 2009
Fluke har en fantastisk aura rundt segFluke har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Enda en grunn til å slutte å røyke...

Jeg er litt redd denne diagnosen, for det viser seg dessverre at enkelte leger stiller diagnosen uten å sjekke skikkelig. Mormoren min hadde blodpropp i lungene, og de kalte det KOLS uten å sjekke skikkelig. Dette gikk hun med veldig lenge før hun kom seg til annen lege for å få en ekstra sjekk. Morfaren til en jeg kjenner hadde lungekreft, men fikk diagnose KOLS. Da kreften ble oppdaget var det for sent.

Men ja: Røyking gir skumle sykdommer, og man bør ikke drive med denslags.

Fluke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 11:49   #3
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Huff ja, mamma har Kols og ca. 20 % lungekapasitet. Hun er ikke på pustemaskin enda, men det skal ikke mye til før hun havner på sykehus og ikke får puste osv. Hun har klart å slutte å røyke nå men har sprukket flere ganger før så jeg krysser fingrene for at hun klarer det denne gangen. Legene ga henne ca. 5 år igjen for 7-8 år siden, om hun fortsatte røykingen. Det gjorde hun jo, og lever "på overtid" ifølge dem. Men vi får nå se.

Jeg er så glad jeg ikke røyker, jeg hater røyk og blir kvalm bare jeg tenker på at noen driver med sånt. Mamma skal dø av en sykdom som har kommet av noe så teit som røyking ... At noen vil ødelegge livet sitt på den måten er ufattelig. Men så ser jeg jo hvor vanskelig det er å slutte også, jeg klarer nok ikke helt å sette meg inn i det. Men uansett - røyking er galskap.

Gammel 06-11-09, 11:53   #4
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Huff ja, det er så meningsløst.. Har mammaen din prøvd alt? Hypnose, TFT? Kjenner to nå som har sluttet vha. hypnose, selv skal jeg snart prøve TFT.

Mamma har nedsatt lungekapasitet hun også, rundt 60-70% tror jeg det er. hun fikk beskjed at hvis hun ikke sluttet, kom hun til å måtte bruke lungemaskin innen et par år. hun klarte heldigvis å slutte (vha. medisin), og jeg er så stolt av henne - hun er 57 nå, og hadde røyka siden hun var 17..

Gammel 06-11-09, 12:25   #5
Lava
Seniormedlem

Lava sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Huff ja, er der i tankene jeg og, måbare finne en dato å slutte på,
som ikke kommer for brått på..

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 12:33   #6
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 49
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Lava, her.

Huff ja, er der i tankene jeg og, måbare finne en dato å slutte på,
som ikke kommer for brått på..

Ikke sett en dato! Jeg forsøkte det noen ganger, og sprakk så det sang hver gang... Derimot fant jeg ut at jeg skulle konkurrere litt mot meg selv om hvor lenge jeg kunne gå uten å tenne meg en røyk. Det fungerte mye bedre. Da var heller ikke alt ødelagt når jeg tok en røyk, men det var bare å begynne på nytt og prøve å slå meg selv. Og plutselig, etter sånn omtrent 3 uker, så røykte jeg ikke lenger

Gammel 06-11-09, 12:38   #7
Amalie1967
Juniormedlem

Amalie1967 sin avatar

Hvor: Tønsberg
Amalie1967 er på en erverdig vei
Smile

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ikke sett en dato! Jeg forsøkte det noen ganger, og sprakk så det sang hver gang... Derimot fant jeg ut at jeg skulle konkurrere litt mot meg selv om hvor lenge jeg kunne gå uten å tenne meg en røyk. Det fungerte mye bedre. Da var heller ikke alt ødelagt når jeg tok en røyk, men det var bare å begynne på nytt og prøve å slå meg selv. Og plutselig, etter sånn omtrent 3 uker, så røykte jeg ikke lenger

He he kanskje det er trikset:-)
jeg går å grubler veldig på røyken om dagen... røyker 20-30 om dagen... er jo fulstendig krise når du ønsker å legge om livstilen og skal trene...

Min ide for meg selv i dag var jo kanskje å prøve å trappe ned til ti. så 5..

Men din idé hørtes jo strålende ut:-) Leeeeeer hadde vært no å lure seg selv til å slutte å røyke:-)

[/url]
Amalie1967 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dukan dietten Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 12:43   #8
Fluke
Medlem

Jeg leste boka til Alan Carr. Den funket faktisk for meg, selv om jeg aldri hadde trodd det.

Gammel 06-11-09, 12:44   #9
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Ja, jeg syns det funket veldig bra. FØr når jeg hadde absolutte datoer, og sprakk på en røyk kunne jeg jo like gjerne røyke opp hele pakka... og så var jeg igang igjen.. Med den konkurrasnen var en røyk bare en ny start liksom

Gammel 06-11-09, 12:44   #10
Anne
Tar i mot hjelp....

Anne sin avatar

Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Mamman min døde av lungeemfysem...noe ala Kols, alt for ung (69). Etter mange års forferdelig slit med lungene og helsa. Unner ingen å ha det som henne de fem-syv siste åra i sitt liv. Hver dag var en kamp for å få puste.

2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 12:48   #11
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Anne, her.

Mamman min døde av lungeemfysem...noe ala Kols, alt for ung (69). Etter mange års forferdelig slit med lungene og helsa. Unner ingen å ha det som henne de fem-syv siste åra i sitt liv. Hver dag var en kamp for å få puste.

Mora til en god kamerat av meg hadde det samme. Jeg møtte henne aldri, men så bare bilder av henne. Alltid med surstoffmaske og stativ med seg, og før hun havnet på radiumhospitalet kunne hun ikke gå tre meter i sitt eget hjem. Hun levde de tre siste årene på radiumen... Hun ble bare litt over femti... Det verste med det er kanskje alle årene hun stod i donorkø, og det aldri dukket opp noe fordi alt for få donerte.

Gammel 06-11-09, 12:52   #12
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Mora til en god kamerat av meg hadde det samme. Jeg møtte henne aldri, men så bare bilder av henne. Alltid med surstoffmaske og stativ med seg, og før hun havnet på radiumhospitalet kunne hun ikke gå tre meter i sitt eget hjem. Hun levde de tre siste årene på radiumen... Hun ble bare litt over femti... Det verste med det er kanskje alle årene hun stod i donorkø, og det aldri dukket opp noe fordi alt for få donerte.

Huff ja, sant det der med donorer!

Ja til offentlig register, sier jeg bare.. Fatter ikke hvorfor vi ikke har det! En lapp i lommeboka liksom, hvor mange er det som har det? (Jeg har, forøvrig + informert de nærmeste).. Tenk på alle de som faktisk kunne tenke seg å være donor, men ikke har giddet å hente seg lapp på apoteket, eller ikke fortalt det til sine nærmeste..

Gammel 06-11-09, 12:54   #13
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mofe, her.

Huff ja, det er så meningsløst.. Har mammaen din prøvd alt? Hypnose, TFT? Kjenner to nå som har sluttet vha. hypnose, selv skal jeg snart prøve TFT.

Mamma har nedsatt lungekapasitet hun også, rundt 60-70% tror jeg det er. hun fikk beskjed at hvis hun ikke sluttet, kom hun til å måtte bruke lungemaskin innen et par år. hun klarte heldigvis å slutte (vha. medisin), og jeg er så stolt av henne - hun er 57 nå, og hadde røyka siden hun var 17..

Så flott! Merker hun forskjell? Mamma sier hun blir et nytt menneske etter bare noen DAGER uten røyk. Hun har sluttet ved hjelp av medisiner ja, disse tablettene som er ganske nye og som skal ta de verste abstinensene, hun fikk dem av legen og sier de funker ganske bra.

Gammel 06-11-09, 12:54   #14
Lava
Seniormedlem

Lava sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Det var akurat det jeg tenkte på i dag!
At jeg bare skulle la være å røyke èn dag liksom, og kanskje enda
en dag osv... hmmm.
kanskje det er tingen.

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 12:56   #15
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Huff ja, sant det der med donorer!

Ja til offentlig register, sier jeg bare.. Fatter ikke hvorfor vi ikke har det! En lapp i lommeboka liksom, hvor mange er det som har det? (Jeg har, forøvrig + informert de nærmeste).. Tenk på alle de som faktisk kunne tenke seg å være donor, men ikke har giddet å hente seg lapp på apoteket, eller ikke fortalt det til sine nærmeste..

Jeg har ikke donorkort men det er ikke vits uansett, alle mine nærmeste + fastlegen vet at jeg vil være donor. Det jeg synes, er at ALLE bør blir satt opp som donorer fra fødselen av, eller fra feks. 18 år, og så kan de/foreldrene heller skrive dem av lista manuelt. Fatter ikke hvorfor det ikke er sånn??

Gammel 06-11-09, 12:56   #16
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Gruppe på Facebook forøvrig, om organdonasjon;
http://www.facebook.com/group.php?gid=11329235268

Gammel 06-11-09, 12:59   #17
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg har ikke donorkort men det er ikke vits uansett, alle mine nærmeste + fastlegen vet at jeg vil være donor. Det jeg synes, er at ALLE bør blir satt opp som donorer fra fødselen av, eller fra feks. 18 år, og så kan de/foreldrene heller skrive dem av lista manuelt. Fatter ikke hvorfor det ikke er sånn??

Ja, egentlig enig der! Blir nok sånn etterhvert også.. om noen hundre år..

Så bra at mammaen din har klart å slutte å røyke da, misforstod jeg. Ja, mamma merker veldig forskjell, spesielt på pusten, nå orker hun flere ting, selv om ikke alt som vi andre. Type på fjellturer og sånt bruker hun evigheter opp bakker, men men. også har hun jo så klart gått opp rundt 10 kilo i vekt, men det gjør ingenting, hun var helt skrapa før, så.. Jeg er utrolig stolt av henne!

Gammel 06-11-09, 13:04   #18
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

ALLE bør blir satt opp som donorer fra fødselen av, eller fra feks. 18 år,

Men kan overvektige og syke være donorer da? Jeg trodde våre organer var ubrukelige blandt annet pga fett i organene?

Gammel 06-11-09, 13:23   #19
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Men kan overvektige og syke være donorer da? Jeg trodde våre organer var ubrukelige blandt annet pga fett i organene?

Jeg aner ikke, men det finner de jo ut når det gjelder. Jeg kan jo sette meg opp som donor nå, legge på meg 50 kg og bli syk om noen år, og står fremdeles som donor. Det blir jo det samme.

Gammel 06-11-09, 13:25   #20
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Ja, egentlig enig der! Blir nok sånn etterhvert også.. om noen hundre år..

Så bra at mammaen din har klart å slutte å røyke da, misforstod jeg. Ja, mamma merker veldig forskjell, spesielt på pusten, nå orker hun flere ting, selv om ikke alt som vi andre. Type på fjellturer og sånt bruker hun evigheter opp bakker, men men. også har hun jo så klart gått opp rundt 10 kilo i vekt, men det gjør ingenting, hun var helt skrapa før, så.. Jeg er utrolig stolt av henne!

Høres helt ut som mamma. Hun var også skrapa og har lagt på seg 10-12 kg etter røykeslutt og ser bedre ut nå. Hun har imidlertid hatt spiseforstyrrelser hele livet og sliter veldig psykisk med vekten nå selv om hun enda er tynn. Huff. Men hun går på turer og er blitt ganske så sprek, den siste turen gikk faktisk til Prekestolen. Men da var hun dårlig etterpå altså, for hun har MS i tillegg.

Gammel 06-11-09, 13:32   #21
Areola
Supermoderator

Areola sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Det er jo en avgjørelse legene tar når uhellet er ute. Man jo ikke bruke organene selv om man er i et sånt register, problemet er nok større andre veien, at fullt brukbare organer ikke blir brukt, fordi pårørende ikke vil det.
Jeg er også veldig for organdonorregister man må melde seg ut av, og fikk meg organdonorkort når jeg var rundt 18. Jeg har ikke noe bruk for mine organer om jeg er hjernedød, og om bare øynene mine kan brukes, er det verdt det uansett

Gammel 11-11-09, 14:38   #22
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Og jeg leser mere pensum..

"Røyking forkorter gjennomsnittlig livet med 8 år"....

Først eksamen neste uke nå, så stumping!!!

Gammel 11-11-09, 14:42   #23
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

.. og jeg leser videre..

"Passiv røyking antas å være årsak til 600-800 tilfeller av blodpropp i året."

Gammel 11-11-09, 15:31   #24
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Usj. Jeg blir helt sinnssyk når jeg tenker på at det fremdeles nå, i 2009, finnes foreldre som røyker inne i biler og hus når det bor barn der. Jeg skjønner jo ikke at noen vil røyke inne i hus eller biler uansett, det senker verdien på både bolig og bil betraktelig (svigermor kjøpte splitter ny bil i fjor, svindyr flott bil rett fra fabrikken, nå er den innrøykt så det holder ...). Men det er såklart mye verre å utsette BARN for sånt.

Heldigvis er det ikke mange i forhold til for 20 år siden. Jeg vokste jo selv opp i en tåke av røyk, og jeg kjenner at jeg aldri helt slutter å være irritert på mamma for det, for selv om man ikke visste like godt da som nå hvor skadelig det er, så MÅ hun (og andre) ha visst at det ikke akkurat er behagelig for små barn å vokse opp slik som det.

Gammel 11-11-09, 15:33   #25
Fluke
Medlem

Jeg mener at om det er så farlig som de påstår, så bør de forby det -ikke tjene penger på avgifter på folks ulykke.

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Flere som har slutta å røyke her? mariusmor Generell diskusjon 86 05-03-09 20:30
Slutte å røyke -ned i vekt ... sommerblomt Spørsmål og svar 1 26-05-08 19:40
Enda en god grunn til endret kosthold Goggen Nyheter / media 1 07-09-06 11:02
Er det noe grunn? stinasol Spørsmål og svar 11 05-09-06 11:29

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:44.